Paard loopt kreupel na nieuwe hoefsmid.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zelda3000
Berichten: 12
Geregistreerd: 24-06-17

Paard loopt kreupel na nieuwe hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-19 18:14

Hallo,

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen dus daarom dat ik hier vraag of mensen me een beetje advies kunnen geven.
Ik heb een quarter van 17 jaar oud, ik heb al jaren de zelfde hoefsmid alleen de laatste paar keren heeft ie de hoeven voren extreem scheef gezet.(hij heefr voren ijzers) nu heb ik dus de keus gemaakt om een andere hoefsmid te pakken. Die is vandaag in de ochtend geweest. Hoe zijn hoeven uitzagen erna was ik erg tevreden over nu ben ik alleen dus de middag naar huis gegeaan en savonds weer terug. Maar nu loop hij dus extreem kreupel met beide voorbenen. Ik heb de neiuwe hoefsmid geappt hierover en hij zei dat dit kon doordat de hoeven extreem scheef stonden en hij ze recht gezet heeft. Nu ben ik me natuurlijk helemaal zorgen aan het maken wat ik lees alleen maar horror verhalen als ik op internet hier iets van opzoek. Iemand ervaring hiermee of advies??


Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16215
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Paard loopt kreupel na nieuwe hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:17

Heb je je nieuwe hoefsmid een beetje nagetrokken op internet? Het kan altijd dat de de hoeven misschien iets te kort bekapt zijn. Zou ik dan even vragen of hij ze voortaan iets langer wilt laten.

HopeDreamer

Berichten: 965
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:18

Paard moet er even aan wennen, loopt natuurlijk toch wat anders. Ik zou het even aankijken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37231
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Paard loopt kreupel na nieuwe hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:20

Wennen mag geen flink kreupel paard opleveren dan heeft een hoefsmid veel te veel in een keer aangepast. Als het dier al tijden schevig staat en dan in een keer wordt dat gecorrigeerd kunnen pezen en banden flinke irritatie en mogelijke schade oplopen.

Zou overleggen desnoods met eem da om pijnstilling tot hij of gewend is of de hoefsmid de boel heeft goed gemaakt weer

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:23

Een paard vanuit een (extreme) stand corrigeren kan niet zomaar. Helaas zijn er toch genoeg smeden die dit doen als je zelf niet op tijd aangeeft dit niet te willen.
Ik neem aan dat je nieuwe smid aangaf te gaan corrigeren alvorens hij ging bekappen en met jou een plan gemaakt heeft hierover?

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:25

In 1x van flink scheef naar recht is ook niet echt fijn denk...
Dat is net als jij ineens de hele dag op nieuwe schoenen moet lopen die je in andere houding dwingen.
Hij had het beter iets geleidelijker kunnen doen, zeker omdat het niet zo’n jong paard meer is.

Zelda3000
Berichten: 12
Geregistreerd: 24-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-19 18:27

Meerdere mensen bij ons op stal hebben die hoefsmid en de osteo vind hem ook helemaal geweldig.We hebben niks van te voren besproken over corrigeren ik had hem wel vertelt voordat ie kwam dat de voorige hoefsmid heb dus flink scheef gezet heeft. Maar meer niet

Maar moet ik hem nou gewoon met pijn laten lopen of misschien iets van pijnstilling geven. Vind dit echt super zielig hij heeft echt pijn.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 08-08-19 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard loopt kreupel na nieuwe hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:42

Op zacht zand in een paddock zetten, dan kan hij z'n voeten neerzetten zoals hij wil. Vannacht ook lekker buiten met een flinke zak hooi en bak water. En morgen kijken hoe het dan is. Als je een pijnstiller hebt kun je dat geven.

Over de IJssel


Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:46

Als je nog iets novacam/metacam hebt zou je hem wat kunnen geven.
Als het morgen nog zo erg is zou ik zeker de hoefsmid even terug laten komen.
Sterkte ermee!

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:47

Wanneer een paard als gevolg van een hoefsmid behandeling kreupel is en zoals jij omschrijft pijn heeft, dan is er iets flink mis gegaan.... :( Al zou iedereen de smid geweldig vinden, ik zou beslist een andere nemen.
Een 17 jarig paard wat altijd probleemloos liep rigoureus veranderen van stand kan absoluut niet.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard loopt kreupel na nieuwe hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:51

Maar staat hij nog op ijzers vanvoor? Op blootsvoets?

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:53

Bij een oud paard een grote standverandering is een heel slecht idee.Wat ik zou doen is moeilijk te zeggen omdat ik je paard niet ken.Ik denk,pijnstillers erin en ijzers eraf. En als de hoeven weer voldoende zijn aangegroeid,de vorige hoefsmid weer nemen,als hij daar wel goed op liep.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:02

Die scheve hoeven komen hoogstwaarschijnlijk vanuit de beenstand.
Hier op die leeftijd nog wat gaan '' rechttrekken '' is vragen om problemen.
Waarom niet gewoon bij de vorige smid blijven ? Liever een scheve die correct loopt dan een rechte kreupele :+

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard loopt kreupel na nieuwe hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:30

Ik zou de hoefsmid vragen opnieuw langs te komen en te controleren of het paard niet vernageld is.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:34

janouk schreef:
Ik zou de hoefsmid vragen opnieuw langs te komen en te controleren of het paard niet vernageld is.

Dat zou ook nog kunnen.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard loopt kreupel na nieuwe hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:37

Hoefsmid bellen en koelen tegen de pijnlijke voeten.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:37

Aan 2 hoeven vernagelen zou wel bizar zijn. Maar alles kan. Ik zou het even aankijken en evt een zakje buut of wat metacam geven. Ik heb dit ook een keer gehad en een dag later liep mijn paard weer helemaal goed.

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:14

Vala schreef:
Aan 2 hoeven vernagelen zou wel bizar zijn. Maar alles kan. Ik zou het even aankijken en evt een zakje buut of wat metacam geven. Ik heb dit ook een keer gehad en een dag later liep mijn paard weer helemaal goed.


Het lijkt me ook bizar. Soms komt het voor dat de smid te brede nagels neemt , en is de keuze voor smallere nagels beter.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard loopt kreupel na nieuwe hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:20

Spijtig dat je de vorige smid er niet op aangesproken hebt dat ie t paard zo scheef gezet heeft, misschien had hij daar wel n goede reden voor, en was t paard anders al eerder kreupel geweest?

Ik zou het niet te lang aanzien, en DA bellen als het morgen nog niet beter is. Je hebt gn flauw idee wat er foutgelopen is, kan vanalles zijn, dus better safe than sorry zou ik zeggen.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Paard loopt kreupel na nieuwe hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:40

Hij loopt al 17 jaar zo.. te drastisch corrigeren is dan eigenlijk niet slim.. precies wat Pandora hier verder boven ook schrijft.

The end

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Re: Paard loopt kreupel na nieuwe hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:09

Denk ook dat et komt door te drastisch corrigeren zoals hierboven al is aangegeven. Scheefstand bij een paard met ijzers ontstaat meestal door de wijze van lopen waardoor een deel meer wordt doorbloed en dus sneller groeit dan het andere deel. De kunst voor de smid is dan de scheefstand niet erger te laten worden (in de hand te houden) zonder dat dit consequenties heeft voor de verdere beweging en hoefbelasting. Als de hoeven langzaamaan steeds schever zijn geworden en je zet ze dan plots recht dan heb je inderdaad een probleem. Helaas heb ik er ook ervaring mee. Ik schrok me ook dood na bekappen door een nieuwe smid . Nooit was hij kreupel en bij de nieuwe smid 2 keer achter elkaar . Ik ben in gesprek gegaan met de smid hierover en die gaf ook zelf aan dat hij waarschijnlijk toch over gecorrigeerd had en blij was dat ik dat meldde. Mijn paard liep ook beroerd maar bij hem was het gelukkig binnen een week weer goed.

Zelda3000
Berichten: 12
Geregistreerd: 24-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-19 22:18

tengeltje11: hij staat nog op ijzers helaas kan hij niet zonder hij staat namelijk 24,7 buiten en loopt op verschillende ondergrondes (wei,zand,beton) en daar slijten zijn hoeven extreem van en ook rijd ik veel buiten en er ligt super veel kiesel bij ons in de omgeving waardoor ik helaas ijzers eronder heb moeten doen.

Pandora: hij heeft altijd correcte hoeven gehad en de hoefsmid heeft ook altijd de hoeven netjes gedaan. Nu is hij het laatste jaar alleen flink achteruit gegaan en heeft niet alleen die van mij maar ook die van andere scheef gezet en nog meer dingen die niet kunnen. Dus daarom de switch.

hwn: Ik heb mijn hoefsmid er wel op aangesproken maar hij is te koppig om het aan te nemen. En nee daar had hij geen redenen voor afschoon mijn paard nooit kreupel is geweest en altijd correcte rechte voetjes had. Ik heb mijn paard al 13 jaar dus weet precies hoe zijn stand was.

Snooty16: ja ik heb de huidige smid natuurlijk meteen geappt en hij zei dat hij mijn paard idd gecorrigeert had omdat hij echt scheef stond. hij zei erbij dat als het over een paar dagen niet beter is hem te bellen en dan zou meteen komen. Ja ik verschrok me echt dood toen ik het zag. Voel me nu zo rot en zit echt nu in de knoop met wat ik moet doen. Vind het echt super al die reacties hier.!!

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:23

Lindsey_99 schreef:
Op zacht zand in een paddock zetten, dan kan hij z'n voeten neerzetten zoals hij wil. Vannacht ook lekker buiten met een flinke zak hooi en bak water. En morgen kijken hoe het dan is. Als je een pijnstiller hebt kun je dat geven.

Dit inderdaad, in zacht zand merkt hij de standverandering iets minder omdat hij in een voor hem comfortabele positie wegzakt. Ik zou mijn dierenarts bellen voor overleg en/of pijnstilling.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Zelda3000
Berichten: 12
Geregistreerd: 24-06-17

Re: Paard loopt kreupel na nieuwe hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-19 22:34

welke pijnstillers raden jullie dan aan? Ik wil niks al te extreem zoals bute ofzo. Zijn er misschien mildere pijnstillers die wel helpen?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:36

Metacam of novacam.
Morgen gelijk de smid even terug laten komen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers