Voor en na foto's na 4 maanden trainen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Duhelo

Berichten: 28499
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:35

Laibadji schreef:
Hoe jij het hier beschrijft kan ik zeker volgen hoor! We waren terug aan het gaan naar een heel klein spoor en minder prikken. Dus echt aansporen met kuit en been. Dit lukt kort (een paar lessen) en dan valt zijn frank en wordt hij heel plat. En nu ik dit zo schrijf ben ik mezelf een beetje aan het coachen en kom ik met het idee: Hé waarom opgeven en terug grijpen naar het gemakkelijke namelijk de spoor? Met deze spoor had ik een maand niet meer gereden. En dit lukte maar de laatste keer was hij heel sloom dus de spoor weer aangedaan. Eigenlijk ben ik daar in de fout gegaan en moest ik gewoon doorzetten.

Goed dat je dit neerschrijft. Ik ga straks rijden en doe een lichter spoortje aan. Zonder is echt niet mogelijk aangezien hij been doof is. Ik zie dit als tussen stap. Of neen? Misschien moet ik het maar zonder eens proberen ;) Leuke uitdaging.

Sinds kort heb ik terug goesting in het rijden. Lange tijd niet gehad. En ja er is nog veel werk aan de winkel maar ik wil het echt terug graag goed doen.

Een spoor is nooit een tussenstap. Dus ik zou die eraf halen.
Werk je soms aan de longe? Daarmee kan je ze heel leuk voorwaarts krijgen. Je koppelt commando's aan de gang (1 x klikken is stap, 2 x klikken is draf, kusje gooien is galop). je klikt 2 x voor draf, krijg je geen reactie klik je opnieuw 2 x voor draf met een zwiepertje van de zweep erbij, nog geen reactie maak je de hulp zo groot dat hij letterlijk vooruit schiet (opletten dat je hem dan vooraan niet blokkeert), en die hulp mag de eerste keren echt wel héél groot zijn. (ernaartoe springen met een goede zwieper van de zweep, desnoods een tik op zijn bil.)
Na een aantal keer (heel consequent zijn dus!) zal je merken dat hij bij de eerste of de tweede klik al reactie geeft naar vooruit. Als je die reactie dan ook nog eens beloont, (stem, in het begin beloon ik wel nog eens met snoep ook) dan hebben ze dat heel snel door.
Eenmaal het aan de longe goed gaat, doe je helemaal hetzelfde onder het zadel, lange teugel (en echt aan het uiteinde zodat je hem zeker niet tegen houdt in de mond bij een goede reactie, want vaak kom je harder in, paard springt vooruit, krijgt een klap in de mond, en zal de keer erop niet vooruit gaan want dan krijgt die pijn in de mond).
En dan gebruik je net dezelfde tactiek, 2 klikjes + kuitdruk, geen reactie 2 klikjes plus wat meer druk, geen reactie = 2 klikjes +por+pets met de zweep (maar ik schat in dat het op dat moment al niet meer nodig zal zijn om een tik te geven. Desnoods kan je de eerste keer iemand op de grond met een longeerzweepje laten ondersteunen.)
Iedere goede reactie uitgebreid belonen (stem, vaak gaan ze op de beloning stilvallen maar dat is niet erg, voor een flegmatiek paard is rust de beste beloning).
Zelf ook goed letten op je zit, bij overgangen naar voor liever iets rechter of zelfs meer naar voor/verlicht gaan zitten dan achterover hangen, achterover zitten en bekken kantelen is nl de hulp om te verzamelen of te vertragen en dat wil je net niet.


rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Voor en na foto's na 4 maanden trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:53

Je paard is waarschijnlijk wel flegmatiek maar jij houdt hem erg tegen met hand, zit en onbalans. Je geeft met je hak en spoor het commando “loop” en met je hand, zit en balans het commando “ho”.
Je zal zien dat als je balans verbeterd, je minder voorwaartse hulpen nodig hebt.
Je kan dan gewoon met de kuit aandrijven.

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-19 12:58

Even gaan wandelen met de hond en alles eens gelezen.

Ik ga in het algemeen op iedereen gezamenlijk ingaan want jullie zeggen allen hetzelfde ;) en dat kan ik 100% volgen hoor!
De tips die jullie geven ga ik zeker meenemen. Als het droog blijft ga ik straks rijden en doe ik de sporen af en rij ik enkel met de zweep met als enig doel reactie op het been. Dit hebben we in het verleden nog gedaan en dit werkt wel. Echter vrees ik dat ik hier telkens verval in oude gemakkelijke gewoonten. Ik kom uit een periode van oververmoeidheid/ burnout waardoor ik fysiek heel snel op mijn adem zit. Sinds een paar maanden ben ik enorm op mijn voeding beginnen letten (7 kg lichter *\o/* en we gaan voor meer) en sinds een jaar ben ik terug meer spiergericht aan het sporten. Ook mijn mindset is beter geworden echter is dit nog een dagelijks gevecht.

Natuurlijk mag dit geen excuus zijn om niet aan de slag te gaan met de tips en dat ga ik ook niet doen. Sinds kort heb ik echt weer goesting om te rijden. Als ik dan jullie feedback lees dan krijg ik ook zin om dit allemaal uit te proberen en mij er achter te zetten.

Toen de foto's genomen werden was het ook de eerste keer dat ik zo ver achteruit zat. Mijn trainer heeft mij hier zeker over aangesproken en mij ook tips gegeven. Waarom ik dat plots deed? Ik weet het niet? Ik vermoed de onbewuste stress die ik toch voel omdat ik terug een wedstrijdje mee wil doen. Normaal heb ik eerder een meer naar voor gekantelde houding. Als ik het gevoel heb dat ik recht zit, zit ik meestal net voor mijn loodlijn op zijn voorhand. Dus ik wou dit ergens compenseren meer te veel. Toen ik de foto's zag heb ik dit ook gezien.

De tips over het longeren neem ik ook zeker ter harte. Mijn paard luistert heel goed aan de longe en op mijn stem. Dus stemhulpen zijn voor hem zeker een meerwaarde. Mijn trainer is hier ook voorstander van als ondersteuning voor hem. Niet om constant te klikken maar om hem aan te moedigen als een klein kind want dit werkt echt wel voor hem. Je ziet hem dan werkelijk groeien in zijn werk.

Moest mijn trainer jullie tips lezen zou ze mij een duwtje in de rug geven en zeggen 'Zie je wel! Geloof maar wat ik zeg!' En dan een dikke vette ;) Ik ben heel blij met mijn trainer omdat ze alles ook in kleine stapjes doet. Door het verleden heb ik door veel moeten doorbijten en heb ik mijn paardendroom bijna opgegeven. Zij wakkert terug het vuur aan in mij waardoor we staan waar we nu staan.

En ben ik realistisch? Ja hoor! Nog heeeeeeeeel veeeeeeeeel werk! Maar dat is niet zo erg. Dankzij jullie tips en mijn trainer komen we er wel. Traag (rijden 1 a 2 keer per week voor meer geen tijd door kind, werk, huishouden...) maar gestaag. Wie weet binnen 4 maanden terug foto's met hopelijk dan weer een klein beetje verbetering?

Laat ons hopen!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Voor en na foto's na 4 maanden trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:00

@Laibadji ontzettend stoer en top van je dat je onze aandachtspunten zo goed oppakt! Chapeau! Veel succes en zet hem op :D

Duhelo

Berichten: 28499
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Voor en na foto's na 4 maanden trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:18

Heel fijne reactie van je ts!

Nog een tipje om het consequent zijn vol te houden: Stop als het goed gaat. Als je traint hoef je niet perse een vol uur te gaan rijden. Je kan met 15 minuten werken vaak meer resultaat boeken dan dat je een uur probeert te blijven doorgaan. Zeker nu in het begin om hem meer aan het been te krijgen, stel dat je 2 of 3 keer een supergoede overgang krijgt, belonen en afstappen! Dat is een supergrote beloning voor je paard EN jij stopt met een supergoed gevoel af.
En je gaat ook niet over je eigen grenzen heen, die grenzen schuiven met tijd wel stukje bij beetje weer op :).
Informeer je ook eens voor wat grondwerk, heel veel basisoefeningen kan je tussendoor in een paar minuutjes even tussenpakken waardoor je niet heel veel tijd nodig hebt om een leuke korte training te doen. (mijn jong paard werk ik 3 maal in de week 10-15 minuutjes, mijn 10 jarige probeer ik twee maal per week te rijden en pak ik 2 maal per week even tussen met 10 minuutjes grondwerk.

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Voor en na foto's na 4 maanden trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-19 15:17

Het voordeel van vakantie!
Eerst Afbeelding
En dan heerlijk uitdagende tips krijgen om het rijden te verbeteren. Dus onmiddellijk de koe bij hoorns gepakt. Jammer genoeg alleen thuis dus geen foto's. Hopelijk geloven jullie mij op mijn woord.

Daarnet gereden ZONDER, ja zonder *\o/* sporen! En hij reageerde heel goed. Het is mij nu echt wel opgevallen hoe vaak ik met mijn hielen werk. Verdorie toch! Denk lang been, geef been en geen spoor. :')

Deze heb ik begrepen. :)) en ja consequent zijn is hier de gulden regel. Laat jij het afweten, hij ook.

Ik heb ook geprobeerd op mijn houding te letten en een paar keer mezelf gecorrigeerd op het achterover leunen.

Tenslotte de handen dan. Deze zijn echt een hersenkraker. Dat geef ik toe. Hier tracht ik heel bewust mee om te gaan maar het is zoeken.

Paard deed alles. Hij draafde aan op druk van mijn been, sprong mooi aan in galop (totaal niet verwacht en volop vanuit ontspanning. Zelfs stap galop. Blijkbaar te veel druk gegeven voor draf. Was een verassing)

Wijken doet hij de eerste maal niet, wel als je dan je zweep gebruikt. Nadien is er geen probleem meer. Zelfs middenlijn wijken naar rechts en terug links wijken doet hij vlot.

Paard was heel rustig. Wat ik mij nu wel afvraag is dat hij naar mijn aanvoelen iets minder actief in zijn achterbeen is. Daar zit ook zijn zwak punt samen met het aanspannen van zijn buikspieren.

Dit kan ik via grondwerk deels aanpakken maar hoe doe ik het dan op de rug? Met het spoortje kon ik hem wat 'dwingen' nu zonder spoor is die druk wel weg maar moet ik hem wel actief achteraan kunnen houden.

Tips zijn welkom!

Fier op mezelf en vooral op mijn paard! <3

Duhelo

Berichten: 28499
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Voor en na foto's na 4 maanden trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:41

Als je paard niet goed aan het been is dan kan dat achterbeen er niet onder komen. Wat je met het spoortje had was het idee dat hij onderkwam (omdat hij beter voorwaarts reageerde) maar dat zal niet "echt" geweest zijn (ook omdat hij altijd achter de loodlijn bleef.)
In eerste instantie is dat achterbeen ook geen prioriteit. Eerst kijken naar de activiteit, reageert hij ten allen tijde goed op je been, zowel voorwaarts als opzij?
Volgt hij je hand (dwz: niet meer achter de loodlijn, wel met het neusje eruit. Ik zou hem ook niet te diep laten gaan maar het hoofd op ongeveer schofthoogte houden. (Hij zal nu nog niet lang en laag kunnen lopen zonder op de voorhand te vallen, op schofthoogte is voorlopig ontspannen genoeg en nog mogelijk om de achterhand actief te houden. Eenmaal verder in training kunnen ze steeds meer omlaag stretchen zonder die achterkant te verliezen).
Dus nu vooral werken op ontspanning en activiteit. Als dat begint goed te komen kan je achterbeenversterkende oefeningen gaan doen (schouderbinnen, daarmee ga je het buitenachterbeen leren meer gaan dragen en het binnenachterbeen leren onderkomen. Travers, daarmee leer je het binnenachterbeen meer dragen en het buitenachterbeen meer onderkomen.) Eenmaal die achterbenen dan sterker worden gaan ze automatisch meer en beter gaan onderkomen en dan komt die hoofdhouding ook weer in orde, maar niet meer achter de loodlijn :).
Dus vooral: korte trainingssessie's, 1 doel per keer (momenteel: neus eruit en reactie op het been), stoppen als het goed gaat en niet teveel in een keer willen :).

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:45

Laibadji schreef:
Britt_xxx schreef:
Knap dat je ook foto's van de mindere momenten durft te plaatsen!
Ik vind het er beter uit zien, hij kijkt inderdaad minder nors dan op de before foto's. Ik vind het altijd moeilijk om basis van foto's iets te zeggen. Alleen als ik de derde after foto als voorbeeld mag nemen, dan staan je teugels voor mijn gevoel zo ontzettend strak, het bit wordt helemaal naar achteren getrokken en zijn mondhoeken staan strak, onder spanning. Blijven oefenen! :)

Ben nog even gaan spieken en je hebt inderdaad gelijk. Nog iets om in het oog te houden. Het is inderdaad nog een puntje om nog meer ontspanning in mijn hand te krijgen.

Als je mijn vorig topic leest zal je lezen dat ik van heel angstige ruiter naar dit nu geëvolueerd ben. Ik zat 4 maanden geleden nog letterlijk van angst te janken en te bibberen op mijn paard.
We hebben eerst hier moeten aanwerken vooraleer we technisch konden opbouwen. Nu is de angst nog aanwezig maar veel minder op de voorgrond. Het vasthouden in mijn hand is daar nog een uitloper van vrees ik.

Ik hoop dat als het vertrouwen nog meer mag groeien, de zachtheid in mijn hand kan komen.

Bedankt om mij er op te wijzen!


Ik heb je vorige topic even vlug doorgekeken, en ik heb veel respect voor je dat je toch hebt doorgezet ondanks de angst! En wat super fijn dat je dan al zo vooruit bent gegaan. Ik ben zelf helaas ook een beetje angstig geworden sinds een manegepaard drie weken geleden met mij aan de kletter is gegaan... Dus ik kan het hebben van angst wel een beetje begrijpen.
Ik vind het erg leuk om te lezen dat je gelijk met de tips aan de slag bent gegaan en zonder sporen hebt gereden. (Enne, af en toe best fijn toch, een flegmatiek paard? :+ Ik zeg altijd liever lui dan moe soms...) Ik ben heel benieuwd naar je verdere vorderingen.

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Voor en na foto's na 4 maanden trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-19 16:20

@duhelo: bedankt voor de tips. Ik moet gewoon ook minder perfectionistisch proberen zijn. Het is met trainen en kleine stapjes dat we er komen. Bedankt voor de tips. Ik ga ze zeker meenemen!

@Britt_xxx: bedankt om het andere topic ook te lezen. Het plaatst alles een beetje in perspectief. Angst is een raar beestje. Ik hoop dat je snel terug de ontspanning kan vinden. Praat er over met mensen. Het is niets om je voor te schamen ondanks dat het vaak een taboe is in de paardenwereld. Je kan het!

Kinke

Berichten: 20476
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:25

Bellatrix schreef:
Kan je niet met een zweepje rijden? Kuit geven = reactie, bij geen reactie tikje achter je kuit.


Vind ik een tricky reactie, want als de TS voor tegen blijft houden gaat dit ook niet werken. Vaak is het heel moeilijk om op het moment van een tik ook los te laten. (overigens kun je prima een tik op je schoen/laars geven, dat maakt geluid en geeft een kleine schrikreactie)

Duhelo

Berichten: 28499
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:28

Kinke schreef:
Bellatrix schreef:
Kan je niet met een zweepje rijden? Kuit geven = reactie, bij geen reactie tikje achter je kuit.


Vind ik een tricky reactie, want als de TS voor tegen blijft houden gaat dit ook niet werken. Vaak is het heel moeilijk om op het moment van een tik ook los te laten. (overigens kun je prima een tik op je schoen/laars geven, dat maakt geluid en geeft een kleine schrikreactie)

Daarom ook van mij en nog een aantal mensen de tip om de eerste keren met een lange teugel te rijden. Puur voor het aan het been te zetten hoef je niet perse contact te hebben met de mond, lekker teugels aan het uiteinde, en reactie vragen op het been, dan kan ze het paard niet afremmen in de mond en na een paar keer heeft ieder paard dat perfect door.


Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-19 17:34

[/quote]
Daarom ook van mij en nog een aantal mensen de tip om de eerste keren met een lange teugel te rijden. Puur voor het aan het been te zetten hoef je niet perse contact te hebben met de mond, lekker teugels aan het uiteinde, en reactie vragen op het been, dan kan ze het paard niet afremmen in de mond en na een paar keer heeft ieder paard dat perfect door.[/quote]
Deze had ik door hoor. Heb het ook zo gedaan. Vandaar ook mijn reactie dat mijn handen nog de grootste uitdaging zijn en de ontspanning vinden in contact handen en zijn mond.

Ik ben er mij alleszins bewust van dat het contact nu te sterk is en dat we eerst aan het been en dan komt het hand vanzelf.

miereneter

Berichten: 2476
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Voor en na foto's na 4 maanden trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 20:25

Hulde TS hoe jij met de gegeven tips omgaat. Fijn dat het ook meteen (deels) resultaat opleverde. En wat Duhelo zegt: een doel per keer, het kan niet allemaal in een dag. Succes met je knappe paard!

Homo sapiens non urinat in ventum.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Voor en na foto's na 4 maanden trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 06:00

Wat top dat je er direct mee aan de slag gegaan bent! Echt stoer!
Achterbeen komt vanzelf weer mee. Stukje bij beetje dingen veranderen, Rome was ook niet in een dag gebouwd. +:)+

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Voor en na foto's na 4 maanden trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-19 20:26

Dag lieve bokkers,

Ik wou even laten weten dat ik de sporen afgezworen heb en mijn paard loopt heel goed aan het been. *\o/* ik gebruik enkel een zweep om hem even aan te tikken indien nodig.

Had dit niet verwacht. Een jaar geleden zou dit echt niet gelukt zijn.

Ik gebruik dus ook de stemhulp om hem even bij de les te brengen. Zijn achterbeen is ook voldoende actief en ik heb weinig druk in de hand. Ik probeer in draf bewust wat meer hand te geven. Wanneer ik dat doe voel ik een soepel en ontspannen paard. Ook is hij dan veel wendbaarder.

Ik begin het dus te 'voelen'.

Ook in galop geen gebok meer en ik blijf zelf meer ontspannen zitten.

Het gekke is dat ik nu meer durf rijden ipv bang te zijn dat hij zou bokken of springen. Het is duidelijk dat de druk er voor hem af is maar dat hij wel nog steeds meewerkt.

Echt zalig gewoon. +:)+

Met andere woorden, binnen 4 maanden opnieuw foto's! *-:)

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Voor en na foto's na 4 maanden trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 20:52

Wauw! Wat een progressie, en wat leuk dat je dit deelt met bokt :j
Alleen al in de bespiering en de geslotenheid is je paard met sprongen vooruit gegaan.
Ja, je loodlijn hangt net iets naar achter, ben ik nu zelf ook tegenaan aan het lopen omdat ik moet doorzitten tijdens mijn proeven (start nu m2) wat mij helpt is om bewust mijn onderbenen 'lang te maken' en naar achter te leggen voor mijn gevoel. Zo pas je vanzelf je bovenlichaam aan. Het is heel lastig aan het begin, vooral met doorzitten. Maar het werkt wel :))

Spoortje gebruik ik zelf ook, ik heb een stille beenligging, en inderdaad, zonder sporen merk ik echt wel een verschil. Vind ik dat heel erg? Nee :o .
Ik vind het scherpe van een spoortje prettig, dan kan ik mijn benen mooi stil en van het paard af laten hangen en af en toe eens gebruiken wanneer het nodig is.

Succes! Lekker zo doorgaan

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Voor en na foto's na 4 maanden trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-19 21:10

Ik had/ heb geen stil been. Ik ben de hele tijd bezig met porren met mijn sporen en dat is niet ok.

Dus tip gekregen om ze uit te doen en heel consequent te rijden met zweep. Was een beetje sceptisch mijn paard kennende maar hij reageert er super op. Mis zelfs mijn spoor niet! Ik krijg hem 'heet' zonder. Vandaag ook weer gemerkt dat ik echt niet veel druk moet zetten om hem actief te krijgen. Integendeel teveel druk en meneer wordt te actief. Echt heel gek. Ik zou hem dat nooit gegeven hebben.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 21:13

Laibadji schreef:
Ik had/ heb geen stil been. Ik ben de hele tijd bezig met porren met mijn sporen en dat is niet ok.

Dus tip gekregen om ze uit te doen en heel consequent te rijden met zweep. Was een beetje sceptisch mijn paard kennende maar hij reageert er super op. Mis zelfs mijn spoor niet! Ik krijg hem 'heet' zonder. Vandaag ook weer gemerkt dat ik echt niet veel druk moet zetten om hem actief te krijgen. Integendeel teveel druk en meneer wordt te actief. Echt heel gek. Ik zou hem dat nooit gegeven hebben.

Kijk! Fijn dat dat voor je werkt.

Ik mag in mijn proeven niet met een zweep rijden en daarbij vind ik het zelf mega irritant, wil zo min mogelijk in mijn handen hebben.

Gewoon altijd zoeken naar iets wat voor jezelf én voor je paard werkt! :j Dan doe je het nooit verkeerd.

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers