Fiets laten maken of nieuwe kopen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 20:27

Bokkers, ik zou graag jullie mening willen horen.

Ik wil graag wat meer gaan fietsen. Niet sportief fietsen als in mountainbiken of wielrennen, maar meer woon- en werkverkeer fietsen. Dus boodschappen doen, en steeds vaker op de fiets naar het paard en het werk. Alle afstanden zullen eerst niet meer zijn dan circa 9km enkele reis.

Nu heb ik zes jaar geleden een goede tweedehands Gazelle fiets gekocht. Ik zit er mooi recht op en vind het frame model helemaal prima.

Nu is het alleen zo, dat de fiets niet constant loopt. De ene keer loopt (trapt) die zwaarder dan de andere keer. Tijdens het fietsen merk ik dat, ook al blijf ik in dezelfde versnelling fietsen, de weerstand niet gelijk blijft.
Het blijkt dat de ketting hoognodig aan vervanging toe is en daarmee dus ook de tandwielen. Prima zou je zeggen. Maar ik ben bang dat het probleem alleen daar mee niet opgelost is.
Ik ben gewaarschuwd dat er ook wel iets met de versnellingsnaaf aan de hand kan zijn. Maar ik heb geen idee of dat zou kunnen.
Zijn er bokkers die mij kunnen vertellen of dat daadwerkelijk zo zou kunnen zijn.

Als ik deze fiets zou laten maken met alles wat moet en wat ik wil, zou ik grofweg gezegd tussen de €300 en €350 kwijt zijn. Dit is inclusief een grote onderhoudsbeurt en versnellingsnaaf.

Nieuwe fietsen die mij wel af lijken beginnen bij €800.
Nu slaat bij mij de twijfel toe.. is het repareren van deze fiets het waard of kan ik beter voor een nieuwe gaan.. Het frame e.d. van deze fiets is verder gewoon prima.
Wat zouden jullie doen?


zonnebloem18

Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:07

Ik zou gaan voor een nieuwe. Kijk ook even goed rond, want je kan ook voor wat minder geld wel goede fietsen vinden. Cortina heeft bijvoorbeeld hele fijne degelijke fietsen vanaf ongeveer 500 euro. De U4 zit rond de 650.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

senna21

Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:20

Een andere tweedehandse fiets is ook een prima optie. (Ik heb nog nooit een nieuwe fiets gekocht)
Meestal is er voor die prijs wel wat te vinden.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:30

Ik zou hem lekker laten repareren zolang het frame verder gewoon nog in goede conditie is. Na de revisie heb je dan een zo goed als nieuwe fiets voor een hele nette prijs waar je weer jaren mee vooruit kan.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 01:04

lizy29 schreef:
Ik zou hem lekker laten repareren zolang het frame verder gewoon nog in goede conditie is. Na de revisie heb je dan een zo goed als nieuwe fiets voor een hele nette prijs waar je weer jaren mee vooruit kan.


Dito mening. Helemaal met een goed merk als Gazelle.

Grinnik ik kan het nog erger vertellen. Mijn Batavus uit 1981 :j 8-) Ja echt. Heeft ook net een hele grote beurt gehad. Nieuwe banden, trappers, spatschermen, zadel enz enz. menigeen zou me voor gek verklaren maar die fiets fietst zo fijn, ik wil echt geen ander. En hij loopt lichter dan menig nieuw merk.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

imaudy
Berichten: 4951
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 01:12

rina schreef:
lizy29 schreef:
Ik zou hem lekker laten repareren zolang het frame verder gewoon nog in goede conditie is. Na de revisie heb je dan een zo goed als nieuwe fiets voor een hele nette prijs waar je weer jaren mee vooruit kan.


Dito mening. Helemaal met een goed merk als Gazelle.

Grinnik ik kan het nog erger vertellen. Mijn Batavus uit 1981 :j 8-) Ja echt. Heeft ook net een hele grote beurt gehad. Nieuwe banden, trappers, spatschermen, zadel enz enz. menigeen zou me voor gek verklaren maar die fiets fietst zo fijn, ik wil echt geen ander. En hij loopt lichter dan menig nieuw merk.


Heb je een foto van je fiets haha

Ik heb mijn gazelle laatst ook laten maken, nieuwe ketting, nieuwe achterbanden en nog veel meer nieuw, was iets minder dan 200 euro kwijt. Een bedrag van 350 euro lijkt mij wat hoog TS.

[o]

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 01:24

rina schreef:
lizy29 schreef:
Ik zou hem lekker laten repareren zolang het frame verder gewoon nog in goede conditie is. Na de revisie heb je dan een zo goed als nieuwe fiets voor een hele nette prijs waar je weer jaren mee vooruit kan.


Dito mening. Helemaal met een goed merk als Gazelle.

