Witte zwelling in straalgroef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HaPeM
Berichten: 2
Geregistreerd: 03-08-19

Witte zwelling in straalgroef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-19 22:23

Hoi,
Ik heb een vraag: vanavond bij het uitkrabben van de hoeven van mijn Tinker merkte ik dat een van de straalgroeven (dus de v-vorm om de straal) gevoelig was. Bij goed uitkrabben en schoonspuiten zag ik dat de groef erg diep is en dat er diep in de groef een witte zwelling zichtbaar is aan het eind van de groef, dus waar die het breedst is. Eerst dacht ik dat het een witte kiezel was die daar vast zat, maar bij voorzichtig voelen merkte ik dat het een enigzins zacht aanvoelende zwelling in het breedste deel van de straalgroef is.
Mm paard loopt niet kreupel, er zacht op drukken is wel gevoelig. Wie kent dit, weet wat dit kan zijn?
Alvast dank voor jullie reacties :o



Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Witte zwelling in straalgroef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 23:00

Mijn paard heeft dit ook gehad. Ik was in paniek en dacht aan straalkanker. Ben toen met mijn paard naar de broers van Nassau gereden. Diagnose was een ernstig ontsteking. Alles hadden ze schoongesneden en behandeld met kopersulfaat. Ik ben het zelf gaan behandelen door het dagelijks te wassen met betadine scrub en daarna kopersulfaat erin gepropt. Steeds ook een stuk straal weg moeten snijden omdat het anders te veel ging groeien. Na een paar weken dit volgehouden, alsook de hoefbal ingesmeerd met honingzalf omdat die ook ontstoken was, is alles netjes geheeld en nergens geen last meer van gehad.

Living the good life...❤

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Witte zwelling in straalgroef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 23:59

vraag je hoefsmid, als je dit nog niet had gedaan.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 00:59

Als het bloemkolig en papperig er uit ziet zou het wel eens straalkanker kunnen zijn. Dat begint ook als een klein plekje, kreupelen doen ze er bijna niet op.

Zeker i.c.m. het feit dat het een Tinker is zou ik wel even goed advies bij je DA en smid inwinnen. Enige nadeel is dat straalkanker vaak niet herkend wordt en er relatief weinig dierenartsen zijn die er super ervaren mee zijn.

Voor nu de hoeven goed droog en schoon proberen te houden. Eventueel zou je met straalspray de straal wat uit kunnen drogen.

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

HaPeM
Berichten: 2
Geregistreerd: 03-08-19

Re: Witte zwelling in straalgroef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-19 08:12

Dank voor jullie reacties! Ik heb de smid een foto gestuurd- hij stond voor vrijdag gepland, probeert eerder te komen.
Ik probeer het goed schoon te houden. Voor mijn gevoel is het begonnen met een dennenappel die in de groef bleek te ztitten bij hoeven krabben. Hij staat 24/7 buiten op paddock paradise en is ook een stukje onder dennenbomen waar ze graag staan.
Hopelijk kan de hoefsmid dit goed oppakken. Jullie ervaringen helpen alvast - Dank!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Rijsa, YandexBot en 6 bezoekers