Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:32

Super leuk.
Ik les sinds 2017 (oid) bij Piet zo vaak als mogelijk. Eerst met mijn vorige pony en nu met Mn jonkie die ik aan het beleren ben.

In augustus komt Piet weer naar ons toe. Vanmorgen ons huiswerk van zondag door genomen en ging echt super.
Was de 4e keer oid dat ik echt serieus met Amigable bezig was tussen de lijnen en nu komt er meer rust en kunnen we echt gaan werken.
Ben hiervoor eerst bezig geweest met spanning afvloeien en aanleren van het sturen enz.

Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
"Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!


Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:12

Basiswerk is zo belangrijk inderdaad :j En leuk dat je zo vaak les hebt! Ik wil de lessen van Piet ook weer wat meer op gaan pakken. Als je nog eens een plekje over hebt in Amstelveen... ;)

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 19:34

Ik mag in augustus weer naar Piet!
Ik moet alleen Deedee nodig op pakken. Waar ik ze voorheen regelmatig ff aan de lange teugel pakte pak ik ze nu sneller aan de longe omdat ik mijn knie stuk ben. Aan de lange teugel is echt topsport en moet het een paar dagen bezuren als ik een paar keer mis stap onderweg.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 20:40

Dennis schreef:
Ik mag in augustus weer naar Piet!
Ik moet alleen Deedee nodig op pakken. Waar ik ze voorheen regelmatig ff aan de lange teugel pakte pak ik ze nu sneller aan de longe omdat ik mijn knie stuk ben. Aan de lange teugel is echt topsport en moet het een paar dagen bezuren als ik een paar keer mis stap onderweg.


Maandag gaan we oefenen 8-)

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 06:01

Eliine schreef:
Basiswerk is zo belangrijk inderdaad :j En leuk dat je zo vaak les hebt! Ik wil de lessen van Piet ook weer wat meer op gaan pakken. Als je nog eens een plekje over hebt in Amstelveen... ;)


Eh ja in augustus nog wel.
Wil je mij even mailen op evenementen_demiddenhoeve@hotmail.com
Dan gaan we even puzzelen ok?

Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
"Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!


Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:43

Hoe vaak komt Piet bij jullie en is dat voor iedereen open?
Ik wil het hier nog proberen voor het najaar op de vereniging.

Siamsmeesje

Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:14

Ik ben inmiddels gestopt met de Tinker, iets teveel in discussie met hem over zelfs de simpelste vragen. En het constant proberen de leiding over te pakken. Twee dingen waar ik met Lippie en nu de nieuwe (een Comtois dame) nooit last mee heb gehad.
De Comtois is hiervoor gemend (o.a. marathon en boerderijwerk (druiventeelt)), en zij pikt het mooi op. Alleen voor haar is het wel wennen dat de teugels nu los hangen en niet meer door de ogen aan het tuig gaan.

Ik weet dat Piet de Boer niet veel les meer geeft, maar zou er een kans zijn dat hij richting het zuiden van Nederland/België komt? Ik zou toch graag eens wat aanwijzingen van hem willen hebben en/of mee kunnen kijken bij anderen zonder dat ik een heel weekend weg moet plannen :)

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:28

Siamsmeesje schreef:
Ik ben inmiddels gestopt met de Tinker, iets teveel in discussie met hem over zelfs de simpelste vragen. En het constant proberen de leiding over te pakken. Twee dingen waar ik met Lippie en nu de nieuwe (een Comtois dame) nooit last mee heb gehad.
De Comtois is hiervoor gemend (o.a. marathon en boerderijwerk (druiventeelt)), en zij pikt het mooi op. Alleen voor haar is het wel wennen dat de teugels nu los hangen en niet meer door de ogen aan het tuig gaan.

Ik weet dat Piet de Boer niet veel les meer geeft, maar zou er een kans zijn dat hij richting het zuiden van Nederland/België komt? Ik zou toch graag eens wat aanwijzingen van hem willen hebben en/of mee kunnen kijken bij anderen zonder dat ik een heel weekend weg moet plannen :)


Bakker ;)
Zou je bij hem zelf na moeten gaan lijkt mij.
Denk niet dat iemand hier dar kan beantwoorden.

Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
"Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:30

Nouvel schreef:
Hoe vaak komt Piet bij jullie en is dat voor iedereen open?
Ik wil het hier nog proberen voor het najaar op de vereniging.


Wisselend.
Nu 2 keer kort op elkaar.
Keer daarvoor was september.

