Exterieurbeoordeling deel 5 DE VOORBENEN.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Exterieurbeoordeling deel 5 DE VOORBENEN.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 09:50

Voorbenen, schouder,Elleboog,Onderarm, Voorknie, Pijp, Kogel Koot, Kroonrand.
Laatst bijgewerkt door greetje op 14-11-02 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 09:51

kaken?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 09:53

Grapje Dees? Knipoog Valt onder het hoofd.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 10:42

vorobenen moeten recht zijn, en niet onderstandig o.i.d. Dus gewoon mooi recht onder het lichaam. Gestrekt is uiteraard ook niet gewenst.
De hoef moet redelijk hoge verzenen hebben, niet steil of smal. Een gebroken voetas is niet gewenst. De koot moet een hoek van 45 graden maken met de grond. De knie mag niet hol of bol zijn.
Schouder zschuin en zo lang mogelijk. Veel paarden hebben een steile schouder.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 11:59

Snapte de hele opzet van het bericht niet!
Nu wel....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:32

Een onderdeel. Te lang of ook wel te week gekoot is een min punt. Maar de meeste paarden met van die iets lange schokbrekertjes lopen met veel veer en elastiek. Dus wat is functioneeel en wat is mode???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 22:03

Dat lange en weke geeft wel meer veer, maar is wel kwetsbaarder.......Dus het zal er ergens tussenin moeten zitten?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 00:14

Ik ken een paar foto's van Bonfire waarbij hij in de pasage met zijn kogel zowat de grond aantikt...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 09:14

Vroeg ik me ook af, lang gekoot, is dat wel weker? Voor ons lijkt dat zo, maar zoals gezegd Bonfire, heeft toch belasting doorstaan? Voor we daar uitspraak over doen zou dat toch eens bekeken moeten worden. Verder kan je ook zeggen dat kortere koten minder veren en het dus minder de schokken dempt die dan voluit op de rest van de benen terechtkomen...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-02 09:26

Ik ga dus ook voor de iets langere koot ivm met de doorvering. Kijk eesn naar de harddravers en dan bij de geboorte dan lopen ze de eerste dagen gewoon op de koten.En die hebben later wat te verduren op die snelle harde banen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 00:12

Ja heb ook een paar paarden gefokt die de eerste weken op hun kogels liepen. Deden het later wel goed in de kampioensring

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 00:19

Lang gekoot is iets anders dan week gekoot.
Bij tuigpaardveulens zie je heel vaak dat ze de eerste paar weken zowat hun koten plat op de grond hebben liggen! Komt eigenlijk altijd weer goed.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-02 08:41

Daarbij moeten we natuurlijk ook niet uit het oog houden dat de pezen en de banden aan het onderbeen bij het neerkomen de schok opvangen (doorveren kogel)

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 10:58

Ja het zorgenkindje van iedere sportpaarden fokkerij he die voorvoeten. Stand, bouw, grootte en dan nog wat er allemaal binnenin niet mis kan zijn. Maar terecht dat er zo streng naar gekeken wordt. Die voetjes hebben veel te verduren. Ik ga voor het fokken van een kwpn merrie met een PROK certificaat *LOL*

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 17:06

De Welcome gaat ook op de foto's straks. Voor Fab vind ik dat minder zinvol.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 10:49

De voorbenen van het paard verdienen nog wat extra aandacht, vandaar dat ik dit topic weer even naar boven schop. Tong uitsteken

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:47

OK zullen we de pijp eens nemen en dan ga ik weer naar de omvorming. Toen de landbouwpaarden doormiddel van luxe rassen zoals volbloed en hier en daar een arabier veredeld werden, kregen de paarden opeens veel minder pijpomvang (en kleinere voeten). Nu nog zoveel jaar later geldt een fijne pijp als een nadeel. Maar mijn standpunt is altijd geweest liever fijn van bot en hard en droog dan een flinke pijpomvang en voos.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 13:36

Voorhoeven mogen veel meer aandacht krijgen in de fokkerij! Er lopen zoveel paarden rond met heel slechte hoeven. Dunnen zolen en wanden, en daarnaast de zgn. platvoeten (teen groeit harder dan verzenen). Deze hoefvorm mag er van mij worden uitgefokt, met daarnaast een goed advies hoe je veulens het beste kan opfokken zodat ze harde en sterke hoeven krijgen.
Foto's vind ik van minder belang, heb sterk het idee dat de waarde wordt overschat.

Daarnaast mag een paard met de voorbenen niet "maaien". (Hoeven naar buiten slaan bij het lopen). Alhoewel dit met rijden en bekappen over het algemeen wel vermindert.

Heb overigens het idee dat de paarden vroeger, met een grotere pijpomvang, minder gevoelig waren voor kreupelheden. Delen meer mensen die mening?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 14:02

Hmm, twee fouten die ik veel tegenkom: ingesnoerde pijpen en vaak ook wel eens wat erg zwakke voorknieën. Verder wel eens met het voorgaande.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 00:58

Joost, wat versta je precies onder "ingesnoerde pijpen" ?

Wat de hoeven betreft: Ik heb het idee dat in de fokkerij daar toch wat weinig aandacht aan wordt besteed. Maar ja.. ik heb dan ook zojuist een cursus hoefbekappen gevolgd met als logisch gevolg dat je wel heel erg gaat letten op de voetjes van paarden/pony's

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 07:33

Een ingesnoerde pijp is een pijp die van onderen naar boven toe smaller wordt./ondieper
Hierdoor lijkt het zeg maar alsof een touwtje onder het gewricht gezeten heeft. Je krijgt een beetje een abrupte overgang naar het gewricht.
Lastig uit te leggen, maar wel vrij duidelijk te zien.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 09:49

Lodewijk is onderstandig.
Maar ik merk hier niets van met het rijden.
Misscjien dat hij nog meer zou uittikken als hij dat niet was?

Hoeven vind ik heel belangrijk.
Ik wil ruime harde voeten zien.
Hoe breder de voet hoe beter het draagvlak verdeeld is (mhhh hoe leg ik dit uit?)
Lodewijk zijn voeten zijn echt perfect! 2 keer per jaar de smid om even de stralen te doen en verder slijten ze net zo hard als dat ze groeien en ook nog recht ideaal.
Hij is een tikkie week in de koten maar weer net zo dat hij mooi verend rond gaat.
Hij kan mooi wegkomen van voren dus naast dat onderstandige ben ik eigenlijk wel tevreden.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 09:45

Afbeelding

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 01:20

Het lijkt wel of de rest niet durft chantal. Ze zijn toch niet bang voor je? Stand is absoluut niet te beoordelen omdat die hier onderstandig lijkt. Mooie lange koten je paardje zal best lekker kunnen lopen. Rechtsvoor lijkt iets frans de schouder is op deze foto wat recht. Is het mogelijk om een goede zijfoto van dit paard te maken??? dan kan ik iets zinnigs zeggen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 07:48

De hals lijk zo wat kort (vertekent waarschijnlijk) en de rug neigend naar strak.
Kuis wel hellend, en voldoende lang

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers