Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #3

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:42

xPabloBokt schreef:
Anoniem schreef:
Ik vind een opleiding tot iets volgen toch anders (klinken) dan ergens voor studeren.
Studeren ga je dan, in mijn beleving, na je mbo opleiding.


MBO is net zo goed studeren.

Vind het walgelijk dat er zo over MBO gepraat word. We hebben vakkrachten keihard nodig. Ze zijn er veel te weinig. Koks, timmermannen, automonteurs. En dan noem ik er nog maar een paar.

MBO is BELANGRIJK. Al dan niet belangrijker dan HBO momenteel. Er is een mega tekort aan praktische krachten die echt opgeleid zijn. Laat het MBO die nou verzorgen.

HBO is ook een opleiding. WO ook.

Het is niet minder. Het is anders.


Maar ze zegt toch nergens dat MBO niet belangrijk of nodig is? :o?

Toen ik op het mbo zat noemde ik mezelf echt geen student. Nu op het hbo wel. Maar daar schop je dus blijkbaar heel veel mensen tegen hun schenen mee. Tis maar de waarde die je zelf aan het woord 'studeren' hecht.

xPabloBokt

Berichten: 9398
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 20:09

Het was niet mijn bedoeling om tekeer te gaan. Wellicht is mijn woordkeuze wat hard maar zo ben ik. Kan het niet anders verwoorden.

Ik vind het gewoon een negatief waardeoordeel als MBO gezien word als scholier en niet als student. Een paar jaar geleden kregen ze niet eens studenten OV en veel studentenhuizen weigeren ze nog steeds omdat ze geen student zouden zijn. Dat is gewoon mega banketstaaf en buitensluitgedrag. En daarom ben ik zo fel.

MBO heeft gewoon een onterecht slecht imago. En dat vind ik jammer. Ik werk zelf in een keuken en het gebrek aan vakkundige krachten is groot en merkbaar. En ik denk dat dat mede komt doordat MBO door veel mensen nog steeds als "lager" onderwijs gezien word :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:18

Maar mbo, middelbaar beroepsonderwijs IS toch ook daadwerkelijk lager dan hbo, hoger beroepsonderwijs?

Vroeger was de route van mavo naar mbo naar hbo of van havo naar hbo toch? En was lbo, lager beroepsonderwijs er ook nog of vmbo.

En daarmee zeg ik dus niet dat er een persoon minder waard is of minder rechten zou moeten hebben he, voor alle duidelijkheid!!!

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:07

Anoniem schreef:
Maar mbo, middelbaar beroepsonderwijs IS toch ook daadwerkelijk lager dan hbo, hoger beroepsonderwijs?

Vroeger was de route van mavo naar mbo naar hbo of van havo naar hbo toch? En was lbo, lager beroepsonderwijs er ook nog of vmbo.

En daarmee zeg ik dus niet dat er een persoon minder waard is of minder rechten zou moeten hebben he, voor alle duidelijkheid!!!


Maar je praat wel in termen van lager en hoger. En dat is iets wat imo wel het stigma benadrukt. Ik geef les aan het vmbo-t. Je moest eens weten hoeveel van die kinderen zichzelf als dom zien omdat ze vmbo doen. 'Ja maar mevrouw, dat kunnen wij helemaal niet. Daar zijn wij te dom voor.'

Hetzelfde geldt voor mbo. Ik snap wel wat pablo bedoelt. Door het onderscheid te maken in de termen die wij gebruiken komt er een soort waardeoordeel bij kijken. Oh doe jij MBO? Oh nee dan studeer je niet hoor. Nee, dan ga je alleen maar naar school.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:09

Straks mogen we het MBO geen MBO meer noemen omdat het kwetsend is. #2019

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:15

Ik erger me aan het feit dat we nergens meer onderscheid in mogen maken.
mbo, hbo en uni zijn toch ook verschillend van elkaar? Waarom mogen we niet erkennen dat er verschil in zit? Het betekent niet dat het 1 slechter is dan het ander, er is gewoon een verschil.

Ik vind studeren ook horen bij hoger onderwijs. Is niks ''elitairs'' aan.

xPabloBokt

Berichten: 9398
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 21:19

Giolli schreef:
Straks mogen we het MBO geen MBO meer noemen omdat het kwetsend is. #2019


Dat heb ik nooit gezegd :)* ik bedoel precies wat hierboven gezegd word, dat mensen zich dom of minder gaan voelen, etc.

Je kunt mensen pakken met woorden, meer dan je denkt. Dat hoeft niet jouw bedoeling te zijn, maar iemand kan dat wel zo oppakken. En daar probeer ik bewustzijn voor te creëren. Lager, scholieren i.p.v. studenten (en andere "privileges" daardoor, gelukkig al minder dan eerst), het is gewoon onderscheid maken.

Iedereen werkt aan zijn/haar toekomst. Dat is wat telt en mensen zouden zich daarom niet minder moeten voelen. Dat gebeurt nu wel (in het algemeen, en niet hier!).

Ik stel alleen voor dat mocht er animo zijn om deze discussie verder te voeren dat daar dan een ander topic voor geopend word zodat het hier ergernissen topic kan blijven. :)
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 24-07-19 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:23

Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs.
Middelbaar beroepsonderwijs.
Hoger beroepsonderwijs.
Het één bereidt je voor op het ander en daarna kun je hoger.
Dus ja, het eerste is lager van niveau opleiding.
En dan kun je met andere termen gaan werken, maar feit blijft dat het gewoon zo is.
Dat zegt niets over de persoon. Wel over het IQ, of de bereidheid tot inzet, van die persoon.
Als leerlingen roepen of daadwerkelijk denken dat ze ergens te dom voor zijn, is er toch echt op de opleiding daar iets mis.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-19 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:25

Nathalie18x schreef:
Ik erger me aan het feit dat we nergens meer onderscheid in mogen maken.
mbo, hbo en uni zijn toch ook verschillend van elkaar? Waarom mogen we niet erkennen dat er verschil in zit? Het betekent niet dat het 1 slechter is dan het ander, er is gewoon een verschil.

Ik vind studeren ook horen bij hoger onderwijs. Is niks ''elitairs'' aan.


Er zit ook verschil in. Alleen hangt aan dat verschil met name bij het MBO een negatief stigma. Want als we het over het MBO hebben, dan hebben we het over lager opgeleiden, over scholieren ipv studenten. En dat is waar mensen over vallen. Want niemand zegt over het HBO dat het laagopgeleiden zijn terwijl er wel degelijk een verschil is met de universiteit. Dat is waar men over valt.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:26

Anoniem schreef:
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs.
Middelbaar beroepsonderwijs.
Hoger beroepsonderwijs.
Het één bereidt je voor op het ander en daarna kun je hoger.
Dus ja, het eerste is lager van niveau opleiding.
En dan kun je met andere termen gaan werken, maar feit blijft dat het gewoon zo is.
Dat zegt niets over de persoon. Wel over het IQ, of de bereidheid tot inzet, van die persoon.
Als leerlingen roepen of daadwerkelijk denken dat ze ergens te dom voor zijn, is er toch echt op de opleiding daar iets mis.


Dan zal er op heel veel scholen vast iets mis zijn en dat heeft natuurlijk niks te maken met het beeld dat de maatschappij schetst van de vmbo leerling. Maar dit is een welles nietes discussie die hier niet thuishoort.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:27

xPabloBokt schreef:
Giolli schreef:
Straks mogen we het MBO geen MBO meer noemen omdat het kwetsend is. #2019


Dat heb ik nooit gezegd :)* ik bedoel precies wat hierboven gezegd word, dat mensen zich dom of minder gaan voelen, etc.

Je kunt mensen pakken met woorden, meer dan je denkt. Dat hoeft niet jouw bedoeling te zijn, maar iemand kan dat wel zo oppakken. En daar probeer ik bewustzijn voor te creëren. Lager, scholieren i.p.v. studenten (en andere "privileges" daardoor, gelukkig al minder dan eerst), het is gewoon onderscheid maken.

Iedereen werkt aan zijn/haar toekomst. Dat is wat telt en mensen zouden zich daarom niet minder moeten voelen. Dat gebeurt nu wel (in het algemeen, en niet hier!).

Ik stel alleen voor dat mocht er animo zijn om deze discussie verder te voeren dat daar dan een ander topic voor geopend word zodat het hier ergernissen topic kan blijven. :)



Ik erger me er niet zo aan, ik vind wel dat er onderscheid moet zijn, alleen toen er nog onderscheid met het OV was etc vond ik het niet eerlijk.

Ik ben ook maar een MBO-er.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:27

Anoniem schreef:
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs.
Middelbaar beroepsonderwijs.
Hoger beroepsonderwijs.
Het één bereidt je voor op het ander en daarna kun je hoger.
Dus ja, het eerste is lager van niveau opleiding.
En dan kun je met andere termen gaan werken, maar feit blijft dat het gewoon zo is.
Dat zegt niets over de persoon. Wel over het IQ, of de bereidheid tot inzet, van die persoon.
Als leerlingen roepen of daadwerkelijk denken dat ze ergens te dom voor zijn, is er toch echt op de opleiding daar iets mis.


Jij neemt de namen gewoon letterlijk, dat een ander daar aanstoot aan geeft ligt meer aan hen.
Toen ik naar de middelbare school ging had niemand het daar ooit over, je was of van de boeken en ging naar hbo of uni of je was dat niet, dus je ging naar het mbo uiteindelijk.

Dat laatste wat Tica zegt ben ik het ook zeker mee eens. Gewoon smoesjes ook.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:29

Niobe schreef:
Anoniem schreef:
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs.
Middelbaar beroepsonderwijs.
Hoger beroepsonderwijs.
Het één bereidt je voor op het ander en daarna kun je hoger.
Dus ja, het eerste is lager van niveau opleiding.
En dan kun je met andere termen gaan werken, maar feit blijft dat het gewoon zo is.
Dat zegt niets over de persoon. Wel over het IQ, of de bereidheid tot inzet, van die persoon.
Als leerlingen roepen of daadwerkelijk denken dat ze ergens te dom voor zijn, is er toch echt op de opleiding daar iets mis.


Jij neemt de namen gewoon letterlijk, dat een ander daar aanstoot aan geeft ligt meer aan hen.
Toen ik naar de middelbare school ging had niemand het daar ooit over, je was of van de boeken en ging naar hbo of uni of je was dat niet, dus je ging naar het mbo uiteindelijk.

Dat laatste wat Tica zegt ben ik het ook zeker mee eens. Gewoon smoesjes ook.


Wat voor smoesjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:29

De H van HBO staat voor hoger.
Daarom zegt niemand dat het lageropgeleiden zijn.

Een mbo-er zou je dan middelbaar opgeleid moeten noemen?

Het staat er gewoon letterlijk, het heet gewoon zo. Het is wat het is.
Dat dat raar of niet oké is, daar snap ik niets van. Maar dat is wellicht mijn mbo-breintje. :o?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-19 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:31

Amandavd schreef:
Niobe schreef:

Jij neemt de namen gewoon letterlijk, dat een ander daar aanstoot aan geeft ligt meer aan hen.
Toen ik naar de middelbare school ging had niemand het daar ooit over, je was of van de boeken en ging naar hbo of uni of je was dat niet, dus je ging naar het mbo uiteindelijk.

Dat laatste wat Tica zegt ben ik het ook zeker mee eens. Gewoon smoesjes ook.


Wat voor smoesjes?


Dat ze dingen niet zouden kunnen omdat ze te “dom” zijn, dat is naar mijn inzien gewoon een manier om onder dingen uit te komen. Ik kan me niet voorstellen dat kinderen dat echt over zichzelf menen.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:33

Niobe schreef:
Amandavd schreef:

Wat voor smoesjes?


Dat ze dingen niet zouden kunnen omdat ze te “dom” zijn, dat is naar mijn inzien gewoon een manier om onder dingen uit te komen. Ik kan me niet voorstellen dat kinderen dat echt over zichzelf menen.


Je moest eens weten. Er zijn er echt wel die liever lui dan moe zijn. Maar er zijn er ook die wel degelijk denken dat ze dom zijn omdat ze vmbo doen. En dat is een landelijk en maatschappelijk probleem.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:33

Ik noem mijzelf niet dom want ik weet wat ik kan en ook dat ik kan leren tot meer. Maar hoe er op o.a televisie wordt gepraat over 'laagopgeleide' stoort mij inderdaad wel ja, sorry.

Daarnaast is het niet voor iedereen heel simpel waarom ze niet verder hebben geleerd :) Al die hokjes toch altijd.

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:34

Ik erger mij aan de discussie mbo.. ga lekker eigen topic maken

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:37

Kabayo schreef:
Ik erger mij aan de discussie mbo.. ga lekker eigen topic maken


Tja dat krijg je hè, dat er op sommige ergenissen door gediscussieerd wordt in een ergenissen topic op een discussieforum.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:41

Mensen, het is te heet. Laten we ons maar weer ergeren aan de hitte. :')

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:42

Giolli schreef:
Kabayo schreef:
Ik erger mij aan de discussie mbo.. ga lekker eigen topic maken


Tja dat krijg je hè, dat er op sommige ergenissen door gediscussieerd wordt in een ergenissen topic op een discussieforum.

Ja best irritant

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:43

Afbeelding

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:43

Amandavd schreef:
Mensen, het is te heet. Laten we ons maar weer ergeren aan de hitte. :')


Dat deed ik al |(

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:44

Niobe schreef:
Amandavd schreef:
Mensen, het is te heet. Laten we ons maar weer ergeren aan de hitte. :')


Dat deed ik al |(


Nooit gestopt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:44

Lau schreef:
[ [url=m/CyKE7i.jpg]Afbeelding[/url] ]

Altijd.
Overal.