Ras van de maand juni: De Groninger

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Ras van de maand juni: De Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 21:11

Iedere maand zal er ander ras in de spotlights staan waar een uitgebreid nieuwsartikel over op de voorpagina over zal verschijnen. Hiervoor kunnen wij jullie hulp goed gebruiken!

Deze maand kozen we voor de Groninger.

In dit topic kun je jouw kennis over het ras met ons delen.
Wat maakt de Groninger zo speciaal voor jou? Zijn er misschien ook punten die wat extra aandacht verdienen bij dit type paard volgens jou en waarom? Wat zijn jouw persoonlijke ervaringen met dit ras? Heb je grappige, lieve of interessante verhalen of foto's die je graag wilt delen met andere bokkers?

Let op met het delen van foto's, deze zullen óók gebruikt kunnen worden voor de Wiki. Wanneer je een foto plaatst in dit topic met toestemming om te gebruiken voor het artikel, geef je automatisch ook toestemming voor het gebruik op de Wiki. (Je naam zal vermeld worden bij de foto).
Om de hoeveelheid foto's de info niet te laten overstromen vragen we je om niet meer dan 2 foto's ter illustratie toe te voegen :).

Je kunt je informatie, foto's en/of persoonlijke ervaringen tot 20 juni inzenden, daarna zal het topic op slot gaan en zal de redactie een mooi samenhangend artikel maken. Dit artikel zal rond de 1ste van de volgende maand op de voorpagina gepubliceerd worden.

Eerdere topics gingen over:
De Haflinger, de IJslander, de Draver, de Clydesdale, Highland pony (geen reacties), de Frederiksborger, de Morgan Horse, de Tinker,
de Fries, de Welsh Pony & Cob, de Mérens, de Fjord, de Lusitano, de Quarter Horse, het Trekpaard, het minipaard, de Arabische Volbloed, de Shetland pony, de Engels Volbloed, de PRE American Paint Horse, de Dartmoor pony (geen reacties) en De American Appaloosa Horse.
Laatst bijgewerkt door balance op 13-07-19 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Sticky - normaal

"Een draver, is gaver" :D


tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:44

Wat leuk!

Graag stel ik jullie mijn Groninger merrie Cherise voor! In de stalgangen heet ze Kees. Het is de derde dochter van mijn overleden merrie Famke (v Fambo)en vader Bascal.
Hiermee hebben we meteen het grootste misversta uit de wereld: Groningers zijn niet altijd zwart of bruin. Alle kleuren zijn toegestaan.

Het veulen is haar eerst zoon Meester aka Mees

Afbeelding
Afbeelding

Hier Kees als veulen met moeder Famke
Afbeelding

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ras van de maand juni: De Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 07:19

Super tof!! Ik heb een Groninger ruin van inmiddels 7 jaar. Zal later een wat uitgebreidere reactie neerzetten en eens kijken of ik er een foto bij kan krijgen :)

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:16

Wat leuk zeg!
Nou ik zal bij mijn begin beginnen: rond 1998 reed ik elke zomer op Terschelling op de Groningers die daar stonden. Met name Bascal en zijn nakomelingen vond ik fantastisch.
In 2005 kocht ik Mien over van een vriendin, mijn eerste Groninger:

Afbeelding

Mien haar papieren waren kwijt bij de vorige eigenaar, al voor de chip-verplichting.
Dus ik weet geen afstamming.
Ze was een groot en grof paard met een heel apart karakter. Ze was altijd braaf, zou je nooit laten vallen, maar kon vreselijk in paniek raken bij onverwachte situaties.
Kortom; mijn once in a lifetime paard <3
Mien was 1,72 en bruin, grof gebouwd met een groot hoofd. Ze is 26 geworden bij mij.

Nu, 5 jaar later heb ik een nieuw paard, een halve Groninger!
Ze is een merrie van Upperville (Gelders dus) en moedersvader is Brandt (v Bascal).
Ze ook weer groot 1,72 en grof gebouwd. Flinke botten en grote voeten. Haar rug is erg recht, met een recht kruis. Het is niet heel fraai, maar het hoort erbij. En ze kan hem heel goed gebruiken.
Haar hoofd is mooi in verhouding, en erg mooi vind ik.

Afbeelding

Een foto van haar helemaal:
Afbeelding

Haar karakter is fantastisch, heel lief, knuffelig en meegaand, maar met een eigen wil! Ze loopt niet voor je als je niet aardig doet (rukken en trappen, dan ben je klaar). Ik heb haar nu anderhalve week :o

Twinkel (Welsh) en Evita (Gelders) en Taiga (v. Next Level ‘23)

Twinkel & Skylar:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1992855

mirim

Berichten: 4387
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Ras van de maand juni: De Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:46

Ik heb verschillende rassen gehad, maar de Groninger springt er voor mij wel uit.
Vierentwintig jaar lang heb ik een Gelderse merrie gehad ( zij werd 34 )
Ik zie wel overeenkomsten met de Groninger .
Wat mij zo aantrekt in de Groninger is het betrouwbare karakter , werkwillend , maar zich niet laten dwingen tot dingen die hij niet durft of aankan.
De humor :D

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

ChristaMoor

Berichten: 2639
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:10

Dan ook Gitje nog maar een keer in het spotlicht :) Ondertussen al weer 13 jaar oud. Een kleine Groninger met een groot hart! Vader Gerlinus, moeders vader Experiment. Knuffel eerste klas, en zeer gevoelig voor stemmingen.
Afbeelding
Afbeelding

Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag wilt doen! :)
Nog steeds verliefd op de Groninger....

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ras van de maand juni: De Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 11:56

Afbeelding

Ik heb jarenlang gefokt, en diverse Groningers gehad en uitgebracht in de sport. Met een aantal reed ik Z. De meest speciale is de hengst Orbaldo II waarmee ik in de B begon. Ik heb hem 10 jaar gehad, hij heeft mij als ruiter zoveel geleerd. We hebben het samen geschopt tot de subtop. Uiteindelijk is hij verkocht naar Iran waar hij nog een tijdje lichte tour liep.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:16

Ah leuk, de Groninger is aan de beurt :)

Ik ben trotse eigenaresse van een exemplaar. Ze is inmiddels 4 jaar en ik zou haar willen omschrijven als stoer, dapper, laat zich niet gek maken, werkwillig, allemansvriend maar wel een paard met een mening. Wil ik niet is doe ik niet. Zo lang je duidelijk en respectvol naar haar bent, dan gaat ze voor je door het vuur. Een heel fijn paard in de omgang en onder het zadel. Zo fijn, dat we er nog een Groninger bij aan het maken zijn voor volgend jaar. Ik denk dat Groningers hele geschikte paarden zijn voor de basisruiter, mensen die een fijn, braaf, sterk paard zoeken waarmee ze kunnen springen, dresuur rijden en mennen op basis niveau, uitzonderingen daargelaten. Eigenlijk het type paard die heel veel mensen blij zou kunnen maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje


MyChoice

Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 09:43

Ik heb er 2, en 1 in de maak!
Baldur is een 10 jarige ruin van Batavier x Onno S.
Melya is een Orbaldo II x Ahoy en is hopelijk drachtig van Boudewijn.
Nog elke dag blij met mijn veelzijdige paarden! Met Melya ben ik M1 startgerechtigd, maar al een paar jaar uit de sport ivm omscholen naar K Leibbrandt methode. En we springen tot 1.10. Af en toe een crossje. Baldur is lang geblesseerd geweest door een breuk in sesambeen rechtsachter maar heeft zich zoveel gecompenseerd dat hij elke keer weer wat had. Totdat we over gingen op methode K Leibbrandt. Nu is hij een blije atleet en gaat ook hij mee springen en binnenkort gaan we weer starten in het L dressuur. Hopelijk kan ik met hem ook gaan crossen. Met beiden heb ik meegedaan aan de Eper vierdaagse. Melya 2 keer, en Baldur dit jaar voor het eerst.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:18

Leuk!

Van huis uit fokken wij al ruim 25 jaar Groningers. In de omgang vinden we ze bijzonder plezierig. Prelude v. Experiment werd geboren in 1994 en is heel bepalend geweest voor de goede karakters van haar nageslacht. De paarden zijn koel in het hoofd en zeer breed inzetbaar; we hebben dan ook al van alles met ze mogen doen.

In 2017 verscheen De Groningin, een boek vanuit en over het Groninger Paard dat ik mocht schrijven en uitbrengen:
Afbeelding

Tegenwoordig lopen hier nog drie Groningers in de tuin voor de Groningse boerderij en ze brengen veel blijdschap.

Afbeelding

Afbeelding
Mijn lieve ruin Gruno loopt recreatief voor de wagen, springt graag, fungeert hier als kinderpony XXL en loopt Z1 dressuur onder het zadel.

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:08

Sinds 2012 heb ik Snob, officieel Obsession SL. Vader is Orbaldo II, moeder Plinette (v. Heineke x Farao x Ahoy). Geboren 22 maart 2012, inmiddels 1.65m1 groot.
Als driejarige werd Snob beste ruin op de nationale keuring en 2e in de kampioenskeuring. Als vierjarige wederom beste ruin, toen 3e in de kampioenskeuring.

Snob is mijn grote vriend, hij oogt ontzettend stoer maar ondertussen heeft hij een klein hartje ;) we rijden voornamelijk dressuur maar ook een buitenritje vindt hij super leuk. Ik ben voor de Groninger gevallen om het fantastische karakter. Ze willen graag werken en zijn lekker nuchter, een fijne combinatie vind ik. Daarnaast is Snob ook nog eens een ontzettende lolbroek, hij ziet overal de lol van in en maakt me vaak aan het lachen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Ras van de maand juni: De Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:45

Groningers, dit kunnen ze ook
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En zie mijn profiel.

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18051
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Ras van de maand juni: De Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 04:42

En toen was het tijd voor een slotje. Heel erg bedankt voor de leuke reacties! Begin juli zal de samenvatting op de voorpagina staan.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers