Overlast door eikenprocessierups

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Overlast door eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 21:19

Omroepbrabant
Overige
Ingezonden door Amanda

Afbeelding
Op de grond gevallen rupsen. Foto door Amanda.


Huiduitslag, dikke ogen en vreselijke jeuk. Jaap Noorlander, zijn vrouw, hun drie kinderen en hun paard worden gillend gek van de overlast door eikenprocessierupsen rondom hun huis. "Mijn zoontje zit helemaal onder de bultjes." Jaap maakte melding van de overlast bij Omroep Brabant. En hij is niet de enige. In een dag tijd wisten 900 mensen de weg naar ons speciale meldpunt al te vinden.

Aan de Hubertusweg in Someren-Eind, vlakbij het huis van Jaap, staan zeker veertien bomen met daarin hele grote nesten. Het wemelt er van de eikenprocessierupsen. "Er zit maar één weiland tussen. Als de wind deze kant op staat, waaien al die brandhaartjes hierheen."

Jaap deed meerdere meldingen bij de gemeente en kreeg de volgende reactie: "Heel erg vervelend dat u overlast ervaart van de processierups. Het beleid van de gemeente is dat op onverharde wegen en in bos en natuurterrein geen rupsen bestreden worden. Dat doet de gemeente om natuurlijke vijanden te ontwikkelen."

"Maar die natuurlijke vijand krijgt al die rupsen hier echt niet opgegeten", stelt Jaap. En dus zitten het gezin én het paard met een groot probleem. "We kunnen onszelf dus helemaal inpakken als een mummie en zelf de nesten wegbranden in de bomen rondom onze wei, want daar zitten ze dit seizoen voor het eerst ook. Of een verdelger inschakelen en die 125 euro per uur betalen. Maar ik denk dat die hier een week werk heeft."

Allemaal niet echt haalbare oplossingen, realiseert Jaap zich maar al te goed. En dus loopt hij rond met de vervelende wetenschap: "Hier gaan we de komende tijd nog heel veel last van hebben."

Dat Jaap zeker niet de enige is, blijkt wel uit het aantal meldingen dat in 24 uur tijd bij Omroep Brabant binnenkwam via het speciale meldpunt. Het meldpunt vind je hier.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


kinel
Berichten: 2175
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Overlast door eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:19

Ook wij branden ze weg. Want we kunnen wel laten spuiten maar die in het bos zitten ook vol.
En wat heeft de processierups voor natuurlijke vijand? Zelfs m’n kippen vreten ze niet op.

Kinke

Berichten: 20475
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Overlast door eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:20

koolmezen eten deze rupsen. Denk alleen dat er in verhouding veel te veel rupsen zijn.


kinel
Berichten: 2175
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:26

Kinke schreef:
koolmezen eten deze rupsen. Denk alleen dat er in verhouding veel te veel rupsen zijn.

Wij hebben vele nestkasten hangen , maar idd zoveel rupsen kunnen die vogeltjes niet aan. Dus brander erbij.

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Re: Overlast door eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:00

Ik zat ook onder en 2 buurtgenoten ook heb een bericht gestuurd naar gemeente Ede, nog niks vernomen...

27-11-2015 Welkom home Cruising
13-05-2011 Rust maar zacht lieve Dynamiek, eindelijk kan je nu gaan genieten van de groene weides.

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Overlast door eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:07

Niet zelf wegbranden! De haartjes branden namelijk niet weg, die moeten erg lang op een hoge temp branden. Zo verspreid je de haren alleen maar sneller als je het zelf doet

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Kinke

Berichten: 20475
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Overlast door eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:23

nou, die krengen zijn in ieder geval dood Benfan, dus geen voortplanting meer

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:04

Kinke schreef:
nou, die krengen zijn in ieder geval dood Benfan, dus geen voortplanting meer


Maar nog steeds overal de haren.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Overlast door eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:17

Ja maar ja.. anders heb je er volgens jaar nog meer..

Ik heb wel gelezen dat je je bomen vroeg in het voorjaar kunt behandelen tegen de rupsen.

Schoolplein van mijn dochter zat er ook vol mee..jakkes!

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Kinke

Berichten: 20475
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Overlast door eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:29

Jep. In april kunnen de bomen behandeld worden. Dit jaar wordt het niks meer helaas.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Overlast door eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:52

Vandaag in het bos geweest. Letterlijk elke eik zat vol met processierupsen. Zoveel had ik er in heel mn leven nog nooit gezien :oo

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:16

Het stikt er van idd. Ik loop er met een grote boog omheen als de bomen een strikje om hebben :+ Ik snap werkelijk waar niet dat sommige mensen zelf de processierupsen gaan bestrijden op eigen houtje terwel de gemeente uit voorzorg witte pakken aantrekt inclusief een gasmaker opzetten i.v.m de gevaarlijke los vliegende haartjes die voor ernstige gezondheidsklachten kunnen zorgen.

Biebz

Berichten: 5471
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Overlast door eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:25

Als de gemeente er niks meer aan doet dan snap ik wel dat mensen zelf aan de slag gaan.
Het zijn er idd echt bizar veel :oo
Hier zit letterlijk in elke eik langs de weg meerdere nesten en er hangen geen eens linten om...
Had er best last van en dat terwijl ik alleen maar langs ben gefietst.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Overlast door eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:32

Gelukkig heb ik geen last van die rupsen. Verder is heel belangrijk om geen gif te gebruiken. Probleem van al dat gif is dat de vogels en andere natuurlijk vijanden hier door ook dood kunnen gaan waardoor de plaag alleen maar toe neemt. Echt bizar hoe sommige mensen hun buxxus vol met gif spuiten.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:26

Hier dus ook veel rupsen. Bovenstaande kluwen (foto) lag bij ons naast de rijbak aan de rand van het bos. Ik zag het pas op de terugweg. Had mijn vest langs de bak gehangen en weer aangetrokken daarna. Nu dus een mooie jeukende bult op mijn arm en nog wat kleine bultjes op armen, benen en gezicht. En ik nog naief denken dat het muggenbulten waren, tot ik bovenstaande kluwen dus tegenkwam :+
Gelukkig helpen de allergiepilletjes (Loratadine) goed, dus de jeuk is weg.
Nare beestjes :x

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Overlast door eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:26

Wij hebben ze ook op stal en branden ze idd ook gewoon weg. Nog nooit last gehad van rond vliegende haren. Was ook een nest in de badkuip gevallen en die heb ik tot m'n elleboog in het water gewoon schoongepoetst...toen geen erg in dat het processierupsen waren..nergens geen last van gehad dus de haartjes zullen ook niet tegen water kunnen denk ik.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:30

Ik zie hier nu bijna geen eik meer die geen lintje heeft met: pas op, processierups. Ze moeten er wel echt wat mee gaan doen, want dit is niet normaal. En de bestridingsmiddelen zijn echt alleen schadelijk voor rupsen en larven van de buxusmot. Niet voor andere insecten, ik denk dus ook niet voor de vogels die ze eten. (het bestrijdingsmiddel is een levend organisme dat deze beestjes opeet)

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

lovelyfiefy

Berichten: 5089
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Overlast door eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:03

Wat ik heb begrepen zitten er meerdere fases in die rupsen en vanaf fase 3 krijg je dus jeuk enzo van die haartjes.

Wij zijn hier ook aan het kijken hoe we volgend jaar voor deze fase hier een hele hoop weg kunnen krijgen.
Wat we zelf kunnen doen.
Schijnt dat door bepaalde planten om een boom te planten ze ook de boom niet in gaan ofzo.

Maar wij zijn dus heel erg op zoek naar oplossingen voor volgend jaar :P
Dus als iemand nog tips heeft dan zijn wij een en al oor :D

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Overlast door eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:41

Bepaalde vogels zoeken/fokken die de rupsen eten en die met een touwtje om het pootje aan de boom binden? O:) :=

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

lovelyfiefy

Berichten: 5089
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 17:27

IMJ schreef:
Bepaalde vogels zoeken/fokken die de rupsen eten en die met een touwtje om het pootje aan de boom binden? O:) :=


dat vind ik dan voor de vogel wel een beetje zielig.
maar het idee dat er meer koolmeesjes zouden moeten komen vind ik niet heel erg.
maar ik vraag me af of we die zouden kunnen fokken en dan zouden kunnen uitzetten
en of ze het dan ook lang doen in het wild :+

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje

kinel
Berichten: 2175
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 17:44

Benfan schreef:
Niet zelf wegbranden! De haartjes branden namelijk niet weg, die moeten erg lang op een hoge temp branden. Zo verspreid je de haren alleen maar sneller als je het zelf doet

De haartjes zijn eerder weg dan de rups.

Equardor
Berichten: 101
Geregistreerd: 23-01-11
Woonplaats: ergens waar het rustig is

Re: Overlast door eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:45

wij hadden ook flink nest in een eikenboom. gelukkig wel laag en die heb ik er uitgezogen met een bedrijfsstofzuiger. Daarna water opgezogen en weekje laten staan en geen last gehad van de haartjes.

Niet de wonderen der natuur zouden ons moeten verbazen, maar hoe weinig wij van die wonderen afweten.

kinel
Berichten: 2175
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:30

Vandaag gemaild voor ze weg te laten zuigen, maar ze hebben het zo druk dat ze een ondercappiciteit hebben en dus niet gaan komen. Dus nog maar even doorbijten met jeuk. Volgend jaar echt weer laten spuiten.

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:09

kinel schreef:
Benfan schreef:
Niet zelf wegbranden! De haartjes branden namelijk niet weg, die moeten erg lang op een hoge temp branden. Zo verspreid je de haren alleen maar sneller als je het zelf doet

De haartjes zijn eerder weg dan de rups.


De grote haren wel, maar dat zijn niet de prikharen. Die zie je niet met 't blote oog.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Overlast door eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:40

Hier staat ook bijna geen eik meer zonder lintje.. het is echt niet normaal. Op het schoolplein zijn ze gelukkig weggezogen, maar mijn dochter vertelde (ze is 4 dus of het helemaal klopt?) ze blijven maar komen.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, CaPrIoLe`79, MissSicarius, Sabbientje en 21 bezoekers