Valeriaan voor je paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Valeriaan voor je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-02 19:38

Een meisje in de buurt die geeft haar paard valeriaan. Niet het kruidenmengsel van bijvoorbeeld de paardendrogist, maar gewoon die mensen ook nemen. Kan dit? Doen sommigen van jullie dit ook?

Richt je paard recht en rijd het voorwaarts


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 21:52

Denk het wel, al moet je wrs. voorzichtig met de dosering zijn?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 00:12

Aan de leverancier vragen....zal best geen kwaad kunnen. Helpt het ook?

Quinnie

Berichten: 55
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 14:50

Denk niet dat dit veel kwaad kan aangezien Valeriaan voor mensen een homeopatisch middel is...
Zou inderdaad wel oppassen met de dosering!

En he...als het een goed middel was om drukke paarden rustig te krijgen, dan zouden wel meer mensen dit doen denk je niet!

Als ik het nodig zou hebben voor mijn paard, zouik toch zekerheidshalve langs de paardendrogist wippen!!

Zarras proved it...angels do exist....
Quincy's Bita Blue, mijn liefste prinses Quinnie.....crossed over the rainbow bridge March 8th 2010...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:03

In Valeriaan zit een stof die een kalmerend effect heeft, net zoals valium bv. In praktisch alle kalmerende kruidenmengsels zit deze plant verwerkt. Volgens mij wordt het in Amerika zelfs als doping aanzien.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:15

tuurlijk heb je onder de homeopathische middelen ook veel rotzooi zitten, denk maar aan de Kneipp thee, daar zit zo weinig werkzame stof in dat je liters moet drinken voor het effect heeft.
dus is het handig om na te gaan wat je koopt ja.

en tuurlijk kopen mensen geen valeriaan om rustig te worden, de dokter is er niet voor niks en medicijnen al helemáál niet!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:35

ik gebruik ook valeriaan maar dan in poedervorm van pavo.
dus niet puur.. helpt bij mijn paard wel maar elk paard kan anders reageren.
en baat het niet dan schaat het net


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 17:26

Pellie schreef:
en tuurlijk kopen mensen geen valeriaan om rustig te worden!


Waarom dan wel volgens jou? Valeriaan zit in kalmerende druppels, kan je bij de apotheek gewoon kopen (Sedinal bv.).


Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 19:24

jilleroo"]
en baat het niet dan schaat het net
[/quote]

Dit vind ik altijd een heel gevaarlijke uitspraak. Want je weet dus niet of het schaadt. Er is ook nog altijd het gezegde 'overdaad schaadt'

[quote="Pellie schreef:
tuurlijk heb je onder de homeopathische middelen ook veel rotzooi zitten, denk maar aan de Kneipp thee, daar zit zo weinig werkzame stof in dat je liters moet drinken voor het effect heeft.
dus is het handig om na te gaan wat je koopt ja.


Ik weet niet of je het principe van de homeopathie kent? Het gelijke met het gelijkende genezen. Ze gaan dan een ziektebeeld bestrijden met een stof die in onverdunde vorm juist dat ziektebeeld opwekt. Ze gaan die stof dan zover verdunnen, ze noemen het zelf "potentiëren" tot een 10 tot zesendertigste verdunning ofzo. Chemisch gezien zit er dan geen 'werkzaam' molecuul meer in, maar toch schijnt het te werken.
Dus op zich kan het wel kloppen, dat er in die thee dan maar een heel kleine hoeveelheid van het betreffende geneesmiddel aanwezig is.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 20:08

Zannekin schreef:
In Valeriaan zit een stof die een kalmerend effect heeft, net zoals valium bv. In praktisch alle kalmerende kruidenmengsels zit deze plant verwerkt. Volgens mij wordt het in Amerika zelfs als doping aanzien.


In Nederland is het ook doping. Al zul je op de basiswedstrijden eigenlijk nooit gecontroleerd worden. (helaas, want daar wordt het meeste geknoeit omdat er toch geen controle is) Als je echt iets homeopathisch hebt, zit er een stof in die in normale concentraties bijv. onrust opwekt en in de hele lage (gepotentieerde) concentraties juist rust opwekt. Kruidenmengsels zijn over het algemeen wat "gevaarlijker" Je weet immers niet zo goed wat er in zit. Een plant kan verschillende stoffen bevatten.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 20:16

Ja, gewoon Valeriaan is geen homeopathie maar fytotherapie. Die twee worden nogal eens door elkaar gehaald. Vaak wordt gedacht dat alles wat van planten komt homeopathie is.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 02:02

Quinnie schreef:
En he...als het een goed middel was om drukke paarden rustig te krijgen, dan zouden wel meer mensen dit doen denk je niet!


Zannekin, ik reageerde hierop. Omdat de homeopathie (waar de mensheid het vroeger van hebben moest) helaas een ondergeschoven kindje is.

Marije, ik weet hoe het werkt in de homeopathie en er zijn ook genoeg testen waaruit is gebleken dat veel bekende merken (waaronder Kneipp) maar aanrommelen met hun thee.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 21:35

Marije_jiplover"]
[quote="jilleroo schreef:
en baat het niet dan schaat het net


Dit vind ik altijd een heel gevaarlijke uitspraak. Want je weet dus niet of het schaadt. Er is ook nog altijd het gezegde 'overdaad schaadt'

jah overdaad schaad altijd maar dat is met alles. ik bedoel meer met gewone dosis eh.
dan heb ik liever homeopatische middelen dan chemische troep.

en neej ik ben geen natuurfreak ofzo. als mijn paard ernstig ziek is mag ie heus wel antibiotica ofzo hebben maar voor nerveusiteit ga ik liever op de homeopatische kant.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 09:56

Maar hoe weet jij of een normale dosis veilig is? Als jij maar naar hartelust gaat druppelen, niet rekening houdend met het metabolisme etc. van het paard, dan kan 'een normale dosis' heel goed een overdaad zijn. Zeker als je druppels neemt met een omschrijving voor mensen bijvoorbeeld erop.
Dat was wat ik bedoelde te zeggen.

En met betrekking tot het dopingregelement: Ik weet toevallig dat de KNHS vaker op wedstrijden van de basissport wil gaan controleren op doping. Dat zullen dan voornamelijk wel de grotere wedstrijden zijn als kampioenschappen en dergelijke, maar dan moet je toch echt oppassen wat je paard voor middelen krijgt.
Ook een spierelaxantia voor koliek een paar dagen voor je wedstrijd kan je dan fataal worden. En in heel veel voedingssupplementen en kruidenmengsels bijv. 'voor minder drukke paarden' zit rotzooi die op de dopinglijst staan.

Kijk dus maar uit wat je allemaal in je paard stopt als je fanatiek wedstrijden rijdt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:31

jah tuurlijk moet je oppassen met hoe je je dosis afmeet.
maar dat hoort op een product te staan als je het koopt.
als jij druppels of poeder bij de paardedrogist koopt zijn ze getest en zit er een bijsluiter bij. anders raad ik het idd af om zomaar te gaan gokken..
en wat je zegt je moet uitkijken voor als je wedstrijden rijd. ik zou dat ook niet eerlijk vinden eigenlijk tegenover andere ruiters. want dan zouden we allemaal wel wat klunnen toevoegen voor dit soort gevalletjes.
ik rijd geen wedstrijden en de enig reden dat ik op het moment mijn paard poeder krijgt is omdat meneer een erg nare ervaring op de trailer heeft gehad. hij is erg bang op de trailer en is daardoor ook al een keer achterover geklapt.
hij is nu op trailertraining geweest en staat nu wel stil op de trailer maar vind het duidelijk eng.
nukrijgt hij nog poeder een week voor we op weg gaan maar dit bouwen we af.
ik raad het niemand aan om constand poeders of dingen te gebruiken.
want het is allemaal leuk maar het paardje moet ook zonder kunnen vind ik..


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers