[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:49

Wat een rotnieuws.

Hopelijk krijg je meer duidelijkheid als de foto's gemaakt worden. Vraag anders je dierenarts eens naar de mogelijkheden om de hoef te verdoven. Wellicht kan dat helpen met bekappen/beslaan.

Eefiesvenna

Berichten: 457
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Den Burg - Texel

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:18

Update: gister avond een natuurlijk bekapper erbij gehad en die heeft haar dus met een hele andere visie bekapt. Ze denkt dat er meer aan de hand is dan alleen hoefbevangenheid. Vooral rechts was echt slecht maar de andere hoeven redelijk goed. Ze loopt niet alleen gevoelig maar ontlast haar rechterhoef. Het kan nog een hoefzweer zijn, of atrose of pees. Dat is nog niet duidelijk.
Ze loopt nu mega gevoelig natuurlijk door haar korte bekapping maar ik geef het een kans. Ze krijgt maximaal metacam. En in haar paddock loopt ze wel wat rond nog.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:23

Als ze met metacam zo gevoelig blijft dan zou je de DA om Buut kunnen vragen

Voor die van mij werkte metacam afdoende , maar voor een ander kan buut een betere optie zijn

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:43

Ik heb nooit metacam gegeven. Ze hoeven toch niet naar de slager dus altijd meteen om bute gevraagd. Krijgt ze ook ascal ? Dat kun je ook bij de drogist halen vind ik wel nodig bij hb.

Eefiesvenna

Berichten: 457
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Den Burg - Texel

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:47

Inderdaad ze zit nu ook weer aan de ascal, 4 zakjes per dag geef ik s'avonds want de ochtend is ze het slechtst. Omdat ze vorig jaar veel last van een maagzweer heeft gehad ben ik een beetje huiverig van Bute.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:56

Was dat in combinatie met een maagbeschermer?

Eefiesvenna

Berichten: 457
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Den Burg - Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 05:29

capopjekop schreef:
Was dat in combinatie met een maagbeschermer?


Vorig jaar was ze niet hoefbevangen dat is in april dit jaar gebeurd.

UPDATE gister een hele slechte dag gehad. Dikke pezen rusteloos niet stil kunnen staan, schrappen. Hartverscheurend. Om 23.00 uur de DA erbij laten komen met daarbij in mijn hoofd om haar te laten inslapen.

Maar ze hebben haar een hele zware pijnstiller gegeven waarvan ze binnen 1 minuut opknapte ook hebben ze klosjes ( die je ook bij koeien gebruikt) onder haar hoeven getaped met leukoplast. Het gaf zichtbaar verlichting. Deze pijnstiller werkt 8 uur dus deze ochtend is die uitgewerkt. Ik ga zo Bute halen want metacam gaat haar niet helpen.

Zelf ben ik ook kapot nu. Ik slaap en eet er niet van.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 05:40

Ohh ik las verkeerd. Dacht maagzweren door de bute. Vraag er anders een maagbeschermer bij.

Sterkte.. rot om je beestje pijn te zien hebben

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 05:55

Wat heftig zeg... Hopelijk geeft dit haar voldoende verlichting. Sterkte!!

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 11:52

Oh Eef, ik weet zo goed hoe je je voelt. Ik hoop echt dat Svenna er doorheen komt, dikke kus :(:)

Verara
Berichten: 145
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 21:10

Wat rot, die slechte dagen zijn afschuwelijk ;(

Ik ben vandaag voor het eerst in 9 maand met mijn hb/cushie op de weg geweest. 500 meter gewandeld. Een vrijwillig drafje omdat we te langzaam gingen aldus mevrouw.
En gejankt!
Mijn meisje, na al die tijd vechten en meerdere keren bijna opgeven, lijkt het misschien toch nog goed te komen.
Ik durfde niet meer te hopen. Eigenlijk nog steeds niet. Maar ik geloof dat ik nu de juiste combinatie van supplementen heb gevonden voor haar (en de moed om met de prascend te stoppen)
Nog steeds doodsbang voor een terugval en de SR ivm de ppid, maar voor nu is ze weer paard <3

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 23:44

Ik ben van de week twee keer buiten weZen wandelen en twee keer liep ze over alle ondergronden alsof het niets was

Ze is ook al aardig afgevallen, van moeite doen om de singel op het eerste gaatje te krijgen kan ik hem rechts op vier zetten en makkelijk de singel vastdoen
(Heb even gepast om te checken hoe het nu ligt)
Komende week lekker weer er op en middels stapwerk verder in shape helpen

Maar denk dat we er echt net op tijd bij waren en de oorzaak gewoon simpelweg die veell te vette wei was

Eefiesvenna

Berichten: 457
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Den Burg - Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 15:54

Sonja_vR schreef:
Ik ben van de week twee keer buiten weZen wandelen en twee keer liep ze over alle ondergronden alsof het niets was

Maar denk dat we er echt net op tijd bij waren en de oorzaak gewoon simpelweg die veell te vette wei was


Dat dacht ik ook! Maar blijf scherp als de hoeven gaan groeien kun je dus terugslag krijgen zoals ik nu bij Svenna heb.

Ik ben over gegaan op Buut. eerste dag 2 zakjes smorgens en 2 zakjes s'avonds en nu 1 zakje (ook 2x)
Wel een gedoe om dat poeder er in te krijgen. Heeft iemand daar nog tips voor? Ik heb nu een spuit daar leeg ik het zakje in terwijl ik de spuit scheef houd dan de achterkant weer in. Beetje appelmoes en water erbij en schudden. Maar het mengt voor geen meter. Met alleen water spuugt ze alles uit.

De ascal gooi ik over een handje hartog digest heen die eet ze zo op. Maar de glucobalans en nu ook buut vind ze super smerig.

Ik heb hoefschoenen te leen van een vriendin, daar lijkt ze wel blij mee. Voor kleine wandelingetjes. De klosjes er weer onder vandaan heeft 1 dag gezeten. Ze loopt op zachte grond redelijk maar op het harde liet ze zich bijna vallen gister zoveel pijn. Ook wil ik haar het liefst buiten houden maar s'avonds is ze zo overstuur omdat ze het niet gewend is dat ik haar toch binnen zet en s'morgens 7 uur er weer uit haal.

Afbeelding

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 16:15

Hoeven zijn hier nooit minder hard gaan groeien als voor de Hb

Ik houd het wel in de gaten
Maar ik ga er niet van uit
Heel de huisvesting en het dieet is hier ook over de kop gehaald trouwens
En als ik kijk hoe veel ze al kwijt is

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 16:26

Eefiesvenna schreef:
Update: gister avond een natuurlijk bekapper erbij gehad en die heeft haar dus met een hele andere visie bekapt. Ze denkt dat er meer aan de hand is dan alleen hoefbevangenheid. Vooral rechts was echt slecht maar de andere hoeven redelijk goed. Ze loopt niet alleen gevoelig maar ontlast haar rechterhoef. Het kan nog een hoefzweer zijn, of atrose of pees. Dat is nog niet duidelijk.
Ze loopt nu mega gevoelig natuurlijk door haar korte bekapping maar ik geef het een kans. Ze krijgt maximaal metacam. En in haar paddock loopt ze wel wat rond nog.

Tja,daarom kun je er dus beter niets aan laten bekappen etc. in de acute fase.Sommige hoefsmeden willen dat daarom ook niet doen. De hoeven zijn dan zo gevoelig dat afblijven beter is.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 16:46

Eefiesvenna schreef:
Sonja_vR schreef:
Ik ben van de week twee keer buiten weZen wandelen en twee keer liep ze over alle ondergronden alsof het niets was

Maar denk dat we er echt net op tijd bij waren en de oorzaak gewoon simpelweg die veell te vette wei was


Dat dacht ik ook! Maar blijf scherp als de hoeven gaan groeien kun je dus terugslag krijgen zoals ik nu bij Svenna heb.

Ik ben over gegaan op Buut. eerste dag 2 zakjes smorgens en 2 zakjes s'avonds en nu 1 zakje (ook 2x)
Wel een gedoe om dat poeder er in te krijgen. Heeft iemand daar nog tips voor? Ik heb nu een spuit daar leeg ik het zakje in terwijl ik de spuit scheef houd dan de achterkant weer in. Beetje appelmoes en water erbij en schudden. Maar het mengt voor geen meter. Met alleen water spuugt ze alles uit.

De ascal gooi ik over een handje hartog digest heen die eet ze zo op. Maar de glucobalans en nu ook buut vind ze super smerig.

Ik heb hoefschoenen te leen van een vriendin, daar lijkt ze wel blij mee. Voor kleine wandelingetjes. De klosjes er weer onder vandaan heeft 1 dag gezeten. Ze loopt op zachte grond redelijk maar op het harde liet ze zich bijna vallen gister zoveel pijn. Ook wil ik haar het liefst buiten houden maar s'avonds is ze zo overstuur omdat ze het niet gewend is dat ik haar toch binnen zet en s'morgens 7 uur er weer uit haal.

[ [url=m/55KVBn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik gaf het met een boterham, beetje appelmoes erop voor de smaak en dan geven. Ik snap het qua suikers, maar met dat kleine beetje die je geeft heb ik het toch op die manier gedaan.

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:38

anjali schreef:
Eefiesvenna schreef:
Update: gister avond een natuurlijk bekapper erbij gehad en die heeft haar dus met een hele andere visie bekapt. Ze denkt dat er meer aan de hand is dan alleen hoefbevangenheid. Vooral rechts was echt slecht maar de andere hoeven redelijk goed. Ze loopt niet alleen gevoelig maar ontlast haar rechterhoef. Het kan nog een hoefzweer zijn, of atrose of pees. Dat is nog niet duidelijk.
Ze loopt nu mega gevoelig natuurlijk door haar korte bekapping maar ik geef het een kans. Ze krijgt maximaal metacam. En in haar paddock loopt ze wel wat rond nog.

