[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:38

Een aantal net-zo-nieuwe-kletsers, gezellig haha!

@ Letizia; gefeliciteerd met je 2 winstpunten! De start is gemaakt. Hopelijk voelt je rug nu beter aan.
@ Sharona; Welkom, mooi paard heb je! Heel veel succes de 22e!
@EllyC; oeps, wissel is inderdaad knap maar duurt nog even voordat ze dat vragen :+ Wel een heel knap dier! Fijn dat de training gewoon kan doorgaan.
@ Debberley; ik had jou al gesproken haha, maar veel succes de 1e!

Ik ben vandaag voor de 3e keer gestart met de hoop om in ieder geval L2 startgerechtigd te zijn (waren L1+8). En we hebben weer 4 winstpunten binnen geharkt (200,5 en 196,5) dus daar ben ik wel blij mee. Ik start voorlopig denk ik nog geen L2 (houd een wedstrijdstop, maar blijf wel wedstrijdgericht trainen) dus ik hoop dat jullie het goed vinden dat ik nog even mee blijf lezen en kletsen :o

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 03:44

Wat goed zeg, gefeliciteerd! Vanwaar de wedstrijdstop?

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:27

Oké ik ga me voornemen om hier ook weer actiever mee te gaan kletsen. Omdat het zo lang geleden is stel ik me eventjes opnieuw voor.

Ik ben dus Marloes en ik rijd een nu 10-jarige Friese merrie Vera. Vera heeft niet eerder wedstrijden gelopen werd eerder niet erg fanatiek getraind. Nu rijd ik haar een jaar en zijn we in maart in de B gestart. Met 4 wedstrijden waren we de B door en in juni hebben we ons L1 debuut gemaakt (179,5 en 181). Nog niet de punten die ik wil rijden, maar wel punten om op door te oefenen (wijken vond ze nog erg moeilijk en verruimen blijft een dingetje...). Na 2 maand door getraind te hebben en ook leuke dingen gedaan te hebben zoals zwemmen en een weekje vrij zijn we afgelopen zondag weer L1 gestart. Dit keer 188,5 en 190 gereden. Dus het oefenen heeft nut gehad!

Nu weer door oefenen op het verruimen en over 2 weken weer starten.
In het verruimen heeft ze de neiging harder te gaan i.p.v. ruimer en ook als ik voor ruimte geef dan toch haar hoofd omhoog te plaatsen, waardoor ze haar rug niet meer gebruikt...Mocht iemand hier nog DE tip voor hebben om haar dit toch aan te gaan leren/verbeteren dan hoor ik het graag. We hebben les, en hier oefenen we dan vooral het vertrekken richting verruimen en weer terug komen (bv 3 x op 1 zijde) en rijden we veel binnenhoefslag zodat ze echt tussen 2 benen en 2 teugels moet gaan verruimen. Merk alleen dat dit nu iets is waar we echt al een tijd mee bezig zijn en er zit niet echt verbetering in :(

MyWishMax

Berichten: 25287
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:43

Ik lees nog wel mee, ook al hoor ik hier niet meer. O:) Maar Loes, het is ook een kwestie van én sterker worden en een kwartje dat moet vallen. Met die 3 keer op een lange zijde, hoeveel passen doe je dan? Neem je je dat van te voren voor, of doe je het alleen als ze de 1e keer netjes doet?

