Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:49

xXutopiaXx schreef:
Gooiske schreef:
Vandaag kwam ik onderstaand bericht tegen op facebook, ik wil het graag met jullie delen zodat jullie niet het zelfde overkomt als het voorkomen had kunnen worden, vooral als grondwater geeft aan de paarden graag lezen!!

Beste paardeneigenaren, let op!! ⚠️⚠️
Pas op met het geven van grondwater aan je paarden. Door de aanhoudende droogte is het ijzergehalte mogelijk veel hoger dan eerder en dus absoluut niet geschikt als drinkwater voor paarden.

Het begon deze zomer met onze pony Roosje; aanhoudende diarree die pas overging door het geven van leidingwater ipv grondwater.

Afgelopen zaterdag werd Tae Bo ziek, acuut leverfalen, wat veroorzaakt wordt door voeding/water. Het grondwater bevat zoveel ijzer dat er stapeling van ijzer plaats vindt wat de lever vervolgens teveel wordt. Tae Bo werd rond 16 uur in de middag ziek en om half 10 was hij er al niet meer.

Ik schrijf dit bericht om anderen te waarschuwen zodat er niet meer paarden overlijden door een ijzerstapeling. Voor Bo was het te laat maar ik hoop dat er niet meer paarden volgen.

Delen van dit bericht onder paardenmensen zou heel fijn zijn!!


Weet jij wie dit bericht geschreven heeft Gooiske? Ik ken namelijk iemand die haar paard Tae Bo heeft weggegeven... durf het haar niet te vragen, uit angst dat ze het niet weet en er op een rot manier achter zou komen.. maar zou willen achterhalen of dit om hetzelfde paard gaat...


Je hebt pb


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 16:02

Jes, mijn merrie heeft twee boventanden minder, de middelste twee. Bij haar zijn de tanden ernaast wat naar het midden geschoven, waardoor er nu een driehoekig gaatje zit tussen tandvlees en snijvlak. Ze kan daar nog goed mee eten, ook gras snijdt ze nog af. Hooi uit hooinetten eet ze ook nog, ook uit kleine maas.
Bij haar zijn de kiezen eerder het probleem, denk ik. Ze moet bij hooi eten (en misschien bij gras ook, daar heb ik eerlijk gezegd nog niet heel goed naar gekeken) haar holle kies eerst volstoppen voordat ze echt goed kan eten. Eerst maakt ze dus proppen, maar na een paar minuten is dat over. Er lijkt ook wel eens een propje in haar wang te blijven zitten, daar is ze zelf methodes voor gaan bedenken om er vanaf te komen (langs de hooibak wrijven, gapen / mond open sperren).

Vriendin heeft een pony die helemaal geen tanden meer heeft; langer gras kan hij ook nog goed mee uit de voeten.

Oy with the poodles, already

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 16:15

Hilary thanks! Ze miste de twee buitenste al, nu een uit het midden minder en haar linker tand zit ook wat los. Straks dus alleen aan haar rechterkant nog 2 boven tanden.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

rover_
Berichten: 1352
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 18:04

Ken een paard die geen tanden meer heeft en die doet het juist tijdens het weideseizoen goed. Staat dan dag en nacht buiten in het gras en komt daarvan bij.

xXutopiaXx

Berichten: 10031
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 18:20

Dat geeft hoop! :D

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 18:46

Hier krijgen ze ook leidingwater te drinken. We hebben in juni alle goten laten vervangen (was hard nodig.... veel groene en witte aanslag op de muren van het lekken) en willen binnenkort ook regenwater op gaan vangen, regenwater mag hier niet op het riool en nu spoelt het maar gewoon de tuin in. Omdat we hier op droge zandgrond zitten en een sloot aan de achterzijde hebben lijken we het wel goed kwijt te kunnen. Maar opvangen en gebruiken is natuurlijk beter en uiteindelijk goedkoper. Twijfel nog een beetje over regentonnen of een ondergrondse tank, aan regentonnen heb je volgens mij in de winter/ met vorst niks.

Ik hoop met zelfgemaakte compost mijn droge zandgrond wat meer vocht vast te laten houden. Over 2 weken komt er lavagruis en dan wilde ik in het voorjaar compost op de wei doen. Nu blijkt de jaarling bloedwormen te hebben, best veel ook, 2050 epg. Ik had 'm natuurlijk meteen moeten ontwormen toen hij kwam, maar hij was altijd netjes ontwormd, sowieso in maart nog en heb me vooral zorgen gemaakt om mijn andere paard :o. Die eitjes zullen nu ook wel in mijn composthoop zitten en ik lees vrij wisselende verhalen op internet. Ik was sowieso van plan het lang te laten liggen en om te scheppen Ik heb plek voor 4 hopen van 2 bij 2/3 en mijn idee was om dan iedere 2 maanden de hopen te verplaatsen en helemaal om te scheppen naar de volgende hoop (ik hoef nooooit meer naar de sportschool :Y) ). Iemand ervaring met wormeitjes en hoe ze wel of niet dood gaan op de composthoop? Met het hele composteren was ik tot nu toe eigenlijk best tevreden, ik heb nu na 2 maanden een eerste hoopje van 2 bij 2 en die slinkt nog steeds.
Ze hebben iedere keer maar kort op de wei gelopen vanwege de koliekoperatie mijn grote en ik heb twee keer per dag de mest weggehaald. Nouja eerst maar zorgen dat hij van zijn wormen af komt. De dierenarts was er vandaag toch voor de tanden en enten, jaarling heeft 2e prik gehad en nu lopen ze mooi gelijk, dus ik kon meteen een wormspuit krijgen. Kan die compost/mest altijd later nog op laten halen als ik het niet vertrouw.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:10

Hoe het zit met composteren weet ik niet precies / zeker, volgens mij bij voldoende hitte en een lang proces (lang laten liggen voor het gebruiken, minimaal een jaar) is het wel veilig.
De mest direct na het ontwormen kun je beter niet op de(zelfde) composthoop doen, voor de wormen in je hoop is dat niet zo gezond.

Oy with the poodles, already

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:55

Jes, onze shet heeft vanwege EOTRH al jaren geen snijtanden meer en eet heel goed hooi. Hij kan zelfs goed grazen. Hij mist inmiddels ook 2 kiezen.
Shet at gelijk na het verwijderen ook al alles. Had sp gehaald, maar was voor niks.

De merrie van 26 mist nu ook een kies, maar die eet ook gewoon. Toen die bij haar los zat, had ze meer klachten. Maar ik had een hele dure tandarts met hele goede naam laten komen, dus dacht steeds; tanden zijn goed.....Ze viel af, liet eten vallen, dus onze "eigen" tandarts gebeld en was hard nodig.....

In principe zijn we rond met onderhandelen, dus als ook het officiele deel allemaal afgehandeld is, is ons huis verkocht. We hebben dan een klein maandje om alles te verhuizen.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 01:12

SP wat fijn dat jullie jullie huis ook zo goed als verkocht hebben!
Een maand om te verhuizen is lekker!

Mijn man zei inderdaad ook dat ze nog zal kunnen grazen maar ik zag het wat somberder in, maar jullie verhalen geven me goede hoop.
Mijn man zei inderdaad ook dat ze zonder de losse tand beter zal eten dan met de losse tand.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

xXutopiaXx

Berichten: 10031
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 08:50

superpony schreef:
In principe zijn we rond met onderhandelen, dus als ook het officiele deel allemaal afgehandeld is, is ons huis verkocht. We hebben dan een klein maandje om alles te verhuizen.


Goed om te horen!! :D *\o/*

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:13

Wauw wat goed SP :D

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:39

Gefeliciteerd sp!

Antheman

Berichten: 11829
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:59

FleurVP schreef:
Ik hoop met zelfgemaakte compost mijn droge zandgrond wat meer vocht vast te laten houden. Over 2 weken komt er lavagruis en dan wilde ik in het voorjaar compost op de wei doen. Nu blijkt de jaarling bloedwormen te hebben, best veel ook, 2050 epg. Ik had 'm natuurlijk meteen moeten ontwormen toen hij kwam, maar hij was altijd netjes ontwormd, sowieso in maart nog en heb me vooral zorgen gemaakt om mijn andere paard :o. Die eitjes zullen nu ook wel in mijn composthoop zitten en ik lees vrij wisselende verhalen op internet. Ik was sowieso van plan het lang te laten liggen en om te scheppen Ik heb plek voor 4 hopen van 2 bij 2/3 en mijn idee was om dan iedere 2 maanden de hopen te verplaatsen en helemaal om te scheppen naar de volgende hoop (ik hoef nooooit meer naar de sportschool :Y) ). Iemand ervaring met wormeitjes en hoe ze wel of niet dood gaan op de composthoop? Met het hele composteren was ik tot nu toe eigenlijk best tevreden, ik heb nu na 2 maanden een eerste hoopje van 2 bij 2 en die slinkt nog steeds.


Wormeneitjes gaan dood bij, ik meende, 80 graden. Dt betekent dat je composthoop goed moet gaan broeden en dat krijg je weer door hem niet te hoog en niet te laag te bouwen. Zeker de randjes blijven te laag van temperatuur, dus als t je lukt om hem om te scheppen en je steekt er een thermometer in, dan zit je wel safe. Ik belucht hem met een ijzeren stok met dikke punt eraan, vind ik veel makkelijker dan omscheppen.

En als ik ontworm, maar dat doe ik zelden, gaat de poep niet op de composthoop. Dat werk ik op een andere manier weg :+ :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:06

Dank jullie wel!!! Nu maar wachten en wachten..........

Jes, ik was ook verbaasd. Onze shet stond op Utrecht, dus daar zijn de tanden onder narcose verwijdert. Hoeft helemaal niet achteraf, maar ja.......
Wij gingen 's avonds naar bezoekuur en toen stond hij wat suf, nog bloed op zn koppie, maar wel hooi te eten.
Ik had sp gekocht. VOlgende dag opgehaald en bij de rest gezet. Hij was weer helemaal top, liep regelrecht naar de slowfeeders en at het zo.
Daarna gingen we kantjes maaien en ik wilde hem eigenlijk weer meenemen of apart zetten met een bak sp, maar hij stond al gelijk te grazen.

Omdat de merrie problemen had, mn andere ruin ook EOTRH heeft etc, geveb we nu wel al een tijd elke dag wiesencobs bij. En in het najaar deden we er altijd al bietenpulp bij. Een beetje voor de zekerheid dat ze genoeg binnen krijgen. En ze staan 24/7 buiten zonder dekens.

Hier regent het wel flink nu.

Antheman, Hoelang hou je de mest dan uit de composthoop??

Antheman

Berichten: 11829
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:07

superpony schreef:
Antheman, Hoelang hou je de mest dan uit de composthoop??

5 dagen

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 16:23

Pfoe, hele plensbui die eroverheen gaat nu :+

Maar zal het gras blij mee zijn +:)+

Every accomplishment starts with the decision to try.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 17:07

Ja hier ook veel regen en het weekend nog meer voorspeld. Het gras ziet al een stuk groener weer dan 2-3 weken terug dus ik ben er blij mee.

Gefeliciteerd met de verkoop Superpony!

En dank voor de tips Antheman, ik zal weleens kijken voor zo'n thermometer, las ook ergens dat 40 graden al genoeg was, maar dat klonk mij een beetje laag. Ik kan er eventueel ook een zeiltje overheen gooien voor extra broei. Ik hou de mest nu na het ontwormen inderdaad maar even apart, wellicht past het wel in de groene kliko als ik het over 2 keer verdeel :-), dat deed ik ook met de echt natte urine plekken toen hij op stal moest blijven. Paste net.....

Lynn_Nikita

Berichten: 25424
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 17:31

hier is ook ineens een mega bui. Leuk voor het ingezaaide gras maar met die hoeveelheid die nu eruit komt spoelt alles weg zo

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 17:40

Gefeliciteerd sp!

Hier zo nu en dan een pittig buitje. Is ook snel weer over steeds.


greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 17:53

Het gras in mijn bak groeit ook ineens hard :(:) . Dit weekend maar eens schoffelen ofzo.... Langs de hele bakrand een strook van zo'm 30 cm breed die ineens licht groen is uitgeslagen...

Afgelopen week al ruim 60 mm gevallen. De bak met drainage staat zo ongeveer blank en dit weekend komt er weer meer bij... Tis wel weer veel ineens zeg...

Gefeliciteerd met de verkoop SP! Gaat super snel ineens allemaal!!

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 18:20

Ik wil dit najaar de ‘wei’ gaan kalken, hoe lang laten jullie ze er dan niet op.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 18:33

Prik me er niet op vast, maar volgens mij hetzelfde als met kunstmest, 3 weken ongeveer

Every accomplishment starts with the decision to try.

Lynn_Nikita

Berichten: 25424
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 18:52

2 weken als het geregend heeft, Bij geen regen langer

Antheman

Berichten: 11829
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:03

Robijntjah schreef:
Ik wil dit najaar de ‘wei’ gaan kalken, hoe lang laten jullie ze er dan niet op.

Als je dit doet met zeeschelpen, mogen ze er meteen op.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:12

Zeeschelpen? :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DogWords en 35 bezoekers