€ 30.000 voor ingevroren embryo Gatoucha van ’t Roosakker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

€ 30.000 voor ingevroren embryo Gatoucha van ’t Roosakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 16:11

Equnews
Fokkerij

De allereerste veiling ter wereld die enkel ingevroren embryo’s verkocht besloot met een topprijs van 30.000 euro. 10 embryo’s vonden hun weg naar nieuwe eigenaars voor een gemiddelde afslagprijs van bijna € 15.000.

In een bloedstollende strijd tussen België, Ierland en Amerika werd het embryo van Chacco Blue uit de voormalige GP-merrie Gatoucha van ’t Roosakker verkocht voor maar liefst € 30.000. De nieuwe eigenaar is Paul Peeters van de Rostal, die tevens eigenaar is van de halfzus van dit embryo, de merrie Tinkoucha Hero Z die met dochter Leonie op 1m50 niveau springt.

Chacco Blue is ook de vader van het embryo van Boyante de Muze die voor € 26.000 verkocht werd. Het is de Amerikaanse Taylor Flury van AliBoo Farm die in samenwerking met MDM Equestrian Group dit embryo aanschaft.

De halfbroer of -zus van de nummer één van de wereld, Scuderia 1918 Tobago Z, vertrekt voor € 15.500 naar Duitsland en de Baloubet du Rouet uit de halfzus van de Olympische hengst London voor € 15.000 naar Zwitserland.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.



Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: € 30.000 voor ingevroren embryo Gatoucha van ’t Roosakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:13

Als je hier heel nuchter over nadenkt is het eigenlijk best wel vreemd. Ik bedoel, meer dan een studieschuld voor een paar bevroren cellen :')

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

J0anieke

Berichten: 4867
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: € 30.000 voor ingevroren embryo Gatoucha van ’t Roosakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:18

Zo, en dan ben je denk ik vanwege complicaties (?) niet eens 100% zeker dat er echt een veulen komt.. :+

    Alana. ♡

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: € 30.000 voor ingevroren embryo Gatoucha van ’t Roosakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:19

tja... en dan plaats je het embryo in de merrie en dan is ze op de volgende scan niet drachtig....oops

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: € 30.000 voor ingevroren embryo Gatoucha van ’t Roosakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:21

Daar heb je zgn embryoverzekeringen voor :D

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: € 30.000 voor ingevroren embryo Gatoucha van ’t Roosakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:47

Dit is echt waanzin.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 00:15

Naar mijn idee gaat het veel te ver op deze manier. Ja leuk dat je zo de ‘perfecte genen’ bij elkaar kunt pakken en op zo’n manier zelfs meerdere veulens van top bloedlijnen, maar voor de gewone ‘hobby’ist’ die ook goed over z’n fokkerij nadenkt en ook een fijne moederlijn heeft is dit ook geen doen meer. Wie wil op deze manier nog veulens die van een goede bloedlijn komen als je ook 1 van een perfecte bloedlijn kunt krijgen. Het is gewoon shoppen in een winkel geworden naar het beste product(goede vader x top merrielijn) in een embryowinkel. In mijn ogen wordt het op deze manier een ‘fabriek’

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: € 30.000 voor ingevroren embryo Gatoucha van ’t Roosakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:56

Ik word hier ook niet blij van :(

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: € 30.000 voor ingevroren embryo Gatoucha van ’t Roosakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:07

Naast de inhoud van dit bericht, verbaast mij ook het taalgebruik. De embryo's worden beschreven als "uit merrie X" - maar die moederdieren zullen de veulens niet zelf dragen toch?

Veulen zal ook eea meekrijgen van de dragende merrie (niet genetisch, maar hormonaal). Dat wordt helemaal vergeten als je alleen naar de bloedlijnen kijkt.

Ik vind het nogal wat... om toppaarden bij de voortplanting enkel te zien als bron van genetisch materiaal.

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:12

J0anieke schreef:
Zo, en dan ben je denk ik vanwege complicaties (?) niet eens 100% zeker dat er echt een veulen komt.. :+

Nou dit dacht ik ook gelijk... en dus ook war iemand hierna zegt. Plaats je het in een merrie, scan je later... niet drachtig := verzekering of niet, flink balen lijkt me.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:25

Verschrikkelijk dit!!! Als ik het goed begrijp zijn het geen ingevroren spermacellen, maar ingrevroren embryo"s!!! Oftewel al kleine levende organismen die uit de moeder getrokken zijn en hup de vriezer in!!! Dit is waanzin, waar zijn ze mee bezig!!!

Nog maar te zwijgen over die moeders die continu weer merken dat ze hun veulens verliezen en steeds weer drachtig worden gemaakt als een of andere machine!!!

IK WALG STEEDS MEER VAN DE MENSHEID >< Sorry, dit gaat mij echt te ver

https://www.facebook.com/horsemanshipZeeland
´I pretty much do what I want too much, don´t I?` :Z

SvS88

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:35

hns schreef:
Verschrikkelijk dit!!! Als ik het goed begrijp zijn het geen ingevroren spermacellen, maar ingrevroren embryo"s!!! Oftewel al kleine levende organismen die uit de moeder getrokken zijn en hup de vriezer in!!! Dit is waanzin, waar zijn ze mee bezig!!!

Nog maar te zwijgen over die moeders die continu weer merken dat ze hun veulens verliezen en steeds weer drachtig worden gemaakt als een of andere machine!!!

IK WALG STEEDS MEER VAN DE MENSHEID >< Sorry, dit gaat mij echt te ver


Helemaal mee eens, waar zijn we in godsnaam mee bezig :n

Onderschrift

Tears are words from the heart that can't be spoken
*Voor altijd in mijn hart ♡ Rust zacht lieve Amarinske*

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:39

hns schreef:
Verschrikkelijk dit!!! Als ik het goed begrijp zijn het geen ingevroren spermacellen, maar ingrevroren embryo"s!!! Oftewel al kleine levende organismen die uit de moeder getrokken zijn en hup de vriezer in!!! Dit is waanzin, waar zijn ze mee bezig!!!

Nog maar te zwijgen over die moeders die continu weer merken dat ze hun veulens verliezen en steeds weer drachtig worden gemaakt als een of andere machine!!!

IK WALG STEEDS MEER VAN DE MENSHEID >< Sorry, dit gaat mij echt te ver
Die paar cellen merken daar persoonlijk vrij weinig van hoor :)

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:23

Ailill schreef:
hns schreef:
Verschrikkelijk dit!!! Als ik het goed begrijp zijn het geen ingevroren spermacellen, maar ingrevroren embryo"s!!! Oftewel al kleine levende organismen die uit de moeder getrokken zijn en hup de vriezer in!!! Dit is waanzin, waar zijn ze mee bezig!!!

Nog maar te zwijgen over die moeders die continu weer merken dat ze hun veulens verliezen en steeds weer drachtig worden gemaakt als een of andere machine!!!

IK WALG STEEDS MEER VAN DE MENSHEID >< Sorry, dit gaat mij echt te ver
Die paar cellen merken daar persoonlijk vrij weinig van hoor :)


Dat durf ik niet te stellen, het zijn immers al piepkleine embryo's en geen spermacellen meer. Daarbij merken de merrie's keer op keer dat ze een veulen verliezen. Was toch laatst ook een bericht over dat een stal ermee stopte, omdat hun zagen dat de merrie's eronder lijden.

Een lichaam van een merrie kan ook niet steeds keer op keer drachtig worden, dat kan nooit gezond zijn. Niet op zo een korte termijn, stel je voor dat een mens 10 keer zwanger is in 1 jaar tijd. Deze praktijken kunnen nooit goed zijn.

https://www.facebook.com/horsemanshipZeeland
´I pretty much do what I want too much, don´t I?` :Z

MuSLi

Berichten: 5234
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:46

hns schreef:
Verschrikkelijk dit!!! Als ik het goed begrijp zijn het geen ingevroren spermacellen, maar ingrevroren embryo"s!!! Oftewel al kleine levende organismen die uit de moeder getrokken zijn en hup de vriezer in!!! Dit is waanzin, waar zijn ze mee bezig!!!

Nog maar te zwijgen over die moeders die continu weer merken dat ze hun veulens verliezen en steeds weer drachtig worden gemaakt als een of andere machine!!!

IK WALG STEEDS MEER VAN DE MENSHEID >< Sorry, dit gaat mij echt te ver


Dit gaat waarschijnlijk om eicellen die zijn geoogst bij de merrie, die in een laboratoriumsituatie zijn bevrucht met zaadcellen van de hengst waardoor een embryo ontstaat (een aantal cellen die samenkomen), zoals dit ook bij mensen gebeurt die niet op een natuurlijke wijze een kindje kunnen krijgen. De merrie verliest hiermee dus zeker geen embryo, die heeft uberhaupt nooit in de merrie gezeten..

En ook bij mensen worden de overgebleven (niet gebruikte) embryo's ingevroren om mogelijk op een ander moment alsnog te worden gebruikt..

Hun verwachting is niet jouw verplichting..

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:07

@hns Zelfs dat is niet het geval. De Chacco Blue embryo's zijn ontstaan mbv ICSI (intracytoplasmatische sperma injectie).(filmpje met uitleg hierover)
De merrie geeft een eitje bij ovulatie, er wordt dus geen sperma in de merrie gebracht en er is dus nooit een dracht geweest. Dit doen ze omdat Chacco Blue overleden is en er amper sperma over is, waarbij er spaarzaam omgegaan wordt met de resterende spermacellen (linkje sperma voor ICSI)
De prijzen de pan zijn zo hoog omdat hij de beste vererver is voor springpaarden; van zijn nakomelingen zijn er uitzonderlijk veel goede sportpaarden. (linkje hengsten ranglijst springpaarden) Als dat dan nog eens in combinatie met een even succesvolle moeder gecombineerd wordt krijg je dus die bedragen.

Dit hele ICSI gebeuren staat nog in zijn kinderschoenen, over enkele jaren zullen we weten of de draagmerries veel invloed hebben of niet. Zoals met het klonen ooit, dat leek even een hype maar gaf in de praktijk geen succes en is dan ook stilletjes weer verdwenen. Er moet nu eerst inderdaad wel in de gaten gehouden worden dat de merries bij het doneren van eicellen geen erge ongemakken ervaren, daar zijn wisselende ervaringen mee. Maar de embryo's zelf zijn nog geen 'wezentjes' maar echt pas net gevormde cellen (eicel met spermacel gecombineerd). Als met ICSI merries een sportcarriere kunnen hebben en tegelijk voor nakomelingen zorgen is dat voor mij net een mooi iets, en een laatste stap in het verbeteren van de fokkerij. De toekomst zal het uitwijzen of deze manier van fokken werkt en zal blijven of niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Kirrietje, kyrkelover, MissSicarius, ogidni, pamts1, tjee, Vernon en 93 bezoekers