Wat ik gemerkt/gedaan heb is eigenlijk alleen wegrijden, 1 of 2 passen. Het ging in het begin alleen om de intentie, ging ze niet meteen versnellen, maar deed ze 1 of 2 pasjes echt ietsjes ruimer, dan belonen. Ook om haar sterker te maken hebben we ook veel geoefend dat we haar wat meer verzamelde en dan juist weer richting arbeidstempo. Dan kwam ze iets meer op het achterbeen en verruimde ze weer een beetje naar normalere passen. Dat is sowieso iets om op te letten, iets meer op het achterbeen zetten voordat je gaat verruimen, zodra ze op de voorhand vallen kan je niet verruimen en wordt het automatisch versnellen. Je hebt er wel paarden tussen die dan alsnog gaan gooien met de benen, waardoor het lijkt alsof ze netjes verruimen, maar dat is dan niet correct.
3 keer op een lange zijde is dan eigenlijk nog weinig, zolang ze op de hulpen blijven reageren en dus ook correct terugkomen. Als dat niet lukt, dan niet verdergaan tot je haar weer goed hebt. Ik deed dus opvangen 1/2/3 passen naar voren en weer terug, dat kon dus rustig 10 keer zijn op een lange zijde en ik nam het ook in de hoeken mee. Zodra die pasjes goed gaan kan je heel voorzichtig uitbouwen, maar het is echt een kwestie van kracht. Net recht, tussen 2 benen en 2 teugels én verruimen is geen makkelijke oefening voor een paard dat nog bezig is met kracht opbouwen. Verwacht dus niet dat het ineens 10 passen goed gaat. Je mag dat echt wel eens proberen als je merkt dat de korte stukjes goed gaan, maar gewoon uitbouwen. Niet van 2 naar 10 naar hele lange zijde ;)

Als 'hoop'. Toen ik begon reden we 5,5/6 voor verruiming in draf. Laatste wedstrijd 2 jaar later kregen we ineens een 8, maar was het gemiddeld een 7. Het ging niet snel, omdat kracht opbouwen nu eenmaal niet vlot gaat. De galop was nog wat moeilijker om vol te houden, dat is haar moeilijkste gang. Maar ook daar haalde ik gemiddeld een 7 op het laatst.

EDIT: En ik doe niet altijd correct terugrijden. Als ik voel dat ze voor haar doen écht goed vertrekt/verruimt kan ik dus tijdens dat verruimen uitgebreid belonen, teugels los, verlichte zit, klopje/kriebel en heel enthousiast kletsen. Ja, dan valt ze compleet uit elkaar, maar bij die van mij werkt het om bij iets dat echt goed gaat gewoon meteen te stoppen. Niet altijd alles netjes af te willen werken voordat de beloning komt, maar bij moeilijke stukken juist die intentie of de verbetering uitgebreid belonen. Toen ze een keer (nadat ze al veel sterker was geworden) zomaar een aantal passen echt ging verruimen heb ik dat gedaan en toen viel het kwartje ineens. Ze kon het nog steeds niet de hele lange zijde volhouden, maar ik kon toen gerichter gaan trainen op het uitbouwen, juist omdat die paar passen toen 9 van de 10 keer goed waren.

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:01

Ah goed punt ja! Het terugrijden, op achterbeen zetten is iets wat ze sowieso heeeeeel moeilijk vind. Gaat al steeds beter, maar daarin merk je ook dat ze echt nog kracht mist (en dan is ze wat overbouwd wat hebt ook niet makkelijker maakt := ). Ga vanavond eens aan de slag met haar weer zien als puppy die t eigenlijk allemaal nog moet leren. Lat 20m omlaag en eerst maar eens 2 pasjes belonen ipv 5.

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 21:10

Leuk om mensen van het vorige B-topic tegen te komen! :D

@ Loes1996; bij die van mij moest even het kwartje vallen (hij ging enorm zitten, maar snapte nog niet dat hij vervolgens van achteruit bodem mocht gaan pakken). Het uitbundig belonen hielp goed om de link te leggen tussen de hulp en het gewenste antwoord.

@cijsalover; Mijn paard is nog maar 5 en werkt loeihard voor me.. en hij moet vrolijk en heel blijven tot minstens zijn 30e <3 Doel was eind buitenseizoen L2 startgerechtigd, dat is behaald dus nu gaan we, naast het spelenderwijs werken richting L2/M1, werken aan onze amateuristische struikelpreventie-carriere, boscrossen en voetballen :D

debberley83

Berichten: 202
Geregistreerd: 21-09-15
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 08:51

xVera94 schreef:
Een aantal net-zo-nieuwe-kletsers, gezellig haha!

@ Letizia; gefeliciteerd met je 2 winstpunten! De start is gemaakt. Hopelijk voelt je rug nu beter aan.
@ Sharona; Welkom, mooi paard heb je! Heel veel succes de 22e!
@EllyC; oeps, wissel is inderdaad knap maar duurt nog even voordat ze dat vragen :+ Wel een heel knap dier! Fijn dat de training gewoon kan doorgaan.
@ Debberley; ik had jou al gesproken haha, maar veel succes de 1e!

Ik ben vandaag voor de 3e keer gestart met de hoop om in ieder geval L2 startgerechtigd te zijn (waren L1+8). En we hebben weer 4 winstpunten binnen geharkt (200,5 en 196,5) dus daar ben ik wel blij mee. Ik start voorlopig denk ik nog geen L2 (houd een wedstrijdstop, maar blijf wel wedstrijdgericht trainen) dus ik hoop dat jullie het goed vinden dat ik nog even mee blijf lezen en kletsen :o



*\o/* Yes, gefeliciteerd met het behalen van je doelen, hartstikke lekker zeg! Succes met het doortrainen voor de volgende klassen. Gaat je vast ook voor de wind :D

kimwilliam

Berichten: 1164
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:39

Hallo allemaal!

laatst heb ik me voorgesteld met mijn topper, er was toen droes bij ons op stal gekomen net voor een meerdaagse evenement. de droes was gelukkig op tijd weg dat we op vakantie naar de Veluwe konden met hem! nu na de vakantie weer gelest sinds eind april. En wat deed hij het goed!!! 6 sept staat ons debuut in de l1 gepland :)

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:05

Spannend kimwilliam! Ik heb me net ook aangemeld voor ons tweede L1 wedstrijd op 8 september, zin in!

kimwilliam

Berichten: 1164
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:10

hoe was je eerste wedstrijd?

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:13

kimwilliam schreef:
hoe was je eerste wedstrijd?

Die was goed! Ging erheen zonder al te veel verwachtingen maar we hadden 3 winstpunten en een 2e prijs, was helemaal verbaasd *\o/*

kimwilliam

Berichten: 1164
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:16

WOW SUPER GOED!!!!!
ik denk niet dat ik dat zal halen ahahahahah. heb je een foto van je paard in actie?

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:19

kimwilliam schreef:
WOW SUPER GOED!!!!!
ik denk niet dat ik dat zal halen ahahahahah. heb je een foto van je paard in actie?

Haha je ziet het vanzelf wel!

Afbeelding

kimwilliam

Berichten: 1164
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:24

die van mij loopt vrij hoog voor de l1 in het front maar ik maak me er niet te druk om, over een paar niveau's is het alleen maar een voordeel :)
Afbeelding

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:25

kimwilliam schreef:
die van mij loopt vrij hoog voor de l1 in het front maar ik maak me er niet te druk om, over een paar niveau's is het alleen maar een voordeel :)
[ [url=m/hoO7Ip.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi paard!

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10416
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:29

kimwilliam schreef:
die van mij loopt vrij hoog voor de l1 in het front maar ik maak me er niet te druk om, over een paar niveau's is het alleen maar een voordeel :)
[ [url=m/hoO7Ip.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi paard :j Probeer wel iets meer lengte in de hals te houden ;)

kimwilliam

Berichten: 1164
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:34

daar zijn we mee bezig! alleen vind hij het lastig omdat hij jaren in de tuigpaardensport is gebruikt :)

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:49

Hoi allemaal! Ik zou het ook wel leuk vinden om mee te kletsen.
15 september heb ik mijn L1 en tegelijkertijd wedstrijddebuut met Mc Cloud's Irish Butterfly aka Luna.

