Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 12:37

Dat snap ik. Vaak genoeg is het echter wel geklier. Dan gaat hij gewoon stilstaan en reageert niet meer op een hulp. Meer been, van hand proberen te veranderen, zweepje erbij... hij vertikt het dan gewoon. Nu help ik hem dan weer voorwaarts door erbij te komen (en soms moet ik hem dan ook echt even aan de hand meenemen) maar hij moet ook leren gewoon naar dochter te luisteren. Overgangen rijden ed doen ze al heel veel en hij is dus eigenlijk altijd goed aan het been. Dit staken, bokken, steigeren komt eigenlijk niet veel meer voor (het staken nog af en toe en laatst een keer een bokje; toen was er ook niets spannends)

Dit was dus zijn manier om ons te vertellen dat het wat teveel voor hem was op cc denk ik?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:38

Het is geen kwestie van een hardere of zachtere aanpak. Het is een kwestie van een aanpak die werkt.. Bokken en steigeren in het voorwaartse oplossen is bijvoorbeeld prima.

Maar om die goede oplossingen te vinden moet je wel een realistisch beeld hebben over hoe een paard denkt. En een paard denkt niet "Ik probeer even lekker dat meisje uit" Of "ik ga nu ongehoorzaam zijn." Een paard denkt überhaupt niet zoveel, wij mensen overschatten het denkvermogen van paarden systematisch. Ze reageren gewoon voornamelijk instinctief op prikkels en impulsen zonder vanalles te beredeneren.

Laat die niet-functionele ideeen los en probeer meer te snappen van hoe het gedrag écht tot stand komt. Dat brengt je bij oplossingen die ook echt werken. En soms is dat met wat meer drang en soms met wat meer rust.

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:42

safina schreef:
Het is geen kwestie van een hardere of zachtere aanpak. Het is een kwestie van een aanpak die werkt.. Bokken en steigeren in het voorwaartse oplossen is bijvoorbeeld prima.

Maar om die goede oplossingen te vinden moet je wel een realistisch beeld hebben over hoe een paard denkt. En een paard denkt niet "Ik probeer even lekker dat meisje uit" Of "ik ga nu ongehoorzaam zijn." Een paard denkt überhaupt niet zoveel, wij mensen overschatten het denkvermogen van paarden systematisch. Ze reageren gewoon voornamelijk instinctief op prikkels en impulsen zonder vanalles te beredeneren.

Laat die niet-functionele ideeen los en probeer meer te snappen van hoe het gedrag écht tot stand komt. Dat brengt je bij oplossingen die ook echt werken. En soms is dat met wat meer drang en soms met wat meer rust.

Ik ben echter wel van mening dat paarden onder het werk uit proberen te komen wanneer ze het bijvoorbeeld lastig vinden en dan kan al snel geïnterpreteerd worden als "ik ga uitproberen"

MirandaMalik

Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:45

Paarden die iets eng vinden sluiten zich vaak af en dan kun je een tik geven of naar voren dwingen maar dat maakt het probleem erger, misschien niet in eerste instantie maar als je dit zo blijft oplossen wordt het óf steeds erger (hoger bokken, omdraaien, wegrennen, snel achterwaarts) óf je paard luisterd wel maar het is niet meer uit vrije wil, je 'breekt' hem.
Wat je moet kunnen, is als je paard spanning opbouwt (dat zijn de signalen zoals hinniken en afsluiten van hulpen) dat je weet hoe je hem weer ontspannen kan krijgen, zodat je weer verder kunt werken.
Het is een heel belangrijk onderdeel van werken met een paard en als je dochter weet hoe ze dat moet doen met hem heb je dit soort problemen niet, of je kunt het oplossen.
En ga je op een respectvolle manier met je paard om want het gebeurd zelden dat het paard het niet wil en dwars is, het gebeurd heel vaak dat het paard niet begrepen wordt en dat men niet weet hoe je een probleem aan moet pakken.
Als je een vertrouwensband wil opbouwen is het dus belangrijk dat je dingen op een goede manier oplost en daar heb je de rest van de tijd alleen maar profijt van.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 12:47

sanne83 schreef:
Puberen bestaat niet bij paarden.

Ik zou je echt verdiepen in hoe een paard leert. Als je paard thuis alles goed snapt en op locatie niet, dan heeft hij stress en/of zoveel prikkels dat hij niet meer naar je kán luisteren.

Het is normaal in een leerproces dat je eerst iets aanleert op een rustige, prikkelvrije plek en daarna steeds meer prikkels toevoegt en kijkt of het geleerde behouden blijft. Dit kan je het beste langzaam opbouwen, steeds iets toevoegen, kijken of de pony ontspannen blijft en goed blijft luisteren en dan weer een stapje verder gaan.

Elk paard is gebaad bij duidelijkheid. Het gaat dus niet om hard of zacht zijn, maar duidelijk zijn. Dat doe je bij angst en bij niet-willen. Bedenk je dat je de pony dingen aan het aanleren bent, ik krijg echt de kriebels van de uitspraken van de instructeur: "hij komt ermee weg" of "je moet de pony niet laten winnen" -O-

Als je graag een continue strijd met je paard wilt hebben, dan is dat natuurlijk een keuze. Of wil je dat je paard meedoet omdat hij het leuk vind en ontspannen is in jullie omgeving?


Dankjewel voor je reactie. Dat doe ik dus ook, oa door hier mijn vraag te stellen. als je nog tips hebt over waar te lezen/kijken/luisteren om meer te leren; graag. We hebben niet voor niets een (goed bekend staande) instructrice ingeschakeld en iemand die ons begeleidt bij grondwerk/paardengedrag. We hebben deze pony gekocht alszijnde ultiem brave kinderpony met springtalent. (Nadat mijn dochter dus een wat oudere maar sensibele pony had waar ze B springen mee was en cross mee reed) Toen we gingen kijken was hij een mak schaapje en heeft ze een parcourtje met hem gesprongen. Helaas werd hij bij ons na 5 weken ziek en bleek hij 2 maanden toch flink ziek te zijn door droes. En nu blijkt er toch een karaktertje achter te zitten. Wat helemaal niet erg is, maar waardoor wij wel even moeten schakelen.

Je laatste vraag vind ik een hele flauwe. Wij doen nl enorm ons best om voor hem het allerbeste te doen. Dat ik niet met paarden opgegroeid ben, betekent dat ik de goede mensen om me heen moet verzamelen en dat is niet altijd eenvoudig. Zoveel mensen, zoveel meningen en daar moet je dan de juiste uit weten te zoeken. Dat is helaas ook even een proces.

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 12:52

safina schreef:
Het is geen kwestie van een hardere of zachtere aanpak. Het is een kwestie van een aanpak die werkt.. Bokken en steigeren in het voorwaartse oplossen is bijvoorbeeld prima.

Maar om die goede oplossingen te vinden moet je wel een realistisch beeld hebben over hoe een paard denkt. En een paard denkt niet "Ik probeer even lekker dat meisje uit" Of "ik ga nu ongehoorzaam zijn." Een paard denkt überhaupt niet zoveel, wij mensen overschatten het denkvermogen van paarden systematisch. Ze reageren gewoon voornamelijk instinctief op prikkels en impulsen zonder vanalles te beredeneren.

Laat die niet-functionele ideeen los en probeer meer te snappen van hoe het gedrag écht tot stand komt. Dat brengt je bij oplossingen die ook echt werken. En soms is dat met wat meer drang en soms met wat meer rust.


Ok, daar kan ik inderdaad wat mee. We hebben nu dus duidelijk een instructrice getroffen die daar dus wel vanuit gaat. Aangezien het bokken en steigeren nu dus erger wordt, doen we iets verkeerd. In het geval van gisteren 10 stappen teveel kunnen we nu wel zeggen.
Op zich is het dus een prima oplossing dat als hij gaat staken dat ik ze even gaan helpen om weer voorwaarts te gaan?

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 12:54

Ik ben echter wel van mening dat paarden onder het werk uit proberen te komen wanneer ze het bijvoorbeeld lastig vinden en dan kan al snel geïnterpreteerd worden als "ik ga uitproberen"[/quote]

Tja maar dan gaat het eigenlijk alsnog om hoe je er mee omgaat. Nu wordt mijn dochter (en mij) geleerd om een flink tik of schop naar voren te geven. Terwijl, als hij het moeilijk vindt, hij wss meer heeft aan vertrouwen en aanmoediging? Ik hoop dat de instructeur waar we over 2 weken naar toe gaan haar kan leren hoe ze die aanmoediging kan geven.

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 13:00

Dankjulliewel! Dit topic is een eyeopener voor mij. En een herinnering voor mezelf dat ik echt beter bij mijn eigen gevoel moet blijven.
We gaan een flink aantal stappen terug en eens goed letten op de signalen die pony ons geeft. Ik hoop dat de instructeur waar we naar toe gaan bevalt en ons goed kan begeleiden en anders toch verder zoeken naar iemand die bij ons past.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:04

Wat een mooi verloop van het topic!

