KNHS vreest boete gemeente Veere als je je mest niet opruimt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13986
Geregistreerd: 20-04-16

KNHS vreest boete gemeente Veere als je je mest niet opruimt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 17:56

omroep zeeland
Overige


Komende zomer worden ruiters in de gemeente Veere bekeurd als ze op fiets- of voetpaden rijden. De maatregel moet leiden tot minder poepoverlast. Bond KNHS betreurt de maatregel en wil in overleg met de gemeente Veere. Maar ze zegt tegelijkertijd: "Ruiters, ruim de poep netjes op."

De afdeling Zeeland van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie begrijpt de ergernissen over paardenpoep. "We hebben in Zeeland 3.500 leden en proberen iedereen zover te krijgen om de poep op te ruimen. Maar helaas, ik zie het ook nog regelmatig liggen. Niet iedereen is lid van onze bond, dus we kunnen niet iedereen bereiken", zegt voorzitter Petra Broeksema. Het niet rijden op het ruiterpad gaat 55 euro kosten, plus administratiekosten.

Meer ruiterpaden aanleggen
De bond hoopt dat de gemeente Veere geen bekeuringen gaat uitschrijven. "We willen met de gemeente in overleg om te kijken of we tot een andere oplossing kunnen komen. Misschien zijn er nog andere opties", zegt Broeksema. Ze denkt bijvoorbeeld aan emmers neerzetten, of meer ruiterpaden aanleggen. "Dat kost geld, dat snappen we, maar ik weet dat er participanten zijn, ook onder de paardenhouders, om daarin mee te denken en energie in te stoppen. Of eventueel geld in te stoppen."

De gemeente Veere benadrukt dat het om maatwerk zal gaan en dat ze geen ruiters de weg op gaat sturen, want dat zou onveilig zijn. Uit onderzoek van de KNHS en de ANWB blijkt dat liefst 90 procent van de ruiters en ruim 85 procent van de menners in de afgelopen twee jaar te maken heeft gehad met een onveilige verkeerssituatie.

"Dat klopt. Er wordt soms hard gereden, en je paard blijft een vluchtdier. Veiligheid staat voorop. Dus kies je soms toch voor een fietspad. Maar ruim wel altijd de poep op, het is een kleine moeite om de drollen aan de kant te schuiven", zegt Petra Broeksema

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: KNHS vreest boete gemeente Veere als je je mest niet opruimt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 17:59

Heh? Ze gaan bekeuren als je op het fietspad rondhobbelt, maar ze sturen je niet de weg op omdat dat onveilig is. Wat moet je dan doen? Alleen op eigen erf blijven?

Geen idee wat de situatie daar is hoor, maar het bericht klinkt wat bijzonder.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:31

Langs de meeste fietspaden in de gemeente veere zijn ruiterroutes (de berm), vermoed dat ze daarnaar verwijzen mocht je op het fietspad rijden naast een 60 weg.

Op de ruiterroutenetwerk wegen rijd ik zoveel mogelijk in de berm, maar dan krijg je hier alsnog commentaar op van fietsers. Zelfs op de ruiterpaden in het bos of natuurgebied krijg ik soms de meeste nare woorden toegegooid, ze slaan hiermee echt een beetje door. Tegenwoordig reageer ik maar met ‘goh bent u ook lekker aan het genieten van uw hobby, fijne dag nog verder!’

[o]

KimD

Berichten: 20402
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: KNHS vreest boete gemeente Veere als je je mest niet opruimt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:40

Ik kan de overlast helemaal begrijpen, zeker in een gebied waar veel buiten gereden wordt. Zo'n grote moeite is het niet om het op te ruimen.

Ze pakken het imo alleen verkeerd aan.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:42

Djeradalover schreef:
Langs de meeste fietspaden in de gemeente veere zijn ruiterroutes (de berm), vermoed dat ze daarnaar verwijzen mocht je op het fietspad rijden naast een 60 weg.

Op de ruiterroutenetwerk wegen rijd ik zoveel mogelijk in de berm, maar dan krijg je hier alsnog commentaar op van fietsers. Zelfs op de ruiterpaden in het bos of natuurgebied krijg ik soms de meeste nare woorden toegegooid, ze slaan hiermee echt een beetje door. Tegenwoordig reageer ik maar met ‘goh bent u ook lekker aan het genieten van uw hobby, fijne dag nog verder!’


Ah kijk, als er wel gewoon veilige voor ruiters bedoelde paden zijn snap ik dat ze gaan mopperen. :)

Dat er dan weer mensen rondlopen/fietsen die boos worden als je met een paard op een ruiterpad komt snap ik dan weer niet. :P

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: KNHS vreest boete gemeente Veere als je je mest niet opruimt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:48

Blij dat we dit probleem dan niet hebben want het dichtstbijzijnde ruiterpad is ruim een uur verderop :')

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:49

Citaat:
Het niet rijden op het ruiterpad gaat 55 euro kosten, plus administratiekosten.


Deze zin klopt niet. Want dit klinkt alsof je bijv ook niet op de weg mag rijden, waar je in principe mag rijden mits er geen verkeersborden staan die dit verbieden.

Edit: verder lijkt de titel niet te kloppen met het artikel? Volgens de titel krijg je een boete als je je mest niet opruimt, volgens het artikel als je op voet- en fietspaden rijdt. Wat is het nu? :+

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: KNHS vreest boete gemeente Veere als je je mest niet opruimt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 23:27

Maartje1990, beide. Je kan een boete krijgen voor op fiets of wandelpaden rijden en een boete krijgen voor het niet opruimen van mest op het fiets of wandelpad.

Er zijn hier inderdaad redelijk veel onverharde ruiterpaden maar merendeel van de ruiterroutes lopen langs het fietsroutenetwerk.

Ik rijd in de berm, er ligt mest van een ander paard op het fietspad maar van fietsers krijg ik de meest nare dingen naar mn hoofd geslingerd omdat ze mij tegenkomen... dusja soms wel lastig om vriendelijk te blijven.

[o]

herr_balou
Berichten: 1442
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 00:56

KimD schreef:
Ik kan de overlast helemaal begrijpen, zeker in een gebied waar veel buiten gereden wordt. Zo'n grote moeite is het niet om het op te ruimen.

Ze pakken het imo alleen verkeerd aan.

Aangezien een deel van de ruiters op (voor hun te) grote paarden rijdt, kunnen die wel afstappen om de zooi op te ruimen, maar dan komen ze er niet meer op. ;)

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: KNHS vreest boete gemeente Veere als je je mest niet opruimt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 07:09

Als ze dan ook gelijk even de mensen bekeuren die op het veerse strandje als het druk is door de mensen gaan galopperen met een paard terwijl er kinder lopen en dus haast omver gereden worden...

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:24

herr_balou schreef:
KimD schreef:
Ik kan de overlast helemaal begrijpen, zeker in een gebied waar veel buiten gereden wordt. Zo'n grote moeite is het niet om het op te ruimen.

Ze pakken het imo alleen verkeerd aan.

Aangezien een deel van de ruiters op (voor hun te) grote paarden rijdt, kunnen die wel afstappen om de zooi op te ruimen, maar dan komen ze er niet meer op. ;)


Dat is hun probleem. Dan wandel je verder tot het eerste het beste paaltje waar je er weer op kan klimmen.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

KimD

Berichten: 20402
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:29

julius_juut schreef:
herr_balou schreef:
Aangezien een deel van de ruiters op (voor hun te) grote paarden rijdt, kunnen die wel afstappen om de zooi op te ruimen, maar dan komen ze er niet meer op. ;)


Dat is hun probleem. Dan wandel je verder tot het eerste het beste paaltje waar je er weer op kan klimmen.


Buiten dat zijn er ook oplossingen waarvoor ze niet van hun paard hoeven.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:14

Nou.. overal ruiterpaden langs de wegen hangt er ook maar vanaf waar in de gemeente je paard staat.

Vanuit onze stal moet je of via smalle B-wegen en kruisingen met rondwegen naar een plek waar een ruiterpad begint (ong. 20 minuutjes voor het eerste ruiterpad te vinden is via die kant) of via de hoofdweg van het dorp, waarbij aan het einde van de hoofdweg de rondweg (80km/h) begint met een fietspad ernaast en de berm is ingenomen door een heg. Dat stuk pakt elke ruiter het fietspad (ongeveer 100 meter) voordat het ruiterpad begint.
Dus hoop dat ze daar dan inderdaad coulant zijn. Je wilt niet dat paarden daar op de rondweg rijden en de bocht moeten oversteken naar het fietspad.

En ons handige rondje stort (+/- een half uurtje-3 kwartier rijden) kunnen we wel helemaal vergeten, de helft daarvan is alleen maar fietspad met berm. Of mag je nog wel steeds in de berm rijden ook al ligt deze langs een fietspad?

Mrs_Midnight

Berichten: 332
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:19

In mijn directe omgeving moet je over het fietspad en door het dorp om bij een ruiterpad te komen. De opmerkingen die je dan krijgt zijn vaak uiterst onvriendleijk.
Laatst reed er een meisje in het dorp (over het fietspad). Wij hangen achter haar (met vrij grote auto) want kunnen er niet langs ivm tegemoet komend verkeer. Vervolgens komt er een lijnbus tegemoet. Meisje wijkt uit naar de stoep. Ik begrijp dit dus volkomen, maar als jij daar op de stoep loopt, of het dier vervolgens op de stoep mest, dan is het ook weer zeuren. Dus je kan het gewoon niet goed doen daar.
Denk dus dat bewustmaking naar andere groepen weggebruikers ook een puntje van aandacht behoeft. Mest aan de kant schuiven, graag, maar soms zit je gewoon in een onhoudbare situatie.
Ook denk ik, dat mensen eens moeten beseffen dat je op landelijke weggentjes nou eenmaal landelijke hoopjes tegen kunt komen...

Edit; waarschijnlijk heb ik het over hetzelfde stuk dat Zippora bedoelt.

Blessed with chocolate everyday!!

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: KNHS vreest boete gemeente Veere als je je mest niet opruimt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:31

Hier een link naar een interview met een stalhouder in de gemeente, Staat ook nog wat uitleg bij over het hoe en wat van bekeuren.

Ik ben gewoon hardstikke voor het bekeuren. Het gaat dus niet persé over rijden op fietspaden maar om de poep. Is al jaren gezeur hier. Lekker naar het strand, loop je eerst de paarden mest te ontwijken en op het strand zelf moet je maar net geluk hebben dat het hoogwater is geweest.

Gelukkig valt het in mijn eigen woonplaats mee, (ook gemeente Veere) maar ook hier soms paden vól mest.

met L' ego kun je niet bouwen.

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: KNHS vreest boete gemeente Veere als je je mest niet opruimt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:45

als het om een enkele drol gaat zou de gemeente geen boetes opleggen, maar als het inmiddels zo is dat er echt veel ligt en toeristen moeten gaan slalommen, kan ik daar wel inkomen.

Narcissa
Berichten: 3044
Geregistreerd: 29-03-15

Re: KNHS vreest boete gemeente Veere als je je mest niet opruimt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:56

Ik snap het ook wel, zelfs als paardenliefhebber erger ik mij hier groen en geel aan wat er hier allemaal op fietspaden ligt, zelfs op paden waar een brede berm naast is. Bijna niemand kuist het op. Als ik me er al aan erger, gaat de gemiddelde mens die niks met paarden heeft dat ook doen. Er is al zó vaak over gecommuniceerd maar men luistert er niet naar en doet gewoon verder. Tja, dan moet je toch eens met zwaardere maatregelen beginnen als de zachte hand niets helpt...

Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:26

Mrs_Midnight schreef:
In mijn directe omgeving moet je over het fietspad en door het dorp om bij een ruiterpad te komen. De opmerkingen die je dan krijgt zijn vaak uiterst onvriendleijk.



Mensen kunnen tegenwoordig niets meer hebben. Overal lopen ze op te mopperen.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:36

Djeradalover schreef:
Maartje1990, beide. Je kan een boete krijgen voor op fiets of wandelpaden rijden en een boete krijgen voor het niet opruimen van mest op het fiets of wandelpad.

Er zijn hier inderdaad redelijk veel onverharde ruiterpaden maar merendeel van de ruiterroutes lopen langs het fietsroutenetwerk.

Ik rijd in de berm, er ligt mest van een ander paard op het fietspad maar van fietsers krijg ik de meest nare dingen naar mn hoofd geslingerd omdat ze mij tegenkomen... dusja soms wel lastig om vriendelijk te blijven.

Ik weet niet ik welk stuk vd gemeente jij rijdt, maar ik heb werkelijk in al die jaren dat ik daar rij, amper ooit een opmerking gehad! Ik kwam vrnl in de omgeving van koudekerke, probeer het centrum van de dorpen zo veel mogelijk te vermijden en waar het kan in de berm of ruiterpad en eigenlijk is dat praktisch altijd mogelijk. Heb weleens mensen uit het dorp van kkerke gesproken, waar de paarden voor hun huis stond te kakken en als ze er wat van zeiden, kregen ze een grote bek toe. Ik schaam me dan voor mijn mederuiters... En ook als je naast het fietspad rijdt en de ruiters die daar eerder op het fietspad hadden gereden en heel spoor stront achter zich latend... Zet je paard stil, zodat het op 1 hoop ligt en schop het aan de kant, of rij gewoon (achter elkaar!) in de berm :)

KimD

Berichten: 20402
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:55

Letizia schreef:
Djeradalover schreef:
Maartje1990, beide. Je kan een boete krijgen voor op fiets of wandelpaden rijden en een boete krijgen voor het niet opruimen van mest op het fiets of wandelpad.

Er zijn hier inderdaad redelijk veel onverharde ruiterpaden maar merendeel van de ruiterroutes lopen langs het fietsroutenetwerk.

Ik rijd in de berm, er ligt mest van een ander paard op het fietspad maar van fietsers krijg ik de meest nare dingen naar mn hoofd geslingerd omdat ze mij tegenkomen... dusja soms wel lastig om vriendelijk te blijven.

Ik weet niet ik welk stuk vd gemeente jij rijdt, maar ik heb werkelijk in al die jaren dat ik daar rij, amper ooit een opmerking gehad! Ik kwam vrnl in de omgeving van koudekerke, probeer het centrum van de dorpen zo veel mogelijk te vermijden en waar het kan in de berm of ruiterpad en eigenlijk is dat praktisch altijd mogelijk. Heb weleens mensen uit het dorp van kkerke gesproken, waar de paarden voor hun huis stond te kakken en als ze er wat van zeiden, kregen ze een grote bek toe. Ik schaam me dan voor mijn mederuiters... En ook als je naast het fietspad rijdt en de ruiters die daar eerder op het fietspad hadden gereden en heel spoor stront achter zich latend... Zet je paard stil, zodat het op 1 hoop ligt en schop het aan de kant, of rij gewoon (achter elkaar!) in de berm :)


Hier is 'achterom' ook een pensionstalling met minimaal 75 paarden, daar hebben wij zo geen last van, en ik hinder mij ook minimaal aan de stront op de veldwegen.

Vorig jaar waren er twee dames die door de straat kwamen en omdat er een tractor kwam op de stoep gingen staan, je raad het al, een hoop stront... Ik ben naar buiten gegaan en bood ze een schep, bezem en onze GFT bak aan. Ik kreeg me toch een grote bek, was echt te gek voor woorden. Ze zijn doorgereden zonder het op te ruimen.

Toen heb ik het opgeraapt, in een zak gedaan en ben naar de stalling gelopen. Daar de eigenaar (Die ik ken) gevraagd of hij twee meiden met die en die paarden had staan en ook dat was het geval. Hij heeft de zak stront voor haar stal uitgekiept en haar bij terugkomst een uitbrander gegeven.

Ze is nog netjes langs geweest voor excuses aan te bieden.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi


Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:14

herr_balou schreef:
KimD schreef:
Ik kan de overlast helemaal begrijpen, zeker in een gebied waar veel buiten gereden wordt. Zo'n grote moeite is het niet om het op te ruimen.

Ze pakken het imo alleen verkeerd aan.

Aangezien een deel van de ruiters op (voor hun te) grote paarden rijdt, kunnen die wel afstappen om de zooi op te ruimen, maar dan komen ze er niet meer op. ;)

Hmm ik rijd ook op een te groot paard maar kan er prima opkomen op buitenrit als ik ben afgestapt. Iets van stijgbeugels wat langer maken voor het opstappen, gelijke grond en lenig genoeg zijn


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celiien, Googlebot, InfinityT, Kidde, Miran, Siers83, Ubermetrics, Waratje en 62 bezoekers