Edit: wat meer achtergrond informatie :o Luna is een 8 jarige merrie, officieel van mijn zusje. Die rijd er lekker mee buiten en ik train dressuur met haar. 'We' hebben haar nu 2 jaar, gekocht als correctie project wat dus goed uitgepakt is :D

Als voorbereiding zijn we naar een proefgerichte clinic geweest en hebben we op de keuring (waar ze een mooie 1e premie gehaald heeft) ook een werkproef gereden (ook gehaald :D )

Foto's van beide evenementen :D

Afbeelding

Afbeelding

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 00:50

kimwilliam schreef:
die van mij loopt vrij hoog voor de l1 in het front maar ik maak me er niet te druk om, over een paar niveau's is het alleen maar een voordeel :)
[ [url=m/hoO7Ip.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk paard! Nog een tuiger! Ik herken wat je benoemt, probeer hem veel over de rug te laten lopen en je handen mee te geven ( of hij moet je hand volgen naar beneden), dan merk je vanzelf dat hij daalt en meer hals lengte krijgt! en zodra je dat krijgt dan moet alles goed komen :)

urosa schreef:
Hoi allemaal! Ik zou het ook wel leuk vinden om mee te kletsen.
15 september heb ik mijn L1 en tegelijkertijd wedstrijddebuut met Mc Cloud's Irish Butterfly aka Luna.

Edit: wat meer achtergrond informatie :o Luna is een 8 jarige merrie, officieel van mijn zusje. Die rijd er lekker mee buiten en ik train dressuur met haar. 'We' hebben haar nu 2 jaar, gekocht als correctie project wat dus goed uitgepakt is :D

Als voorbereiding zijn we naar een proefgerichte clinic geweest en hebben we op de keuring (waar ze een mooie 1e premie gehaald heeft) ook een werkproef gereden (ook gehaald :D )

Foto's van beide evenementen :D

[ [url=m/eC5UNJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TnOmgI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welkom!

debberley83

Berichten: 202
Geregistreerd: 21-09-15
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 08:36

cijsalover schreef:
kimwilliam schreef:
WOW SUPER GOED!!!!!
ik denk niet dat ik dat zal halen ahahahahah. heb je een foto van je paard in actie?

Haha je ziet het vanzelf wel!

[ [url=m/XzyVQ9.jpg]Afbeelding[/url] ]



Mooie combinatie, leuk dier zeg! En wat een super resultaat voor je eerste L1, gefeliciteerd.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 09:37

Wat een mooie punten en paarden konen hier voorbij!

Ik ga zondag weer, ven heel benieuwd. Na mijn vorige wedstrijd heerlijk gelest en gisteren ging het dramatisch :')

Maar goed, opgegeven dus we gaan gewoon.

Danique07

Berichten: 2492
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Deventer

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:00

Ik heb morgen na de wedstrijdstop van 1,5 maand morgen ook weer concours. De organisatie beslist vanavond of er 1 of 2 proeven gereden kunnen worden vanwege het slechte weer afgelopen dagen en wat voorspeld is. Als het 1 proef is dan ga ik niet. Volgende week ook weer 2 proeven gepland.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:22

Dat is wel jammer, zou je op gras starten? Vanuit 'vroeger' weet ik dat de laatste starts echt dramatisch zijn.

Ik start op een Agterberg bodem, dus ik ga er wel vanuit dat die goed is aanstaande zondag.

Danique07

Berichten: 2492
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Deventer

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:10

Het is op zand maar de losrijbaan is verzadigd schrijven ze. Als ze kiezen voor 1 proef is denk ik de andere ring om in los te rijden. Ik had gekozen voor een kleine locatie met maar 2 ringen, ze hebben dan ook niet echt ruimte om ergens anders los te rijden. Ik moet echt aan het einde van de dag dus verwacht dat het dan wel modderig zal zijn.

debberley83

Berichten: 202
Geregistreerd: 21-09-15
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 13:32

Sakura789 schreef:
Wat een mooie punten en paarden konen hier voorbij!

Ik ga zondag weer, ven heel benieuwd. Na mijn vorige wedstrijd heerlijk gelest en gisteren ging het dramatisch :')

Maar goed, opgegeven dus we gaan gewoon.


Fijn he, die pieken en dalen :D :D