Brabantse amazones in Mongol Derby

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-19 14:34

Omroep Brabant
Overige

LIEROP - Duizend kilometer dwars door Mongolië rijden is al een avontuur op zich, maar Anne Binnendijk en Esther Leenen gaan dat te paard doen. Op 7 augustus staat het tweetal aan de start van The Mongol Derby. De paardenrace is een avontuur voor het leven volgens beiden, waarmee ze ook geld voor een goed doel ophalen.

Esther Leenen uit Someren gaat al tien jaar met haar rugzak de wereld over, "maar bij deze tocht hoef ik niet op de bus te wachten en kan ik gewoon dwars door Mongolië en nog op een paard ook". De amazone kijkt enorm uit naar haar deelname aan de Mongol Derby. Ze lijkt niet zenuwachtig en is naar eigen zeggen goed voorbereid.

Hetzelfde geldt voor Anne Binnendijk uit Den Bosch. "Ik heb al de nodige trainingen gevolgd. Zo ben ik pas in de bergen wezen paardrijden. Dat zijn dingen die je niet kunt trainen in Nederland." Waar Esther een wereldreiziger is, zit Anne straks pas voor de derde keer in een vliegtuig. "Ik vertrek ook wat eerder dan Esther zodat ik daar kan wennen en oefenen."

Slijtageslag
Elk jaar doen er zo'n veertig ruiters van over de hele wereld mee aan de Mongol Derby. Het is volgens de organisatie de langste en zwaarste paardenrace ter wereld. Dat blijkt ook wel uit het feit dat iedere keer ongeveer de helft van alle deelnemers niet de eindstreep haalt.

"Je kunt trainen wat je wil, maar als jij na tien kilometer van je paard valt en je breekt iets, dan is de wedstrijd afgelopen", zegt Leenen nuchter. Volgens Binnendijk is het een kwestie van op je paard blijven zitten, goed navigeren en op tijd bij de checkpoints aankomen.

De Bossche amazone gaat het avontuur met veel plezier aan, maar is zich bewust van de gevaren. "Je kunt vallen, verdwalen, uitdrogen, gebeten worden door insecten die je echt ziek kunnen maken. Het engste lijkt mij dat je wordt overvallen door noodweer, midden op de open vlaktes in Mongolië."

Dzjengis Khan
De wedstrijd is geïnspireerd op de oude postroutes in het Mongoolse Rijk van Dzjengis Khan. Koeriers legden door middel van paarden-wisselstations in korte tijd grote afstanden af. De Mongol Derby kent 25 van die wisselstations. De ruiter die als eerste aankomt bij zo'n station mag ook als eerste een vers paard kiezen.

De route is elk jaar anders en wordt pas kort voor de wedstrijd bekendgemaakt. De ruiters mogen alleen rijden tussen tussen half zes in de ochtend en half negen in de avond.

Navigeren is pittig, want dat gebeurt met GPS-coördinaten. "Maar of je om, of over een berg moet, dat mag je zelf uitzoeken", zegt Leenen. In totaal worden er in negen dagen zo'n duizend kilometer afgelegd.


Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


pluisje88

Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:50

Oh wauw wat lijkt me dat vet!
Hoop trouwens wel dat ze op meer paarden geoefend hebben dan op IJslanders ;)


elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:57

Ontzettend dapper! Ik heb het 'ns online gevolgd toen er ook een Nederlandse mee deed, maar ze worden daar ook gewoon op paarden gezet die nog niet zadelmak waren. Behoorlijk pittig, ook voor ervaren ruiters in goede conditie.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:58

pluisje88 schreef:
Oh wauw wat lijkt me dat vet!
Hoop trouwens wel dat ze op meer paarden geoefend hebben dan op IJslanders ;)

Dat hoop ik ook voor ze: toch net ff iets minder comfort :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:00

Begint dat in Augustus alweer?! Tijd vliegt!

Ik wens de dames heel veel geluk en plezier toe ;)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:06

elnienjo schreef:
pluisje88 schreef:
Oh wauw wat lijkt me dat vet!
Hoop trouwens wel dat ze op meer paarden geoefend hebben dan op IJslanders ;)

Dat hoop ik ook voor ze: toch net ff iets minder comfort :D

Anderzijds ze moeten op ponies rijden.


Ik wil al een tijdje meedoen maar helaas de centjes gaan um niet worden.

Be happy eat a snackkie

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:16

Nog twee weken en ze gaan naar Mongolie, op 7 augustus is de start :-)

Dit gaat over de twee Brabanders, maar mijn wederhelft doet ook mee en LindaFleur hier op Bokt ook. Daarnaast zijn er nog 2 andere Nederlandse meiden die mee doen, maar volgens mij hebben die geen Bokt account.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:18

Dan is Nederland goed vertegenwoordigd. Wordt er ook over geblogd/vlogt hier op bokt?

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:21

Ik heb een maandelijkse blog geschreven hier op Bokt over de voorbereidingen en wil er nog eentje plaatsen voor de start (als ik daar aan toe kom).

Er was een Bokker die elk jaar verslag deed van de wedstrijd zelf, ik weet niet of die dit weer gaat doen :-) Ik vrees dat ik er geen tijd voor heb op dat moment.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:28

Wel leuk als er wat over geschreven wordt.
Ik weet niet meer hoeveel jaar 't geleden was maar toen gingen er ook 2 Nederlandse meiden en daar kwamen wel af en toe filmpjes van online ergens. Onderweg zullen ze zelf niet vaak wifi hebben waarschijnlijk in the middle of nowhere.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:31

Geen wifi in de middle of nowhere :))

Tijdens de race zijn wij in Holland afhankelijk van de informatie die de organisatie geeft. We kunnen ook de rijders volgen via de website van de organisatie waar de GPS coordinaten worden weergegeven.

Pas na de race komen de filmpjes en foto's los :-) Op YouTube kun je ook heel veel filmpjes vinden van ruiters.

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:34

Oh ik verheug me nu al
Ik volg de @mongolderby headquarters ieder jaar op twitter, hoogtepunt van mijn jaar :D

wie ben ik om aan mezelf te twijfelen?
-Loesje-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:35

Stipjes volgen! Zou er alweer een algemeen topic zijn waarin we de md volgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:43

Leuk, begint al snel *\o/* . Ik hoop dat Novalues weer gaat bloggen!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:46

Apple schreef:
Nog twee weken en ze gaan naar Mongolie, op 7 augustus is de start :-)

Dit gaat over de twee Brabanders, maar mijn wederhelft doet ook mee en LindaFleur hier op Bokt ook. Daarnaast zijn er nog 2 andere Nederlandse meiden die mee doen, maar volgens mij hebben die geen Bokt account.

Op de deelnemerslijst zie ik maar 3 Nederlanders w.o. de 2 uit het openingsbericht.
https://www.theadventurists.com/adventu ... -riders/#3

Anoniem

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:50

Veel Nederlanders dit jaar ! Ben erg benieuwd !

pien_2010

Berichten: 42803
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 16:07

Marie_Anne schreef:
Leuk, begint al snel *\o/* . Ik hoop dat Novalues weer gaat bloggen!



Ja geniet daar ook altijd zo van. Ik hoop het ook, en alle ruiters succes!

MoonWencke

Berichten: 5443
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 16:20

Heb ik gelijk wat te doen aan het begin van mijn zwangerschapsverlof :D Hopelijk doet Novalues weer verslag inderdaad. Dat is ieder jaar genieten!

@Pluisje88: Die deelnemers doen wel meer dan "alleen" op verschillende paarden oefenen ;) Niet alleen verschillende paarden (of liever pony's) rijden, maar ook krachttraining, mental coaching, conditie-opbouw. Ze hebben het allemaal nodig voor deze uitdaging. En geluk, maar dat kun je niet oefenen. Sommige deelnemers kun je ook via Instagram volgen.

.

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 16:24

Apple schreef:
Geen wifi in de middle of nowhere :))

Tijdens de race zijn wij in Holland afhankelijk van de informatie die de organisatie geeft. We kunnen ook de rijders volgen via de website van de organisatie waar de GPS coordinaten worden weergegeven.

Pas na de race komen de filmpjes en foto's los :-) Op YouTube kun je ook heel veel filmpjes vinden van ruiters.


Gaat jouw wederhelft ook nog meedoen?

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 16:36

Marie_Anne schreef:
Leuk, begint al snel *\o/* . Ik hoop dat Novalues weer gaat bloggen!

Dat denk ik niet... Zij gaat 27 juli van start met een nieuw avontuur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 16:59

Yvank_ schreef:
Marie_Anne schreef:
Leuk, begint al snel *\o/* . Ik hoop dat Novalues weer gaat bloggen!

Dat denk ik niet... Zij gaat 27 juli van start met een nieuw avontuur!

-O- -O- -O-
Oh, echt? Wat moeten wij dan -O- ?

Nee, ontzettend leuk voor haar hoor. Kun je zeggen wat het avontuur is, of wil ze dat niet?

Misschien wil FSCA dan bloggen. Zij heeft een boek geschreven over de keer dat ze meedeed toch?

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 17:00


Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 17:11

Holy crap op de voorpagina :D

Mijn website (http://mongolderby2019.com) wordt tijdens mijn race wel bijgehouden door iemand die er helemaal bovenop gaat zitten. In mijn volgende blog zal ik een lijst plaatsen met alle deelnemers erop. Moet er nog ff de tijd voor hebben, want de weken voor de derby zouden relaxed moeten zijn..... not :')

Tekst van Omroep Brabant klopt overigens niet helemaal, maar ach.... komt goed :Y)

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

pluisje88

Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 18:16

MoonWencke schreef:
@Pluisje88: Die deelnemers doen wel meer dan "alleen" op verschillende paarden oefenen ;) Niet alleen verschillende paarden (of liever pony's) rijden, maar ook krachttraining, mental coaching, conditie-opbouw. Ze hebben het allemaal nodig voor deze uitdaging. En geluk, maar dat kun je niet oefenen. Sommige deelnemers kun je ook via Instagram volgen.


Dat neem ik aan ja. Als het zo zwaar is dan de reputatie die het heeft dan Kun je niet genoeg voorbereidingen doen. Maar een IJslander is niet echt representatief te noemen om “zitvlees te kweken lijkt me” vandaar mijn reactie eigenlijk

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 18:28

Psydoxy schreef:
Holy crap op de voorpagina :D

Mijn website (http://mongolderby2019.com) wordt tijdens mijn race wel bijgehouden door iemand die er helemaal bovenop gaat zitten. In mijn volgende blog zal ik een lijst plaatsen met alle deelnemers erop. Moet er nog ff de tijd voor hebben, want de weken voor de derby zouden relaxed moeten zijn..... not :')

Tekst van Omroep Brabant klopt overigens niet helemaal, maar ach.... komt goed :Y)

Wordt je ook gefilmd door een camerateam of alleen met de eigen go-pro's?

Ik was aan 't googlen op filmpjes van voorgaande edities, maar eigenlijk geen enkel overkoepelend filmpje gevonden, behalve eentje van ABC news met een Amerikaanse (Devon) in de hoofdrol die wel als eerste finishte maar verslagen werd vanwege strafpunten door de dierenarts. Stond niet bij welk jaar dat was.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, daliance, MyWishMax, nikkel, noviceh, SemrushBot en 28 bezoekers