Staart links dragend

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haflingerfam
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-06-19

Staart links dragend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 12:30

Hi,

Mijn Haflinger (16) draagt zijn staart in beweging veelal linksom.
Ik ben bezig met recht richting, hij heeft jaren als menpaardje gediend en daarna verwaarloosd in een weide gestaan.
We zijn volop bezig om de bespiering in de rug op te bouwen, aan de longeer momenteel want er wordt een zadel op maat gemaakt.. hij heeft namelijk een heel slecht passend zadel erbij gehad.

Mijn vermoeden is dat zijn rug vast zit, hij is ook wat stijf en er ‘tikt’ iets in zijn gewrichten als hij koud is.

Zijn rug is gecontroleerd door de DA en er zijn geen pijnlijke plekken, hij staat ook wel recht.
De DA zei dat er met training rechtrichting en spieropbouw in de rug veel verholpen zal zijn, maar ik kreeg ook adviezen van ervaringsdeskundigen om een osteopaat, kraker of fysio te laten komen.
Wil ik doen, maar niet allemaal tegelijk.

Wat adviseren jullie op basis van bovenstaand?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:52

Scheefheid/blokkade in de thoracale/lumbale wervels, in het SI-gewricht, en/of verkorting lange rugspier aan de linkerkant zijn mogelijke oorzaken. En die kunnen dan weer secundair zijn bij een ander probleem (compensatie). Ik zou je paard eens na laten kijken door een goede fysio of osteopaat.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:54

mijn paard droeg zijn staart naar rechts

hij had artrose rechtvoor

misschien ook iets om naar te kijken?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:02

Ik heb hier een merrie staan die al heel haar leven haar staart links draagt :+
Nooit enige hinder van ondervonden.
Ze is nu 26 een draagt 'm nog steeds links. :D

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:06

Mijn paard droeg als jong paard zijn staart ook scheef, dat is door training en rechtrichten helemaal goed gekomen. Nu is dat bij een jong paard natuurlijk wat makkelijker dan bij een 16-jarige, dus kan een goede fysio/kraker/iets anders in die hoek, jou vast wel helpen om dit wat makkelijker te maken. Zeker wanneer je periodiek dezelfde laat komen, kan die ook de ontwikkeling van je paard in de gaten houden en met jou evalueren. Je weet natuurlijk niet hoe lang je paard zijn staart al scheef draagt, dus ik zou er niet meteen vanuit gaan dat je zo'n ouder paard nog helemaal recht krijgt. En dat is ook niet erg, als het zadel recht blijft liggen, de DA en eventuele fysio geen hele gekke dingen vinden en je paard gezond loopt, dan mag je voor een 16-jarige met zo'n verleden imo al heel tevreden zijn.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:07

Ik zou eens een goede osteopaat laten kijken. Mijn ervaringen zijn heel fijn daarmee.. Kan sowieso nooit geen kwaad als er het eea los word gemaakt

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Staart links dragend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:58

Bij mijn vorige paard heeft de fysio dit opgelost. Na 1 behandeling hing de staart al recht maar hij had uiteindelijk wel 3 behandelingen nodig.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:03

Mijn ruin doet dit ook. Ik heb hem al ontzettend vaak na laten kijken door de osteopaat. Zij kent hem al van jongs af aan (toen hij op een leeftijd was waarbij hij niet kon lopen van de scheefheid en rugproblemen), maar zij ziet niet in waar de staart van zou kunnen komen. Hij heeft het voornamelijk in de zomer, dus mijn vermoeden gaat stiekem uit naar jeuk. :j Hij heeft namelijk ook zomereczeem.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Staart links dragend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:44

Een osteopaat kijkt vooral naar het skelet en minder naar de spieren. Dus ik vermoed dat het bij jouw paard in de bovenlijnbespiering zit, die wsch aan 1 kant verkort is. Dit kun je rijtechnisch oplossen, in combinatie met fysiotherapie en/of sportmassage. Met eczeem heeft dit iig niks te maken. Ik heb hier verschillende paarden met eczeem staan, ken er ook een hele hoop, en nooit gezien dat die door jeuk hun staart scheef gaan dragen.

Haflingerfam
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-06-19

Re: Staart links dragend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 15:32

De osteopaat is geweest en kan niks vinden. Zij is ook fysiotherapeut en masseur en heeft al haar skills los gelaten. Niet iets om zorgen over te maken nu :)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Staart links dragend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:28

Dan rijtechnisch gaan denken/oplossen.