Grinnik ik kan het nog erger vertellen. Mijn Batavus uit 1981 :j 8-) Ja echt. Heeft ook net een hele grote beurt gehad. Nieuwe banden, trappers, spatschermen, zadel enz enz. menigeen zou me voor gek verklaren maar die fiets fietst zo fijn, ik wil echt geen ander. En hij loopt lichter dan menig nieuw merk.


Mijn oude fiets (Batavus), die voorheen van mijn moeder was, is inmiddels doorgeschoven naar mijn broer als stations- en stadsfiets. Ding is van 83 en loopt nog prima. Heeft wel een niet bijpassend voorspatbord want de oude kwam los en een hele nieuwe was wel erg prijzig. Gelukkig had de fietsenmaker nog een soortgelijke maar dan in het bruin ipv grijs zoals de rest van de fiets. Dus voor een tientje had fietslief weer een ‘nieuw’ spatbord.
Vind het echt jammer dat er tegenwoordig zo snel maar nieuw gekocht word ipv het oude spul gewoon te herstellen.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 02:25

Ik niet, Ik ben blij met mijn nieuwe fiets, er zit garantie op en gratis servicebeurten. Het was even een uitgave maar ik was het zat om steeds tweedehands barrels te hebben waar altijd maar wat mis mee was.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 03:10

Oude naar een kringloopwinkel brengen. Daar knappen vrijwilligers 'm op en maken er iemand anders blij mee. Of op marktplaats zetten en zien wat de gek er voor geeft.

Goede tweedehands fietsen van een fietsenwinkel vind ik belachelijk hoog gerprijsd. Daar begin ik uit principe niet aan.

Zelf je oude fiets laten opknappen voor maar liefst 350 euro? Dat vind ik erg veel geld voor een oude fiets.

Helemaal niet omdat er al best leuke fietsen te vinden zijn voor 600-800 euro. Misschien geen Gazelle, maar ik ben zelf tevreden over Batavus. In de aanbieding vind je al leuke, hippe Batavus fietsen voor 500-700.

Maar ik weet natuurlijk niet of die te vergelijken zijn met je huidige fiets of overeenkomen met wat je wilt.

Maar goed, dat zou ik doen :)

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 06:57

Dat ligt ook aan de fietsenwinkel denk ik. Waar ik woon heb je zo'n flitsende en mooie zaak waar ze fietsen repareren en verkopen. Die adverteren ook flink. Daar vind ik 2e hands fietsen duur. Maar ergens wat verder de wijk in zit een wat oudere en minder mooie zaak, maar de service is er nog beter en betaalbaar. De fietsen zijn daar ook goedkoper. Je moet alleen even weten dat hij er zit.

Dus het kan zeker lonen om even navraag in je buurt te doen voor een goede fietsenmaker.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 07:22

ik fiets rond op een gazelle van 15 jaar oud. :D
ook tijd terug wat dingen laten vervangen.
kosten 140 euro.
een nieuwe ketting kost trouwens maar 7 euro hoor.
een naaf is ook niet zo duur...uurloon is vaak prijzig.

je kunt altijd langs een fietsenmaker gaan en een kostenplaatje laten maken?

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 07:28

Iedereen bedankt voor de reacties.

zonnebloem18 schreef:
Ik zou gaan voor een nieuwe. Kijk ook even goed rond, want je kan ook voor wat minder geld wel goede fietsen vinden. Cortina heeft bijvoorbeeld hele fijne degelijke fietsen vanaf ongeveer 500 euro. De U4 zit rond de 650.


Als ik voor een nieuwe fiets ga, heb ik ook bepaalde wensen en voorkeuren voor merk. Dan ga je al gauw richting de €800. Als ik van Gazelle een nieuwe fiets koop, kom ik op bijna hetzelfde model als ik nu heb uit en dan vind ik die paar €100 extra voor een nieuwe weer jammer. Ga ik voor een ander (in mijn ogen) goed merk, dan ben ik nog meer geld kwijt.

senna21 schreef:
Een andere tweedehandse fiets is ook een prima optie. (Ik heb nog nooit een nieuwe fiets gekocht)
Meestal is er voor die prijs wel wat te vinden.


Een andere tweedehandse vind ik zonde geld. Dan heb ik binnen de kortste keren soms weer dat er onderdelen vervangen moeten worden.

lizy29 schreef:
Ik zou hem lekker laten repareren zolang het frame verder gewoon nog in goede conditie is. Na de revisie heb je dan een zo goed als nieuwe fiets voor een hele nette prijs waar je weer jaren mee vooruit kan.


Dit zegt mijn gevoel ook.

rina schreef:
lizy29 schreef:
Ik zou hem lekker laten repareren zolang het frame verder gewoon nog in goede conditie is. Na de revisie heb je dan een zo goed als nieuwe fiets voor een hele nette prijs waar je weer jaren mee vooruit kan.

Dito mening. Helemaal met een goed merk als Gazelle.

Grinnik ik kan het nog erger vertellen. Mijn Batavus uit 1981 :j 8-) Ja echt. Heeft ook net een hele grote beurt gehad. Nieuwe banden, trappers, spatschermen, zadel enz enz. menigeen zou me voor gek verklaren maar die fiets fietst zo fijn, ik wil echt geen ander. En hij loopt lichter dan menig nieuw merk.


Haha leuk om te lezen. Ik heb geen idee hoe oud mijn fiets is, maar zo oud nog niet ;)

Imaudy: het gaat hier om de kosten voor een grote servicebeurt, het vermoeden wat er allemaal vervangen moet worden en wat ik graag nieuw wil (zadel, km teller en de draaischijf aan het stuur voor de versnelling zodat ik weer kan zien in welke versnelling die staat)

Lizy29: ik ben eens met je opmerking dat tegenwoordig alles maar nieuw moet zijn. Maar toch denk ik ook aan mijn eigen portemonnee.. wanneer ben ik het beste af?

MarcoBorsato: begrijpelijk :j. Alleen hebben de onderdelen van mijn fiets echt geen schuld als je naar de leeftijd hier van kijkt. En bij deze fietsenmaker krijg je na een half jaar een servicebeurt en thats it. Ongeacht hoeveel km je hebt gefietst.

Boras: bedankt voor je reactie! :j. Het is alleen niet zo dat de vaste delen (frame) en zo slecht zijn. En bij een nieuwe fiets heb ik nu eenmaal eisen en wensen waardoor ik toch wel op €800 uitkom.

Capopjekop: dankjewel voor de tip. De fietsenmakers in dit dorp ga ik niet heen. De mentaliteit van die mensen past niet zo goed. Ik ga even rond kijken en horen.

Ellepel: dank voor je reactie. Ik stap morgen inderdaad maar eens even op de fiets en dan even horen wat verschillende fietsenmakers zeggen.

zonnebloem18

Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:06

Ik weet niet of je een treinstation met NS fietsenstalling in de buurt hebt. Als er een Fiets en Service bij zit zou je daar eens kunnen informeren. Die werken met een vast prijs per reparatie en niet per uur.

Zadel afhankelijk van wat je wilt kost tussen de 25 en 60 euro, versnelling voor op het stuur rond de 10 euro.
Tandwielen ongeveer 25 euro, ketting ook zo'n 25 beide afhankelijk van hoeveel versnellingen je hebt.

Moet de hele versnelingsnaaf vervangen worden dan ben je daarvoor al snel minimaal 60 euro kwijt en wil je 7 versnellingen zelfs nog meer. Standaard onderhoudsbeurt is zo'n 40 euro. Allemaal nog zonder de kosten voor het uurloon. En in het vervangen van een versnellingsnaaf gaat echt wel wat tijd zitten.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:16

Mijn Gazelle is ongeveer 20 jaar oud (als het niet ouder is).
Afgelopen jaar heb ik hem volledig laten nakijken en hij heeft 2 nieuwe binnen en buitenbanden gekregen, de ketting is opnieuw gespannen en ingevet, nieuwe pedalen, nieuwe snelhechters en de remmen en versnellingen zijn opnieuw afgesteld. Ik was krap 100 euro kwijt.
Dat vond ik het absoluut waard en hij fietst weer heerlijk!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 12:19

Ik zou investeren in een fijne elektrische fiets. Daar ga je waarschijnlijk met veel meer plezier op fietsen en veel meer kilometers op maken, en die pak je ook sneller omdat je dan tenminste lekker een beetje op tempo rijdt.

Dan krijg je minder snel zo'n blegh ik ga toch wel even met de auto heen en weer sfeertje waarbij je goede voornemen weer langzaam uitdooft :P

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 12:24

Ik zou de fiets ook laten repareren. Voor 300 euro terug een volledig opgeknapte fiets van een goed en duurzaam merk, dat vind ik het de kost wel waard.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 12:42

Ik heb mijn fiets met versnellingen niet laten maken, hij trapt door,verder is hij goed.
Ik heb een nieuwe fiets gekocht bij City-Bike.nl grote keuze,verschillende prijsklasse.
Heb nu een mooie Omafiets daar gekocht incl. transportrek voorop die fiets voor 190,- incl bezorgen.
Kijk anders eens op hun site?

FB Groep Second Chance.

luuntje

Berichten: 13929
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:50

Net als pmarena zou ik gaan voor een elektrische fiets.
Verder weg of veel wind is dan geen probleem qua trappen.
Ik zou dan wel voor een goed merk en een nieuwe ebike gaan.

[o]

Liesje89

Berichten: 9920
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:23

Ik zou je huidige fiets lekker inruilen op een nieuwe (elektrische) fiets. Ik heb vorig jaar ook een oude fiets + oude scooter ingeruild en een nieuwe elektrische gekocht. Ook voor woon-werk verkeer à 9km enkele reis. Laatst moest ik eenmalig op een gewone fiets het stuk rijden en vond het toch best een roteind trappen :') Helemaal als je vaker dat stuk op je fiets wilt doen, denk ik dat het je gauw tegen gaat staan. Nu (afgezien van vandaag dan) is het lekker weer maar dat is het vaker niet dan wel, op een ebike met een goed regenpak is de drempel om tóch de fiets te pakken met slecht weer dan net ff wat minder groot dan wanneer je een gewone fiets hebt :=

Blacky94

Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:27

zonnebloem18 schreef:
Ik zou gaan voor een nieuwe. Kijk ook even goed rond, want je kan ook voor wat minder geld wel goede fietsen vinden. Cortina heeft bijvoorbeeld hele fijne degelijke fietsen vanaf ongeveer 500 euro. De U4 zit rond de 650.

Ik vind zelf de Cortinas nogal tegenvallen eerlijk gezegd. Toen ik op zoek was naar een nieuwe (transport)fiets heb ik zo ongeveer alle merken wel gehad, maar de enige die echt fijn reed en stevig aanvoelde was de Gazelle Heavy Duty. Toen ik na die terug op een Cortina stapte had ik bijna het idee dat ie uit elkaar ging vallen :=
En kwa prijs is een nieuwe Gazelle echt niet per se duurder dan een Cortina.

TS, als ie verder nog goed degelijk is en je weet zeker dat t daar mee opgelost is, zou ik m denk ik laten maken.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 18:46

Mocht ik geen kinderen hebben dan had ik btw een Veloretti gekocht ipv mijn Batavus Diva.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-19 08:41

Ik wil geen elektrische fiets. Ik ben prima in staat om gewoon te fietsen, dus zou dat zonde geld zijn in mijn ogen. Ik vind het super mooie uitvinding voor mensen die vanwege de gezondheid zo’n fiets aanschaffen óf mensen die echt lange afstanden fietsen aan een stuk.

Vandaag gaat het helaas niet lukken, maar ik ga maandag even met mijn fiets na de fietsenmaker toe.
Toen ik van de week daar was, werd er voor een grote servicebeurt anderhalf tot twee uur werkloon gerekend, á €60 per uur.
Dus dat tikt al mooi aan, vandaar mijn berekening dat ik voor mijn fiets opknappen tussen de €300 en €350 kwijt ben.

Mijn gevoel zegt ook heel sterk, deze fiets laten opknappen. Altijd goedkoper als een nieuwe kopen en verder is ie gewoon nog prima.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 09:50

Zo denkt volgens mij vrijwel iedereen er over....voordat ze een elektrische fiets hebben geprobeerd en toch overstag gaan omdat je dan gewoon véél makkelijker veel meer kilometers maakt en veel vaker de fiets pakt. Ik vond het eerst ook dikke onzin, heb tienduizenden kilometers gewoon gefietst, maar we hebben min of meer een elektrische fiets geërfd een paar jaar geleden en nu wil ik echt nevernooit meer terug :D

Je fiets gewoon zoals je al deed, alleen je hebt dan zeg maar het gevoel van altijd wind mee hebben.

Maar super toch dat je er nu zo'n sterk gevoel bij hebt, dan is het simpel: lekker opknappen die fiets en dan kan je er weer wat jaren mee vooruit :)

Liesje89

Berichten: 9920
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 09:53

pmarena schreef:
Zo denkt volgens mij vrijwel iedereen er over....voordat ze een elektrische fiets hebben geprobeerd en toch overstag gaan omdat je dan gewoon véél makkelijker veel meer kilometers maakt en veel vaker de fiets pakt. Ik vond het eerst ook dikke onzin, heb tienduizenden kilometers gewoon gefietst, maar we hebben min of meer een elektrische fiets geërfd een paar jaar geleden en nu wil ik echt nevernooit meer terug :D

Maar super toch dat je er nu zo'n sterk gevoel bij hebt, dan is het simpel: lekker opknappen die fiets en dan kan je er weer wat jaren mee vooruit :)

Precies dit, ik had nooit een rondje op de fiets van mijn tante moeten rijden :')


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 10:13

Ik vond de elektrische fiets dus helemaal niets. En wat is er mis met een beetje zelf trappen? :P
Bovendien als een accu stuk gaat ben je ook zo 500 euro kwijt, en ze zijn nog veel gevoeliger voor diefstal als een gewone fiets.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barbabientje, kamsel, LolaTFB, Malenka, sammyvriend en 26 bezoekers