Tja,daarom kun je er dus beter niets aan laten bekappen etc. in de acute fase.Sommige hoefsmeden willen dat daarom ook niet doen. De hoeven zijn dan zo gevoelig dat afblijven beter is.


Ik doe eerst wat appelmoes in een spuit. Dan zakje buut. Met de achterkant van een vork oid even mengen en dan weer appelmoes eroverheen. En dan pas de achterkant van de spuit erop. Bij mij mengt het dan goed.

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 18:08

Ik meng de bute met een klein seniores priores. Meng er trouwens al haar medicijnen doorheen. Geen strijd hier gelukkig, ze likt haar bak helemaal schoon, scheelt een hoop.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:15

Ik doe de buut in een grote spuit, heel klein beetje water erbij en schudden, met teveel water spuugt die van mij het ook uit maar met een klein beetje lukt het hem niet.
Wel het hoofd goed omhoog houden anders krijgt hij het alsnog eruit gegooid.
Appelmoes zou ik niet geven daar zit echt veel suiker in

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:55

Ik deed het wel in een beetje appelmoes, water liep te makkelijk uit haar mond. Het ging om een theelepeltje appelmoes, dat durfde ik wel aan. Nu geef ik de prascend ook op een stukje brood met wat appelstroop. Zit ook suiker in, maar ze eet het nu met plezier.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:45

Even een tip van een stille meelezer, bute mengt goed met olie. Niet zo lekker natuurlijk maar daarin lost het wel op. Op waterproducten blijft het drijven of mengt niet.
Ik gaf het in lijnzaad/vit E olie.

Eefiesvenna

Berichten: 457
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Den Burg - Texel

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:51

Goeie tip! Dat kan ik ook nog testen!
Nu de dosering verlaagd is doe ik 1 zakje over 1 handje hartog digest en tot nu toe had ze zo'n honger dat ze het opeet. Als ik eerst het hooinet ophang dan wil ze niet meer dat handje lucerne.

Ze heeft enorm honger terwijl ik 3 hooinetten geef en s'avonds beetje in de stal. Ik wil haar buiten houden maar ze raakt zo overstuur omdat ze dat niet gewend is helemaal alleen daar te staan dat ik haar rond 22.30 uur toch maar binnen zet. Rond 7 uur er weer uit. Ik trof haar nu 2x aan terwijl ze het vlas aan het opeten was, zo'n honger! Nu plakje stro geprobeerd dan eet ze dat stro op.

Ze moet iets afvallen maar zou ik iets kunnen geven tegen dan honger gevoel? bietenpulp?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:54

Gewoon stro als toevoeging op het hooi?
Werkt prima

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:58

Graszaadhooi als je daar aan kan komen. Die van mij vielen pas af toen ik een deel weidehooi heb vervangen door graszaadhooi. Dat krijgen ze vrijwel onbeperkt. Kunnen ze toch de hele dag door wat knabbelen

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 20:33

Hallo allemaal, Ik kom me hier ook melden :(.
Sinds 2,5 jaar een shetje voor bij mijn paard als gezelschap. Eigen weiland, eigen stal aan huis. rustig opgebouwd in het voorjaar, altijd met graasmasker op het land in, alleen overdag en alleen lang uitgebloed gras en in de avond/nacht op stal met hooi van vorig voorjaar. Helaas dit jaar toch echt (licht) bevangen.

Eerste keer voor mij, voor de pony waarschijnlijk niet, maar de hele historie ken ik niet. Hij is altijd vrij uhm dikkig; afvallen wel geprobeerd maar nauwelijks effect. Hij is niet beleerd, dus verder dan longeren, wandelingetjes over de weg en een beetje spelerij komen we niet. Helaas deze zomer te weinig met hem gedaan...

Sinds afgelopen vrijdag buut en ascal, wel afbouwschema op 10 dagen. Op zachte ondergrond loopt ie redelijk, op harde heel voorzichtig... sinds zondag klein beetje proberen te stappen in de paddock, ging prima. zondag middag begon hij uit zich zelf te draven en uit te dagen, maar vandaag loopt ie weer slechter....

Ik heb even wat tips en hulp nodig want ik heb hier echt geen ervaring mee dus weet niet wat goed of slecht is, wat wel of niet te doen....

dus wel of niet stappen aan de hand, als hij wil lopen? wanneer weer DA bellen? afwachten of melden? En hoe laat ik een shet afvallen die ik niet aan het werk kan zetten en die samen staat met een oudere merrie die wel onbeperkt hooi moet eten, in een stalling met uitloop?

ik lees iets over graszaadhooi? hoe kom je daar aan? Ik meng nu vooral stro door het hooinet van de shet snachts met een beetje hooi.