de korte lontjes van tegenwoordig

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-19 09:40

De korte lontjes van tegenwoordig. De heftige reacties op elkaar, zonder dat er werkelijk een groot conflict speelt. Meestal kennen mensen elkaar niet eens. Even staan wachten in de rij in een winkel. Je moet de gezichten erbij eens zien. Mensen die gauw even voordringen omdat ze blijkbaar zo'n vreselijke haast hebben.
De reacties op sociale media. Iedereen weet denk ik wel dat daar direct met doodswensen en ziektes wordt gesmeten. Als iemand een andere mening heeft, ontploft de ander direct en wordt hysterisch. Sowieso, waarom moet iedereen zich overal mee bemoeien? Is het echt zo belangrijk om je mening te laten horen (lees: ruzie maken) over iets waar je geen verstand van hebt?
Mensen smijten afval en hondenpoep op straat, spreek je ze erop aan ben JIJ de aso en krijg je toch een lading oliebol over je heen...
Niet te vergeten het zinloze geweld tijdens uitgaan bijvoorbeeld, in thuissituaties of op dieren gericht.
Wat is dit voor maatschappij aan het worden/geworden? Hebben mensen het slecht in Nederland, slapen ze slecht, te hoge werkdruk? Te veel prikkels? Waarom zijn mensen bij de kleinste "tegenslag" direct compleet over de zeik?
Ik merk dat ik er zelf ook wel eens last van heb en ik vind dit geen goede ontwikkeling...

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D


Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:44

Het was gisteren of eergisteren op het NPO 1 nieuws. Het ging om de vergelijking van dit gedrag wat jij aanhaalt met het gedrag dat ratten laten zien die in een overbevolkt bakje samen moeten leven.

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor


Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:46

Zunzuncito schreef:
Het was gisteren of eergisteren op het NPO 1 nieuws. Het ging om de vergelijking van dit gedrag wat jij aanhaalt met het gedrag dat ratten laten zien die in een overbevolkt bakje samen moeten leven.

Deze dus.
We zijn met zn allen een beetje bezig de aardkloot te overbevolken
Personal space en dan krijg je korte lontjes en aanverwante zaken.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:47

Is het niet gewoon de druk van de maatschappij. Je moet hoog presteren op school, dan moet je studeren, dan moet je die topbaan krijgen. Je moet nog net niet 24/7 bereikbaar zijn voor je werk. En ergens moet je vrije tijd tussen frommelen.

Zelf gelukkig geen ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:48

Ik denk dat we het over het algemeen misschien wel een beetje te goed hebben, waardoor we te veel gelegenheid hebben om over de kleinste dingen te zeiken tegen elkaar. Op elke slak moet zout gelegd worden en iedereen is overal overgevoelig voor, want stel je voor dat een groep of persoon zich ook maar ergens een ietsjepietsje benadeeld voelt.
Dit mag niet, dat mag niet, daar moet je mee oppassen, hier moet je aan denken, dat zorgt voor stress, waardoor mensen nog scherper worden op "fouten" van een ander, om zo nog even extra te benadrukken dat zij zelf echt niet zo zijn.

En het blijven cirkels. Klagen over dat mensen klagen, een mening uiten over mensen die een mening uiten, iemand corrigeren die iemand corrigeert.
Ik zou willen dat ik er onschuldig aan was. Maar dat ben ik niet. :+ :D

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:53

Op mij komt het ook over alsof de meeste mensen te veel in stress leven en hierdoor enorm lange tenen hebben, zich altijd beledigd en aangevallen voelen en dan maar beginnen te schreeuwen. Iedereen moet maar dezelfde mening hebben en dezelfde dingen doen en zo niet dan is de ander dom/stom/ontwetend of we verbieden het maar gewoon. Moet je voorstellen dat een ander plezier maakt en je hier enkele keren per jaar wat geluidsoverlast van hebt

Het ergste vind ik misschien nog wel de stront vervelende kinderen overal, vervelend gemaakt door hun ouders omdat er eigenlijk weinig naar omgekeken wordt op een geïrriteerde (vermoeide) snauw na. Tegelijkertijd is kindlief heilig en mag een sportcoach ze niet terecht wijzen want dan kan hij boze ouders verwachten.

Natuurlijk is hier enige nuance in aan te brengen, maar zo kort gezegd is dit imo wel de maatschappij van nu. Oorzaak denk ik te veel prikkels, maar ook zelf te hoge eisen stellen.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:22

Te veel prikkels etc komt dat dit ontstaat

Daarnaast vind ik het geen bemoeizucht als mensen elkaar wijzen op dingen wat anders kan als het om het belang van het dier gaat. Dinsdagavond heb ik ook een mening aangesproken over het feit dat hij hard fietste met zijn hond. De temperaturen zijn er niet naar om te fietsen met je hond, daarnaast hoort een hond in draf te kunnen lopen naast de fiets. Iets van dierenwelzijn?

Leven en laten leven verder.... kost het minste energie om vaak futiliteit dingen

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:25

Helaas, ik zie het ook om me heen. En heb er ook mee te maken. Mensen hebben kennelijk de behoefte alles van iedereen af te zeiken, te bekritiseren enz. Ben eens gewoon blij voor een ander ook al ben je er niet mee eens -O-

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:26

Helemaal mee eens. :) Vroeger deed ik eraan mee. Nu denk ik steeds vaker: laat maar banketstaaf.

Heb het fijn met de mensen om je heen en zorg dat je daardoor gelukkig bent en blijft.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:27

Wat hierboven ook al aangehaald werd inderdaad.
Teveel mensen op te kleine oppervlakte.
Social media. En de daaruit voortkomende druk.
De prestatiegerichte maatschappij.

Dit samen in een potje en je krijgt een erg ontvlambaar product :+

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:32

Ja, leven en laten leven, maar ik krijg het gevoel dat juist daardoor er een hoop sociale regels aan het vervagen zijn. We slaan een beetje door imo. Spreek je bijv. iemand aan op het feit dat hij hondenpoep laat liggen dan krijg je per direct een grote bek dat je je er niet mee moet bemoeien, want ‘leven en laten leven’.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:49

Zunzuncito schreef:
Het was gisteren of eergisteren op het NPO 1 nieuws. Het ging om de vergelijking van dit gedrag wat jij aanhaalt met het gedrag dat ratten laten zien die in een overbevolkt bakje samen moeten leven.

Helemaal waar!

Ga 'ns roadtrippen door rural USA/Canada, dat is een wereld van verschil met hoe de mensen zich daar gedragen. Niet alleen is het veel minder druk, ook zijn parkeerplaatsen groter en de gangpaden in de supermarkten. Je zit niet in elkaars personal space.
We zijn in Nederland veel te overbevolkt geraakt om nog relaxt te kunnen zijn.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:51

Teveel mensen op een klein stukje valt toch wel mee. Ratten in een kleine kooi kunnen zich niet terugtrekken, dat kan als mens prima.


Mensen willen gewoon graag overal wat van vinden. We hebben het heel erg goed met zijn alleen en daarom zeuren we over kleine dingen.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:52

Als je vergelijkt met een aantal andere landen valt dat niet mee. Dan zijn we echt wel overbevolkt als land.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:53

Sunnda schreef:
Teveel mensen op een klein stukje valt toch wel mee. Ratten in een kleine kooi kunnen zich niet terugtrekken, dat kan als mens prima.


Mensen willen gewoon graag overal wat van vinden. We hebben het heel erg goed met zijn alleen en daarom zeuren we over kleine dingen.

Wij kunnen ons ook niet terugtrekken. Als je iets moet (boodschappen, werken, ziekenhuis etc) zul je de altijd overdrukke weg op moeten en je tussen de massa moeten begeven.
En het merendeel van de mensen heeft niet de luxe vrijstaand in de natuur te kunnen wonen.
Overlast van buren loopt op door gillende kinderen of mensen die keihard muziek willen draaien.
Er valt niet veel meer te vluchten. Tenzij je de jackpot van de staatsloterij wint.

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:54

Teveel 'kippen' op de vierkante meter in combinatie met teveel 'moeten' is vragen om frustratie, TS. En aangezien je steeds vaker je mond moet houden, gaan mensen ontploffen. Is het niet in het echte leven, dan wel op Internet.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:54

Whale schreef:
Als je vergelijkt met een aantal andere landen valt dat niet mee. Dan zijn we echt wel overbevolkt als land.

Precies, Nederland staat behoorlijk ver bovenaan de lijst als het om mensen per m2 gaat.
We zijn zo onderhand een stadsstaatje geworden.

Mando

Berichten: 15639
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:59

Denk dat het meer te maken heeft dat mensen steeds meer ook op social media zit en daar als onbekende zijn mening kan geven dus gaan ze dat ook in de werkelijke wereld doen.
Je ziet inderdaad steeds meer agressie ook in het verkeer en ik denk dat het in de randstad erger is dan op het plattenland. Hier gaan de mensen gemoederlijker met elkaar om al merk ik ook wel veranderingen de afgelopen 10 jaar.

Mensen moet ook tegenwoordig alles.

Best jammer en het zal steeds erger worden.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:23

Ik merk het ook inderdaad, en ik denk dat het een combinatie is van al die factoren.. Overbevolking, stress, het te goed hebben..

En dat zie je niet alleen tot uiting komen in het dagelijks leven door aso's op straat, maar ook in de politiek waar extreem rechts over de hele wereld groter en gevaarlijker wordt.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-19 11:28

8nnemiek schreef:
Ik merk het ook inderdaad, en ik denk dat het een combinatie is van al die factoren.. Overbevolking, stress, het te goed hebben..

En dat zie je niet alleen tot uiting komen in het dagelijks leven door aso's op straat, maar ook in de politiek waar extreem rechts over de hele wereld groter en gevaarlijker wordt.


Ik vind extreem links juist gevaarlijk, maar zullen we het niet over politiek hebben? :D

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

har166

Berichten: 2031
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:31

Daarnaast heeft de huidige generatie geleerd om 'assertief 'te zijn en dat je vooral niet over je heen moet laten lopen.

Maar ik moet zeggen dat ik soms ook situaties uit de weg ga. Ik werd vandaag meegevraagd naar het zwembad en ik heb nee gezegd want ik word gillend gek van al die gillende en ruziënde kinderen ( en de ouders die ruzie met hun kinderen maken ). Ik werk in het onderwijs en ben drukke kinderen gewend maar op school zijn ze anders dan in de vakantie he :=

Vorig jaar ging ik op de laatste dag van de vakantie naar een soort festival ( Noorderzon in Groningen ) en ik kreeg het gewoon benauwd van al die mensen om me heen. Van een afstandje iets bekijken kan heel verhelderend werken. Ik kan me heel goed voorstellen dat al die mensen door door door moeten en in dat ritme en die routines blijven en dat ze overprikkeld zijn en dat helemaal niet doorhebben. Want.... een maand later zit ik ook weer in die routine en heb ik haast en wil ik alles eerst, want als ik niet voor mezelf zorg wie doet dat dan? In de vakanties ben ik echt het tegenovergestelde daarvan. Het lijkt toch alsof de huidige maatschappij je dwingt tot bepaald gedrag.
Laatst bijgewerkt door har166 op 25-07-19 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

BigOne
Berichten: 38040
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:32

Iedereen moet tegenwoordig van alles
vooral door gebruik van social media die het perfecte leven laten zien en daar niet doorheen kunnen prikken bezorgt veel mensen een ontevreden gevoel. Dan is de kleinste irritatie soms genoeg om te ontploffen . Ja we zijn een drukbevolkt land maar die irritatie komt overal voor, niet alleen in steden.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:35

Vooral het: “ik mag mijn mening toch zeggen, we leven in een vrij land” is om te kotsen.

Onderschrift

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:38

Vanillia schreef:
Ja, leven en laten leven, maar ik krijg het gevoel dat juist daardoor er een hoop sociale regels aan het vervagen zijn. We slaan een beetje door imo. Spreek je bijv. iemand aan op het feit dat hij hondenpoep laat liggen dan krijg je per direct een grote bek dat je je er niet mee moet bemoeien, want ‘leven en laten leven’.

Er zijn imo mensen die je nog geeneens de kans geven om bv hondenpoep op te ruimen omdat ze al zich ermee bemoeien.
Waarom overal gelijk wat van zeggen?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:40

elnienjo schreef:
Sunnda schreef:
Teveel mensen op een klein stukje valt toch wel mee. Ratten in een kleine kooi kunnen zich niet terugtrekken, dat kan als mens prima.


Mensen willen gewoon graag overal wat van vinden. We hebben het heel erg goed met zijn alleen en daarom zeuren we over kleine dingen.

Wij kunnen ons ook niet terugtrekken. Als je iets moet (boodschappen, werken, ziekenhuis etc) zul je de altijd overdrukke weg op moeten en je tussen de massa moeten begeven.
En het merendeel van de mensen heeft niet de luxe vrijstaand in de natuur te kunnen wonen.
Overlast van buren loopt op door gillende kinderen of mensen die keihard muziek willen draaien.
Er valt niet veel meer te vluchten. Tenzij je de jackpot van de staatsloterij wint.

Wat een aanstellerij.
Ja boodschappen doen doe je met anderen, wat dacht jij dan. Een privesupermarkt? Een prive ziekenhuis.
Verder kun je in nederland prima rustig wonen en stervensgoedkoop.
Maar die locaties wil weer niemand wonen. (Noorden van het land, omgeving ommen enz.) Tja, keuzes maken heet dat.
Ook in Bulgarije, Finland, delen vab Belgie en frankrijk kun je spotgoedkoop een huis kopen en kom je bijna niemand tegen in de buurtsuper..

Alles kan, als je maar echt wilt.
Maar de meeste mensen waarderen de luxe van nederland toch wel zodanig dat ze liever hierblijven en zeuren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belle_Siem en 3 bezoekers