Fijn TS dat je zo open staat voor feedback, meningen en kritische kanttekeningen. Aangezien je zegt zelf nog lerende te zijn m.b.t. paarden (en eerlijk toegegeven, geen enkel paardenmens is ooit uitgeleerd) is het boek Denkwerk van Inge Teblick misschien wel een eye-opener. Het gaat erover hoe paarden leren, hoe ze de wereld ervaren en hoe hun lichaam werkt geschreven vanuit wetenschappelijke onderzoeken. Heel interessant.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:08

Je moet leren het verschil te voelen tussen wanneer een paard bang en onzeker is en wanneer dat niet het geval is en hij geen zin heeft om te werken.

In beide gevallen kunnen paarden nl hetzelfde gedrag gaan vertonen, alleen los je het niet hetzelfde op.

Op het wedstrijdterrein klinjt zijn gedrag als onzeker en gespannen en bang. Hinniken is hier ook vaak een uiting van.
Ga je dan pushe , dan blokkeren ze helemaal. Je kunt hierbij 2 dingen doen, afstappen en aan de hand even de ring rond stappen zodat hij kan wennen,of goed doorrijden en de aandacht bij jou blijven houden, dus geen tijd geven om rond te kijken.

Het is per paard verschillend wat werkt. Verder idd gewoon km maken door vaak oefenwedstrijden te rijden en op vreemd terrein te rijden. Veel buitenritjes maken worden ze ook dapperder van.

Is er echt totaal geen spanning, maar eerder een geen zin hebben. (Wat kan als ze thuis rijdt), dab eerst nagaan of de pony niet overvraagd wordt ( hoe vaak per week wordt er gereden?).
Verder proberen altijd consequent te zijn in je gedrag. Bij echt geen zin hebben is het idd zaak on het voorwaarts op te lossen.

Maar, dus goed het verschil leren voelem tussen een onzeker en gespannen paard en een paard dat uutprobeert omdat hij geen zin heeft

Jinte

Berichten: 4832
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:34

Er zijn heel veel tips gegeven waar je wat aan hebt. Respect voor hoe je ermee omgaat en dit oppakt, en ook aangeeft zelf nog niet heel veel ervaring te hebben en het beste wilt voor pony en dochter. Hopelijk vinden jullie snel een passende instructrice +:)+

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:46

Koekie73 schreef:
sanne83 schreef:
Puberen bestaat niet bij paarden.

Ik zou je echt verdiepen in hoe een paard leert. Als je paard thuis alles goed snapt en op locatie niet, dan heeft hij stress en/of zoveel prikkels dat hij niet meer naar je kán luisteren.

Het is normaal in een leerproces dat je eerst iets aanleert op een rustige, prikkelvrije plek en daarna steeds meer prikkels toevoegt en kijkt of het geleerde behouden blijft. Dit kan je het beste langzaam opbouwen, steeds iets toevoegen, kijken of de pony ontspannen blijft en goed blijft luisteren en dan weer een stapje verder gaan.

Elk paard is gebaad bij duidelijkheid. Het gaat dus niet om hard of zacht zijn, maar duidelijk zijn. Dat doe je bij angst en bij niet-willen. Bedenk je dat je de pony dingen aan het aanleren bent, ik krijg echt de kriebels van de uitspraken van de instructeur: "hij komt ermee weg" of "je moet de pony niet laten winnen" -O-

Als je graag een continue strijd met je paard wilt hebben, dan is dat natuurlijk een keuze. Of wil je dat je paard meedoet omdat hij het leuk vind en ontspannen is in jullie omgeving?


Dankjewel voor je reactie. Dat doe ik dus ook, oa door hier mijn vraag te stellen. als je nog tips hebt over waar te lezen/kijken/luisteren om meer te leren; graag. We hebben niet voor niets een (goed bekend staande) instructrice ingeschakeld en iemand die ons begeleidt bij grondwerk/paardengedrag. We hebben deze pony gekocht alszijnde ultiem brave kinderpony met springtalent. (Nadat mijn dochter dus een wat oudere maar sensibele pony had waar ze B springen mee was en cross mee reed) Toen we gingen kijken was hij een mak schaapje en heeft ze een parcourtje met hem gesprongen. Helaas werd hij bij ons na 5 weken ziek en bleek hij 2 maanden toch flink ziek te zijn door droes. En nu blijkt er toch een karaktertje achter te zitten. Wat helemaal niet erg is, maar waardoor wij wel even moeten schakelen.

Je laatste vraag vind ik een hele flauwe. Wij doen nl enorm ons best om voor hem het allerbeste te doen. Dat ik niet met paarden opgegroeid ben, betekent dat ik de goede mensen om me heen moet verzamelen en dat is niet altijd eenvoudig. Zoveel mensen, zoveel meningen en daar moet je dan de juiste uit weten te zoeken. Dat is helaas ook even een proces.


Sorry, het staat er onaardiger dan ik het bedoel. Er zijn gewoon honderden manieren om met paarden om te gaan, sommige mensen vinden alles "stout" en halen overal de zweep overheen en het stomme is, dat werkt vaak ook! Dus je moet echt een bewuste beslissing maken dat dat niet de manier is waarop jij met je paard om wil gaan. Zoek dan een instructeur die daarbij past en die dezelfde insteek heeft, maar volgens mij komt dat wel goed +:)+

Voor filmpjes over paardengedrag kan je in de richting van horsemanship zoeken, Parelli, Warwick Shiller, Tristan Tucker zijn dingen die je misschien interessant vind. Hier staan 8 filmpjes onder elkaar over alle verschillende gedragingen/emoties van paarden, is misschien leuk om t kijken: https://connectiontraining.com/the-way- ... ing-system

Bedenk je dat de pony nu in korte tijd verhuisd is, een nieuwe eigenaar heeft gekregen en flink ziek is geweest. Plus dat het nog een jong beestje is, die wrs. heel braaf op die locatie een parcoursje sprong, maar dat geeft helemaal geen garantie dat hij dat ergens anders ook doet/kan. Paarden leren heel context gebonden, dus kunnen prima met één persoon, op één plek heel prima te rijden zijn geweest, maar als je in één klap alles veranderd, dan zijn sommige paarden echt volledig de weg kwijt en zal je weer opnieuw moeten opbouwen en alles met kleine stapjes aanleren.

MirandaMalik

Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:56

Koekie73 schreef:
safina schreef:
Het is geen kwestie van een hardere of zachtere aanpak. Het is een kwestie van een aanpak die werkt.. Bokken en steigeren in het voorwaartse oplossen is bijvoorbeeld prima.

Maar om die goede oplossingen te vinden moet je wel een realistisch beeld hebben over hoe een paard denkt. En een paard denkt niet "Ik probeer even lekker dat meisje uit" Of "ik ga nu ongehoorzaam zijn." Een paard denkt überhaupt niet zoveel, wij mensen overschatten het denkvermogen van paarden systematisch. Ze reageren gewoon voornamelijk instinctief op prikkels en impulsen zonder vanalles te beredeneren.

Laat die niet-functionele ideeen los en probeer meer te snappen van hoe het gedrag écht tot stand komt. Dat brengt je bij oplossingen die ook echt werken. En soms is dat met wat meer drang en soms met wat meer rust.


Ok, daar kan ik inderdaad wat mee. We hebben nu dus duidelijk een instructrice getroffen die daar dus wel vanuit gaat. Aangezien het bokken en steigeren nu dus erger wordt, doen we iets verkeerd. In het geval van gisteren 10 stappen teveel kunnen we nu wel zeggen.
Op zich is het dus een prima oplossing dat als hij gaat staken dat ik ze even gaan helpen om weer voorwaarts te gaan?

Je moet eerst uitzoeken waarom hij staakt.
Dat kan bijv. zijn omdat hij de oefening eerder als negatief heeft ervaren door pijn (bepaalde spieren aanspreken die hij niet gewend is te gebruiken/spierpijn bijv.) of niet snappen, overvragen, angst enzovoort.
Soms zijn paarden heel rustig en geven ze het niet duidelijk aan, overvraag je en doe je het een tweede keer dan willen ze het niet meer, krijgt hij dan straf wordt de oefening nog minder leuk en worden ze nog meer gespannen..
Maar ernaast meelopen is niet de oplossing, je dochter moet het oplossen want anders kan ze straks niks meer alleen.
Paarden zijn best ingewikkeld en het ligt allemaal heel nauw wat je doet, hele kleine aanwijzingen kunnen een enorm verschil maken.
Instructie is idd heel moeilijk te vinden, ook voor meer ervaren mensen is dat vaak een probleem.
Maar je weet nu wel een beetje wat je zoekt dus daar kun je iemand op uitzoeken die bij deze manier van trainen past, een trainer die er van uit gaat dat het paard dwars is heeft m.i. geen idee waar hij mee bezig is.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Anoniem

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:15

TS, complimenten hoe je in dit topic reageert. Jij en je dochter klinken als hele fijne eigenaren!

Wat bij mijn pony heeft geholpen (in het begin was dat ook zo'n binnenvetter) is ernaast lopen. Eerste keer strand/bos/vreemde locatie heb ik er alleen maar naast gelopen. Dat gaf hem vertrouwen en nu kan ik gewoon overal opstappen.


Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:46

Wat zijn jullie fijne paardeneigenaren, die hun best doen om het beste voor hun pony te doen! Geweldig!

Ik denk dat een fantastische eerste stap is om inderdaad op zoek te gaan naar een nieuwe instructrice, want het lijkt me duidelijk dat deze totaal geen begrip voor jullie pony heeft en er ook geen respect voor heeft als ze denkt dat een pony schoppen en slaan maakt dat een pony liever naar jullie zal luisteren.
Ik denk inderdaad dat de inzichten van horsemanship-mensen jullie verder zouden kunnen helpen om jullie pony beter te begrijpen. In welke regio wonen jullie? Afhankelijk van de regio kan ik misschien wel wat mensen aanbevelen.

Wat het verschil betreft tussen rijden op je eigen locatie en rijden op een andere locatie... ken je wel van die kinderen die honderd uit kletsen tegen hun ouders, maar die in het bijzijn van vreemden zich liever achter de benen van hun ouders verstoppen? Kinderen kunnen zich heel verschillend gedragen in verschillende omgevingen. Zo kan dat ook werken bij paarden. In hun eigen kudde of op hun eigen stal kunnen ze prima het heertje zijn en praatjes hebben, maar dat betekent niet dat een compleet nieuwe situatie niet erg spannend voor ze kan wezen en ander gedrag kan uitlokken.

Een paard dat ontspannen is reageert zacht op de hulpen die je geeft. Een paard dat spanning heeft kan dit uiten door strak te worden en niet meer fijn te luisteren naar de hulpen. Het is dan niet echt dat hij niet meer lúistert, maar ze komen gewoon niet meer bij hem aan, alsof hij even in zijn eigen wereldje is weggedoken. Dat doet hij uit zelfbescherming, omdat de situatie hem dan even teveel wordt en hij die niet meer aankan. Als je dan je hulpen maar vergroot en vergroot (gaat schoppen of slaan) tot je hem uit zijn wereldje trekt en hij wel móet reageren, kan het dus best zijn dat hij heel heftig reageert, bijvoorbeeld door te gaan bokken of steigeren. Dat komt omdat je hem dan eigenlijk voorbij zijn grenzen pusht.
Ook als hij toch wel zou luisteren in dit geval, zal hij dat doen omdat je hem dwingt en geen andere keus geeft, niet omdat je hem geholpen hebt met het oplossen van zijn probleem. Hij zal het doen omdat hij nog banger is voor de consequenties, dan dat hij voor de vreemde omgeving is. Dat is geen basis voor een relatie met je paard.

Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat het hem heel veel zal brengen als je hem zelfvertrouwen probeert te geven. Aanmoediging, hulp van iemand op de grond, beloning als hij het juiste doet. Probeer er een positieve draai aan te geven, waardoor hij zal willen zoeken naar het goede antwoord, omdat dat fijn is.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:16

capopjekop schreef:
Ik zou eerst gewoon zonder wedstrijdspanning op vreemd terrein gaan oefenen. Ook al kom je zonder ambities naar de wedstrijd, je zult toch te maken krijgen met wat spanning en voor een groene pony is het ook wel erg veel in een keer en je wil anderen immers tijdens hun warmrijden ook niet te veel hinderen. Mss zorgt het bij je dochter ook wel voor wat spanning.

Dus kijk eens of er andere locaties beschikbaar zijn om te gaan lessen. Wellicht kunnen ze eens samen een schriktraining op een vreemde locatie doen. Als de pony meer gewend is zal het op wedstrijd ook beter gaan.

Is het geen optie om haar instructeur een keer mee te nemen? Of de pony vooraf even aan de longe te doen?


Ik zou dit idd ook adviseren...

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:03

Wellicht kan dat andere, meer ervaren ruitertje ook een keer mee als jullie naar een ander locatie gaan of naar een oefenwedstrijd? Misschien is zij wat zekerder dan je dochtertje in zo'n situatie en kan zij daarom de pony wat meer steun bieden en vertrouwen geven. Want ja, het kan best een pony met een eigen mening zijn maar de situatie die jij beschrijft (jonge pony, voor het eerst wedstrijd op ander terrein met veel meer prikkels) klinkt mij ook als onzekerheid.
En als een onzekere pony op dat moment niet de leiding krijgt die hij nodig heeft (of deze leiding nog niet voldoende vertrouwt in zo'n bijzondere situatie) dan zal hij het op zijn eigen manier proberen op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:34

Koekie73 schreef:
safina schreef:
Het is geen kwestie van een hardere of zachtere aanpak. Het is een kwestie van een aanpak die werkt.. Bokken en steigeren in het voorwaartse oplossen is bijvoorbeeld prima.

Maar om die goede oplossingen te vinden moet je wel een realistisch beeld hebben over hoe een paard denkt. En een paard denkt niet "Ik probeer even lekker dat meisje uit" Of "ik ga nu ongehoorzaam zijn." Een paard denkt überhaupt niet zoveel, wij mensen overschatten het denkvermogen van paarden systematisch. Ze reageren gewoon voornamelijk instinctief op prikkels en impulsen zonder vanalles te beredeneren.

Laat die niet-functionele ideeen los en probeer meer te snappen van hoe het gedrag écht tot stand komt. Dat brengt je bij oplossingen die ook echt werken. En soms is dat met wat meer drang en soms met wat meer rust.


Ok, daar kan ik inderdaad wat mee. We hebben nu dus duidelijk een instructrice getroffen die daar dus wel vanuit gaat. Aangezien het bokken en steigeren nu dus erger wordt, doen we iets verkeerd. In het geval van gisteren 10 stappen teveel kunnen we nu wel zeggen.
Op zich is het dus een prima oplossing dat als hij gaat staken dat ik ze even gaan helpen om weer voorwaarts te gaan?


Mijn idee: Zolang hij voorwaarts gaat, heeft hij geen tijd om te bokken of te steigeren. ;)

Maar qua staken: kwestie van de oorzaak achterhalen. Teveel prikkels en teveel stappen tegelijk gezet? Want sommige paarden vertalen dat door letterlijk stil te gaan staan. Als dat het is, is is het niet eens zo'n onprettige reactie. Liever dat dan als een dolle aan de kletter, bokken of erger. Of is het meer dat hij iets fysiek lastig vindt om te doen en heeft ervaren dat hij met staken onder dat fysieke ongemak uitkomt? Dat vraagt wellicht weer een heel andere aanpak. Het zijn maar voorbeelden. Gewoon om even te laten zien dat het heel verschillend kan zijn. Gelukkig heeft jouw pony jullie getroffen. Mensen die willen zoeken naar hoe het zit.

Een fijne instructeur helpt je te duiden waar gedrag vandaan komt.

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 08:37

Bedankt hoor voor alles tips!! Inmiddels ben ik zo ver dat ik toch of maar weer even de dierenarts ga bellen voor de zekerheid.

Gister reed onze (ervaren) bijrijdster er op. Niets aan de hand. Ze deed niets bijzonders en uit het niets trok hij een fikse sprint om hard in de ankers te gaan. Niet uit te zitten en ze klapte er voorover af, met hoofdstel en al. Tot 3 keer toe.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:23

Ik denk dat jullie te onervaren zijn voor deze jonge pony en het beter was geweest als je een leerpaard voor je dochter had gekocht.

Ik zou dit als volgt aanpakken:

-De pony minder lang rijden per week dus hooguit 30 min per keer

- les nemen van iemand die veel ervaring heeft met jonge pony's en ook verstand heeft van gedragsveranderingen

- Zadel laten controleren door een goede zadelmaker

- Tanden laten controleren door een goede paardentandarts

- Overdag zoveel veel mogelijk naar buiten toe doen met soortgenoten

- Geen krachtvoer voeren. Ik zou alleen een vitaminekorrel bijvoeren

- Minimaal twee keer per week een rustdag geven

- mocht er geen verbetering inzitten dan kun je de pony altijd nog laten onderzoeken.

Al met al denk ik dat je de pony te veel overvraagd. Ik ben van mening dat paarden en pony's nooit zomaar gemeen worden dus om de pony meteen uit te maken voor een drakenpony vind ik ook niet helemaal eerlijk naar het dier toe. In de meeste gevallen licht het toch echt aan diegene die erop zit of ermee omgaat. Uitzonderingen daargelaten.

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 09:34

@maria1990 die leerpony heeft ze gehad en is ze ontgroeid. Dochter heeft Asperger maar is niet te onervaren.

-pony wordt 3x per week gereden. Alleen tijdens de les rijdt ze een uur, anders 20 tot 40 minuten.
-ze heeft les van iemand die juist veel ervaring heeft met jonge paarden. Plus pony wordt 1x pw gereden door een ervaren ruiter.
- Zadelmaker is geweest op 16 mei jl.
- Tanden zijn in december gedaan door dierenarts
- pony staat hele dag buiten
- pony krijgt 2x per dag een half handje brok voor de sier omdat de rest dan brok krijgt.
_ pony krijgt dagelijks Bonpard resistance (vitaminebrok)
- pony heeft 3 dagen pw vrij

De pony wordt echt niet overvraagd. Drakenpony is gewoon flauwe humor, puur bedoeld als grapje. Dat kan jouw humor niet zijn, maar het is niet nodig het zo serieus te nemen. Nou ken je mij niet, maar als je mijn andere reacties had gelezen denk ik dat je er wel uit had kunnen halen dat wij dol op hem zijn en hem helemaal niet als drakenpony zien in die letterlijke zin van het woord.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:46

Goed dat je de DA erbij haalt om pony even te checken want mocht het toch ergens lichamelijk klachten zijn dan wordt gedrag niet zomaar beter.
Als de ervaren ruiter er tot 3x toe afklapt en eerder eigenlijk nooit zoveel problemen heeft gehad is dat wel echt verstandig.

Vindt trouwens jou oplossing van even mee lopen als pony in de staak gaat helemaal niet zo raar... natuurlijk is dat niet iets wat je eeuwig wil blijven doen maar levert voor pony en ruiter iig de minste stress op. En als je steeds meer afstand kan nemen leert pony ook wel dat hij ook in zijn eentje dapper genoeg is.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:00

Niet leuk TS, vooral voor jouw dochter niet denk ik. Die had zich natuurlijk een wedstrijdervaring heel anders voorgesteld. Hopelijk kun je haar helpen het niet te zwaar te maken. Pony's reageren doorgaans toch anders dan paarden. Iedere manege-eigenaar kent het beeld van ponys die snel doorhebben hoe ze kunnen 'muiten' ;)

Het voorwaarts houden is altijd de beste oplossing, maar ja, hoe doet een kind dat in een toch wel spannende setting. Ik zou een (kleine), zeer geroutineerde springruiter/amazone (ja, die zijn doortastender dan de meeste dressuurruiters!) de pony eens op een wedstrijd voorterrein laten rijden. Dan kun je samen rustig kijken waar de knelpunten ontstaan. Filmen is ook handig. Nu krijg ik heel grondwerkend Bokt en de rest over mij heen: wanneer de pony bewezen gezond is (check vooral bloed, kost weinig en voorkomt heel veel voorkomend gedoe met bv. bloedarmoede! Je wilt niet weten hoeveel paarden in onze africhtingsstal exact het door jou omschreven gedrag vertonen -inclusief wat er nu thuis gebeurt- doordat ze bloedarmoede hebben ;( ) mag de pony best eens even weten wie eigenlijk de regie heeft. Daar komt misschien een tik aan te pas? So be it... Het mag niet ontaarden in een gevaarlijke situatie voor jouw dochter, de kans dat ze haar plezier in het rijden verliest is dan groot. Zou jammer zijn toch, want ik lees dat jullie echt genieten van de sport en het samenzijn.
Heel veel succes en houd de moed erin!

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 10:08

@Evelijn dit soort dingen heeft hij eerder niet gedaan. Ik was echt in shock van gister.
Kijk, zaterdag was hij echt overweldigd. Daar heb ik me op verkeken, dat begreep ik na mijn topic hier. En dan vind ik het heel begrijpelijk en was hij echt niet gemeen ofzo. Hij heeft achteraf duidelijke signalen gegeven die ik niet goed heb begrepen. Dochter is daar juist heel goed mee omgegaan, ondanks alle adviezen die iedereen om haar heen had op dat moment (heel irritant altijd, die mensen op cc die het altijd beter weten)

Maar gister was anders. Er was niets waarvan hij schrok. Hij was 2 dagen vrij geweest, lekker hele dagen buiten gespeeld met zijn vriendje. Ruitertje had alleen nog maar rustig wat gereden, rijdt enorm vriendelijk en vroeg niets moeilijks. Ik zei wel tegen een stalgenootje dat ik vond dat hij wat bozig leek (!) maar hij deed verder braaf en werd lekker ontspannen na een minuut of 15. Tot hij echt out of the blue (genoeg mensen die het hebben gezien) wegspurt en een acute stop maakt op de diagonaal. Heel apart.

Tel daarbij op dat hij de laatste keer bij de hoefsmid zo lastig was dat hij een praam op moest (daarvoor was hij ook niet makkelijk maar hij heeft ook nog niet veel ervaring dus we doen het allemaal met heel geduld en beleid. We hebben een hoefsmid die heel graag wil helpen) en dochter de laatste tijd vaak bokjes aan voelt komen (maar dat goed op kan lossen door hem voorwaarts te rijden; ze is daarin echt niet onzeker of te onervaren) zegt mijn gevoel dat we hem toch weer moeten laten nakijken.

Mocht daar niets uitkomen, moet ik me afvragen of we idd nu zijn karakter te zien krijgen. Toen hij bij ons kwam in oktober is hij natuurlijk erg ziek geworden na een week of 5. Daarna verhuisd en inmiddels wel gewend dus het kan zijn dat hij nu zich fit voelt en laat zien wie hij is en wat hij kan :o
In de omgang verder is het echt een schat, alsof hij dan 2 verschillende kanten heeft en dat vind ik moeilijk te rijmen. Mijn dochter en ik zijn echt, echt dol op hem. Maar mijn dochter is wel geschrokken van hoe bijrijdster er gister 3x afklapte.

We gaan vandaag lekker met hem tutten, uitgebreid borstelen, lekker wandelen. Morgenmiddag komt instructrice helpen; dwz even horen wat er gebeurd is en kijken wat er nu handig is. Zij appte meteen dat ze er voor dochter is en dat ze dus morgen komt helpen. Heel fijn!
Ik heb familie die oud bondscoach is van de pony's en die heeft ook al aangeboden dochter een tijdje te komen helpen. Dat zou op zich ook heel fijn zijn, zolang er maar continuïteit in zit.

Net de DA gebeld, maar zij blijkt met zwangerschapsverlof. Dus even kijken wie ik dan ga bellen. Zou eigenlijk graag iemand hebben die zowel dierenarts als bijvoorbeeld chiropractor is. Beetje 'best of both worlds'

Over dat mee lopen als pony in de staak gaat. Ik hou zelf gewoon niet van dat gemeen. We hebben niet voor niets gekozen voor begeleiding die werkt vanuit 2moons. We doen dus veel grondwerk. Pony reageert daar eigenlijk vrij goed op. Ik probeer dat dus liever en het kan idd dat dat dan een langer traject is. Maar ik geloof zelf wel dat pony het zo ook met dochter prima zelf oppikt daarna. Tikje met de zweep kan altijd nog.

Zag laatst een ouder op stal haar kind helpen met de pony door er een slof aan te hangen, zweep bij te nemen én sporen om te doen... allemaal omdat de pony niet luisterde. Daar word ik zo triest van. Maar goed, ieder zo zijn oplossing.

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 10:11

IsabelleN schreef:
Niet leuk TS, vooral voor jouw dochter niet denk ik. Die had zich natuurlijk een wedstrijdervaring heel anders voorgesteld. Hopelijk kun je haar helpen het niet te zwaar te maken. Pony's reageren doorgaans toch anders dan paarden. Iedere manege-eigenaar kent het beeld van ponys die snel doorhebben hoe ze kunnen 'muiten' ;)

Het voorwaarts houden is altijd de beste oplossing, maar ja, hoe doet een kind dat in een toch wel spannende setting. Ik zou een (kleine), zeer geroutineerde springruiter/amazone (ja, die zijn doortastender dan de meeste dressuurruiters!) de pony eens op een wedstrijd voorterrein laten rijden. Dan kun je samen rustig kijken waar de knelpunten ontstaan. Filmen is ook handig. Nu krijg ik heel grondwerkend Bokt en de rest over mij heen: wanneer de pony bewezen gezond is (check vooral bloed, kost weinig en voorkomt heel veel voorkomend gedoe met bv. bloedarmoede! Je wilt niet weten hoeveel paarden in onze africhtingsstal exact het door jou omschreven gedrag vertonen -inclusief wat er nu thuis gebeurt- doordat ze bloedarmoede hebben ;( ) mag de pony best eens even weten wie eigenlijk de regie heeft. Daar komt misschien een tik aan te pas? So be it... Het mag niet ontaarden in een gevaarlijke situatie voor jouw dochter, de kans dat ze haar plezier in het rijden verliest is dan groot. Zou jammer zijn toch, want ik lees dat jullie echt genieten van de sport en het samenzijn.
Heel veel succes en houd de moed erin!


Hmmm hij heeft droes gehad en had toen ernstige bloedarmoede. Weken nadat het abces was geknapt is er weer een bronchoscopie en luchtzakspoeling gedaan. Alles was weg en uit kweek bleek hij geen drager te zijn. Er is echter geen bloed meer getrokken dus ik weet idd niet of zijn bloedarmoede bijgetrokken is.

Bijrijdster die er gister afknalde is inderdaad springamazone met een flinke dosis ervaring en blauwe plekken ;-) Doortastend typje dat niet bang is gelukkig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers