Cruelty free leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:43

Sheran schreef:
O sorry, ik las echt scheef.

Echt waar? Álle bonen? Er zijn er zoveel! En linzen? In een curry merk ik er nauwelijks iets van. Maar inderdaad, als je iets echt heel vies vindt, dan proef je het altijd wel een beetje.


Soms lust ik wel Chili con carne, maar daar zit dus veel gehakt in, is het gelijk niet vega meer.

Witte en bruine bonen lust ik verder echt niet. Ook nooit gegeten want ook mn ouders vinden het niet lekker
Wel eens wat geprobeerd omdat ik een blik gekregen had en tijdens klimweekend wordt (helaas) ook vaak bonen gebruikt ipv vlees ivm de vega's. Wraps met bonenschotel bijvoorbeeld, dan eet ik minimaal en vaak heb ik voor deze gevallen een extra blik soep bij zodat ik mn maag iig vol kan krijgen.

Kikkererwten lust ik wel, maar als vervanger van gehakt in voor mij bekende gerechten, is het net niet zo lekker. En dan maak ik het automatisch niet meer klaar. Ik geniet echt van eten dus moet wel lekker zijn.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 21:44

Kikkererwten zijn in het algemeen inderdaad meer een vervanging voor kip dan voor gehakt.

Heb je inderdaad al falafel geprobeerd? Dat vinden de meesten erg lekker :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:45

Wij kopen altijd vleesvervangers in als ze in de aanbieding zijn en dan gewoon alles invriezen :j En er is tegenwoordig zoveel op de markt. Heel veel verschillende soorten en smaken. Ik vind heel veel lekker maar vooral de 'vis'burgers van So fine en vivera vind ik erg lekker, of de 'kip'nuggets van Vivera. Of gewoon een grote groente loempia in de oven doe ik ook wel eens als 'vleesvervanger'.

michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:46


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:49

Whale schreef:
mvdende schreef:
Koop een koe is een heel leuk initiatief, maar de prijs per kg is 4x duurder dan normaal in de supermarkt en je krijgt delen vlees waar je vaak niets mee doet.


Ik vraag me wel af over welke delen je het dan hebt? Wij kopen namelijk bij koopeenkoe maar er zit niks vreemds bij en alles gaat gewoon op.


Idd. Heb wel een keer bij een lokale boer besteld en toen zat er allemaal buikspek, schenkels, andere botten etc bij wat ik niet gebruik. En tja, zeker due botten tikken wel aardig aan in het gewicht natuurlijk

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:06

Ik eet verder nooit veganistisch ofzo, maar pas bij een veganistisch restaurant gegeten in utrecht, en eerlijk is eerlijk, ik heb dierlijke producten daar niet eens gemist.
Ik dacht ook dat ik tofu en tempeh en weet ik het wat niet te eten vond, maar blijkbaar ligt dat meer aan mijn gebrek aan kookkunst dan aan dat het echt niet lekker is.
Je kan echt heel lekker veganistisch koken. Alleen het zelf maken is mijn ding niet echt, ik kan er gewoon niet goed genoeg voor koken vrees ik.

Van koeienschenkels maak ik altijd soep. En buikspek van een koe? Daar komt toch geen buikspek van af?4

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:45

Sheran schreef:
Cruelty free is qua cosmetica vaak alleen maar goedkoper. Alle NL huismerken zijn cruelty free. En ook Catrice, te koop bij Kruidvat. Die vind ik zelf erg fijn. Lekker makkelijk dus juist!

Alleen qua vlees etc is het duurder, maar daar heb ik dan weer geen last van :P

Oh nou dan doe ik al aan cruelty free :+ heb Catrice idd. En qua foundation etc een niet zo bekend merk die ook claimen niet aan dierproeven te doen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 23:02

Ik ga geen vlees eten, omdat de hele koe op moet. Koop de andere delen nu ook niet, dus ga echt niet eten wat ik niet lekker vind. Eet sowieso weinig vlees, maar wat ik eet wil ik zo bewust mogelijk doen.

Zelfde als wat te duur is of niet. Zolang je iemand zijn portemonnee niet vasthoudt, kan je niet oordelen wat duur is.
Ik vind ook dat veel spullen echt heel goedkoop zijn en eigenlijk vind ik dat er veel teveel rotzooi te koop is. Vaak is het zo dat je door bewust kopen en weglaten van spullen met een zelfde budget kan uitkomen. Maar dat moet iemand kunnen en ervaren.
We hadden het even over de vegan tandpasta en kwam al tegen van 7 en 9 euro de tube....dat vind ik echt wel heel duur.

Hoe denken jullie over haar verven?? Ik verf mn haar. Voorheen met henna gedaan, maar laatste jaren erg grijs en werd niet meer wat ik mooi vind. En ik vind het echt veel werk ( ook al ben ik ex-kapster, want doe het thuis. )
Maar vegan mensen zeggen vaak tegen me; gewoon grijs laten groeien, puur natuur, geen troep erin etc.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 00:31


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 00:44

Vegan is voor mij niet duurder dan wanneer ik vlees, eieren en zuivel koop.
Ik eet 2 x per week vlees vervanger zoals tofu, falafel of een groente burger.
Maar meestal eet ik liever heel veel groente inclusief bonen (proteine!) en dan doe ik er rijst, pasta of aardappels bij. Het aardappel vlees groente beeld van mijn jeugd heb ik langzaam van mij af kunnen zetten. Dat zag ik altijd als norm maar waarom eigenlijk? Nu eet ik een paar lepels rijst met champignons en ui erdoor, daarnaast broccoli, kidneybonen, 1 of 2 balletjes falaffel en een handje cashewnoten. Ik heb overigens een hekel aan koken en ben er ook niet goed in, dus vaak doe ik maar wat :+

De spaghetti saus van vroeger is gewoon nu groentesaus geworden haha, inclusief spliterwten erin en met pasta die gemaakt is van rijst of linzen. Anders kijken naar je recepten is hoe het begint. Wat kan je vervangen/toevoegen? Ik ben ook opgegroeid met dat ik maar 2 stuks fruit op een dag mocht waarvan max 1 banaan per dag. Maar nu eet ik 4/5 stuks fruit op een dag en vaak ook 2 bananen :Y) Koste me echt wat nadenk werk om me daarover heen te zetten, zo gek hoe je gewoontes hebt die eigenlijk nergens over gaan... Net zoals dat je melk nodig hebt voor je botten. Nee, je hebt calcium nodig! Maakt niet uit waar je dat dan vandaan haalt natuurlijk.

Cruelty free gaat (voor mij) voornamelijk over gewoontes en gemakken veranderen, dat vond ik echt heel lastig. Maar als je iets nieuws of anders doen je eenmaal eigen hebt gemaakt is het zo normaal en makkelijk, en duurder eigenlijk niet (voor ons niet dan).

Het allermoeilijkste vind ik alleen wel dat vervolgens veel mensen je moeilijk en raar vinden, omdat je ervoor kiest om boven dier-uitbuiting te staan -O-

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 08:37

mvdende schreef:
En waar moet ik mn maag mee vullen dan? Vleesvervangers zijn wellicht nóg duurder dan vlees. De standaard vleesvervangers zoals alle soorten bonen, tofu enz vind ik echt niet te pruimen.


Ik quote even deze uitspraak maar het slaat eigenlijk op alle uitspraken met 'te duur' 'lust ik niet' als kern.

Dit is namelijk niet een 'ik kan niet' maar gewoon een simpele 'ik wil me niet' aanpassen. Prima, maar 'verschuil' je dan niet achter smoezen en redenen die iedereen in dit topic kan ontkrachten.

Waar een wil is, is een weg. Als je echt graag wil veranderen richting een cruelty free leven dan zijn er vast een hele hoop aanpassingen die je kunt maken. Er zijn vast vleesvervangers die je wel lekker vind, vegetarische gerechten die niet te veel kosten etc. Even googelen en je vind de lekkerste recepten. Als je googeled op budget en vega dan zijn er genoeg voorbeelden.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:04

mvdende , Youtube kanaal van Madeleine Olivia doet heel vaak budget video's. Zij heeft dan maaltijden voor minder dan 1 pond ongeveer € 1,30 voor 4 porties.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:15

xU_Blinghx schreef:
dus als ik het goed begrijp wordt proefdiervrij als marketing instrument gezien?

Alle termen als proefdiervrij, biologisch, vegan, vegetarisch en nu ook cruelty-free zijn niks anders dan marketing instrumenten, dit cirkeltje gaat al rond sinds reclame-maken bedacht is. Glutenvrij, vrij van noten/pinda's, ei en lactosenvrij zijn dat ook, maar daar zit dan nog wel wat zinnigs achter omdat voor allergische mensen wel helpt om het op de verpakking te vermelden. Maar alle andere hier genoemde termen zijn onsproten aan het brein van een goede marketeer. Marketing doet niets verkeerd totdat de misleiding begint en het op leugens gebaseerd blijkt te zijn, zoals bij proefdiervrij heel erg duidelijk is. De techniek is heel simpel: noem iets proefdiervrij als een onderdeel van het product niet op dieren is getest. Of als alleen het uiteindelijke product niet op dieren is getest, maar alle losse ingredienten wel. Dit speelt al sinds de jaren 80 en toen was eigenlijk al wel duidelijk dat proefdiervrij niet bestaat voor producten die een of andere chemische bewerking hebben ondergaan. En let op, iets aan de kook brengen is ook een chemische bewerking.

Vegetarisch is al een tijdje hip en in, maar stelt vaak niet zo veel voor. Een doorgewinterde marketeer zou nog een V plakken op een appel als dat beter verkoopt. Vegan is een heel groot communicatieding en wordt zodoende uitgebuit, biologisch is meestal een leugen en vaak ook niet meer dan een slim etiketje. Van Onbespoten naar Biologisch was niet zo'n grote stap en had weinig implicaties.

Cruelty-free is het nieuwste verzinsel en het is prima om over na te denken voor jezelf en hoe je je keuzes maakt, maar je moet ook daar kritisch naar kijken. Een onbespoten appel kom je wel aardig mee weg, totdat een slimme marketeer een influencer laat zeggen dat appels ook gevoel hebben. Zo gaat het cirkeltje rond en houdt het nooit op. Begin bij je eigen invloedssfeer en beslis verstandig over je aankopen. Bedenk ook dat de tegengeluiden vaak even wilde verhalen zijn als de boodschap voor een product.

xxxmh

Berichten: 3483
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:57

Hoe doen jullie het dan met tampons en maandverband, is natuurlijk ook allemaal afval en niet goed voor het milieu lijkt mij

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:59

Softcup of wasbaar maandverband.

Maar is mijn ding ook niet :=

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:02

Mooncup. Maandverband, wasbaar of niet is ronduit onprettig in het gebruik, zeker als je actief bent.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 11:05

xxxmh schreef:
Hoe doen jullie het dan met tampons en maandverband, is natuurlijk ook allemaal afval en niet goed voor het milieu lijkt mij


Inderdaad een menstruatiecup. Nooit meer afval en echt superpraktisch. Wou dat ik het eerder had geweten.

@pipodipo: daarom juist is bewustwording belangrijk. Om niet klakkeloos alle marketingtrucs te geloven maar zelf onderzoek te doen.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:46

Selka schreef:
mvdende , Youtube kanaal van Madeleine Olivia doet heel vaak budget video's. Zij heeft dan maaltijden voor minder dan 1 pond ongeveer € 1,30 voor 4 porties.


Even gekeken maar bij elk recept stopt ze er wel wat in waarvan ik denk: dat ga ik waarschijnlijk echt niet lusten. En heel veel groente, dat is vers ook echt niet te betalen tegenwoordig.

En ja, waar een wil is, is een weg. Maar zo af en toe eens een maaltijd vegan is bijna niet te doen, zeker voor 1 persoon moet je te veel ingrediënten kopen waarvan je de helft ook weer weg kan gooien omdat het niet meer opgegeten wordt.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 11:52

Heeft mij persoonlijk nooit tegengehouden. Je hebt ook nog zoiets als bewaren of invriezen. Misschien anders als je AVG gewend bent hoor, maar ik vind vegan echt totaal niet lastig om klaar te maken. Gewoon een lekkere curry. Wraps. Pasta. Dat soort dingen maak ik vaak en ik mis vlees/zuivel echt totaal niet. Voor de volledigheid: ik ben geen vegan maar heb eigenlijk gewoon bijna nooit zuivel in mijn avondeten.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:57

mvdende, als jij vlees wilt eten moet je dat doen. Maar groenten is ook in blik, glas of diepvries nog hartstikke gezond en vele malen goedkoper. Ik kook plantaardig voor 2 personen maar dat lukt nooit. Op de een of andere manier kan ik alleen voor 3 personen koken... :+ Ik vries dan die ene portie in. Zou jij ook kunnen doen natuurlijk :) Lekker makkelijk maar wel gezond. Zij heeft zelfs gerechten van alleen pasta met tomatensaus. Kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die dat niet lusten :Y)

Leo

Berichten: 50119
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:27

Ik vind het best makkelijk om een paar dagen in de week volledig vegan te eten. Dan maak ik een salade of soep of ik zoek een nieuw recept. Ingrediënten die ik echt niet lust laat ik weg of vervang ik voor iets anders, het hoeft niet lastig te zijn.
Andere dagen eten we zoveel als mogelijk biologisch (koopeenkoe, biologische slager).

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 13:37

xxxmh schreef:
Hoe doen jullie het dan met tampons en maandverband, is natuurlijk ook allemaal afval en niet goed voor het milieu lijkt mij


Ik heb nu plastic vrij of afbreekbaar maandverband maar wil uiteindelijk wel een cup. Ik heb alleen geen idee waar te beginnen met dat, welk merk en maat enzo, er zijn er best veel! En ik ben vrij dun, maar wel al moeder dus veel omschrijvingen bij de maatgeving verwarren mij.
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 15-08-19 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 13:40

mvdende schreef:
Selka schreef:
mvdende , Youtube kanaal van Madeleine Olivia doet heel vaak budget video's. Zij heeft dan maaltijden voor minder dan 1 pond ongeveer € 1,30 voor 4 porties.


Even gekeken maar bij elk recept stopt ze er wel wat in waarvan ik denk: dat ga ik waarschijnlijk echt niet lusten. En heel veel groente, dat is vers ook echt niet te betalen tegenwoordig.

En ja, waar een wil is, is een weg. Maar zo af en toe eens een maaltijd vegan is bijna niet te doen, zeker voor 1 persoon moet je te veel ingrediënten kopen waarvan je de helft ook weer weg kan gooien omdat het niet meer opgegeten wordt.

Nou dat is niet waar hoor. Het is een kwestie van plannen zodat je weet hoeveel je moet inkopen voor een week bijvoorbeeld (of gewoon voor 2x koken en 1 maaltijd invriezen), en je hoeft helemaal niet weet ik het hoeveel potjes en sausjes erbij te halen om iets lekkers te maken. Gister had ik bijvoorbeeld gewoon piepers, een grote pot sperziebonen, vega speckjes en wat appelmoes. Heerlijk gegeten hoor. :j

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:12

Proefdiervrij is echt niet duurder imo. Ik kan je genoeg makeup merken van alle prijzen aanraden :+

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:55

Je hoeft toch ook niet meteen vegan te eten? Vega scheelt al zoveel!
En als je groente van het seizoen koopt is dat echt niet zo duur. Wat iemand hier zei: als je niet wil, prima, maar ga niet allemaal smoesjes verzinnen.

Pasta's, curry's etc. zijn echt makkelijk zonder vlees te maken.