starten met wedstrijden!zo veel info en vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yorisha
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-07-19

starten met wedstrijden!zo veel info en vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 15:16

Hoi!

ik zie op dit moment door het bomen het bos niet meer!

ik zal maar bij het begin beginnen.
voor een lange tijd heb ik op de manege gereden, hierna even een pauze genomen en nu druk opzoek naar een leasepaard aangezien ik graag het springen weer op wil pakken met een eigen paard.

nu zal het paard waarschijnlijk op stal oostvaarders komen te staan in almere en dacht ik, laat ik even mijn ruiterpaspoort activeren.

nu kreeg ik van hun te horen dat je aangesloten moet zijn bij een manege of vereniging als je dat wilt doen, de stal waar het paard komt te staan heeft dit dus niet.

ik het dan slim om het daar te stallen? is het beter om te vragen naar maneges in almere of hun plaats hebben voor een paard en hoe het het verder precies met de fnrs en het knrs?

ik kom overal zo veel info tegen dat ik nu geen idee heb wat ik moet doen of wat wijsheid is.

hopelijk kunnen jullie helpen!

Kairos
Berichten: 2710
Geregistreerd: 07-08-17

Re: starten met wedstrijden!zo veel info en vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:20

Wat wil je starten? Manegeproefjes of echt B?

yorisha
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-07-19

Re: starten met wedstrijden!zo veel info en vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 15:23

ik heb dus werkelijk geen idee, wat is wijsheid daarin? en kan ik ergens starten aangezien de stal zelf geen wedstrijden organiseert

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:24

Bokt zal je vast het juiste antwoord geven. Maar waarom bel je de KNHS zelf niet?
Zij kunnen je precies uitleggen, hoe en wat, wat het gaat kosten, en zij kunnen vast in hun database kijken welke manege/vereniging het dichts in jouw buurt is.

https://www.knhs.nl/contact/

Kairos
Berichten: 2710
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:25

Ik heb zelf weinig verstand van de knhs, maar voor manegeproefjes moet je wel op een manege staan die deze proefjes organiseert. Bij knhs moet je wat dingen aanvragen en kopen (ben ik niet thuis in dus doe ook geen uitspraken in wat en waar), maar je zou als je vervoer hebt ook prima op andere stallen in de omgeving kunnen starten dan

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:25

Je hoeft je ruiterpaspoort niet te activeren als je niet op een manege rijdt. Het geldt alleen maar als verzekering voor manege-activiteiten. Als je wedstrijden wil rijden moet je lid worden van een rijvereniging en van de KNHS. Het maakt dan niet uit waar je start, dat mag overal.
Verder mag je niet vaak leasepaarden verplaatsen, waarom geen eigen paard?
Verder moet je als je wedstrijden wil springen, eerst een dressuur-winstpunt gehaald hebben.

Misschien is het slim om eerst wat manegelessen te nemen als je er al een tijdje uit bent?

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:27

Als je echt knhs wedstrijden wilt starten dus B, dan zou je lid moeten worden bij een rijvereniging. Dit hoeft niet op de zelfde stal te zijn als waar jij staat. Ik heb toen de goedkoopste genomen eigenlijk bij mij in de buurt. Dat betaal je eens in het jaar, ik betaalde toen 15 euro. Als je dat hebt, kan je bij het knhs met mijnknhs een startpas aanvragen op jou naam en het naam van het paard.

yorisha
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 15:31

Annekeee schreef:
Bokt zal je vast het juiste antwoord geven. Maar waarom bel je de KNHS zelf niet?
Zij kunnen je precies uitleggen, hoe en wat, wat het gaat kosten, en zij kunnen vast in hun database kijken welke manege/vereniging het dichts in jouw buurt is.

https://www.knhs.nl/contact/



heb ik gedaan, die konden mij alleen het antwoord geven dat ik mij moest aanmelden bij een vereniging of manege. verder konden ze mij niet echt helpen

yorisha
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 15:33

nessinator schreef:
Je hoeft je ruiterpaspoort niet te activeren als je niet op een manege rijdt. Het geldt alleen maar als verzekering voor manege-activiteiten. Als je wedstrijden wil rijden moet je lid worden van een rijvereniging en van de KNHS. Het maakt dan niet uit waar je start, dat mag overal.
Verder mag je niet vaak leasepaarden verplaatsen, waarom geen eigen paard?
Verder moet je als je wedstrijden wil springen, eerst een dressuur-winstpunt gehaald hebben.

Misschien is het slim om eerst wat manegelessen te nemen als je er al een tijdje uit bent?



degene die opzoek is voor een paard, waarbij ik het ga leasen verplaatst het paard naar de stalling van mijn eigen keuze dus dat is geen probleem. een eigen paard kan ik simpel weg niet betalen en een lease paard is per maand beter te behappen.
ik zou sowieso weer lessen nemen maar gewoon prive met mijn eigen lease paard

yorisha
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 15:34

Freekieee schreef:
Als je echt knhs wedstrijden wilt starten dus B, dan zou je lid moeten worden bij een rijvereniging. Dit hoeft niet op de zelfde stal te zijn als waar jij staat. Ik heb toen de goedkoopste genomen eigenlijk bij mij in de buurt. Dat betaal je eens in het jaar, ik betaalde toen 15 euro. Als je dat hebt, kan je bij het knhs met mijnknhs een startpas aanvragen op jou naam en het naam van het paard.


oke! en dan mag je gewoon naar wedstrijden toe waar die dan ook gehouden worden?

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:40

yorisha schreef:
Freekieee schreef:
Als je echt knhs wedstrijden wilt starten dus B, dan zou je lid moeten worden bij een rijvereniging. Dit hoeft niet op de zelfde stal te zijn als waar jij staat. Ik heb toen de goedkoopste genomen eigenlijk bij mij in de buurt. Dat betaal je eens in het jaar, ik betaalde toen 15 euro. Als je dat hebt, kan je bij het knhs met mijnknhs een startpas aanvragen op jou naam en het naam van het paard.


oke! en dan mag je gewoon naar wedstrijden toe waar die dan ook gehouden worden?



Als jij je daarvoor inschrijft wel ja. Als je wilt springen moet je minimaal 1 winstpunt in de dressuur hebben.
Startpas voor een paard kost iets van 100 euro.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:55

Er zijn twee soorten "verenigingen" die wedstrijden aanbieden. FNRS en KNHS. KNHS is kortgezegd voor iedereen met een eigen/lease/verzorg paard, FNRS is manege wedstrijden. Bij FNRS wordt meer op de ruiter gelet, bij KNHS op het gehele plaatje. FNRS kan enkel op de manege gereden geworden, en dan moet je of op de manege rijden met een manege paard, of bvb lid zijn van hun pony club.

Het lijkt me dus het logischt dat je KNHS gaat rijden. KNHS heeft meerdere disciplines, maar je begint bij dressuur. B-dressuur is het laagste, daarna komt L1, L2, M1 etc. Als je even googlet kom je denk ik een typische B-proef zo tegen. Paar gebroken lijntjes, voltes, middendraf, hals laten strekken, galopje etc. Verder niet al te lastig.

Om zo'n wedstrijd te rijden moet je een startpas hebben, waarvoor je lid moet zijn van een vereniging.
Als je dat hebt, kan je je inschrijven voor KNHS-wedstrijden. B kan je je gewoon voor inschrijven, voor bvb L1 heb je eerst 10 winstpunten in de B nodig. Vervolgens moet je nara zo'n wedstrijd toe, aangezien ze niet op jouw stal gegeven worden. Dus een trailer regelen? Of enkel naar wedstrijden die heel dichtbij zijn gaan.

En vooral: veel plezier hebben, lekker rijden. En als je onzeker bent over het hoe en wat op wedstrijd, ga met iemand mee als groom! Dan zie je meteen hoe het gaat.

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:08

Ik zou eerst eens beginnen met wat oefenwedstrijden, maar vooral met oefen parcoursen. Het B voor paarden staat namelijk al op 1.00m hoog dus dat is best flink met enkel wat manege ervaring.

Als je er (bijna) klaar voor denkt te zijn kun je een vereniging zoeken. Sommige verenigingen bestaan alleen op papier en doen verder niks, andere hebben wekelijks lessen en organiseren van alles. Het laatste type kun je natuurlijk ook al gelijk lid van worden als je dat leuk vindt. Als je lid bent van een KNHS vereniging mag je al BB starten. Voor dressuur is dat een hele simpele proef, voor springen is dat in mijn omgeving een 90cm parcours, maar vaak wordt 80 aangehouden. BB is optioneel, je hoeft het niet te doen en punten worden niet bijgehouden.

Als dat allemaal goed gaat kun je je startkaart aan gaan vragen, dat gaat tegenwoordig heel eenvoudig via internet. Vervolgens moet je eerst een winstpunt in het B dressuur rijden, daarna mag je springen.

Ruiterpasport en FNRS is echt voor manegeruiters dus kun je ergens achter in de kast laten liggen.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:15

Voor FNRS hoef je niet perse op de manege rijden met een manege paard. Ik zou vooral naar je eigen niveau kijken en op basis daarvan de keuze maken voor FNRS of KNHS. FNRS is een stuk goedkoper en best een leuke opstap voor als je nog nooit wedstrijden hebt gereden en wilt ervaren hoe het is en je denkt dat het niveau B van KNHS te hoog is gegrepen.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:45

yorisha schreef:
Hoi!


nu kreeg ik van hun te horen dat je aangesloten moet zijn bij een manege of vereniging als je dat wilt doen, de stal waar het paard komt te staan heeft dit dus niet.


paard stallen daar waar je je goed bij voeld, je kan overal lid worden van een rijvereniging/manege, daarvoor hoef je niet persee op die manege of rijvereniging te staan.
als je echt door de bomen het bos niet meer ziet zou ik denk ik beginnen bij FNRS, en dus bij een manege. benader een manege/vereniging in de buurt en informeer eens wat de mogenlijke lidmaatschappen zijn, en wat zij zoal organiseren. veel verenigingen organiseren ook regelmatig lessen enz, dus handige manier om veel te leren, en mensen te leren kennen.
tegen de tijd dat je je paard hebt en dan op die stal die je in gedachte hebt staat, zou je ook stalgenootjes kunnen vragen waar zij zoal lid zijn.