Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 08:33

Onze pony :
net 5, New Forest, paar maanden onder het zadel, gereden door mijn dochter van 13.
Onlangs gestart in de B (dressuur).
Gister voor de 2e keer op vreemd terrein op cc. Op eigen terrein inmiddels ook 2x gestart en dan rijden ze netjes een winstpunt. Pony moet nog veel meer balans krijgen onder het zadel dus ze zijn samen hard aan het werk (ook met les uiteraard) en hebben (het allerbelangrijkste!) veel lol samen.
Hij heeft een periode gehad dat hij dochter flink uitprobeerde (staken, bokje, 1 of 2 keer zelfs kleine steigertje) maar dochter heeft hem goed aangepakt en dat doet hij thuis niet meer.

Goed, gister dus cc; het begint al met continu hinniken naar alle andere pony's (goed opgevoed; hij vindt dat hij ze allemaal gedag moet zeggen blijkbaar :+ ) Hij is niet gespannen in de zin van schrikkerig maar wel enorm nieuwsgierig. Dus neus in de lucht en alles willen zien. Daar krijgt hij van dochter ook even de tijd voor (want het is nogal wat; al die andere pony's, kinderwagen, auto's in de wei etc) Tijdens het losrijden heeft hij wel een half uurtjes nodig om helemaal te ontspannen (thuis ook) maar toen kwamen de bokjes. Affijn, het was ook warm dus daarna lekker nog even in de schaduw gestapt en de ring in.

Op gras, geen aanleiding van hekjes, auto met jury... allemaal nieuw. Ze kregen de tijd om even op beide handen er langs te rijden om vervolgens de proef te beginnen. Dat begon al met staken. Dochter krijgt hem uiteindelijk voorwaarts en hij begint te bokken, achteruit te lopen. Dochter probeert het weer op te pakken en hem flink voorwaarts te rijden en dan komt hij omhoog. Ze besluit maar af te groeten (heeft ze nog nooit gedaan!)
De jury kwam uit de auto om te zeggen dat ze het prima vindt dat dochter afgroet maar dat ze nog even komt helpen om goed af te sluiten (wat een geweldige jury!!! En dat op de kringkampioenschappen!)

Met goede moed (en dat vind ik ongelooflijk knap, mijn dochter heeft Asperger) aan de 2e proef begonnen. Het ging redelijk. Hij reageerde nog steeds erg slecht op de hulpen, was enorm tegen de hand en dus niet ontspannen. Ze had 162 punten. Daar ging het dochter al niet om, we gingen gewoon voor de ervaring. Maar dit was wel een frustrerende ervaring.

Een gedeelte kun je wegschrijven aan de spanning van dochter, ongetwijfeld. Dochter had hem thuis een flink tik verkocht en hem voorwaarts 'geschopt' maar dat is voor een jury wel erg lastig.
Aan de andere kant vindt pony het duidelijk ook nog erg lastig; logisch ook. Hoe zorgen we er nou voor dat hij alleen die trukendoos niet opentrekt en zich enigszins gedraagt? Hij sluit zich helemaal af voor alle hulpen op zo'n moment. Het helpt als er iemand naast komt lopen want dan is hij op zijn hoede, maar dat kan niet op zo'n moment. Ik snap dat kilometers maken helpt, dus dat gaan we ook doen.
Iemand ervaring en iets dat heeft gewerkt?

Ze heeft nu les op stal en daar zit vanwege drukte van instructrice, te weinig continuïteit in. Dus gaat ze over 2 weken les bij iemand anders uitproberen, kijken of dat klikt. Voordeel is, is dat dat op vreemd terrein is. Misschien wel goed voor pony.
Maar als iemand nog tips heeft voor een goede instructeur in de omgeving van Hellendoorn?

Verder ben ik ongelooflijk trots op mijn dochter. Als je autisme hebt, is het allemaal niet zo vanzelfsprekend. Ze had hiervoor ene springpony die alles al had gezien en alles voor haar deed. We hebben bewust de keuze voor deze jonge pony gemaakt en ze doen het zo goed samen. Ze heeft er ook zo'n lol in. Hij is ook zo braaf en lief, maar heeft ook echt een brutale kant die haar best een flinke uitdaging geeft en waar ze dus wel begeleiding bij nodig heeft (en krijgt) Een vriendin van ons gaat dus de komende tijd met hem springen omdat ze dat nu even niet aandurft. Heel fijn dat die vriendin dat wil doen voor ons. Maar wat een doorzetter van een dochter heb ik. Gister zonder blikken en blozen die 2e proef starten. Niet boos op pony, maar gewoon verder oefenen.


capopjekop

Berichten: 30611
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:47

Ik zou eerst gewoon zonder wedstrijdspanning op vreemd terrein gaan oefenen. Ook al kom je zonder ambities naar de wedstrijd, je zult toch te maken krijgen met wat spanning en voor een groene pony is het ook wel erg veel in een keer en je wil anderen immers tijdens hun warmrijden ook niet te veel hinderen. Mss zorgt het bij je dochter ook wel voor wat spanning.

Dus kijk eens of er andere locaties beschikbaar zijn om te gaan lessen. Wellicht kunnen ze eens samen een schriktraining op een vreemde locatie doen. Als de pony meer gewend is zal het op wedstrijd ook beter gaan.

Is het geen optie om haar instructeur een keer mee te nemen? Of de pony vooraf even aan de longe te doen?

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 08:54

Denk ik ook hoor @capopjekop. Daarom gaat ze nu ook op vreemd terrein lessen. En naar de ponyclub is wellicht ook weer een goed plan.
Het zou eigenlijk ook fijn zijn als de instructeur tzt een keer mee zou willen op wedstrijd om te zien wat er gebeurt en dat ze daar samen mee verder kunnen.

Ze hebben nog 2 wedstrijdjes staan, maar 1 daarvan is op stal en de ander op de club in de bak met hekken dus dat is hij gewend. En bovendien pas ergens in augustus. dochter gaf ook al aan dat ze het anders afzegt als het nog niet goed voelt.

Moet ook wel lachen om pony hoor. Hij loopt altijd zo de trailer op. Hij vond het er zo interessant allemaal gister , dat hij heel boos naar de trailer keek en niet van plan was er zomaar op te gaan LOL Longeerlijn aan de ene kant op de grond gelegd, een grote tak aan de andere kant van de klep en toen gaf hij het maar op. Hahaha, hij heeft wel humor.

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 09:26

De meeste paarden en ruiters hebben hier wel last van.

1. Veel op vreemd terrein oefenen en als dat goed gaat :
2. Instructie mee laten gaan naar de wedstrijd.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 09:29

Herkenbaar, mijn jonge paard is precies het zelfde. Wat bij mijne helpt is eerst even aan de hand werken ( op mij laten letten, stukje grondwerk, naast mij laten lopen en op mij laten letten, niet in mijn persoonlijke ruimte komen, achterwaarts wanneer ik dat wil, na 10 minuten ontspant ze en is ze meer bij mij en is de ergste spanning weg). Ik zou dus thuis veel grondwerk doen. Ook inderdaad veel op vreemdterrein oefenen, die van mij is bij elk vreemdterrein weer gespannen dus dat werkt voor mijne niet zo goed. Het is soms een beetje aftasten wat werkt, de ene longeert thuis alvast of rijd thuis even kort, dat kan ook nog werken om alvast de ergste spanning eraf te halen. Ook kan het inderdaad helpen om hulp vanaf de grond te krijgen omdat dochter zelf waarschijnlijk last heeft van spanning en toch misschien tegenstrijdige hulpen geeft ( teveel vasthouden, spanning). Mocht het lastig zijn als instructeur meegaat dan vooral veel gaan filmen, ook het moment vanaf het van de trailer komen, daar begint het vaak al.

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 09:34

@luffwinny dat doen wij nu thuis inderdaad ook veel (jolanthe schretlen helpt mijn dochter hierbij regelmatig) maar dat hebben we nog nooit op vreemd terrein gedaan. Ik bedenk me dat dat niet zo'n slecht idee is!

@diantaM ik hoop idd dat de nieuwe instructeur dat tzt een keer zou wilden, mee op cc.

Bedankt hoor, voor alle tips tot zover!

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 09:34

Er zelf geen probleem van maken is het eerste wat je moet doen. Zoals ik het lees zijn ze beide onervaren op wedstrijden. Dus het enige wat je kunt doen is gewoon op wedstrijd gaan en net doen alsof je neus bloed. Ze hebben beide kilometers in de benen nodig, zoals ik dat dan noem. Mijn huidige paard is toen we net starten regelmatig de baan uit gevlogen. Ook een paar keer zo'n lieve jury getroffen als jullie. Dus gewoon mijn tijd vol mogen maken, ondanks dat ik had afgegroet. Naarmate paardlief sterker in haar lijf werd. En dus vaker op vreemd terrein was geweest, gingen de proeven steeds beter. Wat ik in die tijd ook veelvuldig heb gedaan is op buitenritten gaan. Leren ze ook heel veel van.
In jouw geval moet de pony dus nog leren dat je dochter wel een stabiele factor is op wedstrijd. En dat heeft gewoon tijd nodig. Trek daar gerust een jaar voor uit.

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 09:36

@frieswytske dank voor je bericht. Ik laat het mijn dochter lezen, ik denk dat ze er heel veel aan zal hebben!

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 09:40

Koekie73 schreef:
@luffwinny dat doen wij nu thuis inderdaad ook veel (jolanthe schretlen helpt mijn dochter hierbij regelmatig) maar dat hebben we nog nooit op vreemd terrein gedaan. Ik bedenk me dat dat niet zo'n slecht idee is!

@diantaM ik hoop idd dat de nieuwe instructeur dat tzt een keer zou wilden, mee op cc.

Bedankt hoor, voor alle tips tot zover!

Wat goed dat jullie thuis al bezig zijn met grondwerk, dan is dat niet onbekend voor de pony. Ik weet niet wat dochter haar ervaring is maar ik snap dat het voor een kind wel lastig is om een onervaren pony erdoor heen te rijden, dan kan het op de grond voor beide wat veiliger zijn en wat meer vertrouwen geven voor ze erop moet, ook kunnen ze beide eerst wat ontspannen. Als je wat eerder naar concours gaat kun je hier eerst rustig te tijd voor nemen, tijdstress is ook nooit een succes :D
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 30-06-19 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 09:41

hoop funclinics doen, daar zit toch ergens iets van competitiedrang bij dus benader je een beetje dat wedstrijdstressgevoel.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

MirandaMalik

Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:18

Langer de tijd nemen en niet zo gericht zijn dressuur en op presteren met wedstrijden.
Een jong paard is misschien sowieso geen goede match voor jouw dochter en het betekent veel meer begeleiding en hulp, vooral in de zin van omgang met een paard.
Het is op dit moment dus aan te raden langer bezig te gaan met instructie/begeleiding die helpt met het gedrag van het paard (hoe komt het en hoe je daar op moet reageren) dan dressuur les.
Het hoeft dus niet persé grondwerk te zijn ( al is dat natuurlijk ook al heel goed) maar meer gericht op de problemen die er zijn met rijden.
Want de zweep erover en aanpakken helpt toch niet als je oorzaak niet weet (al verwacht ik dat het onzekerheid is van amazone en paard en dan is dat niet de goede aanpak) en het zou zonde zijn als het daarop gaat mislopen.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

FrNo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:32

En misschien een keer een oefendressuurwedstrijd rijden.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:33

Ik zou het beeld van een drakenpony die stout doet en pubert een beetje proberen los te laten.

Een pony die zich afsluit, niet meer bereikbaar is voor je hulpen, die hinnikt en continu de omgeving in de gaten moet houden, en die wanneer je hem pusht gaat steigeren en bokken, klinkt mij niet in de oren als een stoute pony. Die klinkt voor mij als een onbegrepen pony die het ongelooflijk spannend en eng vindt.

