[HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:56

Volgens mij ook echt geen schimmel en blij te horen dat je eindelijk wat kan genieten van je kleine man. Is jullie gegund

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:17

Fijn dat het nu zo goed gaat. En gelukkig een normale stand hoefbeen. Komt vast goed.
En ik denk ook geen schimmel.

Aaah Odin wat leuk dat ze zo spelen.

http://www.freewebs.com/stalvanhethoofddiep
Enya op 102 dgn dracht. 30 Sept.

Tinniie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2019 deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:19

Idd ik denk ook geen schimmel maar een mooie grullo :)

Gelukkig ziet het er goed uit nu!

Diertjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:34

Goed te horen dat het zo goed gaat met Power, hij ziet er goed uit!

En ik zag nog een hele knappe langs komen die drafpasjes liet zien. Tof dat je het eindelijk op camera hebt!

Ja, ben echt blij dat Odin de bal zo leuk vindt, geen miskoop :D

Lijstje 29 juni schreef:
29 juni 2019
Vulina - Uriante - 333 dagen
Vulina - Tanita - 328 dagen
cupido1996 - Camilla - 327 dagen

Celestexxxxx - Wickey - Verrassing! Mei/juni
Suus_Elviera - Blossom - Verrassing

Aanpassingen voor de lijstjes graag door pb’en.
Voor de veilige lijst merrienaam en aantal dagen drachtig, voor de openingspost datum bevallen, naam veulen en geslacht veulen

Enquete over de geboren veulens
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... g/viewform

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 10:48

Ik dacht ook al die tijd geen schimmel, maar idd een mooie grullo... Maar hij heeft wat witte haren op zijn neus waarvan ik twijfel of hij ze al had en hij krijgt lichtere haren om zijn ogen waarvan ik weer twijfel of ze wit zijn... Ik wilde toch liever uitsluitsel, dus ik heb een test opgevraagd voor alleen het schimmelgen.
Dan is misschien de shock minder groot als hij toch schimmel blijkt, haha!

“Real cowboys never run, they just ride away.”

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 10:54

Volgens mij heeft Julie niet meer genoeg melk om het drinken van Tulip bij te benen. Ze staat op 3a4kg merriebrok per dag. Merriebrok opvoeren? Kan dit te maken hebben met de warmte? Tulip gaat nu wat over op (leiding)water maar ik lers hier dat dat niet goed is?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 10:56

Op een gegeven moment gaan veulens water drinken en over op brokjes en hooi. Maar hoe oud is je veulen nu?. Ik had mijn merrie oo 6 keer een kilo op een dag. Dus 6 kilo, dat had ze wel nodig :j

[KS-ITP] Eerder dan verwacht geboren
As long as we're together, kerstmuts has no end.♥ [o]

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:01

Cioccolato schreef:
Op een gegeven moment gaan veulens water drinken en over op brokjes en hooi. Maar hoe oud is je veulen nu?. Ik had mijn merrie oo 6 keer een kilo op een dag. Dus 6 kilo, dat had ze wel nodig :j

Tulip is morgen 3 weken oud. Ze is zoiezo wel heel snel. Eet gras en hooi mee, likt Julie haat voerbak uit. Wou haar vanaf morgen handje veulenbrok meegeven. Maar veronderstel dat ze wel gewoon de melk nodig heeft?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:03

Op 3 weken oud is water echt uit den boze ;)

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie-drachtigheids-veulen- begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
fokadvies voor dressuur paarden

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:04

Vulina schreef:
Op 3 weken oud is water echt uit den boze ;)

Vreesde ik idd voor. Maar wat kan de reden zijn voor te weinig melk? Ik heb haar nu al extra brok gegeven

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:06

Ik hou het niet uit m'n hoofd hoe oud alle veulens zijn, maar dat is idd te jong. Melk is zeker nodig! Waarom denk je dat er te weinig melk is?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:12

Cioccolato schreef:
Ik hou het niet uit m'n hoofd hoe oud alle veulens zijn, maar dat is idd te jong. Melk is zeker nodig! Waarom denk je dat er te weinig melk is?

Als ik aan de speen trek komt er weinig tot niets uit en omdat ik ze dan naar de waterbak zie gaan. Weet niet of ik het daaraan mag concluderen. Vrijdag moeten we zoiezo mey Julie op controle

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:23

Waterbak uit bereik van het veulen houden. Meestal denk je dat er weinig uit komt of het uier er klein uit ziet. Maar zolang het veulen groeit krijgt ie dus genoeg.
Hier worden ze ook wel eens weg gejaagd. Drinken ze vaker dan dat ik zie. Zitten overal bij als het even kan, waterbak, voerbak, stenen, zand, gras

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:28

Cioccolato schreef:
Waterbak uit bereik van het veulen houden. Meestal denk je dat er weinig uit komt of het uier er klein uit ziet. Maar zolang het veulen groeit krijgt ie dus genoeg.
Hier worden ze ook wel eens weg gejaagd. Drinken ze vaker dan dat ik zie. Zitten overal bij als het even kan, waterbak, voerbak, stenen, zand, gras

Gaat om automatische waterbakken dus dat moet ik even bekijken hoe ik die kan afschakelen... dan logt namelijk de rest van de stal ook plat.
Uier op deze moment

Afbeelding

Diertjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:30

Ik zie bij Odin ook dat ie na een week of 2/3 veel meer moeite moest gaan doen om melk uit de uier te krijgen. Werd ie ook agressiever. Volgens mij is dat ook enigszins normaal? Hij staat echt met zn neus tegen de uier te duwen en 'slaan' en heel boos aan de speen te trekken, maar daarna wel gewoon flink drinken.

Water mee drinken doet ie nu een week of 3 volgens mij en hij is nu ruim 7 weken. Ik heb hem geen enkele keer aan de diarree gezien, gelukkig.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:32

Hier gelukkig ook geen teken van diaree, baby groeit gestaag. Het ids ook niet dat ze het water er zelf uitkrijgt maar ze drinkt de bodempjes op die Julie laat staan.

Hou het zoiezo goed in het oog...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:33

Als veulen zwak toont zou ik me zorgen gaan maken. Maar zolang veulen groeit, speelt, slaapt..
Hier worden ze ook wel eens agressief met drinken, maar ik denk niet dat het te maken heeft met te weinig melk of moeilijk te krijgen. Vaak worden ze dan ook gelijk gecorrigeerd door de merrie.
Veulens drinken vaak kleine beetjes dus het lijkt me zorgwekkende dat het uier op knappen staat, de melk eruit spuit als het veulen er al is. Het veulen drinkt constant eigenlijk de merrie 'leeg'

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:34

Tinkerbelss, wat fijn dat het zo veel beter gaat!

ciocollato, wat een mooie foto's! mooie kleur zeg, ik hou er wel van, zo donker.

Odin kan zo in het NL elftal! leuk om te zien dat ie zo veel lol heeft.

vanaf wanneer mogen ze wel water meedrinken?

Met Safira twijfel ik ook nog steeds over wel of geen schimmel, ik denk van wel. Wat kost zo'n test?

ik geef haar al een paar dagen brokjes, en dat lust ze graag... maar haar moeder ook :) .. dus dat wordt nog even oppassen. gras en hooi eet ze ook mee. Ze is nu bijna 5 weken.
We zijn ook al aan het oefenen met meelopen aan het halstertje. Omdoen en meelopen lukt meestal wel, alleen het halster weer afdoen is nog wel eens een gevecht. Komt goed. (zolang ik nog sterker ben dan haar).
Afbeelding

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:36

Ja ik maak me inderdaad nog niet zo'n zorgen omdat er geen enkel teken is dat ze zich niet goed voelt. Maar vroeg het me af omdat het hier toch besproken werd... dank voor jullie adviezen!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:36

dat grof geweld tegen het uier is ook natuurlijk instinct om het toeschietreflex op gang te brengen hoor, heeft niet veel te maken met veel of weinig melk.

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:37

Melken vind ik ook nog een kunst opzich, ik krijg er niks uit terwijl m'n vader zo kan melken. Ik moet nog oefenen _O-

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:54

Veel merries laten de melk ook niet schieten met melken, alleen bij zuigen en veulen dat er tegen aan duwt. Er zijn maar weinig merries die niet genoeg melk hebben eigenlijk..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie-drachtigheids-veulen- begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
fokadvies voor dressuur paarden

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:05

Wij hebben natuurlijk in het begin moeten melken omdat het amper op gang kwam etc.
Ik kreeg er niks uit en m'n vader wel.. Dat moest toch om alles op gang te helpen. Ben je mooi klaar mee, hij zegt ook moet je zo en zo doen ipv alleen maar trekken want dan krijg je er niks uit.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:40

Laurievc schreef:
Cioccolato schreef:

Gaat om automatische waterbakken dus dat moet ik even bekijken hoe ik die kan afschakelen... dan logt namelijk de rest van de stal ook plat.
Uier op deze moment

[ [url=m/dFPUK8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die uier ziet er me perfect bedronken uit. Veulen duwen idd tegen hun uier om melk eruit te laten komen erna.
Als de melk eruit zou spuiten dan zou ik me pas zorgen maken.

Als je regelmatig check up doet en je ziet dat de spenen klein en nat zijn dan wordt er gretig van gedronken en zou ik me nog niet teveel zorgen maken.

Het is natuurlijk heel warm en de melk is ook warm.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:59

Oke top dankjewel, dan ben ik al iets geruster haha. Nu even het water drinken in het oog houden. Maar het is nogal een slimme en snelle dame... spenen zijn inderdaad altijd nat en ik zie haar veel melk drinken