Droes op Duindigt, koersen gaan gewoon door

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Droes op Duindigt, koersen gaan gewoon door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 15:20

horses
Draf- en rensport


Een hardnekkig gerucht dat er paarden met droes zouden staan op Duindigt is desgevraagd bevestigd, al gaat het niet om koerspaarden. Volgens zowel renbaan Duindigt als de Stichting Nederlandse Draf- en Rensport (NDR) zijn er voldoende maatregelen genomen en gaan de koersen gewoon door.

Lees het volledige artikel op de site van Horses.nl.

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Droes op Duindigt, koersen gaan gewoon door

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:00

Say whut? _-:( . Hopelijk een goede quarantaine plek op het terrein dan.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:08

Gevalletje waterpokken alleen dan bij paarden. Je mag blij zijn als ze jong hebben gehad. Ik zie het probleem niet.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:11

Blussem schreef:
Gevalletje waterpokken alleen dan bij paarden. Je mag blij zijn als ze jong hebben gehad. Ik zie het probleem niet.


Dan heb je denk ik nog niet op een stal gestaan met veel volwassen paarden die nog niet in aanraking zijn geweest met droes.. Dat is echt niet mals.. Ik zie 't probleem dus echt wel..

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:34

Blussem schreef:
Gevalletje waterpokken alleen dan bij paarden. Je mag blij zijn als ze jong hebben gehad. Ik zie het probleem niet.

De jonge pony van een vriendin van mij is er anders vorig jaar aan overleden... Gevalletje hengstenhouder ontkent droes, pony naar huis, pony ziek, weidemaatje aangestoken, weidemaatje dood... ;(

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:39

nine1987 schreef:
Blussem schreef:
Gevalletje waterpokken alleen dan bij paarden. Je mag blij zijn als ze jong hebben gehad. Ik zie het probleem niet.


Dan heb je denk ik nog niet op een stal gestaan met veel volwassen paarden die nog niet in aanraking zijn geweest met droes.. Dat is echt niet mals.. Ik zie 't probleem dus echt wel..

Dat dus.. heb helaas een uitbraak meegemaakt waar niet snel genoeg gehandeld werd. Hierbij hebben 2 volwassen paarden en 1 drie jarige de ziekte niet overleefd.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:40

Misschien als achtergrondinformatie boeiend om te vertellen dat Duindigt heel erg groot is, met meerdere plekken waar stallen staan. Een groot deel heeft eigen paddocks. Ik weet uiteraard niet waar het is uitgebroken maar het is niet te vergelijken met een gewone stalling.

Je zou het kunnen vergelijken met er is ergens Droes uitgebroken en 3 huizen verder gaan de wedstrijden door.

xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Droes op Duindigt, koersen gaan gewoon door

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:19

Wat @ruitje zegt wilde ik inderdaad net gaan typen :D
Zit echt honderd(en) meters tussen de privé en wedstrijd stallen.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:25

ruitje schreef:
Misschien als achtergrondinformatie boeiend om te vertellen dat Duindigt heel erg groot is, met meerdere plekken waar stallen staan. Een groot deel heeft eigen paddocks. Ik weet uiteraard niet waar het is uitgebroken maar het is niet te vergelijken met een gewone stalling.

Je zou het kunnen vergelijken met er is ergens Droes uitgebroken en 3 huizen verder gaan de wedstrijden door.


Daarnaast wordt droes niet door de lucht verspreid, alleen via (in(direct contact.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:32

Stybba schreef:
Blussem schreef:
Gevalletje waterpokken alleen dan bij paarden. Je mag blij zijn als ze jong hebben gehad. Ik zie het probleem niet.

De jonge pony van een vriendin van mij is er anders vorig jaar aan overleden... Gevalletje hengstenhouder ontkent droes, pony naar huis, pony ziek, weidemaatje aangestoken, weidemaatje dood... ;(

Wow ik had precies hetzelfde
En een prutser van een dierenarts die het op een griepje gooide. Daardoor is alles naar binnen geslagen
Beesje was maar 9 :(

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:33

Bokt-rel in 3,2,1.....

Ik denk echt wel dat ze weten wat ze doen.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:37

Lara_Silver schreef:
Bokt-rel in 3,2,1.....

Ik denk echt wel dat ze weten wat ze doen.

Hier zitten natuurlijk ook grote financiele belangen achter, om iets zomaar geruime tijd te moeten sluiten.Ik hoop wel dat men ervoor waakt dat het niet verspreid wordt. Op mijn stal is wel een hele tijd quarantaine geweest. Een handelaar die daar toen stond (nu weg gelukkig) had een besmet paard meegebracht.En zoiets duurt dan wel minstens 6 weken.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Droes op Duindigt, koersen gaan gewoon door

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:44

Bijna iedere grote commerciele stal heeft zijn opfok jonkies apart van de sporters mede om deze reden.
Ik ga er vanuit dat een stal als Duindigt echt wel zijn quarantaine maatregelen op orde heeft.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:28

ruitje schreef:
Misschien als achtergrondinformatie boeiend om te vertellen dat Duindigt heel erg groot is, met meerdere plekken waar stallen staan. Een groot deel heeft eigen paddocks. Ik weet uiteraard niet waar het is uitgebroken maar het is niet te vergelijken met een gewone stalling.

Je zou het kunnen vergelijken met er is ergens Droes uitgebroken en 3 huizen verder gaan de wedstrijden door.


Tja.. Dat had bij ons niet gebeurd.. Veiligheid voor alles.. :)

BabiiVeeraa
Berichten: 1003
Geregistreerd: 11-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:32

xSCWx schreef:
Wat @ruitje zegt wilde ik inderdaad net gaan typen :D
Zit echt honderd(en) meters tussen de privé en wedstrijd stallen.


En toch heeft 1 van onze paarden die vorig jaar op Duindigt in training stond droes opgelopen, net als verschillende andere paarden (niet allemaal bij dezelfde trainer). Daardoor een half seizoen niet kunnen koersen. Er zijn al weinig arabierenkoersen en voordat ze helemaal hersteld zijn, ook qua conditie, duurt stiekem erg lang. In dit geval was het ook vanuit de verhuurde “niet renpaardenstallen” ontstaan, maar helaas dus toch verspreid.

xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Droes op Duindigt, koersen gaan gewoon door

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:06

BabiiVeeraa ja dat kan natuurlijk altijd, als mensen vanuit de droes plek naar de wedstrijd stallen gaan. Dat is zo met elke plek waar droes heerst; eerst douchen/omkleden en dan pas naar de andere stallen. Als dat niet gebeurt, sja... Maar zoals ik al zei, dat kan van manege naar manege ook gebeuren.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 23:04

anjali schreef:
Lara_Silver schreef:
Bokt-rel in 3,2,1.....

Ik denk echt wel dat ze weten wat ze doen.

Hier zitten natuurlijk ook grote financiele belangen achter, om iets zomaar geruime tijd te moeten sluiten.Ik hoop wel dat men ervoor waakt dat het niet verspreid wordt. Op mijn stal is wel een hele tijd quarantaine geweest. Een handelaar die daar toen stond (nu weg gelukkig) had een besmet paard meegebracht.En zoiets duurt dan wel minstens 6 weken.


Je kan een normale huis tuin en keuken pensionstal ook niet vergelijken met een complex als Duindigt... Die hebben de infrastructuur om interne quarantaine toe te passen.

Reggledoos
Berichten: 217
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Droes op Duindigt, koersen gaan gewoon door

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 23:32

Ik vrees dat de quarantaine mogelijkheden van Duindigt enigszins overschat worden...

BabiiVeeraa
Berichten: 1003
Geregistreerd: 11-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 07:26

Reggledoos schreef:
Ik vrees dat de quarantaine mogelijkheden van Duindigt enigszins overschat worden...


Dit inderdaad.
@xSCWx: klopt, dat gebeurt dus niet. Droes komt zo verschrikkelijk vaak voor op Duindigt, je zou denken dat er dingen verzonnen worden om te zorgen dat het niet vanuit de huurstallen bij de trainingsstallen komt, zoals idd verplicht douchen of mensen vanuit de huurstallen niet verder het terrein op laten komen, maar helaas.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Droes op Duindigt, koersen gaan gewoon door

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 07:32

Indirect contact betekend ook vogels/vliegen enzovoort in de waterbakken. Ik heb helaas een zeer ernstige vorm van droes gehad 2 jaar geleden en ook eentje met naar binnen geslagen droes waar ik toen gelukkig een engeltje op mijn en zijn schouder had alleen helaas paar maanden later toch overleden en hij niet als enigste. Ik zou dus met mijn paarden op zo'n complex niet komen als daar droes heerst. Voor dat ze er achter komen zijn ze eigenlijk al te laat en is de boel al besmet.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 07:40

Nou het is nog altijd aan jezelf toch om wel of niet op wedstrijd te gaan?

Gewoon niet gaan. Probleem opgelost.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 07:41

laraxXxemma schreef:
Nou het is nog altijd aan jezelf toch om wel of niet op wedstrijd te gaan?

Gewoon niet gaan. Probleem opgelost.


Was het maar zo simpel..

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 07:48

NinaCharlie schreef:
laraxXxemma schreef:
Nou het is nog altijd aan jezelf toch om wel of niet op wedstrijd te gaan?

Gewoon niet gaan. Probleem opgelost.


Was het maar zo simpel..

Het is wel zo simpel. Je maakt het zelf als eigenaar moeilijk. Of jij nou zelf zegt we gaan niet of dat de wedstrijdleiding zegt je gaat niet. Zit weinig verschil in.

Als jij twijfelt aan hun maatregelen en je paard je dierbaar (danwel kostbaar...) is, zou de keus simpel moeten zijn.

En twijfel je niet dan ga je gewoon.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Droes op Duindigt, koersen gaan gewoon door

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 07:52

Ja uiteraard, dat stuk is simpel ja. Tot je stalgenoot, of wie dan ook in contact staat met jouw paard, niet dezelfde principes heeft en thuiskomt van die locatie, haar paard is drager (dus uit geen symptonen, niemand weet dat er iets speelt) en jouw paard wordt ziek.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Droes op Duindigt, koersen gaan gewoon door

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 08:48

Net zo goed als dat je niet weet welke paarden op stal sowieso nog droes bij zich dragen. Paarden kunnen nog maanden later besmettelijk zijn zonder dat iemand dat door heeft.
Sowieso weet je nooit wat je buurman uitspookt voordat hij naar stal komt. Net zo goed heeft diegene onderweg naar stal een ziek paard langs de weg geaait.
Als ik naar een wedstrijd ga zorg ik dat niemand contact heeft met mijn paard.