Ik zou hem dus niet benaderen als een pony die stout is, maar als eentje die het gewoon heel erg moeilijk vindt. Geef hem dus vertrouwen niet door hem te pushen als het hem niet meer lukt (want dan gaat hij alleen maar grotere signalen geven dat het hem ECHT niet lukt, zoals bokken, en op die manier gaat het rijden nooit ontspannen worden), maar door hem aan te moedigen en wellicht hem in kleinere stapjes aan vreemd terrein te laten wennen. Denk inderdaad aan uitjes op andere terreinen waar niet zo veel stress en druk bij komt kijken (want al zouden júllie niet gestrest zijn, dan zijn alsnog alle mensen om je heen dat wel) en dergelijke, waarbij hij niet op een bepaald moment perfect moet presteren.

Grondwerk zou inderdaad ook een perfecte ondersteuning hierbij zijn.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 10:36

@luffwinny daarom heb ik 1x per week er ook een wat ouder en zeet ervaren ruitertje er op rijden. goed voor de pony, goed voor mijn dochter. Al is mijn dochter ook absoluut geen beginner overigens en rijdt ze de pony verder heel netjes en vooral vriendelijk. We zijn sowieso altijd erg op tijd zodat er geen tijdstress is idd. We maken er altijd een uitje van (wat lekkers mee voor onderweg :D ) en we genieten er allebei van om met pony oppas te zijn. Ze heeft zelf ook al wel wedstrijd ervaring, maar vooral in het springen en (oefen) crossen.
Pony is geen sensibel ding. Tijdens de schriktraining was hij nieuwsgierig en nergens bang voor. Ging gewoon lekker voor de bladblazer staan en vond koekiemonster in de kliko helemaal niet boeiend LOL.
Hij is gewoon wat brutaal en probeert dochter uit en dat kent zij idd niet. Daar heeft ze wel begeleiding bij en doet ze zo goed, dat het thuis helemaal geen issue is onder het zadel of aan de hand.

Nu op vreemd terrein nog ;-) We moeten er duidelijk bovenop zitten, want hoe neemt de ruimte die hij voelt dat is duidelijk.

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:39

Als ik het goed begrijp, is de pony eigenlijk ook nooit op vreemd terrein afgezien van die 2 wedstrijden? Dan vraag je ook gelijk nogal wat van de pony.

Ik zou voorlopig geen wedstrijden starten, maar veel oefendressuur doen op vreemde plaatsen, lessen op vreemde plaatsen etc. Jullie moeten kilometers maken, maar op wedstrijd is dat waarschijnlijk niet de beste situatie.

Edit: had bericht hierboven nog niet gelezen.
Ik zou toch zeker de gedachte loslaten dat de pony brutaal is. Dit is geen brutaal gedrag, het dier is jong en kent nog niets en wordt in het diepe gegooid. Je kan niet van hem verwachten dat als hij nooit op vreemde plekken komt, hij hier in volledige ontspanning zal lopen. En als dat wel van hem wordt gevraagd en hij gestraft wordt wanneer hij niet goed luistert, dan vind ik het niet gek dat hij in de staak gaat.

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 10:43

MirandaFuego schreef:
Langer de tijd nemen en niet zo gericht zijn dressuur en op presteren met wedstrijden.
Een jong paard is misschien sowieso geen goede match voor jouw dochter en het betekent veel meer begeleiding en hulp, vooral in de zin van omgang met een paard.
Het is op dit moment dus aan te raden langer bezig te gaan met instructie/begeleiding die helpt met het gedrag van het paard (hoe komt het en hoe je daar op moet reageren) dan dressuur les.
Het hoeft dus niet persé grondwerk te zijn ( al is dat natuurlijk ook al heel goed) maar meer gericht op de problemen die er zijn met rijden.
Want de zweep erover en aanpakken helpt toch niet als je oorzaak niet weet (al verwacht ik dat het onzekerheid is van amazone en paard en dan is dat niet de goede aanpak) en het zou zonde zijn als het daarop gaat mislopen.


Waar lees je dat wij niet de tijd nemen en zo gericht zijn op dressuur en presteren? Dat is namelijk helemaal niet zo. Ze krijgt les van iemand die juist ervaring heeft met het opleiding van jonge paarden en daar ligt de nadruk op de basis, balans, vertrouwen. Niet op dressuur en wedstrijden. Dat ze nu B dressuur start, is omdat dochter het leuk vindt om dit met haar vriendinnen van de club te doen en het is ónderdeel van wat ze met pony doet. We hebben dus naast die instructie begeleiding van Jolanthe schretlen bijvoorbeeld.
Zowel de instructrice als Jolanthe (als wij) zien dat dit echt een stukje van zijn 'brutale' karakter is en ja dat heeft alles met opvoeden te maken want anders wordt het erger. Dat gaat echt niet met zweep erover. Maar als hij gevaarlijk gaat doen onder het zadel, krijgt hij een tik ja.

Mijn dochter gaat absoluut niet op wedstrijd vanwege punten of met welke verwachting dan ook. Dat doet ze puur omdat ze er lol in heeft, het leuk vindt om samen met pony te doen en om hem ervaring op te laten doen. Vanuit mij ligt die druk er al helemaal niet, van mij hoeven die wedstrijden namelijk niet :)

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 10:52

Aleeneh schreef:
Ik zou het beeld van een drakenpony die stout doet en pubert een beetje proberen los te laten.

Een pony die zich afsluit, niet meer bereikbaar is voor je hulpen, die hinnikt en continu de omgeving in de gaten moet houden, en die wanneer je hem pusht gaat steigeren en bokken, klinkt mij niet in de oren als een stoute pony. Die klinkt voor mij als een onbegrepen pony die het ongelooflijk spannend en eng vindt.

Ik zou hem dus niet benaderen als een pony die stout is, maar als eentje die het gewoon heel erg moeilijk vindt. Geef hem dus vertrouwen niet door hem te pushen als het hem niet meer lukt (want dan gaat hij alleen maar grotere signalen geven dat het hem ECHT niet lukt, zoals bokken, en op die manier gaat het rijden nooit ontspannen worden), maar door hem aan te moedigen en wellicht hem in kleinere stapjes aan vreemd terrein te laten wennen. Denk inderdaad aan uitjes op andere terreinen waar niet zo veel stress en druk bij komt kijken (want al zouden júllie niet gestrest zijn, dan zijn alsnog alle mensen om je heen dat wel) en dergelijke, waarbij hij niet op een bepaald moment perfect moet presteren.

Grondwerk zou inderdaad ook een perfecte ondersteuning hierbij zijn.


Hmmm dat zet me wel aan het denken. Echter, iedereen om ons heen die ons begeleid geeft aan dat het echt een stukje karakter is dat je meteen aan moet pakken. Onze eigen oplossing tot nu toe was bij bijv staken was dat ik dan bijv mee ging lopen om hem een steuntje in de rug te geven. Echter volgens instructrice (niet Jolanthe hoor, die is ook van de vriendelijk aanpak) geven we hem dan zijn zin en neemt hij een loopje met ons.

Mijn dochter (en ik) verwachten eigenlijk nog niet veel van hem. Hij hoeft echt niet compleet ontspannen te lopen, maar bokken en steigeren en staken mag hij niet. Als ze gewoon de ring rondkomen is dochter al blij. Thuis lukt dat prima. Je ziet wel dat hij de neiging heeft tot klieren.

Ik heb zelf pas 3 jaar ervaring met paarden/pony's dus ik weet eerlijk gezegd ook niet waarom hij bijv hinnikt op vreemd terrein? Daarom ben ik ook al een tijdje op zoek die dochter kan begeleiden op ander terrein. Ook omdat het voor een kind met autisme lastig is om aanwijzingen van je moeder aan te nemen (moeder is moeder, begeleiding is begeleiding) Maar dat is heel lastig. Instructie die ze tot nu toe heeft gehad, heeft daar tot nu toe of geen tijd voor of wil dat dan alleen voor de leerlingen die al Z rijden |o

Ze gaat nu lessen bij iemand die zelf een beperking heeft en snapt dat niet altijd alles volgens boekjes verloopt. Ik hoop dat dat prettig zal zijn. En ik hoop dat hij bereid zal zijn een keer mee te gaan. Niet om een perfecte proef te rijden (want daar gaat het ons helemaal niet om) maar gewoon om te zien wat er gebeurt en weer verder te kunnen.

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 10:55

Overigens voor de duidelijkheid; drakenpony is gewoon een als grapje bedoelt he? We zijn nl allebei ongelooflijk gek op dat dier.

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:58

Ga af van de gedachte dat de pony brutaal is. Dat is hij, zoals ik het uit jouw verhaal begrijp echt niet. Hij vind het vooral spannend. En reageert daarop door zich af te sluiten voor de hulpen van je dochter. Komt, zoals ik al eerder zei, heel bekend voor. Gewoon de tijd nemen om hem aan het hele gebeuren te laten wennen. En vooral niet gaan pushen, dat heeft bij dit soort pony's/paarden een negatief effect. Daardoor denken ze juist dat het spannend en eng is. Die punten komen vanzelf wel als de pony gewend is aan het hele wedstrijdgebeuren. Kan je zeggen dat het bij mijn ene paard wel een dik half jaar heeft geduurd voordat wij onze eerste winstpunt samen hadden. En heb ook wel een keer verlies gereden in de B, doordat het paard dus een paar keer de baan uitvloog. Maakte mij in die tijd helemaal niet uit, omdat ze ervaring op moest doen in de ring. En ook niet reageren op de kritiek die je van je mede rijders krijgt, omdat je het anders doet dan dat zij doen.

Net je vorige antwoord gelezen. Denk dat die instructie jouw dochter vooral ook heel snel naar de Z wil hebben. Lekker over gaan stappen naar een andere instructie die jouw dochter wel begrijpt en de tijd wil nemen om jouw dochter en de pony samen op te leiden naar een hoger niveau.


har166

Berichten: 2031
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:01

Jij hebt weinig ervaring en je dochter heeft weinig ervaring. 13 lijkt voor jou heel wat maar dat is het niet. En een pony van 5 is zooooo jong! Het is geen stukje stoutheid of karakter, je pony geeft aan dat hij het spannend vindt en het niet begrijpt. Dat kun je niet afstraffen ( met een zweep ) het betekend dat jullie als team moeten leren. Als jouw dochter dat gedrag wil afleren met een schop en een zweep dan zou ik je als instructrice vragen af te stappen en een fiets te kopen. Kijk eens in de buurt naar proefgerichte clinics, daar word je begeleid met het rijden van proeven. Laat het echte rijden voor punten nou maar even los, ga aan de slag met de pony verder beleren. Met 5 jaar zijn het echt nog guppies.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:02

Maar je kan heel erg van een paard houden, ook als het een draak is :P Het feit dat je hem drakenpony noemt, geeft wel aan dat jullie zijn gedrag als onredelijk zien. Als je hem ziet als bange pony, had je hem geen drakenpony genoemd :)

Ik denk dat het voor jullie ook belangrijk is om door te hebben wanneer de pony inderdaad brutaal is (en aangezien het bokt is, zal ik wel even bij zeggen, mits hij lichamelijk in orde is) en wanneer die gewoon bang is. Wanneer die brutaal is, zou ik hem aan het werk zetten, niet de kans geven om te gaan klieren. Is hij bang, dat is het belangrijk dat je dochter vertrouwen en zekerheid geeft aan de pony. Dan moet ze hem laten weten dat het niet eng is, praat tegen hem, beloon hem, laat zijn vertrouwen en zekerheid groeien. En dan kan het ook zeker helpen als iemand meeloopt ter ondersteuning. Mijn jonge paard kroop op vreemd terrein zo ongeveer in mijn vader, maar dat gaf haar wel het vertrouwen om door te blijven lopen en wanneer ze alles een beetje gezien had, liep mijn vader weg en konden we langzaam gaan rijden.

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:08

Bedenk mij ineens nog wat. Wat doet jouw dochter als ze iets spannends vind? Houdt ze dan bv. haar adem in. Zo ja, zou ik daar op in gaan spelen, want daardoor kan de pony ook denken dat het spannend is.

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 12:01

hmmm ik heb steeds gedacht dat hij het eng/spannend vond. Instructrice heeft ons er op gewezen dat niet bang is, maar dochter uitprobeert. Als voorbeeld: tijdens het losstappen thuis in de buitenbaan waren ze aan het stappen. Op een gegeven moment kwam de maneges naar buien langslopen. Pony begint een beetje achteruit te dribbelen. Mijn interpretatie; hij vindt het een beetje spannende situatie (want toen stonden we nog kort op deze stal en nog geen bekende situatie voor hem)

Op dat moment komt instructrice (want dochter had les, privé) em zegt dat hij heel ongehoorzaam is want hij stapt achteruit terwijl dochter dat niet heeft gevraagd. Dochter legt uit dat ze denkt dat hij het gewoon even spannend vond en dat hij rustig even mocht kijken van haar.

Zo zijn er meer dingen. Hij staakt soms (vanaf het begin al) ook zonder reden; er is dan echt niets spannends. Hij is dan echt niet vooruit te krijgen. Dochter rijdt in principe altijd zonder zweep eigenlijk. Ik ga haar dan gewoon helpen en dan helpt dat prima en rijden ze weer verder. Instructrice geeft aan dat hij er weer mooi mee weg komt want hij gaat het gewoon weer proberen. Dus moet dochter zweep erbij.
Omdat hij ook wat ging bokken onder het zadel (ja pony is op de foto gezet en is nadat bleek dat hij oa droes had, helemaal genezen verklaard. Dit is allemaal daarna) gaf instructrice aan; je kunt dit in de longeercirkel oplossen of je moet ht durven om onder het zadel hem een flink schop voorwaarts te geven als hij gaat bokken en steigeren. Dochter is niet zo van de harde aanpak. Dus zijn we toen met longeren begonnen met hem te corrigeren als hij ging bokken of niet luisterde; voorwaarts oplossen en als hij ging rennen, bijvoorbeeld terug in draf en weer opnieuw aan laten galopperen. Daarna is dochter in de longeercirkel op hem gaan rijden; op de volte en zonder prikkels (want dichte longeercirkel) en dat ging heel goed.
Mijn dochter is niet bang en zit hem niet in de weg bijv. dus daarna weer lekker de binnen- en buitenbak in. Dat gaat eigenlijk heel goed. Ze zijn 2 keer mee gaan doen in de B op stal nu en ze hebben de laatste keer een hele nette proef gereden.
Verder doet dochter heel veel andere dingen met hem.

Ik twijfel dus nu; hoe zie ik nu of hij idd is zoals instructice zegt of dat hij het allemaal idd wat spannender vindt en hij die zachtere aanpak nodig heeft waar wij mee begonnen waren?

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:11

Nou ja, het is wel zo dat als hij iets eng vindt, hij wel gehoorzaam moet blijven. Hij mag best kijken, maar hij mag inderdaad niet er vandoor gaan, achteruit lopen etc. Maar je moet wel oppassen dat je hem niet gaat afstraffen omdat hij bang is, maar dat je hem corrigeert.
Probeer te voorkomen dat hij achteruit gaat lopen en als hij toch te snel is, houd dan rustig een voorwaartse hulp aan zonder boos te worden. Hij moet niet nog banger worden, maar wel leren dat hij moet blijven luisteren.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:34

Puberen bestaat niet bij paarden.

Ik zou je echt verdiepen in hoe een paard leert. Als je paard thuis alles goed snapt en op locatie niet, dan heeft hij stress en/of zoveel prikkels dat hij niet meer naar je kán luisteren.

Het is normaal in een leerproces dat je eerst iets aanleert op een rustige, prikkelvrije plek en daarna steeds meer prikkels toevoegt en kijkt of het geleerde behouden blijft. Dit kan je het beste langzaam opbouwen, steeds iets toevoegen, kijken of de pony ontspannen blijft en goed blijft luisteren en dan weer een stapje verder gaan.

Elk paard is gebaad bij duidelijkheid. Het gaat dus niet om hard of zacht zijn, maar duidelijk zijn. Dat doe je bij angst en bij niet-willen. Bedenk je dat je de pony dingen aan het aanleren bent, ik krijg echt de kriebels van de uitspraken van de instructeur: "hij komt ermee weg" of "je moet de pony niet laten winnen" -O-

Als je graag een continue strijd met je paard wilt hebben, dan is dat natuurlijk een keuze. Of wil je dat je paard meedoet omdat hij het leuk vind en ontspannen is in jullie omgeving?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers