Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 20:10

Ik denk dat het gemiddelde vlees in de supermarkt hoe dan ook gestresst vlees is. En dan weten we als consument niet beter. Daarnaast is het niet de beste kwaliteit. Zeker de kip niet.
Denk dat al het vrije vrolijke uitloop vlees zelf gestrest beter smaakt dan supermarkt vlees


JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 20:21

Het is niet met elkaar te vergelijken. Ik heb vorig jaar ook een ronde slachtkuikens gedaan en die waren echt bizar relaxt. Ook echt ontzettend lekker vlees. Van vleeskuikens heb je wit vlees, van eigen kippen die je al gauw een half jaar laat lopen is het vlees eerder rood. Dus niet te vergelijken.
Je moet niet vergeten dat die kuikens niet alleen worden geselecteerd op snelle groei maar ook op stressbestendigheid. Anders heb je inderdaad alleen maar slecht vlees. Ik had laatst ergens een filmpje gezien waarin een slager het verschil liet zien in een stuk koe met stress en een zelfde stuk koe zonder stress. Dat was echt schokkend. Zulk vlees komt niet door de keuring en zul je nooit in de winkel aantreffen.

Stress in de stal is iets wat een boer echt niet wil. Wat je dan krijgt is dat de kuikens dicht bij elkaar gaan zitten, waardoor je de zogenaamde dooddrukkers krijgt. Dat zijn kuikens die puur door het op elkaar kruipen stikken.
Stress wordt beperkt door de boer regelmatig door de stal te laten lopen, te spelen met licht, en met goede ventilatie. En dat is echt idioot complex, daar hebben ze hele computersystemen voor.

Wat meerdere hanen betreft, het kan wel, maar alleen als je er een aantal hennen in verhouding bij hebt. Hanen blijven altijd de competitie met elkaar zoeken, al is dat natuurlijk niet de hele dag. En de hennen worden een heel stuk vaker betreden zoals dat dan heet, dan als je maar één haan hebt. Hier had ik in het voorjaar 2 hanen en 3 hennen, en dat ging dus niet. Te veel stress voor de hennen en ook voor de hanen zelf. Ik heb er één verkocht en het is weer heerlijk rustig.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 20:37

Maar het vervoer is toch heel stressvol? Hier zoeken ze weleens personeel voor kippen in manden stoppen en die worden dan op transport gezet. Heb weleens gehoord hoe dat gaat en dat is niet heel respectvol zeg maar.

Wat bedoel je met rood vlees? Als het al gebakken is??

Jong spul geeft toch ook niet zoveel vlees of geen grote stukken in ieder geval??

O, ja, in principe zouden wij eind September over kunnen......

Ps, ze hadden even terug trouwens filmpjes hoe supermarkt vlees gelijmd werd. Echt goor.......bah.

JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 20:51

Supermarkt vlees gelijmd? Welk vlees dan?

Met rood vlees bedoel ik vlees van kippen die met kilometers in de benen hebben, over een langere tijdsspanne. Die hebben de spieren meer getraind en dat geeft een iets rodere kleur dan het witte vlees van vleeskuikens. Ik zal er wel eens een foto van maken als ik het niet vergeet.
Vangen van vleeskuikens is stressvol voor ze, maar niet in die mate dat het zoveel stresshormoon uitstoot dat het de vlees kwaliteit beïnvloed. Eenmaal in de krat zijn ze ook vrijwel meteen weer rustig, eerder nieuwsgierig naar wat er allemaal gebeurd. In een krat zitten ze op een hoopje, precies wat ze doen als ze bang zijn. Zo voelen ze zich veilig. Daarbij heb je tegenwoordig ook vangmachines voor vleeskuikens, deze veegt de kuikens als het ware van de vloer waarna ze met een lopende band rustig aan schuin omhoog gaan waar dan de medewerkers ze in kratten stoppen. Dit is nog een nieuwe techniek maar er zijn er steeds meer die dit gebruiken.

Wat is volgens jou precies jong vlees?
Met een half jaar zijn mijn kippen nog niet volgroeid, maar ik heb wel grotere kipfilets die overigens minder dik zijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 20:56

Moet ik even opzoeken. Rundvlees hadden ze lijmtechnieken voor. Ik hou al niet zo van vlees en al helemaal niet uit de supermarkt, maar dat was echt mijn grens ook wel.

Oke, na het bakken dus? Ik zie wel bij een hele kip uit de oven kleur verschil van de plek waar je het vanaf eet. Mijn moeder haalt kippen bij een boer, dus dat zijn behoorlijke verse. Maar ik knaag niet van een botje zelf :)

Het bedrijf dat regelmatig personeel zoekt, komen weleens jonge mensen op af en die schrikken toch wel van hoe de kippen worden vastgepakt en in de kratten gestopt. Kwam over als niet de meest vriendelijke en fijne methode.

Ze rijden wel 's nachts.

Ja, jong, voor volwassen, dus in de groei zeg maar.

JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:04

Nee, voor het bakken nog. Ik zal wel een paar foto's maken. Over een maand of 4 :D

Klopt dat het vangen niet heel prettig werk is, maar het is ook niet zoals het vroeger eens geweest is. Er zijn verbeteringen te maken, maar daar wordt ook wel aan gewerkt. Zoals dus met die automatische systemen, maar in een stal met legkippen is dat niet te doen vanwege de stellingen die in de stal staan. Dat zal dus altijd handwerk blijven. Iets wat ze nu aan het proberen zijn is de Zweedse vangmethode, dat gaat een stuk vriendelijker aan toe maar kost ook gelijk een hele berg meer tijd.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 22:31

SP hier komen ze altijd rustig aan in de wagens :j

Een kip is hier gemiddeld 45 tot 60 dagen bij slacht.
90 dagen voor de gelabelliseerde kippen.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 23:11

Ik durf er verder niks over te zeggen. Er zijn wat mensen die er hebben gewerkt en erg geschrokken zijn. Ook vanwege de dingen die mis gaan tussendoor. Maar is inderdaad bij dat bedrijf handwerk.

Wat ik wel zie is dat veel vrachtwagens echt veel beter zijn dan vroeger.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 01:12

Vandaag kwam ik onderstaand bericht tegen op facebook, ik wil het graag met jullie delen zodat jullie niet het zelfde overkomt als het voorkomen had kunnen worden, vooral als grondwater geeft aan de paarden graag lezen!!

Beste paardeneigenaren, let op!! ⚠️⚠️
Pas op met het geven van grondwater aan je paarden. Door de aanhoudende droogte is het ijzergehalte mogelijk veel hoger dan eerder en dus absoluut niet geschikt als drinkwater voor paarden.

Het begon deze zomer met onze pony Roosje; aanhoudende diarree die pas overging door het geven van leidingwater ipv grondwater.

Afgelopen zaterdag werd Tae Bo ziek, acuut leverfalen, wat veroorzaakt wordt door voeding/water. Het grondwater bevat zoveel ijzer dat er stapeling van ijzer plaats vindt wat de lever vervolgens teveel wordt. Tae Bo werd rond 16 uur in de middag ziek en om half 10 was hij er al niet meer.

Ik schrijf dit bericht om anderen te waarschuwen zodat er niet meer paarden overlijden door een ijzerstapeling. Voor Bo was het te laat maar ik hoop dat er niet meer paarden volgen.

Delen van dit bericht onder paardenmensen zou heel fijn zijn!!

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 04:54

@JudithO, de bedrijven waar ik kom zijn hypermodern, zoals jij al zegt is ventilatie en licht en alles geregeld. Ook het vangen gaat inderdaad met een machine.

De stress die ik bedoel is het volgende;

Als ik echter kijk naar mijn kuikens/kippen en dan zie hoeveel deze diertjes lekker, scharrelen, vliegje vangen, wormpje pikken, krabben, spelen, ze zijn echt de hele dag actief enz, dan vraag ik mij af hoeveel stress de dieren in zo'n mega stal ervaren omdat ze dergelijk gedrag allemaal niet kunnen vertonen. En reken maar dat het vol is in zo'n stal..... Dus van bewegen is als ze een klein beetje gegroeid zijn weinig tot geen sprake.

xXutopiaXx

Berichten: 10031
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 07:58

Gooiske schreef:
Vandaag kwam ik onderstaand bericht tegen op facebook, ik wil het graag met jullie delen zodat jullie niet het zelfde overkomt als het voorkomen had kunnen worden, vooral als grondwater geeft aan de paarden graag lezen!!

Beste paardeneigenaren, let op!! ⚠️⚠️
Pas op met het geven van grondwater aan je paarden. Door de aanhoudende droogte is het ijzergehalte mogelijk veel hoger dan eerder en dus absoluut niet geschikt als drinkwater voor paarden.

Het begon deze zomer met onze pony Roosje; aanhoudende diarree die pas overging door het geven van leidingwater ipv grondwater.

Afgelopen zaterdag werd Tae Bo ziek, acuut leverfalen, wat veroorzaakt wordt door voeding/water. Het grondwater bevat zoveel ijzer dat er stapeling van ijzer plaats vindt wat de lever vervolgens teveel wordt. Tae Bo werd rond 16 uur in de middag ziek en om half 10 was hij er al niet meer.

Ik schrijf dit bericht om anderen te waarschuwen zodat er niet meer paarden overlijden door een ijzerstapeling. Voor Bo was het te laat maar ik hoop dat er niet meer paarden volgen.

Delen van dit bericht onder paardenmensen zou heel fijn zijn!!


Weet jij wie dit bericht geschreven heeft Gooiske? Ik ken namelijk iemand die haar paard Tae Bo heeft weggegeven... durf het haar niet te vragen, uit angst dat ze het niet weet en er op een rot manier achter zou komen.. maar zou willen achterhalen of dit om hetzelfde paard gaat...

Britta31

Berichten: 13064
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 08:15

Heb je ook een linkje van facebook(zoiets)

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:32

Ik had het ook gelezen. Het wordt flink gedeeld op fb. Geen idee welke namen erbij staan eigenlijk.

Baal ervan, want wij hebben ook grondwater en met de eigenaar valt niet te praten over de pomp. We nemen dus vaak 100liter water mee, maar is echt loodzwaar en niet echt genoeg voor ze. Maar ik denk altijd, dat beetje hebben ze iig leidingwater gedronken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:47


Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:22

Hier drinken de paarden uitsluitend leidingwater. Dat was in het begin wel een dingetje, want het leidingwater hier smaakt anders dan het leidingwater elders in de provincie. Ze wilden het aanvankelijk dus niet drinken (snap ik wel, ik vind het ook niet lekker). Inmiddels gelukkig geen problemen meer.

Er is een flinke plens water gevallen gisteren zeg! Net even op de wei gaan kijken die ik bemest had van te voren en die begint mooi groen te kleuren. Hopelijk kunnen de paarden daar in september dan nog lekker op. Zonet op pad geweest met beide paardjes. Een vriendin van me heeft zelf geen paard meer en komt zo nu en dan op Zanzi rijden. Dat klikt goed en Zanzi is erg vertrouwd in het verkeer. Fijn, want dan kan ik met Fernando op de trekhaak en dat gaat heel mooi. Fernando vindt alles nog erg spannend als ik niet naast hem sta, maar doet het toch maar braaf.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:33

Hier ook flink water gehad gisteren, heerlijk!
Hier krijgen ze alleen grondwater wat al even in de 1000l tank heeft gezeten, zodat het ijzer is neergeslagen. Anders regenwater en leidingwater.

SP, dank voor de link, ik ga het vanavond eens doorlezen.


Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:41

Bij mij krijgen ze regenwater, leidingwater en sloot / grondwater door elkaar heen := nog nergens last van gehad.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:53

Hier al met al net 10 ml. over de afgelopen dagen. Niet zo heel veel dus maar genoeg om het groen te houden.
Op mijn werk 60km. verderop was echt een giga bui met onweer en hagel.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:55

Hier ook wel flink regen gehad dus goed voor het gras, heb alleen nog maar 1 grasmaaier over :=

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:01

Gister kwam ik thuis en regende het. Ik hoorde het wat rommelen, dus snel snel even klein rondje door de buurt met de honden.......En natuurlijk ging het toen los. Klein stukje naar huis rennen en ik was doorweekt. Hele gang zwart, terwijl mijn huis netjes moet blijven. Je moet natuurlijk niet binnen stappen en denken; natte hond......

Daarna werd het weer zonnig. Kom ik op stal, paddock best nat op wat plekken. Normaal wordt ie niet nat of droogt snel, maar je ziet nu duidelijk dat het slechter wordt door gebruik en weinig onderhoud.
Ik verplaats af en toe de bakken, zodat je niet van die sta plekken krijgt, maar moet ook rekening houden met pad, bomen etc.

Vandaag is het kurkdroog.....Maar goed, vd week dus paar keer rond 15uur weg moeten zijn vanwege bezichtigingen en precies dan de bui. Gister dus vroeger en het lijkt erop, dat de buien wachten tot ik mn voet buiten de deur zet.

Ik had het grondwater laten testen door iemand met een vijver en die zei dat het ijzer meeviel. Maar het water is wel echt gekleurd.
Het drinkwater is hier ook echt niet lekker, maar ze drinken het wel. Ik denk ook omdat ze dan uit een bak kunnen drinken. Ze kiezen toch vaak voor het gemak.
Niet dat het grondwater lastig is. Dat zit op een bak met een bal. ( en 2 automatische bakken in de stallen, maar die gebruiken ze nooit )

We hebben geen dakgoot. Werd ons beloofd toen we er kwamen. Mijn voorstel was water op te vangen ook, dus ook winst voor verhuurder, maar ruim 2 jaar later nog steeds geen dakgoot.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:05

SP: nog maar heeeeel even en je bent van die ellende af :D adem in adem uit. Het komt goed straks :D

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

MarloesHJ

Berichten: 2448
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:26

Mijn paarden drinken voornamelijk leidingwater en als ik regenwater heb opgevangen staan vul ik de waterbakken buiten met regenwater. Alleen als het niet regent heb ik natuurlijk ook geen regenwater meer.

Gelukkig de afgelopen paar dagen af en toe een bui gehad en gisteren de paarden net binnen voordat het echt hard begon te regenen :)

Ruiter in Balans - ruitervitaalcoach (i.o.) in Zuid-Limburg https://www.instagram.com/ruiterinbalans?igsh=c3I0dHFoeTVuOHJi&utm_source=qr

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:32

Ik wil straks ook het regenwater op kunnen vangen :j
Ze krijgen hier straks ook water uit de put, maar wij zitten wel in een gebied waar het zelden extreem droog is.
Afgelopen twee weken ook bijna elke dag wel wat regen (en soms flinke buien) wij moeten ook nog gewoon elke week het gras maaien :=


Zo hoefsmid is net geweest en net daarvoor heeft mijn man de gebitten van alle drie de paarden weer verzorgd.
Helaas oudje nu nog weer een boven tand minder :(:) deze zat te los om te laten zitten.
Er zit er nog een een beetje los maar die kan nog eventjes.

In spoiler want nog een beetje bloederig.
Ze mistte al 2 tanden, nu dus een derde kwijt en de 4 zal binnen enkele maanden er ook uit moeten :(:)
Spoiler:
Afbeelding


Andere met oudjes:
Met zo weinig tanden over straks zal (los) hooi wellicht makkelijker eten zijn voor haar?
Kiezen waren nog perfect gelukkig.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

xXutopiaXx

Berichten: 10031
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:34

Afsnijden van gras zal steeds lastiger worden vrees ik idd.. :(:) Zieltje...

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:46

Utopia daar ben ik inderdaad ook bang voor.
Ik ga haar straks even met een paarden meetlint opmeten zodat ik haar qua gewicht/omvang goed in de gaten kan houden.
Ze moet nog wel ruwvoer kunnen en willen eten anders is het snel over, ik vind ruwvoer het belangrijkste, vervangers zijn leuk voor even maar mijnsinziens geen lange termijn oplossing.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, idion en 34 bezoekers