Eyota training vanaf de grond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Kimmsel

Berichten: 811
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Eyota training vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-19 21:43

Ik volg sinds December 2018 de opleiding Natural Horsemanship Instructrice. In de opleiding hebben we loswerken, grondwerk, dubbele lange lijnen en rijden behandeld. Als eindopdracht moest ik een paard buiten mijn opleidingspaard trainen. Gelukkig heb ik er 2. Raan werd het 'opleidingspaard' (inclusief rijden) en Eyo mijn trainingspaard (dit is zonder rijden). Het afgelopen half jaar hebben we geoefend en getraind aan de onderdelen die ik met de opleiding krijg. Afgelopen woensdag heeft mijn moeder alle onderdelen op de foto gezet voor het verslag.

Paspoortje:
Leo Eyota
Paint Horse merrie uit 2016
Nu 2 jaar in mijn bezit
Voor haar volgtopic, klik hier


Ik geef jullie graag een kijkje in onze training! (Gewoonlijk bevat een training gewoon 1 onderdeel, echter nu alle 3/4 onderdelen achter elkaar gedaan.)


Eerst even kroelen natuurlijk.
Afbeelding

Loswerken | Samen op de cirkel. Helaas niet helemaal scherp, maar die manen. <3
Afbeelding

Grondwerk | One rein stop. Dit wordt mijn handrem onder het zadel.
Afbeelding

Grondwerk | Follow the lead. Hierbij moet ze de leadrope volgen terwijl ik naar achteren stap. Het resultaat is dat ze dus een rondje van je af draait, omdat ze de druk van de lijn leert volgen. Dit is voorbereiding op de dubbele lange lijnen, omdat je haar hiermee de druk leert volgen en met de lijn langs haar achterbenen leert omgaan.
Afbeelding

Grondwerk | Lus om achterhand. Ook voorbereiding op de dubbele lange lijnen. Eerst vanuit stilstand, waarbij je een lus om de achterhand legt en altijd ook een hand de leadrope aan de kant van het hoofd houdt, zodat je haar altijd om je heen kunt inbuigen. Zo kan nooit per ongeluk de achterhand bij je eindigen terwijl ze het misschien spannend vinden. Als je een paard hebt welke 'bevriest', kun je hem enkele pasjes laten doen.
Afbeelding

Grondwerk | Samen op de cirkel, in dit geval halthouden op de hoefslag. Dit is ter voorbereiding op de dubbele lange lijnen. Als ze binnen 2 lijnen staat, wil je niet dat ze naar je toe draait/loopt bij het halthouden, dan kom je namelijk in de knoop te zitten. :+
Afbeelding

Dubbele Lange Lijnen | Opzetten. Dit is in eerste instantie het opzetten van de dubbele lange lijnen. Je zorgt er altijd voor dat je de lijn aan het hoofd binnen over je arm hebt hangen, zodat je deze snel kunt pakken in nood. Eerst krijg je de gewenningsfase, waarin de lijnen aan het touwhalster worden bevestigd en het paard stap voor stap kan wennen aan de lijnen (over de rug, daarna pas achter de benen langs).
Afbeelding

Dubbele Lange Lijnen | Gewenningsfase met de lijnen aan het touwhalster en de buitenlijn over de rug (in plaats van achter de benen langs).
Afbeelding

Dubbele Lange Lijnen | Gewenningsfase nogmaals.
Afbeelding

Dubbele Lange Lijnen | Menpositie, vanachter het paard het aanleren van teugelhulpen en sturen.
Afbeelding



En als bonus, omdat mijn moeder er toch was en ik alle onderdelen al had doorgelopen, nog even gespeeld met haar.

Cirkelen rondom het tonnetje vind ze best interessant. Op deze manier kan ik er soms ook nog foutjes bij mij uithalen. Ik kan mijn benen niet teveel bewegen, en soms merk ik dat het zo beter gaat. Dan weet ik gelijk wat er vanaf de grond fout gaat - teveel bewegen, looprichting verkeerd. Dus dit doen we voor ons plezier, maar ook voor de verfijning. :Y)
Afbeelding

Vervolgens inparkeren en even hangen... Kent ze allemaal al erg goed.
Afbeelding

En in een opwelling ook maar even gaan zitten. Dit is niet voor het eerst dat ik erop stap en ze is altijd heel cool en braaf. Vandaar dat ik in deze 2 minuten zonder cap geen bezwaar zag. :o
Afbeelding

En een paar pasjes draf! *\o/* Klik om af te spelen.


Nog zijwaarts over een balkje. Deze heeft ze ook ontzettend goed door en is ze erg ijverig mee. We zijn ook bezig met zijwaarts naar me toe over de balk wijken, maar die vind ze nog wat lastiger. (Niet op de foto helaas.)
Afbeelding

En ze mocht ook even steigeren op commando. :D
Afbeelding


Ik hoop dat jullie onze training leuk vinden om mee te lezen!
Wie het leuk vindt om ons en Eyo haar opleiding tot rijpaard te volgen, hier is de link naar ons volgtopic: EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen


Femkers

Berichten: 57
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:08

Mooie pony <3 jullie zijn een leuke combi

T a c y

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Eyota training vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:39

Leuk topic en bekende oefeningen! Welke opleiding doe jij? :D

IG: @arabierjoep

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Eyota training vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:27

Ik ben echt zo verliefd op je paardje <3
Ook echt leuk om te zien hoe je alles met haar aanpakt. Maar klopt het dat je volgtopic niet meer open is? Anders ligt dat aan mij haha

Monique1963

Berichten: 8624
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Eyota training vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:55

Hartstikke goed en duidelijk verslag! Mooi paard ook! Ik heb je andere topic aangestipt. Veel plezier met je opleiding!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Kimmsel

Berichten: 811
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-19 18:44

Cera_D schreef:
Ik ben echt zo verliefd op je paardje <3
Ook echt leuk om te zien hoe je alles met haar aanpakt. Maar klopt het dat je volgtopic niet meer open is? Anders ligt dat aan mij haha


Volgens mij is het topic nog wel open, maar heb al eventjes geen update meer gepost in verband met vrij weinig reactie. Het voelde een beetje als een eenzijdig topic. :+ Eerste update zit er wel weer aan te komen, want ze gaat ontzettend goed!

Isabel_K
Ik doe de opleiding Natural horsemanship bij dressuurnatuurlijk in Middenbeemster. In augustus studeer ik hopelijk af. En daarna hoop ik paarden te kunnen gaan trainen met namen jonge en probleempaarden. :D

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Eyota training vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:52

Ohhh wat een leuk overzicht zo :D Wanneer kom je mij en Nova trainen? :=

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Kimmsel

Berichten: 811
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-19 18:55

Emita schreef:
Ohhh wat een leuk overzicht zo :D Wanneer kom je mij en Nova trainen? :=


Als Nova weer lekker loopt komt ik gewoon een dagje langs, Emita! Het mag dan een beetje uit de buurt zijn, maar dan kom ik gewoon een dagje. *\o/*

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Eyota training vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 19:08

Lijkt me super leuk!! Ik wil ook wel een keer bij jou langskomen *\o/*

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

AnnetteFlame

Berichten: 1440
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Eyota training vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:10

Volg je al heeel lang stiekem en je volg topic ook. Mooi topic dit, prachtig hoe je haar voorbereid op alles waardoor t eigenlijk voor haar allemaal kleine stapjes zijn en dus piece of cake. Proficiat hoor! En vooral blijven posten in de volgtopic!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 26 bezoekers