Wat te doen om je paard mentaal uit te putten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Wat te doen om je paard mentaal uit te putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-19 12:16

Goed. Mentaal uitputten is wellicht een klein beetje overdreven, maar ik wil hem wel mentaal (en niet fysiek!) bezig houden.

Mijn tienjarige arabier heeft een chip in zijn been en daardoor zeer waarschijnlijk een flinke peesblessure aan de diepe buiger. Dit komt zeer waarschijnlijk door het schuren van de pees langs het stukje bot. Eind juli gaan we naar de kliniek om te kijken of er geopereerd kan worden. Tot die tijd mag hij niets. Hij loopt in een kudde, dus hij zit al aan zijn wandel-tax en daarnaast loopt hij in draf niet regelmatig. Stap is overigens geen enkel probleem.

Het probleem

Voordat de rontgenfoto's gemaakt werden zagen we al dat hij slecht liep. Hij wilde in die periode ook helemaal niets. Heel makkelijk. Maar inmiddels is de ontsteking (wat hem écht pijn gaf) voorbij en heeft hij al twee keer boven mijn 1.60 gesprongen. :+ Niet alleen helemaal niets voor mijn normaal gesproken makke schaap, ik vind het gevaarlijk en al helemaal ontzettend slecht voor de pees. Hij staat dus weer in de kudde waardoor wandelen afvalt. Nu is hij op het punt dat hij zich de pleuris verveelt. Hij is gewend om veel te werken en veel dingen te ondernemen. Dat valt nu af.

Wat ik al gedaan heb
- geleerd te rollen met een ton. Dat was leuk tot hij doorhad dat de ton harder ging als je trapte met je voorbenen. De ton is inmiddels weer in mijn bezit. :+
- overgooien en apporteren met een hoepel. Dat was ontzettend leuk totdat hij perongelijk mensen (ik) en paarden (mijn fjord) begon te slaan met de hoepel. Vond hij erg leuk. Wij iets minder. :')
- libertywerk. Dat is hij gewend en meestal gaat dat heel erg goed. Gisteren bleef hij maar klieren en bokken. Dat valt ook af.
- minder vitaminebrok voeren
- weer terug in de kudde
- halve dagen uit de kudde

De vraag
Wat kan ik doen met mijn paard om hem mentaal bezig te houden? Hij is slim en werkwillig dus ik kan hem een hoop leren. Maar op dit moment ben ik een beetje out of ideas. :o Heeft er iemand hier ervaring mee?

Afbeelding

IG: @arabierjoep


BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Wat te doen om je paard mentaal uit te putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:32

misschien wat rek en strek oefeningen?
vrijheidsdressuur om de spieren soepel te houden?
inderdaad misschien 1x in de week mee nemen om te gaan wandelen?

hopelijk kun je hier iets mee! wat een leuke deugeniet is het trouwens <3

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:32

Citaat:
- libertywerk. Dat is hij gewend en meestal gaat dat heel erg goed. Gisteren bleef hij maar klieren en bokken. Dat valt ook af.


ik heb niet echt tips, maar als 1 keer wat minder gaat, betekent dat toch niet dat je dan meteen de handdoek in de ring moet gooien?

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:34

Vrijheidsdressuur?

En dan dingen waarbij zijn been niet belast word natuurlijk.
Denk aan dingen als op commando

Kusjes geven
Flemen
Ja en nee knikken

Op internet is hier heel veel over te vinden en er zijn vast meer dingen waarbij zijn been niet teveel gebruikt hoeft te worden.

MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:36

Hij had dit ook al toen je die andere dingen deed, kan hij niet gewoon weer wat meer doen nu het weer beter gaat?
Misschien ook gewoon wennen hoor, aan een saaier leven, maar ik denk dat je beter gecontroleerd wat beweging kan geven dan dat hij vanuit niks die gekke sprongen gaat maken.
Met kalmerende kruiden valt soms nog wat te behalen icm rustig werk..

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:38

Kent hij het commando wachten, met een koekje voor zijn neus wat hij mag pakken als jij het zegt?
Dat “kunstje” gebruik ik vaak om de rust er weer in te krijgen als mijn Arab te enthousiast wordt. Zijn zelfbeheersing weer even testen.
Ken je de FB pagina van hersenwerk voor paarden? Daar komen vaak leuke dingen voorbij.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:42

Wortels verstoppen? Daar is die van mij een hele tijd zoet mee

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:47

Mijn paard heeft ook een peesblessure vanwege het schuren over bot (schiefel in dit geval). Mijn brave sul veranderde in een monster dat alleen nog maar met een hengstenketting en zweep te hanteren was. Ik doe af en toe wat buig en stretch oefeningetjes maar hij is overfanatiek en ik ben bang dat dat niet bevorderlijk is voor zijn pees.

Commando wachten ook heel snel geinstalleerd anders vlogen de stretch oefeningen me om de oren en werd ik vervolgens opgegeten omdat meneer zijn beloning wilde.

Het beste werkt de tijd. Hij staat nu sinds eind april stil en hij begint steeds relaxter te worden. Hij laat de wei weer heel en ik kan hem aan een simpel touwtje naar binnen halen voor een poetsbeurt en daarna gaat hij weer gewoon naar buiten en daar hou ik het bij. Verveelt hij zich? Jazeker, maar hij heeft niet meer die gigantische onrust in zijn lijf en hoofd.

Kalmerende kruiden heb ik ook nog over nagedacht maar niet gedaan dus daar heb ik geen ervaring mee.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:48

Appels in een grote waterbak. Schijnt erg lastig te zijn om ze eruit te halen :))

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:56

Kan je 'm niet gewoon fijn (liefst dag en nacht) in de kudde laten staan? Eruit halen en dingen ondernemen, resulteert zo nu en dan toch weer in wat gekke sprongen/bewegingen, wat me niet bevorderlijk lijkt voor de situatie. Sterkte ermee iig!


Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-19 12:58

@Blackbeauty, dat kan ik zeker proberen. Hij kent het wel, maar wellicht kan ik er iets 'nieuws' aankoppelen.

@Rena - helemaal gelijk hoor. Het ging niet slecht. Absoluut niet zelfs. Hij heeft in geen weken zo netjes gevolgd et cetera. Ik deed dit bijna dagelijks. :+ Hij gaat alleen uit zijn dak en dat wil ik liever niet.

@bcd - goed idee. Hij kent de kunstjes die jij noemt al, maar ik kan altijd even kijken of er nog andere kunstjes zijn die ermee te maken hebben. :j

@miranda - ik durf nog niet. :D Ik wil eerst echt de scan afwachten.

@ethelate - Ja, die kent hij. Gisteren was ik vergeten 'Ja' te zeggen toen zijn bak voer voor zijn neus stond. Was hij na een minuut nog niet aan het eten. Ik snapte al niet waarom hij zo zeurend naar mij keek. :+ Ik ken die pagina niet. Daar ga ik eens naar kijken. :D

@Elvira - daar ga ik eens naar kijken. :j

@Dee_Es - Ik hoop dat het voor die van mij ook komt. Wellicht moet hij ook even weer wennen aan 'niets' doen.

@autumn - Dat heb ik geprobeerd. :') Hij durfde na de eerste slok water in zijn neus niet meer. :+

@kyara - dat is helaas geen optie. Hij moet elke dag allerlei kruiden ed voor zomereczeem. :(

Thanks voor de tips allemaal. :D

IG: @arabierjoep

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 13:04

Ik zou ook denken aan vrijheids dressuur. Zitten best handige dingen tussen waar je altijd wat aan hebt.

Beginnen met voedsel weigeren; op commando mag ie het aanpakken.
‘Touch’ : hand omhoog en met de neus laten aantikken. Daarna uitbreiden met naar iets wijzen en dat laten aantikken.

Veel dingen kunnen best belastend zijn bedenk ik me }:0

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Wat te doen om je paard mentaal uit te putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 12:28

Google even op hersenwerk voor paarden!

MaiNat

Berichten: 3471
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Wat te doen om je paard mentaal uit te putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 12:43

In de stal is de mijne helemaal weg van haar bal met snoepjes er in! Speelt sommige periodes vaker dan andere ermee!

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-19 12:51

Inmiddels ben ik begonnen aan vrijheidsdresuuur en hersenwerk. Bijvoorbeeld het verschil tussen geel en rood herkennen. :j Hij vind het heel leuk om te doen en tot op heden heeft hij niet meer boven mij uit gesprongen. :+

Afbeelding

IG: @arabierjoep

Orchidee84
Berichten: 83
Geregistreerd: 27-02-18

Re: Wat te doen om je paard mentaal uit te putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 14:24

<3

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 06:29

van die puzzels voor honden...Dat deed ik met de shet toen hij last had van zijn knie en dachten dat het over zou gaan.De pony is nooit hersteld maar hond kat en nieuwe pony doen ze inmiddels ook als het winter is. een voerbal en een opgehangen jolly bal aan een touwtje voor in stal wat buiten ook prima kan!

Ook had ik een dikke stok wat later een weide paal werd met masieve dikke rubber ringen er om 3stuks (horizontaal)en ze dan op commando gaan verplaatsen over de paal dat heeft de shet echt uren gedaan ook als ik er niet bij was!

En wat ik zelf mijn oude pony liet doen toen die echt oud was als kind met een zelfgemaakt paktuig naar de bakker om brood,naar de plaatselijke vijver om de eentjes te voeren, samen aardappels gaan rapen, en gewoon lekker wandelen buiten fietsen. En als zakcentje de appels van oma per kilo in een zakje verkopen vanuit dat paktuig, mensen vonden het prachtig en misten het enorm toen de pony overleden was!

En een kong bal met nylon sprieten er aan apporteren, daar heeft hij ook veel mee inzijn mond gestaan om mensen uit te nodigen om te spelen hij bracht ze dan de bal vanuit het niets....de reacties van de onschuldige bezoekers/voorbij gangers waren erg leuk.

een lege dikkeplastic cola fles daar speelde hij ook veel mee!

hopelijk kun je er wat mee

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Wat te doen om je paard mentaal uit te putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 06:46

Intrinzen...

Heb ik gedaan toen mijn paard op rust moest staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 07:18


Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Wat te doen om je paard mentaal uit te putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-19 09:17

@kwita - interessante oefeningen! Daar ga ik zeker mee aan de slag. :j

@Ninx - en wat is dat precies? :D

@MCE - Hij heeft inderdaad al wilgentakken. Die staan standaard tot zijn beschikking.

IG: @arabierjoep

Nettie007

Berichten: 116
Geregistreerd: 07-06-16

Re: Wat te doen om je paard mentaal uit te putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:30

Ik heb het boek Horsemanship oefeningen er even op nageslagen, zonder te weten wat je precies wel en niet mag hieronder een aantal suggesties:

Door een doolhof (direct of indirect contact). Dit wil zeggen dat je balken op de grond legt en dat je paard hier voor- of achteruit doorheen moet lopen.

Loswerken ( paard loopt los en ga je met je lichaamstaal sturen).

Rondsturen in een acht met indirect contact.

Achterwaarts over een balk of schrijlings achterwaarts

Voeten sturen.

Uit de knoop komen.
Leren inparkeren naast een kruk.

Ik ben mij in dit soort dingen aan het verdiepen en uitproberen met mijn paard. Op YouTube kun je inspiratie vinden als je op bovenstaande onderwerpen zoekt.

Succes/sterkte met de peesblessure!

Nettie ❤️

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Wat te doen om je paard mentaal uit te putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 13:39

Ha Nettie,

Bedankt voor de tips! Dat zijn zeker leuke oefeningen om te doen. Helaas zijn die voor nu niet echt geschikt omdat hij eigenlijk niet mag bewegen. Een balk is dan bijvoorbeeld al niet geschikt. Het boek is inderdaad super interessant, daar gebruik ik al een hoop oefeningen uit. Mits hij goed loopt natuurlijk. :p

IG: @arabierjoep

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Wat te doen om je paard mentaal uit te putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:35

Leren schilderen? Schijnt de trend van 2019 te zijn voor paarden en ponies :)

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Wat te doen om je paard mentaal uit te putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 15:36

Is dat een trend? _O- Dat kan ik zeker eens proberen. Vind hij waarschijnlijk nog leuk ook. Hij loopt altijd met dingen in zijn mond te slepen. Net een hond soms. :')

IG: @arabierjoep

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Wat te doen om je paard mentaal uit te putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:40

Nou ja ik zie de ene na de andere ponypicasso voorbij komen dus ik heb zelf maar even besloten dat het hip is :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers