Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:36

Wauw wat een verschil SSDesign!

Wat hebben jullie met jullie rijbak bodems gedaan? Wij zitten op zandgrond (drunense duinen). De buren hebben hun bak gekeerd, die is heel zwaar. We gaan hem nu eerst alleen frezen en regelmatig slepen. Kijken wat dat wordt..


xXutopiaXx

Berichten: 10031
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:53

Toevallig ben ik daar nu ook mee bezig en kreeg van buren ook de tip om vooral niet de grond te keren.. en ik ben zelfs een beetje bang voor frezen, dat het dan al redelijk mul gaat worden.. ik ga het nu eerst proberen met maaien en slepen... :') Maar ben benieuwd of ik dan echt alle plantjes eruit ga krijgen.. zo niet: zet ik de paarden er een dagje of wat in :P

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 16:05

Wij hebben alleen gefreesd. Was redelijk zwaar maar dat was maar van korte duur gelukkig!

Lynn_Nikita

Berichten: 25424
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 17:07

Hier ook gefreesd. Hoe meer de paarden erdoorheen lopen en hoe meer het regent hoe sneller die minder Mul is.

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 17:11

Alleen is die regen momenteel wel een dingetje :Y)

Lynn_Nikita

Berichten: 25424
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 17:14

Hier regent t nu. Maar evt sproeien of later freezen als het meer najaar is?

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 17:17

Ja hier hebben we vandaag 5 mm gehad en dat was het wel weer. Zet geen zoden aan de dijk, maar beter dan niks.
In het najaar is dan denk ik wel verstandig.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 18:37

Vandaag een redelijke bui hier, maar het trekt door de droogte zo snel de grond in dat je er niet heel lang plezier van hebt. Enigste plezier is dat ik niet hoef te sproeien. :+

MN shet moest vandaag uiteraard z'n eigen weer bemoeien met de les van m'n jaarling, hij liet even zien hoe het moest :=

Afbeelding

Every accomplishment starts with the decision to try.


Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 19:51

Das toevallig, deze foto maakte ik net:

Afbeelding

Mo wou een kusje :+

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 19:52

Onze bak was toen hij net gelegd was net mul zand op het strand, nu hij goed gesproeid (en veel regen) is is het precies goed om lekker te kunnen rijden.
Heb de drainage nu dicht zitten, als het straks te nat wordt is het een kwestie van de dop van de buis draaien.
Hopelijk snel de pomp voor de put binnen /geïnstalleerd dat scheelt weer op de rekening.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:54

Mocht je gaan frezen, dan niet te diep. Hoe dieper, hoe langer het mul blijft en ongelijk wordt.

Oy with the poodles, already

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 21:53

Hebben er hier mensen ervaring met vossen in de tuin? :+

Wij hebben waarschijnlijk een nest in de tuin en ik vraag me even af wat wijsheid is met de katten..

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 21:54

Eh nee. We hebben wel hazen in de wei <3

Oy with the poodles, already

Antheman

Berichten: 11829
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 22:02

Hilary schreef:
Eh nee. We hebben wel hazen in de wei <3

Wij ook, en soms binnen. :D

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 22:03

Robijntjah schreef:
Hebben er hier mensen ervaring met vossen in de tuin? :+

Wij hebben waarschijnlijk een nest in de tuin en ik vraag me even af wat wijsheid is met de katten..


Vossen zijn niet al te aardig tegen honden, dus ik verwacht dat katten ook niet vanzelf zal gaan...
Zeker niet als het een nest is.

Antheman

Berichten: 11829
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 22:05

Ik weet t niet met vossen. De buren hadden ze altijd. Mijn honden lopen ook over mijn terrein en ik heb geen last van ze ( van de vossen). Ik denk wel dat ze respect hebben voor de honden en katten, maar ik ben er niet zeker van.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 22:07

Hmmmm...

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 22:10

Ik weet dat je ze in het bos met de hond echt niet tegen moet komen...

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 00:10

De buurman heeft het vandaag voor ons gefreesd en mijn man heeft daarna gesleept met de mini tractor. Lijkt prima te zijn!

Wij hadden vroeger regelmatig vossen maar die kwamen niet als de honden buiten liepen. En er liepen 2 stalkatten rond die nooit zijn opgevreten. Hoe het met een nest is weet ik niet, mss dat ze de jongen willen beschermen...

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 06:39

Hoi! Ik ga mezelf hier eens melden als dat mag . Sinds half juni heb ik mijn paard ook thuis staan. Na jaren van bouwvallige boerderijtjes te promoten bij mijn man (zonder succes) was het vorig jaar ineens omgedraaid en moest hij mij overtuigen om het grootste bouwval ooit te kopen. 1 november kregen we de sleutel en is een klein stukje opgeknapt, wij wonen er sinds maart en half juni was ook eindelijk de stal en wei klaar. Ik heb nog best even getwijfeld of ik mijn 27-jarige nog ging verkassen, maar het heeft zo moeten zijn denk ik. Na 5 dagen aan huis draaide er een vetlipoom om zijn dunne darm heen. Gelukkig was ik thuis, heeft de dierenarts heel snel doorverwezen en hebben ze 'alleen' de lipoom hoeven verwijderen en geen stukken darm. Na een weekje kliniek mocht hij weer naar huis. De inloopstal kreeg deuren die dicht konden, opslagruimte naast de stal werd inloopstal voor mijn paard zijn pony en ik heb 6 weken lang het graasgedrag van mijn paard bestudeerd want hij mocht alleen aan de hand de wei op. Gisteren was het litteken mooi hersteld op de echo en hij mag weer los. Wel nog op klein stukje zodat hij niet voluit in galop kan. Over 3 weken mag hij weer lekker sjezen.

Een vos woont hier ook. Mijn nijnen wonen bij mijn moeder totdat ik een fatsoenlijk hok en ren ingegraven heb. Komen de vos savonds geregeld tegen met hond uitlaten. De vos is bang van onze hond en schiet zijn hol in, soms wel wat laat dan zien we hem 15 meter voor ons ineens het pad over schieten.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 06:55

KDonna schreef:
Wauw wat een verschil SSDesign!

Wat hebben jullie met jullie rijbak bodems gedaan? Wij zitten op zandgrond (drunense duinen). De buren hebben hun bak gekeerd, die is heel zwaar. We gaan hem nu eerst alleen frezen en regelmatig slepen. Kijken wat dat wordt..


Wij hebben hem laten keren. Hij is vrij zwaar geweest laatste tijd. Met voldoende slepen en regen is hij super. Nog nooit een plasje in gehad dus voor ons perfect in de winter. Als de bak te mul is rijden we op de track van onze PP of hebben we een cirkel, beide gewoon zwart zand. Maar met veel regen wordt dat erg glad. Gister was zeg maar al op het randje... Voor onze rijbak zijn we nu een sproei installatie aan het aanleggen, als dat niet voldoende helpt kijken we naar alternatieven op langere termijn. Bij ons vorige adres was de paardenbak de eerste 2 jaar ook te mul. En toen hij eenmaal goed aangestampt was, was de bovenste laag mooi hard maar bij ieder plasje stond de rijbak blank..

Welkom Fleur!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 07:15

Wij hadden achter op de wei ook een vossenhol,heel sporadisch zagen we hem lopen.Tot we op een gegeven moment jongen zagen spelen.
katten en vossen doen elkaar niks,dat leeft langs elkaar heen.Je moet enkel oppassen dat de honden de vossen niks doen.
Ze hebben wel mijn kippen uitgemoord,dus de kippen die we nu hebben gaan s'avonds in een ren met nachthok en alles gaat dicht met een automatisch kippenluik.

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 07:41

Welkom Fleur! wat een verhaal met die darm... Daar zit je misschien niet op te wachten als je net verhuisd bent, maar je hebt wel alles zelf in de hand wat betreft de verzorging achteraf. Hoop dat het dier nog een paar jaartjes mee mag.
Die van mij is ook 27 en staat nu lekker te glimmen achter huis. Beste besluit wat ik had kunnen nemen om haar op deze leeftijd nog (nouja , twee jaar geleden dan) nog een plek aan eigen huis te geven.

We hebben hier ook vossen schijnt, maar ik zie ze nooit. Van de zomer nog bij één van de buren een hele toom kippen verdwenen... Ik heb mijn kippen dan ook in Fort Knox. We hebben wel heel veel hazen, in de tuin, in het weiland. Ze 'spelen' hier in de ochtend soms op de weg, mooi om te zien, vanuit mijn slaapkamerraam...


We hebben de schaapjes van de buurman inmiddels in ons landje lopen. *\o/* Echt leuk! Het zijn er iets van 30 maar je moet goed kijken, want ze verdwijnen nog achter het lange gras. Dat zal met een paar dagen wel over zijn. Paarden vonden het super interessant! Staan de hele tijd te kijken.
Ze eten lekker dat droge lange gras op wat de paarden niet willen eten. Als het beetje kaal is, gaan ze weer terug naar de buurman. Kan ik het even maaien en kan mijn paard er weer op.

Ik had gisterochtend de bak nog lekker staan sproeien, want die was gortdroog en er stond maar een miezerbuitje in de buienradar. Ff lekker door laten lopen zodat de hoeven van de paarden ook weer wat vocht kunnen opnemen....De rest van de dag heeft het dus gestortregent <<) Bak stond einde van de dag blank... Nou ja, goed voor de hoeven...

Ik heb shetje gister dus, zonder hoefschoenen, mooi in de modder 'gezet'. Kon daarna fijn zijn voetjes bijvijlen. Hij staat nu weer op 1 zakje buut ipv half, want van de week liep hij heeel slecht. Ik twijfel of de hoefschoenen ook niet dwars zitten. Dat zijn hoefjes te lang waren geworden en klem kwamen te zitten of dat het toch wat schuurt. Hij staat nu dus zonder schoenen met verhoogde dosis en loopt nu weer ok. Hij oogt ook weer happy.
Over twee dagen is de buut weer op, en gaan we weer kijken hoe het er echt mee staat. Vrijdag komt de hoefsmid. Ben benieuwd wat zij er van gaat zeggen... Ik denk dat we nu 4 a 5 weken onderweg zijn met de HB. Maar als ik terugdenk, was het denk ik al wat langer aan het sluimeren en had ik misschien eerder in kunnen grijpen.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:10

Welkom Fleur!
Zo SS design, dat is mooi opgeknapt +:)+ . Hi, hi, wat een leuke paardensnoetjes zie ik voorbij komen.....

Greendragon, kan je misschien niet beter wat langzaam afbouwen met de buut? Mijn pony heeft echt wel een maand of 2/3 op buut gestaan. Kan me wel voorstellen dat de schoentjes niet lekker zitten. Ik heb bij mijne destijds ook geen schoenen gebruikt. Wel fijn dat de regen hem nu een beetje helpt.

Hier vandaag lekker veel wind! En een paar buitjes gehad, maar dat mag geen naam hebben. Gisteren wel 10 mm.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:23

Ik bouw met buut ook altijd af inderdaad, de basisdosering voor mijn merrie is een half zakje. Als ik dat goed genoeg vind gaan, doen we een paar dagen een kwart zakje, bij geen verslechtering gaan we nog naar een achtste zakje.
De keer dat ze erg heftig bevangen was, zijn we op dat moment overgeschakeld op aspirine. Dosering daarvan weet ik niet meer, maar ook dat hebben we in kleine stapjes afgebouwd naar nul.

Verder: als de smid pas vrijdag komt, kun je in de tussentijd de teen zelf een mustangrol geven (dus zorgen dat het afwikkelen heel makkelijk gaat). Verder op alleen zand houden (geeft wel steun, maar geeft ook mee met lopen) en voer en water binnen bereik houden, als je dat nog niet deed.
Schoentjes kunnen fijn zijn, maar die helpen niet altijd even goed bij het afwikkelen en soms krijg je er weer schuurplekjes van.

Oy with the poodles, already


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BlueStocking, Googlebot en 38 bezoekers