Duurzame alternatieven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:34

Woonruimte bij ons inderdaad ook. Terwijl wij nauwelijks stoken.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:51

7,5 -O- -O- -O-

Wonen en spullen zijn een probleem. Maar dat vind ik niet eerlijk. Wij hebben een grote woning maar compleet verbouwd incl. goede isolatie en zonnepanelen. Spullen is ook niet helemaal eerlijk want de honden slopen soms dingen en de paarden willen graag een fatsoenlijke trailer om in vervoerd we worden :$ :$

Ik koop nooit "action rommel". Zaken die ik nodig denk te hebben zet ik op een wishlist en als ik het na een tijdje nog nodig denk te hebben schaf ik het pas aan. Dan kijk ik naar waar het geproduceerd is en kwaliteit/levensduur.

Hmpf ik zou niet weten hoe ik mijn 7,5 naar beneden krijg. Behalve alle beesten de deur uit en klein te gaan wonen.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:58

Ik kom nog hoger dan 7,5 :=
Maar vind t ook niet zo heel eerlijk. Ik woon nog niet zo lang op me zelf en heb voornamelijk spullen over genomen van mn schoonmoeder. Nu ben ik zo af en toe dingen nieuw aan t halen, waaronder bijvoorbeeld een dure stofzuiger, waardoor ik soms hoge kosten maak. Als ik dan, laat zeggen, €1000 per jaar aan dat soort dingen besteed, wil dat niet zeggen dat ik niet milieuzuiniger ben dan iemand die maar €100 aan nieuwe spullen koopt (in de zin van goedkoop is vaak duurkoop). Ik maak bij die spullen vaak ook een overwegingen: gaat het langer mee dan een goedkopere variant, hoe zit het met het energieverbruik. Vaak zijn energiezuinigere spullen ook duurder...
Ik gooi ook bijna niks weg, alles wat nog goed is gaat door naar mn ouders, mn broer, of wie dan ook...

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 16:05

Maar het verbruik per persoon is natuurlijk ook niet het enige probleem.. Het grootste probleem is de overbevolking. Als er 10x zo weinig mensen waren dan kon iedereen in 'luxe' leven, in een ruime woning :Y)

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:06

Ik zie nu ook dat ik de spullen van een jaar heb ingevuld, terwijl t per maand moest, ga m zo even opnieuw invullen.. :')

Okeeee!
Kom nu uit op 2,5 i.p.v. 9,5... _O-
Grootste verbruik is auto, gelukkig heb ik een hele zuinige :D
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 29-07-19 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:11

8nnemiek schreef:
Maar het verbruik per persoon is natuurlijk ook niet het enige probleem.. Het grootste probleem is de overbevolking. Als er 10x zo weinig mensen waren dan kon iedereen in 'luxe' leven, in een ruime woning :Y)


Klopt, bewust kinderloos hier :P maar daar krijg ik dan weer geen pluspunten voor haha.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:28

WoW ik heb 1,5 terwijl ik echt best minimaal leef.(dacht ik). Zit hem vooral in mijn antikraak boerderij die te groot is.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:10

Een fout die mijn vrienden maakten: woonoppervlak moet je natuurlijk wel per persoon rekenen, voor aarde-oppervlak-impact maakt het wel uit of dat je huis 100m2 voor jezelf is of voor 4 personen (wat het 25 m2 maakt dus)

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 20:27

Slim ja, ook niet aan gedacht!

Ik heb em ook es ingevuld voor als we over 5 jaar op onze boot wonen en op reis gaan, dan zegt ie 0,2 aardes :+

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:35

Magrathea schreef:
Een fout die mijn vrienden maakten: woonoppervlak moet je natuurlijk wel per persoon rekenen, voor aarde-oppervlak-impact maakt het wel uit of dat je huis 100m2 voor jezelf is of voor 4 personen (wat het 25 m2 maakt dus)


Oja stom inderdaad! Nog steeds 6.53 :(

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:44

Afbeelding
Als ik nou naast mn werk woonde.... :')

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:47

Magrathea schreef:
Een fout die mijn vrienden maakten: woonoppervlak moet je natuurlijk wel per persoon rekenen, voor aarde-oppervlak-impact maakt het wel uit of dat je huis 100m2 voor jezelf is of voor 4 personen (wat het 25 m2 maakt dus)

Oja :+


Nou ja, ik blijf erin geloven dat elk klein stapje helpt en dat ik dus goed bezig ben. En ja het kan altijd beter :j

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:44

Selka schreef:
Magrathea schreef:
Een fout die mijn vrienden maakten: woonoppervlak moet je natuurlijk wel per persoon rekenen, voor aarde-oppervlak-impact maakt het wel uit of dat je huis 100m2 voor jezelf is of voor 4 personen (wat het 25 m2 maakt dus)


Oja stom inderdaad! Nog steeds 6.53 :(

Bij mij maakte dit ook niet veel verschil :+ Wij hebben een kleine woning van 130m2 en dat is echt klein tegenwoordig...
Ik kom uit op 3,37. Vooral omdat ik een grote eter ben, regelmatig spullen koop en veel met de auto rijdt. Binnenkort op mijn nieuwe job ga ik nog meer km's maken dus ik wordt er niet groener op -O-

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:47

130m3 is toch niet zo klein :=
Dat is een standaard tussenwoning.

Ik heb de test verpest omdat ik veel nieuwe kleding nodig had. Iets met zwangerschap (ook al niet duurzaam...) en een paar kilo’s blijven steken.
En de kids die steeds uit de kleding groeien, dat gaat maar door. Maar koop wel verantwoorde kleding.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 00:16

Ik zit op 1.7 aardes, kan dus nog wel beetje werken aan mijn voetafdruk..
Heb geen auto en woon op kamers dus dat scheelt kwa afdruk wel een hoop.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 06:19

Wij wonen klein: 38 m2 .... :+ per persoon dus 19 m2.. :')

daarisdekaas

Berichten: 110
Geregistreerd: 25-03-19
Woonplaats: Noord Holland

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 08:46

Hoi!

Wat een leuk topic! Ik probeer ook steeds wat meer te doen op het gebied van duurzaamheid dus ik ga dit topic volgen.

Mijn score op die test is 2.93. Komt denk ik heel erg door mijn auto die ik sinds kort heb := daarmee rijd ik best veel gezien mijn werk nu nog 85 km rijden is. Het is wel een zuinige auto dus verzacht dan weer mijn schuldgevoel :').

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 09:31

Laulitz, wij hebben 310m2 in mijn eentje nog 155m2 over. Ook rijd ik 25000 km per jaar voor mijn werk en heb ik een dure hobby -> beesten.

Ik blijf het gek vinden dat iemand zoals ik, plantaardig dieet; zonnepanelen; niet vliegen; afval scheiden - proberen zero waste zoveel mogelijk toe te passen etc. dubbel zo slecht ben voor de aarde als een ander die nergens naar kijkt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 09:39

Selka schreef:
Laulitz, wij hebben 310m2 in mijn eentje nog 155m2 over. Ook rijd ik 25000 km per jaar voor mijn werk en heb ik een dure hobby -> beesten.

Ik blijf het gek vinden dat iemand zoals ik, plantaardig dieet; zonnepanelen; niet vliegen; afval scheiden - proberen zero waste zoveel mogelijk toe te passen etc. dubbel zo slecht ben voor de aarde als een ander die nergens naar kijkt.

Het lijkt me sterk dat jij dubbel zo slecht bent voor de aarde als een ander die nergens naar kijkt :=

Dit sterkt me wel in mijn idee dat ik echt absoluut niet in een situatie terecht wil komen dat ik een auto nodig heb voor werk. Een auto moeten aanschaffen is iets wat ik echt t.a.t. wil vermijden :n

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 09:51

Nouja ik kom op 6.53 uit en de gemiddelde NLer 3 nog wat toch? Nu zal de gemiddelde NLer misschien wel ergens opletten maar als ik binnen mijn vriendengroep kijk.. Ik ben een hippie zeg maar :+

Auto is niet te vermijden als je paarden als hobby hebt. Een paard in de stad is geen optie en in de polder werken is voor mij erg lastig. Ik ben wel op zoek naar een baan dichterbij huis maximaal 20 km zodat ik kan fietsen maar helaas nog niets gevonden.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 09:56

De gemiddelde wereldburger heeft 3 en de gemiddelde Westerling komt op ongeveer 6,5 als ik het me goed herinner. Zit nogal een verschil tussen de leefstijlen op de wereld

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 09:58

Ik neem die test met een korrel zout. Alles wat ik "beter" doe dan vroeger is mooi meegenomen. En er is bewustwording dat is ook al een hele belangrijke stap die veel mensen nog moeten zetten :j

En ja ik doe nog steeds dingen die niet goed zijn voor het milieu. Ik vind dat je ook mag blijven leven. Maar elk stapje dat je wel al zet is er 1 in de goede richting.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:03

SplashIsLief schreef:
Ik neem die test met een korrel zout. Alles wat ik "beter" doe dan vroeger is mooi meegenomen. En er is bewustwording dat is ook al een hele belangrijke stap die veel mensen nog moeten zetten :j

En ja ik doe nog steeds dingen die niet goed zijn voor het milieu. Ik vind dat je ook mag blijven leven. Maar elk stapje dat je wel al zet is er 1 in de goede richting.

Dit inderdaad :) Ik doe ook keihard m'n best om te beteren. Zal waarschijnlijk nog veel te hoog zitten met wekelijks wedstrijden, werk op 130km enkel, vleeseter, ... :D Maar elk ding dat ik verander, is toch weer iets dat beter is voor onze planeet :)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:19

Magrathea ah oke. Dan heb ik dat verkeerd onthouden.

Iemand hier nog een tip voor een hervulbare drinkfles liefst plasticvrij?
Deze fles heb ik aan mijn vader voor vaderdag gegeven:
https://www.bol.com/nl/p/retulp-dutchie ... 4143/?s2a=

Maar hij heeft wat problemen met lekken helaas.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:01

kleen kanteen?