Cyste op sesambeentje en blessure kogelringband

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Cyste op sesambeentje en blessure kogelringband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 16:36

Wie heeft er ervaring met bovenstaande of een van de twee? en wat waren de prognoses voor jullie paarden?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Cyste op sesambeentje en blessure kogelringband

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:07

Wel ervaring met grote botcyste in knie maar daar heb je waarschijnlijk niet zoveel aan?

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Cyste op sesambeentje en blessure kogelringband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-19 08:05

Geen idee, het is ook een cyste in ieder geval...wat voor een ervaring heb je ermee?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: Cyste op sesambeentje en blessure kogelringband

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 08:17

Mijn paard had een cyste in haar elleboog, dit is 6 jaar terug geconstateerd. Toen tildren geprobeerd, maar dat hielp maar 1x voor een 4tal maanden, daarna herviel ze. Tweede keer tildren heeft nooit geholpen. De merrie is daarna voor 1,5 jaar op de weide gegaan waarna ik merkte dat ze terug goed begon te lopen. Bij een andere veearts gegaan (die ervaringen had met botcystes) die een echo had genomen waarna hij zag dat de cyste rustig was. De veearts kende veel paarden met gelijkaardige blessures en vermelde erbij dat die paarden nog op hoge niveaus in de paardensport liepen. Maar, dat dat type paarden helaas hun slechte en goede periodes kennen. Hangt veel van het managment en de belasting af volgens hem, hij raadde me ook aan om geen te kleine voltes te draaien. Ik heb haar daarna aan het werk gezet, nog een half jaar bijgehouden en erna als fokmerrie verkocht. Bij mij geen pas fout gelopen en ook bij de nieuwe eigenaars wordt ze af en toe als wandelpaard ingezet en dat geeft geen problemen. Ik had intussen al een ander paard gekocht en kon er geen twee meer bijhouden door mijn nieuw werk.

Misschien niet echt de locatie waar jij over spreekt, maar ik hoop dat je alsnog iets aan mijn verhaal hebt.
Succes!

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Cyste op sesambeentje en blessure kogelringband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-19 08:27

Ja zeker, dankjewel! jouw ervaring en die van je DA geven aan dat ze niet perse last hoeven te hebben van een cyste. Wat mijn dierenarts ook al zei, en dat management en de mate van belasting inderdaad een rol spelen.

Hier had de cyste wel wat schade aangericht al wbt artrose vorming in/ aan het sesambeentje. Maar de DA kon niet zeggen in hoeverre het paard er last van heeft en wat nu precies van welke blessure komt qua kreupelheid. Dat moet de tijd gaan uitwijzen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Cyste op sesambeentje en blessure kogelringband

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:00

Suzanne F. heeft er helaas een zeer talentvol paard op in moeten laten slapen. Die cyste zat volgens mij ook op het sesambeen. Het hangt volgens mij echt van de plek af en inderdaad het management.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Cyste op sesambeentje en blessure kogelringband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-19 10:51

Dankje voor je reactie Mer, het zal er inderdaad wel mee te maken hebben ook hoeveel beweging er om de cyste heen is voor wat betreft het aanrichten van slijtage wat het kan doen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:53

Mer1980 schreef:
Suzanne F. heeft er helaas een zeer talentvol paard op in moeten laten slapen. Die cyste zat volgens mij ook op het sesambeen. Het hangt volgens mij echt van de plek af en inderdaad het management.


Correctie de cyste zat op het straalbeen, is natuurlijk wel een flink verschil....

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Cyste op sesambeentje en blessure kogelringband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-19 10:54

Ja ik denk dat een cyste op het straalbeen ongunstiger is inderdaad...

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:45

Elisa2 schreef:
Geen idee, het is ook een cyste in ieder geval...wat voor een ervaring heb je ermee?


Mijn pony heeft een aardig formaat cysthe in zijn knie achter. Loopt er heel af en toe onregelmatig op. Hij krijgt 1 X in de 8/9 maanden een Tildren infuus. Na 2 X nieuwe foto gemaakt en toch al wat botaanmaak!
Helaas is hij nu met pensioen ivm andere klachten.

Maar hier dus goede ervaring met Tildren.

Wat zei je arts ervan?


Edit: mijn pony heeft een kleine open verbinding met het gewricht. Dat is vervelend omdat de druk dan opgevoerd kan worden waardoor het pijn kan doen.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:26

Elisa2 schreef:
Ja ik denk dat een cyste op het straalbeen ongunstiger is inderdaad...

Mijn eerste pony werd zestien jaar geleden kreupel en bleek een cyste op haar straalbeen te hebben. Na een periode van rust, stappen aan de hand en goed hoefbeslag heb ik altijd voorzichtig met haar gedaan. Ze is nu 24 en loopt eigenlijk nu pas niet rad meer. In de tussentijd is ze nooit kreupel geweest.

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Cyste op sesambeentje en blessure kogelringband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-19 08:22

Bedankt voor jullie ervaringen! de arts hier zei dat behandeling eigenlijk niet mogelijk is, het is aankijken hoe het gaat als de kogelringband blessure genezen is. En dan is het advies om hem op een lichte onderhouddosis natuurlijke pijnstilling te zetten en hem zoveel mogelijk in lichte beweging te houden op een harde ondergrond.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Cyste op sesambeentje en blessure kogelringband

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:49

Paard met ringband blessure gehad.
Ik heb iedere dag de ice vibe gebruikt en me tot op de seconde precies aan het opbouw schema van de dierenarts gehouden. Ik ben uiteindelijk 6 maanden onderweg geweest voordat paard weer helemaal alles mocht (behalve springen dan). Dit was wel 2 maanden eerder dan de d.a. aanvankelijk gedacht had. Ik denk dat dat te danken is geweest aan de ice vibe.

Nu 2 jaar later is ze inmiddels van iemand anders. Dit beentje is nog steeds helemaal oké maar ze heeft kennelijk een tussenpees blessure aan dr andere achterbeen. Volgens mij hebben de 2 geen verband.
Cyste heb ik geen ervaring mee.

Héél veel sterkte met je paardje!

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Cyste op sesambeentje en blessure kogelringband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-19 07:52

Dankjewel voor je ervaring zodiacje!, moest jij ook veel gaan stappen met hem? ice vibe is een goed idee om het proces te ondersteunen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Cyste op sesambeentje en blessure kogelringband

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 07:58

Ja eerst ernaast maar volgens mij kon ik er ook vrij vlot wel weer op met stappen. Het is al 2.5 jaar geleden dus helemaal precies heb ik het schema niet meer voor ogen.

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Cyste op sesambeentje en blessure kogelringband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-19 08:02

Dankjewel! dat maakt niet uit..maar nu heb ik in ieder geval een indicatie hoelang het herstel kan gaan duren. Ik heb ook een stapschema gekregen voor eerst ernaast en later eventueel er op maar ik moest ookal vrij snel kijken of het verbeterde. Met jouw verhaal erbij ga ik dat dus even niet doen en het veel langer de tijd geven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 08:45

Cystes hebben vaak te maken met overbelasting, soms speelt ook artrose of slijtage gewrichten mee.
In beweging blijven maar de belasting drastisch omlaag schroeven, bij opbouw kun je kijken door langzaam en zorgvuldig te werk te gaan, wat haalbaar en prettig is, waar de grens ligt en wat de belans is van spanning/ontspanning en de zwaarte van de belasting.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Cyste op sesambeentje en blessure kogelringband

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:06

Hier helaas een slechte ervaring met een cyste


Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 13:04

Pas op met ice vibes, die trillingen zijn niet altijd even goed voor elke blessure. Lees je daar zeker goed over in en probeer niet zomaar wet. Veel veeartsen hebben veel liever enkel het koelen alleen met de ijspakketten. Dat koelen alleen kan je zowizo geen schade mee aanrichten, maar de trillingen zijn niet in elke situatie goed.

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Cyste op sesambeentje en blessure kogelringband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-19 09:24

Nouja de ice vibes worden hem sowieso niet, prijskaartje is iets te groot...ik spuit het af met de kraan en smeer er cooling gel op.

Wat was je slechte ervaring Cros?

Rakkie: dat is zo ongeveer wat de DA ook zei inderdaad, sowieso wil ik eerste alle tijd nemen om de kogelringband blessure te laten genezen. Hoe het dan met de cyste verloopt zie ik wel.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 07:44

Elisa2 schreef:
Nouja de ice vibes worden hem sowieso niet, prijskaartje is iets te groot...ik spuit het af met de kraan en smeer er cooling gel op.


https://www.dochorse.nl/cooling-wraps.h ... gL2zfD_BwE

Deze gebruikt een stalgenoot van mij, werd haar aangeraden door de veearts. Veel goedkoper dan de icevibes.

Noor17
Berichten: 402
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 08:30

Valerie_91 schreef:
Elisa2 schreef:
Nouja de ice vibes worden hem sowieso niet, prijskaartje is iets te groot...ik spuit het af met de kraan en smeer er cooling gel op.


https://www.dochorse.nl/cooling-wraps.h ... gL2zfD_BwE

Deze gebruikt een stalgenoot van mij, werd haar aangeraden door de veearts. Veel goedkoper dan de icevibes.


Werken heel fijn!

Cilinco Inter 2 + 1
Harrewar Grand prix + 1
Bling Bling B ZZL "eindstand"
Dowan Z2 + 7 "eindstand"

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Cyste op sesambeentje en blessure kogelringband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-19 09:04

Dank jullie! volgens mij heeft een vriendin van mij deze nog liggen, ik ga even polsen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:12

Elisa2 schreef:
Nouja de ice vibes worden hem sowieso niet, prijskaartje is iets te groot...ik spuit het af met de kraan en smeer er cooling gel op.

Wat was je slechte ervaring Cros?

Rakkie: dat is zo ongeveer wat de DA ook zei inderdaad, sowieso wil ik eerste alle tijd nemen om de kogelringband blessure te laten genezen. Hoe het dan met de cyste verloopt zie ik wel.

Blessure is ooit ontstaan door een cyste en helaas later van blessure in blessure gevallen. Cyste zat helaas op n plek waar ze niet konden opereren, dus weghalen was geen optie. Bedacht me later wel dat ie volgens mij op t straatbeeld zat, dus hopelijk is jou een positievere afloop gegund :).


Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Cyste op sesambeentje en blessure kogelringband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-19 12:14

Dankjewel voor je reactie Cros, straalbeen is inderdaad nog minder gunstig. Hier is het even de vraag of de kogelringbandblessure veroorzaakt wordt door de cyste. De tijd zal het moeten uitwijzen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Argi, Casca, GoogleAdsense, janneke584, JeaDH, Jet, Just_Natural, m0niekkkie, Pova, Sanet, Schrompeltje, YandexBot en 10 bezoekers