Meld je even aan anders voor onze fb pagina. (De Middenhoeve in amstelveen)
Als we het open stellen plaatsen we het daar

Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
"Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

Siamsmeesje

Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:43

fluffyfox schreef:
Bakker ;)

:+ :x
Ik zat duidelijk ergens anders met m'n gedachten..... Ik weet best wel dat het Bakker is, heb ooit nog gepoogd om z'n dvd te kopen..... >;)

Ik vermoed dat hij niet voor één of misschien twee mensen naar België wil komen, en eigenlijk zie ik nooit meldingen dat hij richting het zuiden komt. Als ik gewoon eens keer kan meekijken, leer je al zoveel van. Gelukkig heeft YouTube ook nog het eea :j

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 12:48

Ik heb hem tijden geleden al een paar keer geprobeerd te contacteren om richting Zuid-Holland te komen, maar zelfs niet gelukt om met hem in contact te komen. Heel jammer want ik zou nog steeds wel weer eens graag les van hem willen.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:10

Volgens mij doet hij ook niet of nauwelijks nieuwe locaties, hij wordt ook een dagje ouder...
Hij is hier in mei geweest, na een paar jaar niet.

Siamsmeesje

Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:00

Dat heb ik inderdaad vaker gehoord.
Ik begrijp helemaal dat hij niet meer volle bak in de rondte wil gaan lesgeven. Helaas is hij ook één van de weinigen die het nog doet. Dat maakt het ook zo jammer dat z'n dvd ook niet meer te krijgen is -O-

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:29

Interessant topic! Ik ga hem eens doorspitten. Mijn 4 jarige pony heb ik regelmatig aan de lange lijnen en ze lijkt dit erg leuk te vinden dus wil ik kijken of er meer dingen zijn die ik haar nu kan aanleren om het haar onder het zadel ook makkelijker te maken. Wat ik wel een lastig iets vind, soms wil ze harder gaan draven dan de bedoeling, en ik vind het erg lastig wat hiermee te doen. Wat zouden jullie doen in zo'n geval? Les wil ik graag eens proberen over een tijdje, maar wellicht nu al wat tips om mee aan het werk te gaan :)

https://www.facebook.com/Marloes-Freestyle-instructie-training-106235521194225
Freestyle instructie en training: grondwerk, loswerken, dubbele lange lijnen

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:06

MarloesNatje schreef:
Interessant topic! Ik ga hem eens doorspitten. Mijn 4 jarige pony heb ik regelmatig aan de lange lijnen en ze lijkt dit erg leuk te vinden dus wil ik kijken of er meer dingen zijn die ik haar nu kan aanleren om het haar onder het zadel ook makkelijker te maken. Wat ik wel een lastig iets vind, soms wil ze harder gaan draven dan de bedoeling, en ik vind het erg lastig wat hiermee te doen. Wat zouden jullie doen in zo'n geval? Les wil ik graag eens proberen over een tijdje, maar wellicht nu al wat tips om mee aan het werk te gaan :)


Niet in mee gaan is wat ik geleerd heb.
Dus kader aangeven dmv rustig begrenzen. Beter terug naar stap laten komen en opnieuw gedoseerd weg laten draven dan dat je mee moet rennen. Of dat je op een volte gaat (ten strengste verboden)
Je moet ze zsm leren dat ze bij je blijven op zo licht mogelijk contact.
Hiervoor is veel spierkracht nodig dus duurt even voor dat voor langere stukken te doen is vaak.
Ik zit nu zelf in dit stukje met Mn jonkie.
Super leuk want hij pikt het echt super snel op.

Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
"Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 06:07

Harder draven is nog een balanskwestie, zo verzameld draven als bij langeteugelwerk nodig is, is zeker voor een jong paard nog heel erg moeilijk.
Kleine stukjes proberen en steeds los blijven laten in je hand, bij een paar goede passen stoppen en belonen.

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:31

Bedankt! Kleine stukjes lukt soms inderdaad, neem deze tips mee de volgende keer

https://www.facebook.com/Marloes-Freestyle-instructie-training-106235521194225
Freestyle instructie en training: grondwerk, loswerken, dubbele lange lijnen

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:49

fluffyfox schreef:
Niet in mee gaan is wat ik geleerd heb.
Dus kader aangeven dmv rustig begrenzen. Beter terug naar stap laten komen en opnieuw gedoseerd weg laten draven dan dat je mee moet rennen. Of dat je op een volte gaat (ten strengste verboden)
Je moet ze zsm leren dat ze bij je blijven op zo licht mogelijk contact.
Hiervoor is veel spierkracht nodig dus duurt even voor dat voor langere stukken te doen is vaak.
Ik zit nu zelf in dit stukje met Mn jonkie.
Super leuk want hij pikt het echt super snel op.


Leg uit leg uit; leer graag bij waarom.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

ZivaLane
Berichten: 60
Geregistreerd: 19-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:14

Dit is een goede film die was ook handig voor mij :)

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:37

Peetstap schreef:
fluffyfox schreef:
Niet in mee gaan is wat ik geleerd heb.
Dus kader aangeven dmv rustig begrenzen. Beter terug naar stap laten komen en opnieuw gedoseerd weg laten draven dan dat je mee moet rennen. Of dat je op een volte gaat (ten strengste verboden)
Je moet ze zsm leren dat ze bij je blijven op zo licht mogelijk contact.
Hiervoor is veel spierkracht nodig dus duurt even voor dat voor langere stukken te doen is vaak.
Ik zit nu zelf in dit stukje met Mn jonkie.
Super leuk want hij pikt het echt super snel op.


Leg uit leg uit; leer graag bij waarom.


Zoals het mij door Piet is uitgelegd.
Je mag ze niet van de richting af laten gaan als ze te hard gaan omdat je ze dan aanleert de vraag te ontduiken. Je wil juist dat ze zich aanpassen aan jou (dus bepaald tempo of richting) lukt dit nog niet is dat niet erg maar kan je beter vragen terug te komen naar stap/langzamer dan dat ze zelf dus een plan trekken en er eigenlijk tussenuit piepen.
Idem met mee gaan rennen. Dat raad hij ook af.
Paard mag aanpassen naar jou. Dus beter terug in tempo en telkens opnieuw een overgang. Dan dat je je mee laat “sleuren” en achter je paard aan gaat rennen.

Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
"Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:29

Ik zou inderdaad ook geen volte doen als ze al te hard gaan. Ik doe wel vaak een kleine volte om te voorkomen dat het tempo omhoog gaat, zo kun je dan een beetje langer uitbreiden. Maar uiteraard is dat ook weer paard afhankelijk.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:25

Sizzle schreef:
Ik zou inderdaad ook geen volte doen als ze al te hard gaan. Ik doe wel vaak een kleine volte om te voorkomen dat het tempo omhoog gaat, zo kun je dan een beetje langer uitbreiden. Maar uiteraard is dat ook weer paard afhankelijk.


Ik deed dat met Mn jonkie dus ook. Tot Piet met een alternatief kwam ;)
Ik doe dit nu dus sinds een aantal dagen anders en merk echt veel verschil.

Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
"Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:40

Ik ga hopelijk binnenkort in Laarne staan, dus naast Beervelde. Zou ook wel interesse hebben in les.

Ooit een beginnetje mee gemaakt en paard pint het goed op. Ik ben een kluns dus zonder les stierf het een stille dood :’)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 08:57

fluffyfox schreef:
Sizzle schreef:
Ik zou inderdaad ook geen volte doen als ze al te hard gaan. Ik doe wel vaak een kleine volte om te voorkomen dat het tempo omhoog gaat, zo kun je dan een beetje langer uitbreiden. Maar uiteraard is dat ook weer paard afhankelijk.


Ik deed dat met Mn jonkie dus ook. Tot Piet met een alternatief kwam ;)
Ik doe dit nu dus sinds een aantal dagen anders en merk echt veel verschil.


Dank voor je uitleg, ga helemaal erin mee kwa mee rennen e.d.
Maar bij paard in balans gebruik ik ook de volte om em bij de les te houden, en em teugel laten aannemen.
Tenslotte moet je ook in die draf verzameling een mooie volte kunnen maken of zelf compleet van hand kunnen veranderen.
Al lukt dat hier nog lang niet.. :P

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:14

Met een 4 jarige zou ik inderdaad eerst rechtuit blijven gaan en echt maar hele kleine stukjes verlangen. Zo'n jonkie moet echt kracht maar ook de coördinatie opbouwen. Op de volte gaan kan voor meer onbalans en versnellen van tempo zorgen.

Als je paard meer bevestigd is dan zijn voltes juist heel nuttig uiteraard :j

Ik merk het zelf nu ook met de galop weer. De laatste tijd toch meer op te volte gedaan, maar ongemerkt gaan ze dan toch wat versnellen en omdat je meer aan de binnenkant kunt blijven kun je dat nog wel bijhouden. Maar eigenlijk is het een teken van onbalans/gebrek aan voldoende kracht. Dus ik moet van Piet ook weer rechtuit in galop, en oh oh oh dat is lastig :+ dan merk je pas weer dat je op zo'n volte best een beetje kunt smokkelen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 2 bezoekers