[BLOG] Het meeste leer je van moeilijke paarden. Of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

[BLOG] Het meeste leer je van moeilijke paarden. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 09:59

*Bokt.nl
Blog


In mijn vorige blog liet ik jullie een beetje kennismaken met Duke, mijn net 3-jarige puber. Als eerste blog was dat het gemakkelijkst om mee te beginnen omdat daar het meest over te vertellen valt. Laat me zeggen dat je gewoon meer meemaakt met een baby dan met een 11-jarige goedzak :+

En daar kom ik bij het volgende probleem. Ik ben zo’n softie die de stukjes appel even groot snijdt zodat beide paarden evenveel krijgen want anders voelt eentje zich buitengesloten. Ja écht.
Dus nu moest er een stukje over Dexter komen. Maar wat vertel je over een paard waar je eigenlijk geen werk aan hebt? Nou, precies dat :)


Afbeelding

Eerste paard
Dexter kwam hier in december van 2014 na een relatief korte zoektocht naar mijn eerste eigen paard. Via via kwam ik in Engeland terecht bij een fokker/handelaar en zijn lieve vrouw, die me vroegen of ik interesse had in wat foto’s van een ruin die te koop stond. Lang verhaal kort: 4 dagen later zat ik op de vlieger naar Manchester en wist ik dat, tenzij hij daar ter plekke dood neer viel, hij voor mijn part 4 oren en 3 benen mocht hebben maar deze moest mee naar huis. Dat hij daar ook nog ontzettend braaf, knap, gezond en beleerd bleek te zijn, trapte me alleen maar hoger mijn roze wolk in.

En dan loopt 2 weken later je eerste eigen paard door de wei en nu, bijna 5 jaar later, zit ik nog steeds op mijn wolkje. Niet omdat alles vlekkeloos ging, zeker niet! Maar omdat ik heb leren luisteren naar paarden die niks zeggen.

Dressuurknol?
Al snel liepen we vast toen ik was basis dressuurlesjes wilde nemen omdat ik merkte dat hij in zijn rug en hals nog heel krom liep. Hij was toen 6 jaar en net een paar maanden zadelmak. Hij had het zo zwaar met buigingen, bochten, alles waarbij wat flexibiliteit nodig was. En wat doet hij dan? Stilstaan.
Hij gooit zijn 4 ankers in de grond en verzet geen voet meer. “Hé verdorie!” en “stout peerd” werd hier vaak gevloekt, want dat hij dit deed omdat hij stijf was dat wist ik helemaal nog niet. Dat had ik nooit geleerd en nooit meegemaakt. Ik had paarden gereden die door de baan gingen rennen als je iets deed waar ze niet mee akkoord gingen, dus een paard dat pijn heeft zal dat vast laten merken, toch?!

Nou, nee. Dexter zegt niks, hij gaat gewoon stilstaan. En wat ben ik daar stiekem blij om.. Uiteraard verkies ik dit boven een rodeo wanneer eens een scheet verkeerd zit, maar behalve dat heb ik hier zo goed van leren kijken. Kijken naar dat ene oortje wat naar achter gaat als je zegt hoe braaf hij is, en het hoofdje dat daarna zakt van tevredenheid. Maar ook kijken naar die kleine bilspier die een beetje vertrekt als je je been te ver naar achter legt. Lang niet zo aanwezig als een bok of een hap in je bil, maar ook zo belangrijk!

1-op-1
Een mooi voorbeeld hiervan is toen Duke in de ziekenboeg stond. Hij was het zorgenkindje en had toen veel aandacht nodig, waardoor ik vaker met Duke bezig was dan met Dexter. Maar Dexter was nooit zo gek van knuffelen en werken, dus die bleef lekker zijn grasjes eten en die genoot van de vakantie. Dacht ik.
Tot hij na een week van me weg liep in de wei, geen snoepjes meer kwam halen en zich zelfs niet meer liet aaien. Zie je, weeral geen rare dingen maar voor mij genoeg om te weten dat er iets niet klopt. Dexter die zijn snoepjes weigert, dat zorgt op zijn zachtst gezegd voor alarmbellen }:0
Fysio er bij gehad, weerstand getest maar alles was in orde?
En toen bedacht ik het, zou hij niet een beetje jaloers zijn? Ik heb Duke’s verzorging verplaatst naar vroeg in de ochtend, zodat ik na het werk nog voor het donker met Dexter kon gaan prullen. Wandelen, bermpjes kaal eten, lekker wat buitenritjes. 5 dagen later had ik mijn oude paard terug :j Mooi hoe ze je op hun manier even een reality check kunnen geven hé? Ik heb er in ieder geval mijn lesje van geleerd! Het is niet omdat Dexter niet de grootste knuffelkont is, dat hij nooit wat quality time nodig heeft.
En dat zal hij niet laten merken door zijn deel van de aandacht op te komen eisen, of door naar te doen naar Duke. Hij zal dan gewoon niks doen.

En zo heb ik eigenlijk een heel oneerlijke ‘loopbaan’ gehad wat betreft mijn eerste paard. Want ik heb niet geleerd rodeo’s uit te zitten, ik heb ook nooit moeten desensibiliseren. Ik moest gewoon kijken, saai hé ;)


Afbeelding

Want het zijn lang niet altijd de moeilijkste paarden waar je het meeste van leert. Het meeste heb ik geleerd van het gemakkelijkste paard.



Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:24

Oh ...wat mooi.

Weet niet precíes wat het is in wat je schrijft, maar dit verhaal raakt me heel erg.
Misschien dat de warmhartigheid, de vriendelijke rust van jouw paard er door heen schijnt. Ik weet het niet echt.

Maar kippenvel hier.

Wilde ik je toch even laten weten.


Iedereen een Connemara!!


.

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: [BLOG] Het meeste leer je van moeilijke paarden. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:30

<3

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: [BLOG] Het meeste leer je van moeilijke paarden. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:40

Wauw! <3
Mooi geschreven en je liefde voor je dieren spat van de tekst af.
Leren luisteren en kijken is het grootste onderschatte goed.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: [BLOG] Het meeste leer je van moeilijke paarden. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:44

heel mooi <3

https://milavpphotography.mypixieset.com/
Instagram @hannover.biko of @milavp.photographynew :)

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [BLOG] Het meeste leer je van moeilijke paarden. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:45

Prachtig geschreven!!

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Re: [BLOG] Het meeste leer je van moeilijke paarden. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:51

Mooi stuk Anoek! <3

[o]

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [BLOG] Het meeste leer je van moeilijke paarden. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:02

Wat een mooie blog :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 11:14

Punz schreef:
Oh ...wat mooi.

Weet niet precíes wat het is in wat je schrijft, maar dit verhaal raakt me heel erg.
Misschien dat de warmhartigheid, de vriendelijke rust van jouw paard er door heen schijnt. Ik weet het niet echt.

Maar kippenvel hier.

Wilde ik je toch even laten weten.

Nouuuu dadelijk heb je mij aan het janken :')
Super lief, dankjewel!!


xChanelx schreef:
Wauw! <3
Mooi geschreven en je liefde voor je dieren spat van de tekst af.
Leren luisteren en kijken is het grootste onderschatte goed.

Absoluut! Super bedankt!


Iedereen bedankt trouwens, jullie zijn te lief :D

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: [BLOG] Het meeste leer je van moeilijke paarden. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:51

Nee hoor, we zijn precies lief genoeg :j

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Ellen_ov

Berichten: 1314
Geregistreerd: 12-01-17

Re: [BLOG] Het meeste leer je van moeilijke paarden. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:56

Wat een mooi, begrijpelijk stuk :)

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: [BLOG] Het meeste leer je van moeilijke paarden. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:57

Prachtig stuk <3 de liefde naar je paarden spat er echt vanaf!

Raise a glass to freedom,
Something they can never take away,
No matter what they tell you.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [BLOG] Het meeste leer je van moeilijke paarden. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:02

Wat leuk dat je voor bokt bent gaan bloggen! Je doet het leuk :)

Al zou ik soms willen dat we onze Dex'en wat zouden kunnen mengen qua karakter :D

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

pien_2010

Berichten: 43110
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:07

Mooi verhaal en goed geschreven.

Hier een zelfde verhaal met de oudste. Die krijgt zelfs mok als hem emotioneel iets dwars zit→ lees meestal is dat te weinig aandacht krijgt daar de jongste altijd iets heeft van ziektes, blessures (en dan ook echte). Ook ik heb leren luisteren en ik vind dat je juist van dat soort paarden heel erg veel leert als het gaat om observeren van kleine aanwijzinkjes!

Wat ik dan ook doe aan behandeling helpt niet. Totdat ik ontdekte dat hij kwaliteits tijdnodig had. De mok verdwijnt dan als sneeuw voor de zon. Raar maar waar.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 15:27

pien_2010 schreef:
Mooi verhaal en goed geschreven.

Hier een zelfde verhaal met de oudste. Die krijgt zelfs mok als hem emotioneel iets dwars zit→ lees meestal is dat te weinig aandacht krijgt daar de jongste altijd iets heeft van ziektes, blessures (en dan ook echte). Ook ik heb leren luisteren en ik vind dat je juist van dat soort paarden heel erg veel leert als het gaat om observeren van kleine aanwijzinkjes!

Wat ik dan ook doe aan behandeling helpt niet. Totdat ik ontdekte dat hij kwaliteits tijdnodig had. De mok verdwijnt dan als sneeuw voor de zon. Raar maar waar.

Zijn wij toevallig dubbelgangers? Haha! Klinkt inderdaad super bekend! En in eerste instantie zou je het niet denken want Dexter is totaal niet aanhankelijk, alles behalve zelfs. En je ziet het wel he, ze hebben het ook nodig soms!


freetorun schreef:
Wat leuk dat je voor bokt bent gaan bloggen! Je doet het leuk :)

Al zou ik soms willen dat we onze Dex'en wat zouden kunnen mengen qua karakter :D

Haha ja echt hoor :') dat zou de ideale mix zijn haha

Bedankt Ellen, Myrsky, Chanel! Ik wil de hele tijd merci zeggen maar dan ben ik zo’n echte Belg hé :')

pien_2010

Berichten: 43110
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:58

Wellicht zijn het meer binnenvetters die van ons. Ik vind hem nu totaal niet gesloten omdat ik hem zo goed kan lezen, maar hij zal nooit zoals de jongste zijn aandacht opeisen terwijl hij daar toch van geniet.

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: [BLOG] Het meeste leer je van moeilijke paarden. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 16:31

Wat mooi geschreven. Loves it

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37231
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 16:45

<3 wat mooi en dapper en stoer en goed dat je het gewoon neerzet, en een heel fijne liefdevolle schrijfwijze.

En ook zo herkenbaar voor me. Oude tinker O Connor was net zo. :j <3 vorige ponys veel spektakel, geklooi, veel herrie van hun kant bij idd een dwarse scheet. En Connor trok zich desnoods terug in zijn eigen wereldje. Braaf meewerken zonder er echt te zijn als hij geestelijk niet lekker zat, of teveel van hetzelfde. Licht kuchje was voor hem serieuze longsjit. Iets stijfjes was zware bevangenheid. Heb ook bij hem echt leren voelen, observeren, luisteren. Kleine minidetails die zoveel zeiden.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:03

Super dat jij hoort wat hij te zeggen heeft! Wat een prachtig toppaardje heb je toch! <3

Fijn dat je blogt! +:)+

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: [BLOG] Het meeste leer je van moeilijke paarden. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:10

Wat een mooi stuk <3 Mijn paard is best extravert van zichzelf, wat ik inderdaad wel makkelijk vind.
Het laatste stukje herken ik wel en raakt me ook wel. Als ik 2 dagen niet op bezoek ben geweest hinnikt ze lief. Als ik een week niet ben geweest wilt ze me niet meer aankijken :Y)

Atra esterní ono thelduin
Mor'ranr lífa unin hjarta onr
Un du evarínya ona varda

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [BLOG] Het meeste leer je van moeilijke paarden. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:36

Hm, ik heb hier over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat je conclusie niet klopt. :D

Dexter is wellicht niet je makkelijkste paard maar je moeilijkste paard, juist omdat hij zo subtiel communiceert. 't Is net als met mensen: die met de grootste bek worden wel gehoord en gezien maar degenen die wat stiller zijn, daar heb je meestal meer aan. Maar dan moet je wel een beetje meer je best doen om dat te horen en te zien.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

ellepel

Berichten: 47323
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:50

Wat ontzettend leuk geschreven! _/-\o_

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 17:25

Je bent aan aanwinst voor bokt +:)+ , heel fijn dat je eigen bevindingen, dat er meer is dan een standaard aanpak en standaard reactie , hier wilt delen.

Hoop dat er veel meelezen, en ook es hun best gaan doen om ietwat anders naar hun paarden te gaan kijken. :)*

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [BLOG] Het meeste leer je van moeilijke paarden. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 07:57

Anoek, jij schrijft echt zo super fijn! Echt heel prettig!

Ik ben echt ontroert, zo puur als jij schrijft over Dexter! Echt heel tof

Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:01

Fijn geschreven en wie weet ook wel herkenbaar voor mij.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: callass, dazai, eva1969, friezenfan2, fro, lovelady1, miccamaaike, neapolitano, sterregoud, Ubermetrics, wilmatj en 67 bezoekers