Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 23:24

[***] schreef:
Heb je eventueel nog een tip om ze te "vangen"? Mijn kip is gewend altijd buiten te lopen, sliep in de boom, maar zit nu bij de buren in een ren. Ze is vrij angstig en nu met kuikens natuurlijk helemaal.
Ik vind het sneu om erachteraan te gaan vangen, denk dat dat veel paniek veroorzaakt en dat ik ze niet te pakken krijg zonder ze pijn te doen...…

Ze gaat niet het nachthok in bij de buren. Ik heb bedacht om een zo'n kattenreisbak met wat lekkers neer te zetten en dat de buurvrouw haar kippen dan even in de tuin laat. Hopelijk gaat mijn kip dan naar binnen en de babies er achteraan.


Wanneer zijn kippen volwassen? En dus geslachtsrijp? Ik ben net even bij de buurvrouw geweest, ze zijn mega-schattig. Ik denk hooguit een dag oud. 6 gele en 1 donkerbruine.





Kippen kun je het beste gewoon in de nacht vangen. Niet er achter aan gaan met een net overdag hoor. Dan raken ze in paniek en vliegen alle kanten op. Kans dat de kuikens kwijt raken en de hen ergens anders gaat bivakkeren is groot.

Als je ze in een ren kunt krijgen snachts (of weet waar ze overnachten) dan zoeken ze een slaapplek en kun je ze in het donker rustig en zonder stress pakken en in een mandje doen.

Leuk hoor eigen kuikens zien opgroeien!
Het hangt heel erg van het ras af hoe snel je ze kunt sexen, Vaak zie je na een week of 6 dat de haantjes een ietsje grotere kam hebben dan de hennen. De hennen hebben dan vaak nog helemaal geen kammetje. Als ze weer wat ouder worden, wordt dat verschil minder duidelijk en het blijft altijd wel beetje gokken.

Het meest duidelijk wordt het toch als ze ofwel een ei leggen ofwel gaan kukelen of ander hanengedrag gaan vertonen zoals hennen treden. Meestal wordt dat duidelijk rond de 20 weken, maar hangt ook af van het seizoen.

Zo lang er geen problemen optreden onderling kun je rustig het clubje bij elkaar laten hoor. Hanen kun je ook wegdoen als ze volwassen zijn, als ze onderling gaan knokken of teveel lawaai gaan maken... Zolang je niet gaat fokken is broer en zus/moeders samen houden geen enkel probleem.

Dus als je een mooi hok hebt, waar ze zo in kunnen, geniet ervan!!


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 00:37

Iedereen nog een keer bedankt!

Vinden jullie het goed dat ik binnenkort een eigen foto plaats? Geloof dat vanwege de omstandigheden privacy nog wel gewenst is.

Ik heb de hypotheek shop gebeld. Daar zijn we al een keer geweest en die man is er echt eentje die behoorlijk zijn nek durft uit te steken hoorde ik. Dit huis is ook bij Hypotheek shop gedaan, maar zat nog iemand anders in toen.

Vanwege de benodigde verbouwing en ons huidige huis veel te berekenen en bekijken wat beste is.

Woensdag komt de makelaar en als het goed is kan de week erop ons huis te koop staan :)

Ik heb niet echt verstand van kippen, maar vind ze wel leuk. Bij stal heeft het eerste huis kippen en die lopen weleens op het weggetje. Had een tijdje terug eentje opgepakt en terug in de tuin gezet, maar die voelde wel heel vies....

Ze zijn zo teer, maar wel heel grappig ook vaak. Helaas zouden we kippen echt apart moeten houden, want onze honden en katten jagen allemaal heel erg. Ik loop al jaren langs de kinderboerderij met de honden in de hoop dat ze ooit wennen, maar wil niet heel erg. Sowieso jagen ze op alles wat klein is en beweegt. en eigenlijk het grotere wild ook.
Kruising JR en echt grootheidswaanzin......

Ik vond gister nog te doen, maar vandaag echt iets teveel van het goede. Ging om 17uur uitmesten, maar was ook niet de oplossing. Moest 100x drinken en werd echt een beetje beroerd. Zeg nog tegen mn man; ik kan me tegen het gevoel verzetten en door, maar blijkbaar beslist het lijf toch anders.
Ik was ook echt door en doorweekt.

Paarden niet........Die liepen gewoon rond en heb even onder de dekens gevoeld, maar viel me mee. Ze zweette nu wel, maar was goed te doen.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 00:46

SP gefeliciteerd!

Ik doe hier nu ook niets behalve de paarden water geven.
Heb eind van de middag nog even boodschappen gedaan, auto en supermarkt hebben airco dus was goed te doen.
Je zou voor de airco inderdaad gewoon plezier ritjes gaan maken met dit weer.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 00:49

Dank je wel!

Gisteravond reden we met de hondjes naar de hei, ramen open en was echt lekker. Ik zei ook; zullen we gewoon rond blijven rijden.........hahaha

Lynn_Nikita

Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:40

Het is echt te warm ja. Gisteren werd de container geleverd en heb ik een half uur puin erin staan gooien maar het zweet drupte van mijn hoofd af. Ik vind het zelfs nu al behoorlijk benauwd zeker t.o.v. gisteren.
De kinderen slapen ook al de hele week niet, om 1.00 uur zijn ze nog wakker en aan het spelen, ontzettend frustrerend

JudithO

Berichten: 7049
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:46

Hier lopen de kippen ook niet los, hoor! Ze gaan dan de weg niet op, maar lopen wel in het maisland van de buurman, en in mijn moestuin wil ik ze ook niet hebben (ze vinden jonge plantjes heeeel lekker!).
Dus hier hebben ze een mooie grote ren met fikse struiken en een vijver met watervalletje waar ze graag uit drinken. Zal bij elkaar wel een ruime 50 m2 zijn gok ik zo.
Laatst bijgewerkt door JudithO op 26-07-19 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:46

Het is niet toch ook echt geen weer om met mest of puin in de weer te zijn :=

Kimmie gisteren gezien, ze was erg gefucussed op haar nieuwe baasje dus dat is een goed teken. Stond er lekker relaxed bij.
Afbeelding

En de poes komt over anderhalve week bij ons wonen :Y)
https://boktimg.nl/img/m/AEgEHo.jpg

Lynn_Nikita

Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:50

Wat fijn dat Kim het zo goed doet op dr nieuwe plek en gefeliciteerd met de kat
Hoe ga jij dat met de honden doen?
Ik had ze liever 2 weken later hier gehad dat de rest van verbouwing aan aanbouw klaar was maar dat ging helaas niet
Ik wil ze voor nu even apart in de woonkamer houden ondanks de vloer, zullen hun vast geen probleem vinden, ik heb een muilkorf voor de honden om ze kennis te laten maken, 1 hond is opgegroeid met katten maar vloog toen die bij ons in huis kwam op mijn kat af en erna hebben die nog en aar apart van elkaar geleefd voor de kat overleed.
de andere hond heeft een kip vermoord. Ik heb altijd katten en honden samen gehad maar dan had ik de katten al en kwam de hond als pup erbij en dat ging dan prima

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:52

Lynn_Nikita schreef:
Wat fijn dat Kim het zo goed doet op dr nieuwe plek en gefeliciteerd met de kat
Hoe ga jij dat met de honden doen?
Ik had ze liever 2 weken later hier gehad dat de rest van verbouwing aan aanbouw klaar was maar dat ging helaas niet
Ik wil ze voor nu even apart in de woonkamer houden ondanks de vloer, zullen hun vast geen probleem vinden, ik heb een muilkorf voor de honden om ze kennis te laten maken, 1 hond is opgegroeid met katten maar vloog toen die bij ons in huis kwam op mijn kat af en erna hebben die nog en aar apart van elkaar geleefd voor de kat overleed.
de andere hond heeft een kip vermoord. Ik heb altijd katten en honden samen gehad maar dan had ik de katten al en kwam de hond als pup erbij en dat ging dan prima

Ik?
Ik had Poes al zitten natuurlijk en de honden zijn katten gewend. Heb nu wel een groot deel van een "cat highway" al liggen dus dan kan deze zonder over de vloer te lopen door de woonkamer bewegen. Gezien zij geen honden gewend is vind ik dat wel zo aardig. Lilith speelt erg graag :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:57

greendragon schreef:
[***] schreef:
Heb je eventueel nog een tip om ze te "vangen"? Mijn kip is gewend altijd buiten te lopen, sliep in de boom, maar zit nu bij de buren in een ren. Ze is vrij angstig en nu met kuikens natuurlijk helemaal.
Ik vind het sneu om erachteraan te gaan vangen, denk dat dat veel paniek veroorzaakt en dat ik ze niet te pakken krijg zonder ze pijn te doen...…

Ze gaat niet het nachthok in bij de buren. Ik heb bedacht om een zo'n kattenreisbak met wat lekkers neer te zetten en dat de buurvrouw haar kippen dan even in de tuin laat. Hopelijk gaat mijn kip dan naar binnen en de babies er achteraan.


Wanneer zijn kippen volwassen? En dus geslachtsrijp? Ik ben net even bij de buurvrouw geweest, ze zijn mega-schattig. Ik denk hooguit een dag oud. 6 gele en 1 donkerbruine.





Kippen kun je het beste gewoon in de nacht vangen. Niet er achter aan gaan met een net overdag hoor. Dan raken ze in paniek en vliegen alle kanten op. Kans dat de kuikens kwijt raken en de hen ergens anders gaat bivakkeren is groot.

Als je ze in een ren kunt krijgen snachts (of weet waar ze overnachten) dan zoeken ze een slaapplek en kun je ze in het donker rustig en zonder stress pakken en in een mandje doen.

Leuk hoor eigen kuikens zien opgroeien!
Het hangt heel erg van het ras af hoe snel je ze kunt sexen, Vaak zie je na een week of 6 dat de haantjes een ietsje grotere kam hebben dan de hennen. De hennen hebben dan vaak nog helemaal geen kammetje. Als ze weer wat ouder worden, wordt dat verschil minder duidelijk en het blijft altijd wel beetje gokken.

Het meest duidelijk wordt het toch als ze ofwel een ei leggen ofwel gaan kukelen of ander hanengedrag gaan vertonen zoals hennen treden. Meestal wordt dat duidelijk rond de 20 weken, maar hangt ook af van het seizoen.

Zo lang er geen problemen optreden onderling kun je rustig het clubje bij elkaar laten hoor. Hanen kun je ook wegdoen als ze volwassen zijn, als ze onderling gaan knokken of teveel lawaai gaan maken... Zolang je niet gaat fokken is broer en zus/moeders samen houden geen enkel probleem.

Dus als je een mooi hok hebt, waar ze zo in kunnen, geniet ervan!!

Thanks voor de aanvullende info. Dat kippen in de nacht makkelijk te pakken zijn wist ik, maar dat geldt dus ook voor de kuikens?

Ze zitten nu in een ren bij de buuf, maar die is aan de bovenkant open, mijn kip vliegt en de kuikens kruipen aan de onderkant onder het gaas door. Er staat een soort buxus struik in de hoek van de ren en het vermoeden is dat ze daar onder gaat zitten.

Als ik ze daar vanavond als het donker is probeer te pakken, denk je dan niet dat de kuikens in paniek raken als ik eerst de hen pak?


Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 09:29

Ik heb vanochtend voor het eerst sinds het zo warm is Zanzi weer gereden (andere ochtenden moet ik vroeg weg voor werk). Hij heeft volgens mij niks te lijden gehad van de warmte. Ik had bedacht hem even rustig 20 minuutjes los te werken en het daarbij te laten. Niks daarvan: Zanzi was on fire. Ik mocht nog bijna gaan zandhappen ook, want hij kneep er toch een keer smerig tussenuit. :=

Daarna lekker onder de tuinslang en 1000x rollen natuurlijk. Dat is het leukste aan gewerkt hebben: de tuinslang. Als ik in de paddock bezig ben met de slang komt hij ook zelf naar me toe om nat gespoten te worden. Vandaag tot drie keer toe.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 09:32

Hier is het vannacht heerlijk afgekoeld, nu 22 graden buiten en ook in huis begint het lekker af te koelen met alles open.
Als het zo blijft ga ik vanmiddag even rijden denk ik.

Ik heb toen onze eerste kat kwam mijn hond die ik toen had laten wennen door haar vast te houden en te aaien terwijl de kat (kitten) om ons heen liep.
Zij was ook een echte jager maar met de kat was het met twee dagen goed (kat gaf haar zelfs kopjes) andere katten werden nog steeds weggejaagd trouwens.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 09:55

Fijn dat het goed gaat met Kim.

Poes is leuk <3

Toen er bij ons een nieuwe kat kwam heb ik de hond een korte riem omgehouden in huis zodat ik in kon grijpen als hij erachter aan kwam.

Ook met zijn drieën op de bank zitten hielp goed.

Na 1 avond goed opletten en energie in steken was het hier eigenlijk al dikke mik. (kat drong zich op aan hond :'))

~Turbohoof Solutions ~

xXutopiaXx

Berichten: 10039
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:06

Fijn dat het goed gaat met Kim, mooi paard zeg :+: En gefeliciteerd met de Poes <3

Goeie kippentips allemaal.. zoals gezegd hebben wij ze (nog) niet, maar ik sla deze informatie allemaal op in die grijze massa :P

Nog maar een keer zeggen: het is écht té WARM!!! Ik wil dit niet meer hoor.. als voortaan alle zomers zo zijn, ga ik emigreren naar Scandinavië ofzo... dit trek ik niet hoor _O-
Gisteravond in de file naar huis gereden, normaal doe ik er 15 minuten over nu.. maar de brug was weer 's in storing, dan moet ik om... zoals iedereen.. HEB ER RUIM 1.5 UUR OVER GEDAAN!!!!! En het was zo warm.... ;( ;(
Oké... zeurmodus uit :D :):)
Gisteravond hebben we ook nog vloerbedekking en gordijnen uitgezocht voor de slaapkamer, en een keuze gemaakt qua behang :P Da's dan weer wel leuk haha

Ben benieuwd superpony, zoek eerst alles maar lekker rustig uit, dan zien we vanzelf wel wat voor stulpje dat je hebt gekocht :D Hoop geregel nu denk ik inderdaad, met jullie huis nog enzo... succes!!

Onze pup vindt de katten iets te leuk :') Hij wil er zo graag mee spelen, maar hij speelt iets te ruw voor poezenbegrippen.. dus die vinden 'm niet zo leuk.. rennen weg en dan rent ie er natuurlijk weer achteraan.... niet handig, dus hopelijk verliest ie z'n interesse in met-katten-spelen als ie wat ouder wordt :(:)

belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:21

@afab. Mijn kippen blijven in het donker bewegingsloos zitten. Ook als ik er een weg pak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:27

belle_boef schreef:
@afab. Mijn kippen blijven in het donker bewegingsloos zitten. Ook als ik er een weg pak.

Oke, dat geeft hoop. In mijn geval is het misschien nog iets anders omdat het kuikens zijn? Ben bang dat die in de stress schieten als ik de kip weghaal. Maar goed, ik zal iets moeten watn als ze rond blijven lopen is de kans groot dat de kuikens door een kat gegrepen worden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:35

Azmay, fijn dat Kimmie goed staat.

En de nieuwe poes over 1,5 week is al snel. Gezellig hoor.

Lynn, dat soort werk Is ook eigenlijk te zwaar nu. Maar ja, wat anders......In Nederland houden we er echt te weinig rekening mee.

Gister naar stal was een hovenier gewoon flink aan het werk in een tuin. Mijn man is aan het werk in een warme garage, dus vind ik dat ik niet mag klagen. Maar in het Italie gaan garages vrijwel altijd dicht overdag. Het zou voor ons ook lastig worden, want dan zou hij op en neer moeten en kan je net zo goed niet meer werken qua benzine kosten en tijd etc. Maar het is wel even anders.

Onze hondjes zijn klein, maar onwijs fel op alles. De rooie kwam volwassen en die sloeg erg van zich af, dus hielden ze afstand. Dat heeft echt wel lang geduurd, maar gebeurt niet meer.

De zwarte kwam met 11 weken en toen hebben ze een muilkorf om gehad tot de kleine wat zelfstandiger was. Als ik erbij was niet, maar kon echt niet weg.
Wel hadden we een hoge krabpaal en dat had die zwarte snel door. Hij is alleen zo tekeer gegaan elke keer daarmee, dat die gebroken is en vanwege zoektocht naar een huis, hebben we geen nieuwe gekocht.

Buiten is alles afgesloten voor de katten en daar kan hij wel in een boom wat hij graag doet ook.

Toch sliepen ze vrij snel samen en was het oke. Maar buiten reageren de hondjes nog steeds op vreemde katten.

Mijn border collie kwam toen we al katten hadden en die dacht dat het schaapjes waren. Maar geen hele erge toestanden.

Ik ben ook wat misselijk wakker geworden. Bij ons is het beneden waar we slapen echt niet te heet, maar ging al niet lekker slapen en ook wat beroerd wakker. Uitslag jeukt ook meer.

De mobiele airco in huis staat op 16 en plafond ventilator draait, maar het blijft nu deze dagen wel warmer buiten de stroom lucht.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:41

Hier was het 40 graden binnen...
Viel pas tegen 7 in slaap, misselijk en koppijn.
Ik kan hier echt slecht tegen.

JudithO

Berichten: 7049
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:56

Vervelend robijn. 40 graden binnen is echt niet grappig. Het koelde gisteravond ook nauwelijks af, om 10 uur was het nog 30 graden :oo
Wij slapen op de begane grond, dat scheelt echt heel veel. Als je de trap opgaat, voel je echt dat het boven een paar graden warmer is. We hebben alles de hele dag dicht, ook alle gordijnen. 's Avonds gaan de roosters weer open en die doen we dan 's ochtends weer dicht.

[***], in het donker kunnen kippen niks zien, daarom zijn ze rustiger. Ook als je ze overdag pakt en een hand over hun ogen legt worden ze gelijk rustig. De kuikens zullen hooguit wat gaan piepen, maar de stress zal een heel stuk minder zijn dan overdag.

Utopia, balen dat je zoveel tijd extra kwijt was. Nooit leuk, maar zeker met dit weer niet.
Leuk dat je van alles voor je huis hebt uitgezocht! Kun je lekker aan de gang straks :)

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:58

Ja we zitten hier in zo’n houten woning hè, vorige hittegolf weinig last van gehad maar dit zijn ook geen temperaturen meer.

Ik ga proberen wat te eten en wat uit mijn handen te krijgen.

JudithO

Berichten: 7049
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:00

Pff ja dat is wat. Maar niet elke houten woning is zo heet met dit weer... Mijn oom en tante wonen in een loghome en dat isoleert geweldig, daar is het binnen nooit zo heel heet.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:21

Dat is wel een andere kwaliteit ja!
Wij hebben gewoon een Zweedse sauna :+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:24

Kan je geen mobiele airco op de kop tikken? Wij hebben deze 2jr terug gekocht, omdat we onder het dak zitten en ik de dieren niet eens meer hier wilde hebben.
Het blijft nu zo een 27gr in huis en in de luchtstroom is het koel.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:25

Ach na vannacht is het weer voorbij!
Volgend jaar zitten we in het echte huis (hoop ik) :+

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:27

Je zou toch gewoon een tentje in de tuin zetten als het binnen 40 graden is 8)7

Oy with the poodles, already


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 bezoekers