[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 21:01

Gevoerd heb ik al, wil echt een ongevoerde.

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.


Poenarie

Berichten: 4974
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 07:11

Nouvel schreef:
Zijn hier ervaringen met het plakken van een dunne deken met tear aid?
Of andere goede reparatie oplossingen voor een waterdichte deken?
Mijn Rambo summer is vandaag in de wei gesloopt, precies op het waterdichte deel... -O-

Die van jou ook al... Gatsie! Ik vond hem al erg kwetsbaar.

"Hij mag mij een bloempje noemen, als hij dat leuk vindt, schééélt me niks!"

Nynkster

Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:33

Ik heb de dustbuster binnen! Valt inderdaad net een maat groter dan normaal. Heb wel de gewone maat gedaan, zat vooraan net wat ruimer en gezien ze nog wel groeit zal die dan volgend jaar ook nog passen. Rambo us trouwens niet voor dikke ponys zeg :P die van mij is best netjes op gewicht maar alles moest op “bijna grootst”

4,6
Afbeelding

4,9
Afbeelding
Afbeelding

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Susanne

Berichten: 11591
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:03

Kun je laten weten wat je er van vindt? Qua gebruik/werking.

Nynkster

Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:08

Ja zal ik doen! volgende week zaterdag gaat hij om naar de show. dus dan ga ik hem voor het eerst gebruiken. Eerste indruk is in ieder geval goed!

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies


Susanne

Berichten: 11591
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:32

Ben heel benieuwd!

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:19

Ik wil een paar waterdichte winterdekens (weatherbeeta) laten wassen. Nu kan ik allerlei extra opties kiezen zoals waterafstotend, bucas was & conditioner of horseware. Is dit aan te raden of alleen nodig als je ze doorlekken? Dekens zijn 2 winters oud en hoeven geen extreem weer te doorstaan.

Britta31

Berichten: 13066
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 15:38

Afbeelding
Ik zoek dus een nieuwe deken voor een paard wat veel rolt.Welke raden jullie mij aan.Ik had de Pagony flycooler en de Premiere vliegendeken gezien.Misschien nog een ander goed merk.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Patt
Berichten: 1057
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:33

Britta31 schreef:
[ [url=m/6sLjY5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik zoek dus een nieuwe deken voor een paard wat veel rolt.Welke raden jullie mij aan.Ik had de Pagony flycooler en de Premiere vliegendeken gezien.Misschien nog een ander goed merk.


Oeps al ziet het er wel komisch uit :D

Weet natuurlijk niet wat je budget is maar de Rambo Protector is een hele mooie en vooral super sterkte deken.
Mocht je iets goedkopers willen dan vindt ik de Amigo Bug Buster ook een fijne deken met goede sluitingen en een goede ligging.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:34

Ik heb onlangs een bug rug gekocht.
Waar de protector erg strak zat, ligt deze netjes..

MarjanB

Berichten: 16310
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:31

Britta31 schreef:
[ [url=m/6sLjY5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik zoek dus een nieuwe deken voor een paard wat veel rolt.Welke raden jullie mij aan.Ik had de Pagony flycooler en de Premiere vliegendeken gezien.Misschien nog een ander goed merk.


Die oren :')

Ik dacht de oplossing te hebben voor kiara haar brede lijf. Maar helaas... de bucas met extender laat nu haar schouder wel heel maar voor op de borst is ze helemaal kaal :( ik weet niet meer wat ik nu moet.
Denk dat ik straks even een weatherbeeta regendeken op haal bij de divoza om te passen.. want als een vliegendeken nu al een drama is.

Iemand nog tips voor deze brede dame? (Lengtemaat 185)

Afbeelding

Merken gepast en allemaal te strak:
Amigo (ook xl)
Rambo
Harry’s horse
Qhp
Bucas
Pagony

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Nynkster

Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:18

Rhino met v sluiting? Die zijn best wel ruim. Heb het idee dat Rambo krapper is

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

nienke_layla

Berichten: 185
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:00

hoihoi, ik ben nieuw op dit topic en heb nu ook wat andere topics gelezen over hoeveel grams dekens bij verschillende temperaturen omgedaan worden. Ik vind dit namelijk altijd zo lastig om te beoordelen.

Ik heb een merrie van 15 die ik rustig aan het revalideren ben nadat ze een paar maanden stil heeft gestaan.
Met haar heb ik elk jaar weer moeite met het kiezen van de juiste grams deken, ze begint namelijk nu al weer met een wintervacht (ze is best dun en weinig spier momenteel). Ik ben altijd bang dat ik er te veel op leg of te snel, maar aan de andere kant denk ik toch dat ik bij haar veel meer erop moet doen. (vorige winter tot 250 gram gelegd)

Nu las ik in een andere topic dat mensen onder de 15 al een 0, 50 of 100 gram opdoen en aangezien het snachts al af en toe afkoelt tot 13 graden vraag ik me dus af wat ik het beste kan doen. Ik heb sinds kort ook een tweede paard erbij en daar moet ik nog maar mee kijken (beetje dik en veel beter in der vacht)

Ze staan trouwens overdag buiten (minimaal 10 uur) en snachts binnen in een metalen schuur (stuk open, niet geisoleerd). Vorig jaar stond ze op een stal waarbij ze in een stenen schuur stond (geisoleerd) en kwam ze in de winter +/- 3 uur buiten.

Iemand ideeën of tips?

Zaf & Fay

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:19

Het is wel normaal dat ze beginnen aan de wintervacht, de langste dag is geweest, dus voorbereidingen voor de winter starten.

