Buitenbak met leemzand...... goed idee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sammie456
Berichten: 27
Geregistreerd: 10-12-15

Buitenbak met leemzand...... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 12:56

Wij kregen het advies om onze buitenbak, op kleigrond, met leemzamd aan te leggen.
Nu lees ik erg wisselende ervaringen.... de bak zal sowieso worden gedraineerd..
Wij hebben oudere paarden en onze grootste vereiste is geen mulle bak.
Is het verstandig om leemzand te gebruiken? Het zij icm met ander zand of volledig leemzand? het zou in ieder geval een vaste bodem geven, dit is wat ik zoek, geen wegzakkende paardenhoeven meer tijdens het rijden. Maar wordt deze bodem na regen niet erg hard? Of blijft het juist een zwembad door de vastigheid ondanks de drainage?
Graag hoor ik ervaringen en evt adviezen....


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34480
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:12

Het lijkt mij niks. Leem wordt toch spekglad als het nat is?


EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Buitenbak met leemzand...... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:22

niet doen. Hier bak met 3M zand aangelegd. Dat bleef te zwaar en toen wat leemzand erdoor gemengd.
Resultaat ......
Afbeelding

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

Sammie456
Berichten: 27
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 16:19

EllyC schreef:
niet doen. Hier bak met 3M zand aangelegd. Dat bleef te zwaar en toen wat leemzand erdoor gemengd.
Resultaat ......
[ [url=m/1AVdqB.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hebben jullie er ook drainage onder liggen EllyC ?

Maar wat een ellende.... de zoektocht naar de juiste bakbodem die ook nog enigszins betaalbaar is....
Lijkt een onmogelijke missie...

rien10
Berichten: 14409
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Buitenbak met leemzand...... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:21

Waarom neem je geen contact op met vakmensen? Dit wiel is al zo vaak uitgevonden, dat hoef je niet opnieuw te doen.

hoogendroog
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:22

Leemzand heeft een hele fijne korrel. Een bodem met dit zand slaat bij de kleinste regenbui dicht (als in niet meer waterdoorlatend).

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Buitenbak met leemzand...... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:23

Oh, wij hebben ook leemzand, maar het gaat hier prima met de regen. Ligt geen drainage onder, maar iets van een ander zand. Geen idee wat precies. Maar hier is hij altijd droog, ook bij forse regen. We zitten wel op zandgrond, dat scheelt ook, dus we hebben sowieso al goede afwatering, ook zonder drainage.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Sammie456
Berichten: 27
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 16:26

rien10 schreef:
Waarom neem je geen contact op met vakmensen? Dit wiel is al zo vaak uitgevonden, dat hoef je niet opnieuw te doen.



Er blijkt dikwijls verkeerd advies gegeven te worden, ook door vakmensen, ik ga liever weloverwogen te werk, dmv ervaringen te horen...
Voordat mijn portemonnee straks leeg is en ik met een ellendige bakbodem zit!

Sammie456
Berichten: 27
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 16:28

eilleen333 schreef:
Oh, wij hebben ook leemzand, maar het gaat hier prima met de regen. Ligt geen drainage onder, maar iets van een ander zand. Geen idee wat precies. Maar hier is hij altijd droog, ook bij forse regen. We zitten wel op zandgrond, dat scheelt ook, dus we hebben sowieso al goede afwatering, ook zonder drainage.


Ik hoor idd ook meer positieve verhalen over deze bodem,terwijl er ook een hoop mindere ervaringen zijn, blijft lastig! bedankt voor je bericht

rien10
Berichten: 14409
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:29

Sammie456 schreef:
rien10 schreef:
Waarom neem je geen contact op met vakmensen? Dit wiel is al zo vaak uitgevonden, dat hoef je niet opnieuw te doen.



Er blijkt dikwijls verkeerd advies gegeven te worden, ook door vakmensen, ik ga liever weloverwogen te werk, dmv ervaringen te horen...
Voordat mijn portemonnee straks leeg is en ik met een ellendige bakbodem zit!


Dan mogen ze het er weer uit halen en opnieuw aanleggen.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:30

Niet doen! Leem slaat dicht als het nat wordt, en dan droogt het dus niet meer. Enige dat dan nog helpt is de dichtgeslagen laag open krabben met een hark. Naar na de volgende bui kan je dan weer aan de slag. Ze hadden het op een stal waar ik gewerkt heb in de longeerbak, en dat was een enkeldiepe smeuïge leemsoep die niet meer droogde en die super glad was. Ook de "uitloop" van de longeerbak, waar er bodemdrab uitgelopen werd ook spekglad.
Laatst bijgewerkt door Haarbal op 12-06-19 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:32

Haarbal schreef:
Niet doen! Leem slaat dicht als het nat wordt, en dan droogt het dus niet meer. Enige dat dan nog helpt is de dichtgeslagen laag open krabben met een hark. Naar na de volgende bui kan je dan weer aan de slag. Ze hadden het op een stal waar ik gewerkt heb in de longeerbak, en dat was een smeuïge leemsoep die niet meer droogde.

Moet weg zeggen dat de bak hier regelmatig gesleept wordt idd. Geen idee hoe vaak dan weer, haha!
Het enige nadeel van het leemzand vind ik dat het inzetten plakt en alles zit onder (auto, beugels, laarzen, voeten paard), en je krijgt het er erg slecht af.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:33

eilleen333 schreef:
Haarbal schreef:
Niet doen! Leem slaat dicht als het nat wordt, en dan droogt het dus niet meer. Enige dat dan nog helpt is de dichtgeslagen laag open krabben met een hark. Naar na de volgende bui kan je dan weer aan de slag. Ze hadden het op een stal waar ik gewerkt heb in de longeerbak, en dat was een smeuïge leemsoep die niet meer droogde.

Moet weg zeggen dat de bak hier regelmatig gesleept wordt idd. Geen idee hoe vaak dan weer, haha!
Het enige nadeel van het leemzand vind ik dat het inzetten plakt en alles zit onder (auto, beugels, laarzen, voeten paard), en je krijgt het er erg slecht af.


Ik vermoed zeer zeer zeeeeer regelmatig! En idd ranzig op stal schoenen, broekspijpen, auto interieur enzo, je krijgt het er als het eenmaal droog is niet meer af.

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Buitenbak met leemzand...... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:25

Bij navraag: onze bak wordt inderdaad 2-3 keer per week gesleept. Maar ook deels om de hoefslag te vlakken. Maar ook wel omdat het leem anders een harde koek wordt. Aldus ons management. Maar dat slepen is zo gepiept.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Buitenbak met leemzand...... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:27

Ja er ligt ook drainage onder en ook puin 20/40

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LolaTFB en 7 bezoekers