[BLOG] Onzekerheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

[BLOG] Onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-19 08:13

*Bokt.nl
Blog


Afbeelding

Wie ben ik? Marijke, 44 jaar. Orun instructrice, begonnen als springruiter en inmiddels omgeturnd naar dressuur. Afgelopen jaar heb ik met Adjudant en MDG Equestrians Connecticut Grand Prix gereden en met Eros L Lichte Tour.

We zijn allemaal wel eens onzeker over dingen en paardrijden is hierop geen uitzondering. Bij vlagen ben ik ervan overtuigd dat ik écht niet kan rijden en dat ik het écht allemaal nóóit ga leren. Dit gaat gepaard met de nodige drama maar het gaat altijd weer over en dan blijkt het allemaal ook wel mee te vallen. En eigenlijk als ik heel eerlijk ben... Zelfs op de momenten dat ik het hardst roep dat het niet goedkomt weet ik diep in mijn hart dat het heus gaat lukken.

Hoe ander is het nu. Een half jaar geleden kreeg ik een klap tegen mijn hoofd van een paard. En sindsdien is het leven een beetje anders. Of eigenlijk heel erg anders want sinds die dag heb ik nog niet volledig kunnen werken, nog niet zo kunnen rijden als ik altijd deed en zijn alle dingen een heel stuk ingewikkelder. Ik ben al een heel eind gekomen. Eerst kon ik helemaal niet draven, toen alleen lange zijdes, toen een heel rondje en inmiddels hoef ik niet meer te tellen hoe ver ik kan. Maar het is nog lang niet waar het zijn moet.
En waar ik altijd dat stemmetje had die zei dat ik het heus kon en dat het wel goed komt heb ik nu vooral heel veel onzekerheid. Wat als ik nooit meer zo goed kan rijden als ik daarvoor deed, wat als ik nooit meer zoveel uren kan werken, wat als...

Afgelopen week was heel confronterend. Ik ben voor het eerst weer op wedstrijd geweest. Iets waar ik heel erg naartoe heb geleefd en wat echt een doel voor me is geweest om naartoe te trainen. Maar het viel enorm tegen. Ik was super bang om te vallen en mijn hoofd daarin te stoten, bang wat iedereen van me zou vinden en door alle prikkels tijdens de wedstrijd werden mijn balansproblemen alleen nog maar groter. Gelukkig had ik een paard mee die zich fantastisch gedroeg en viel het allemaal nog best mee. Het was alleen wel duidelijk dat ik voorlopig niet de ring in ga want daar heb ik echt nog niets te zoeken.

Deze week intakegesprekken bij een revalidatiecentrum gehad maar zij willen eerst dat er nog meer onderzoek wordt gedaan. En ik moet in de tussentijd gaan zoeken naar de balans in mijn leven om daarmee hopelijk beter te herstellen. Paarden zullen zeker een onderdeel bijven uitmaken van alles maar hoe en wat dat weet ik even niet.

Toch is er ook nog goed nieuws. Deze week is er het meest geweldige veulentje aangekocht waar ik over drie jaar mee aan de slag mag. Zo fijn dat er zelfs in deze situatie nog mensen zijn die genoeg vertrouwen in me hebben om te investeren.
En over drie jaar ben ik zo goed als nieuw heb ik besloten. Dus dat is een mooi doel!!


Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [BLOG] Onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 10:23

Wat een leuk stuk, akelig maar fijn uitgelegd.
Misschien helpt het als je je lat wat lager legt? Je moét niet zo rijden als voorheen, je moét niet zoveel uren werken.
Je kúnt dat doen als je er klaar voor bent maar je moet niet als dat niet gaat :)

joey2010

Berichten: 4346
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [BLOG] Onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 10:32

Mooi geschreven stukje.
Je bent al van ver gekomen hoor!

En zoals Granoek zegt...
Je moet niks, je legt het jezelf allemaal op.
Probeer er nu van te genieten over hoever je gekomen bent en stel jezelf geen doel waarvan je niet weet of het nog haalbaar is. Maar kijk naar wat je tot nu toe al hebt bereikt. Je wilt de stappen te groot nemen.
En ik ben er van overtuigd dat je je doel gaat bereiken maar doe het rustig aan, voor jezelf.

Elisa2

Berichten: 37045
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [BLOG] Onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 12:04

Ah Marijke, ik wist wel dat je een ongeluk had gehad maar niet dat de gevolgen nog zo ernstig zijn.

Ik sluit me aan bij wat mijn voorgangers zeggen en ik wil zeggen. Tel je zegeningen, wellicht kun je nooit meer zo rijden zoals je deed op je oude niveau. Maar je rijdt in ieder geval (dat is bij mij problematisch gebleven na trap van paard) probeer anders je doelen te verleggen en te gaan doen/ rijden waar je plezier in hebt. Misschien is dat eens heel wat anders zoals bijv. working equitation. Maar ik denk dat het goed is als de prestatiedruk er af is en je als allereerste gewoon weer plezier hebt/ krijgt in het rijden en vertrouwen in jezelf.

Je hoeft je ook niet te bewijzen, want dat je kunt rijden staat als paal boven water want anders was je nooit met twee paarden Grand Prix geworden.

Wel heel mooi dat je zo open durft te zijn trouwens.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [BLOG] Onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 16:57

Wat superkl*te dat je zo’n heftig ongeluk gehad hebt met rottige gevolgen. En dat terwijl je zo lekker bezig was met de sport!
Van mij veel respect voor je (helaas op een bepaalde manier herkenbare) verhaal en hoe je er in staat met mooie, krachtige doelstellingen en een serieus plan. Ik duim voor je!

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: [BLOG] Onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:23

:(:)

Je talent en je kennis zijn niet verdwenen, en blijkbaar is verder revalideren nog mogelijk. Je bent alweer een heel stuk gekomen. Sterkte met het vinden van die nieuwe balans.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57917
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:35

Jouw talent en kennis zijn helemaal niet verdwenen. Wat mogelijk wel gebeurt is, is dat de verwerkingssnelheid van je hersenen iets trager is geworden. In gewone trainingen leer je daar onbewust heel snel mee copen. Iemand die je heel goed kent zal het wellicht zien maar de meerderheid niet. Maar die strategieën werken op wedstrijd niet. Wedstrijd rijden vergt heel veel snelle beslissingen voor je hersenen. Het is niet enkel de beslissingen betreffende het rijden (die elkaar ook veel sneller opvolgen. Zeker in de proef. Een volte extra rijden of een lijntje wachten met de inzet is nl. geen optie.) Maar ook betreffende welke prikkels van belang zijn en welke niet. Thuis of in training ken je die inmiddels maar op wedstrijd zijn het steeds nieuwe omstandigheden en kunnen je hersenen dus niet rekenen op "schema's" die ze thuis wel hebben waardoor het minder inspanning vraagt.

Daarom is wedstrijd rijden dus een vrij harde confrontatie geweest voor jou.... En ik begrijp die twijfel. Ik ken hem. Dat gemene stemmetje dat zegt "je kan dit niet meer" en "ik wil mezelf terug."
Maar weet je wat? Ook dit ga je leren. :) écht. Ook dit komt weer. Het wordt nooit meer zo makkelijk als het misschien ooit was. Het wordt anders... Maar oh meid wat ga je gruwelijk veel cognitieve vaardigheden op doen in dat leer proces waardoor je gewoon nog veel sterker in je schoenen staat dan er voor. Ook al zullen er altijd momenten zijn dat je vloekt en huilt en jezelf mist.... Blijf onthouden vanwaar je komt en hoeveel je al overwonnen hebt. Hoeveel meer strategieën en oplossingen je al bedacht hebt. Hoeveel bergen je al verzet hebt en hoeveel sprongen je al genomen hebt.... Als je objectief terug kijkt zal je zien dat niets op de weg achter je doet vermoeden dat je dit niet gaat kunnen. Integendeel zelfs. Alles wijst er op dat je alles in huis hebt om hier ook door te komen.
Lief zijn voor jezelf en je hersenen.... Geduld hebben met je hoofd, je lijf en je rouw-verwerking... Want wat je door maakt is een vorm van rouw. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [BLOG] Onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-19 08:24

Bedankt voor jullie lieve berichtjes! Ik vond dit echt een moeilijk verhaal om met de buitenwereld te delen maar ben na de reacties wel heel blij dat ik het gedaan heb.

Elisa2

Berichten: 37045
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [BLOG] Onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:40

Fijn om te horen! en logisch dat je het moeilijk vond..het is heel kwetsbaar om je zo op te stellen. Ik vind het dapper!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MyWishMax

Berichten: 25255
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [BLOG] Onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:09

Jouw talent en kennis zijn inderdaad niet verdwenen. Die zijn er nog gewoon, maar je moet jouw lichaam weer leren kennen en verbeteren. Misschien wordt het nooit meer hetzelfde, maar kan je jezelf wat dingen aanleren waardoor je wel weer op hetzelfde punt komt. Of het wordt wel weer hetzelfde, maar kost wat meer tijd.

Ik herken het wel, niet door een ongeluk, maar door ziekte die langzaam erger wordt. Tel daarbij op dat ik enkele jaren gestopt geweest ben en ik voel me nu af en toe echt een kluns. Van meerdere paarden per dag / week kunnen rijden, naar 1 keer per week nog geen 15 minuten vol kunnen houden en dan een week niet kunnen lopen. Heel langzaam is dat opgekrabbeld naar 2 keer per week wat serieuzer, maar het is niet meer zoals vroeger en wordt dat ook niet meer. Wedstrijden doe ik wel, maar daarbij ben ik enorm afhankelijk van hulp. Ik kan niet alles op 1 dag, moet de dag ervoor alles wassen, vlechten en poetsen en dan mijn bed in. De wedstrijd is poetsen, opzadelen en extra tijd nemen voor het inrijden zodat ik tussendoor rust kan nemen.Na het rijden wordt paard overgenomen en moet ik gaan zitten. Zelfs iets simpels als uitladen en opruimen kan ik dan niet meer. Een wedstrijd betekent de rest van het weekend en paar dagen erna niks anders doen.

Bij mij hebben heel veel mensen gezegd dat het toch mooi was dat ik er weer op zat, dat die wedstrijden toch niet nodig zijn als het zoveel kost. Of dat het niet erg is dat het niet meer het oude niveau is, maar voor mij is dat wel erg. Ik vind wedstrijden onwijs leuk en heb ze nodig om ergens naar toe te werken. Dat dat een half jaar duurt voordat ik mee kan doen maakt dan niet uit, maar ik wil er wel naar toe werken. Ik reed vroeger ook graag clinics of een keer een les bij iemand anders, maar dat kan en durf ik niet meer. Ik vind het toegeven aan anderen dat ik het niet meer kan of het toegeven dat ik beperkt ben wel een heel groot ding. := Of andere paarden rijden, ik houd het liever veilig bij mijn eigen.

Dat bang om te vallen herken ik ook, terwijl het nergens op slaat. Ik heb het braafste paard wat je je kan bedenken, veel braver dan degene die ik vroeger had en reed.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [BLOG] Onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:38

Wat fijn dat je het na kunt vertellen, die knal tegen je hoofd. En dat het heftig en ergens is er voor jou gewoon een nieuw leven begonnen op het moment dat je geraakt werkt door het paard.
Alleen het besef van wat je kon en hoe je nu bent zal als een tweede mokerslag binnen komen. Zoals je was word je misschien nooit weer maar zoals je nu bent kun je alleen maar beter worden, misschien dat de revalidatie daar een heel stuk bij kan helpen, ik hoop het voor je.
En bewijzen hoef je niets, laat dat los en probeer toch te genieten van je leven nu, succes.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: [BLOG] Onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:12

Tegen zoveel mooie en wijze woorden kan ik niet op, dus ik sluit me graag aan bij mijn voorgangers.
Je hebt al heel veel overwonnen en misschien nog best een lange weg te gaan, maar linksom of rechtsom komt het vast weer goed. Of een soort van goed. Of zo goed als nieuw, zoals je wilt :)

Dat veulentje klinkt trouwens wel als fantastisch nieuws!

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

blijdatikrij

Berichten: 252
Geregistreerd: 07-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:06

Marijke, wat ontzettend sterk van je om een blog te schrijven over zoiets ongrijpbaars als onzekerheid.
Juist omdat de oorzaak van de onzekerheid ligt in iets waarvan je nu nog niet weet hoe het gaat verlopen. Wat mooi dat Mywishmax ook haar (voor mij herkenbare) onzekerheid deelt.

Het brein is een bijzonder orgaan, ons "zijn" is er heel nauw mee verbonden. Wat ik daarom zo treffend vind is wat Ayasha benoemt: "ik wil mezelf terug." Dat wilde ik ook! (Heb zelf een jaar geleden o.a. een auto ongeluk gehad en mijn gedrevenheid en "knokken" om alles weer bij het oude te krijgen heeft me aardig in de weg gezeten) Voor mij heeft het gewerkt om op zoek te gaan naar "mijn nieuwe zelf". Nieuwe grenzen verkennen, afspraken afzeggen als het niet gaat, toegeven als iets niet lukt en genoegen nemen met mindere prestaties (want dat is vaak al meer dan genoeg!). Vooral genieten van wat er nu is :o

Vorig jaar ben ik naar een symposium geweest over Niet aangeboren hersenletsel. Wat me nog eens duidelijk werd is dat rust van groot belang is voor herstel. Juist de gedreven/fanatieke "revalidanten" die na een trauma of wat voor oorzaak dan ook van het NAH teveel van zichzelf vragen, zullen juist langzamer/slechter herstellen. Dat heeft met vele invloeden te maken, zal ze niet allemaal noemen, maar ze zijn heel divers, zoals lichamelijke inspanning, emoties & prikkelverwerking. Maar aan de andere kant, door je ongeval heb je nieuwe grenzen en die ken je nog niet goed. Door die wedstrijd te rijden ken je die nu beter. Goed gedaan dus Marijke, je verwoordt het ook heel helder.

Respect dat je je blog zo openhartig geschreven hebt! het werkt aanstekelijk :=
Heel veel plezier met het zien opgroeien van het veulentje!

pien_2010

Berichten: 43121
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:55

Je verhaal klinkt als "niet aangeboren hersenletsel ". Ga je daar in verdiepen is mijn advies. Mijn vriendin heeft dit als gevolg van een val over een hond waarbij ze met haar hoofd op de stenen viel. Is een moeilijk traject te meer daar er nog niet zo heel veel over bekend is.
Sterkte en neem je tijd en rust!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57917
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:33

Ik herken ook veel dingen die ik aan een NAH link eerlijk gezegd. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [BLOG] Onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:35

Ik ook :j
Ik hoop dat de revalidatie je verder kan helpen :)

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 07:05

Oscar schreef:
Dat veulentje klinkt trouwens wel als fantastisch nieuws!
Dat is het ook. Ze is zo leuk!! <3

NAH heb ik inmiddels al veel over gelezen en ik herken veel maar wil daar nog niet 100% aan toegeven.
Mijn revalidatiearts ook niet trouwens dus ik mag eerst nog een nieuw rijtje onderzoeken en artsen doen voor ze aan een revalidatietraject willen beginnen.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:43

Amanda schreef:
Ik ook :j
Ik hoop dat de revalidatie je verder kan helpen :)

Dat inderdaad.
Ik vind het knap zoals je je nu opstelt!

pien_2010

Berichten: 43121
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:53

Katja schreef:
Oscar schreef:
Dat veulentje klinkt trouwens wel als fantastisch nieuws!
Dat is het ook. Ze is zo leuk!! <3

NAH heb ik inmiddels al veel over gelezen en ik herken veel maar wil daar nog niet 100% aan toegeven.
Mijn revalidatiearts ook niet trouwens dus ik mag eerst nog een nieuw rijtje onderzoeken en artsen doen voor ze aan een revalidatietraject willen beginnen.


Vraag ook of ze daarbij goed in kaart willen brengen of er eventueel schade is aan de hersenen. Dat kan erg belangrijk zijn voor later, verzekeringstechnisch enz. Bij mijn vriendin hebben ze dat nagelaten en die zit nu met de gebakken peren. Het gaat dan om een vrij kostbaar onderzoek waarmee ze vaak willen wachten om te kijken of het toch niet allemaal bijtrekt.

Haar zoon had ook NAH en hij is enorm goed opgeknapt en functioneert weer redelijk normaal. Dat is knap want hij was er zeer slecht aan toe (Coma).

Dus het is nog lang niet gedaan voor jou en ieder valpartij staat op zich zelf. Maar laat het nu wel zo goed mogelijk in kaart brengen. Dit met het oog op de revalidatie en op de toekomst.

Wat ook goed helpt is zeer regelmatig wandelen. Daar wordt meer en meer over bekend.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57917
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:57

Wat vooral goed helpt is zelf kijken waar ze energie en rust in vindt. ‘De oplossing’ bestaat niet. Voor mij is wandelen bv juist heel vermoeiend. Ik laad op bij de paarden. Niet enkel het rijden maar ook gewoon bij ze ‘zijn’. Of een boek lezen. Waar heel veel NAH-patiënten juist moe worden van lezen. Dat is het moeilijke van elke revalidatie. Niemand kan je zeggen wat jou er door gaat trekken.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

pien_2010

Berichten: 43121
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [BLOG] Onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:14

Dat klopt Ayasha! Dat maakt dit zo vreselijk moeilijk. + Dat het de ene dag fantastisch kan gaan en de andere dag is het waardeloos.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 13:38

Dat de ene dag iets kunnen en de andere dag niet vind ik heel erg lastig.


pien_2010 schreef:
Vraag ook of ze daarbij goed in kaart willen brengen of er eventueel schade is aan de hersenen. Dat kan erg belangrijk zijn voor later, verzekeringstechnisch enz. Bij mijn vriendin hebben ze dat nagelaten en die zit nu met de gebakken peren. Het gaat dan om een vrij kostbaar onderzoek waarmee ze vaak willen wachten om te kijken of het toch niet allemaal bijtrekt.
Ik heb voor de verzekering geen gegevens nodig helaas.

pien_2010

Berichten: 43121
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [BLOG] Onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:07

Mijn vriendin gaat goed, maar anders als voorheen. Ze zal nooit meer kunnen werken. In haar geval is er goed contact met de eigenaar vd hond. Hij wil zijn wa laten betalen voor het percentage inkomstenverlies die ze de komende jaren gaat oplopen. Omdat er geen foto's zijn vh 1ste uur van haar hoofd, doet de verzekering moeilijk. Dus advocaten werk mbv arbo arts en neuroloog die in 1ste instantie dacht dat het wel mee viel.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [BLOG] Onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 14:22

In mijn geval is het een eigen paard dus niemand om de schade op te verhalen.

pien_2010

Berichten: 43121
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [BLOG] Onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:30

Balen meid!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Hollyleaves, janderegelaa, Lau07, LesleyAnne, MarJon, twisietos, xxIsaa en 62 bezoekers