Bij 15 graden een deken op is vaak wel erg vroeg. Maar 15 graden met regen en flinke wind geeft een totaal andere gevoelstemperatuur, dan zonnetje en windstil. Ik heb van de week toch twee keer de regendeken op gedaan, maar ook een dag besloten hem juist niet op te laten omdat ze té warm voelde eronder.

Oftewel, voelen, kijken en inschatten, zorgen voor voldoende ruwvoer dat als ze iets te koud staat ze bij kan eten, want te warm is problematischer, dan kunnen ze alleen zweten en dat wil je liever niet onder een deken.
Tegenwoordig start ik met een 0 grams deken mid september en dan rond november overgang naar 100 grams, mocht het kouder worden 100 erbij, maar vorig jaar grotendeels af gekund met 100grams. Gewoon dagelijks voelen, kijken of ze op gezond gewicht blijven en de weersvoorspelling in de gaten houden.
Maar het is heel afhankelijk van het paard en de omgeving welke aanpassingen je wanneer moet maken.

"Een draver, is gaver" :D

nienke_layla

Berichten: 185
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:52

RianneH schreef:
Het is wel normaal dat ze beginnen aan de wintervacht, de langste dag is geweest, dus voorbereidingen voor de winter starten.

Bij 15 graden een deken op is vaak wel erg vroeg. Maar 15 graden met regen en flinke wind geeft een totaal andere gevoelstemperatuur, dan zonnetje en windstil. Ik heb van de week toch twee keer de regendeken op gedaan, maar ook een dag besloten hem juist niet op te laten omdat ze té warm voelde eronder.

Oftewel, voelen, kijken en inschatten, zorgen voor voldoende ruwvoer dat als ze iets te koud staat ze bij kan eten, want te warm is problematischer, dan kunnen ze alleen zweten en dat wil je liever niet onder een deken.
Tegenwoordig start ik met een 0 grams deken mid september en dan rond november overgang naar 100 grams, mocht het kouder worden 100 erbij, maar vorig jaar grotendeels af gekund met 100grams. Gewoon dagelijks voelen, kijken of ze op gezond gewicht blijven en de weersvoorspelling in de gaten houden.
Maar het is heel afhankelijk van het paard en de omgeving welke aanpassingen je wanneer moet maken.


Dankje voor je antwoord! ik ben me er inderdaad van bewust dat ze nu al wel beginnen aan de wintervacht, maar toch heeft zij al bijna twee keer zoveel vacht als de andere paardjes op stal (cushing uitgesloten). Vandaar dat ik altijd twijfel. Ook voel ik inderdaad altijd onder de deken en doe ik nu geen dekens op als de zon schijnt en het weer prima is. Maar met de buien doe ik inderdaad nu al een regendeken op en zeker omdat we in een open veld zitten, het waait hier toch altijd harder.

Word er in dit topic ook aangegeven wanneer iedereen weer begint met de dekens en met welke? Dan kan ik een beetje meekijken met wat de rest doet (en natuurlijk nog kijkend naar mijn eigen situatie)

Ik had er wel aan zitten denken om eventueel zo'n sensor te kopen, omdat ik dus zoals je al zegt tè warm ook niet goed is. Iemand hier ervaringen mee?

Zaf & Fay

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:56

Waarom niet gewoon scheren als het te warm wordt de vacht? Ik vind het zelf nu echt nog te warm voor dekens.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:00

Iemand hier nog op zoek naar een complete set Horseware Rhino incl. alle liners in maat 190?

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

nienke_layla

Berichten: 185
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:18

Yvank_ schreef:
Waarom niet gewoon scheren als het te warm wordt de vacht? Ik vind het zelf nu echt nog te warm voor dekens.


Ze heeft het juist niet warm, daarom twijfel ik om dit jaar meer grams op te doen dan voorheen en er eventueel vroeg mee beginnen.

Zaf & Fay

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 15:39

Poenarie schreef:
Nouvel schreef:
Zijn hier ervaringen met het plakken van een dunne deken met tear aid?
Of andere goede reparatie oplossingen voor een waterdichte deken?
Mijn Rambo summer is vandaag in de wei gesloopt, precies op het waterdichte deel... -O-

Die van jou ook al... Gatsie! Ik vond hem al erg kwetsbaar.


Die van mij is ook gemolt door zn weide genoot.
Heb het met tair aid geplakt.
Baalde echt enorm.

Vossie <3
B+11L1+14L2+9

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 20:48

Oh balen he, ik heb die van mij ook geplakt, die is nog steeds heel nu.
Ik heb er een nieuwe amigo aussi bijbesteld vandaag. Iemand een idee hoe waterdicht die zijn?

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:26

Die kan iets motregen wel aan maar echte buien niet, uiteindelijk lekt die wel door..

Vossie <3
B+11L1+14L2+9

Dominique_13

Berichten: 92
Geregistreerd: 24-06-16

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:43

Ik ben helemaal fan van de dekens van Amigo

Izzy
Instagram: @ArabianIzzy

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:50

Starbreeze schreef:
Iemand hier nog op zoek naar een complete set Horseware Rhino incl. alle liners in maat 190?



Wat houdt de complete set in?

emilie

Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 12:30


lideli

Berichten: 2434
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 09:51

Ik ben voor mijn nieuwe pony opzoek naar een fijne regendeken. Ik had er een van Shires besteld, helaas is deze te groot, vooral van voor. Pony is vrij kort aan de voorkant. Lengtemaat 135cm is sowieso te lang, maar voor ligt het ook niet naar mijn zin.
Iemand tips qua dekens?

Dit is de 135 van Shires
Afbeelding

Het gaat om de bonte pony
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers