Paard steeds kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Paard steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:13

Ik ga toch even mijn verhaal doen.

Vorig jaar is mijn paard kreupel geworden (4 DA’s bij geweest en naar de kliniek geweest). Deze hebben alle niks noemenswaardig kunnen vinden, alleen een lichte peesblessure. Dus maanden gestapt met haar. Toch bleef ze stok kreupel. Aantal maanden rust gegeven en gestapt en daarna naar DA nummer 5.

Voila foto gemaakt en bleek spat te zijn. Paard is ingespoten geweest en 9 maanden goed geweest! Toen begon de ellende weer opnieuw. Weer terug weer ingespoten dit keer is ze maar 2 dagen goed geweest. Dus weer contact met de DA gehad maar deze zei de afspraak af.

Probleem is nu dat ik niet meer weet wat ik moet? Hoe vaak kunnen ze een spronggewricht inspuiten? De DA was heel positief, de spat was bijna volgroeid en ze gaf een goed diagnose. Heb vandaag weer de DA een bericht gestuurd dat ik echt wil dat er weer naar gekeken wordt.

Sorry voor het lange verhaal, ben nu al ruim 1 jaar aan het dokteren en we zijn weer helemaal terug bij af |( alle tips/commentaren zijn welkom.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017


GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Paard steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:40

Spat is niet iets dat zomaar overgaat of kan 'genezen'. In het beste geval groeit alles aan elkaar en dan hebben ze er geen pijn meer van. Een gewricht inspuiten, hangt ervan af. 1, 2, 3 keer tot ze er niet meer op reageren. Als je geluk hebt is het tegen dan aan elkaar gegroeid.

Hoe oud is je paard misschien?

In geval van spat kan je ook het aan elkaar groeien forceren. Ze zetten het gewricht vast door chirurgie (artrodese) of ze injecteren een irriterende vloeistof in het gewricht, zodat het kraakbeen stuk gaat en het bot aan elkaar groeit. Spreekt voor zich dat dit niet iets is wat de dierenarts thuis doet :)


Irelia

Berichten: 40
Geregistreerd: 28-05-19

Re: Paard steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:39

Misschien ook even de dierenarts inlichten als het vaker terug komt?

xmarritw

Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Re: Paard steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:48

Heeft ze het in een been of in beide achterbenen?

Jara van de Edelweiss B+11 L1+1

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-19 15:22

Het is steeds in hetzelfde been, ze nog maals ingespoten. Verder zijn de knie en kogel op de foto/echo geweest en alles zag er keurig uit.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

annibel

Berichten: 1191
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 15:57

Mijn paard had ook spat, die hebben we een paar jaar in de wei gezet met een schuilstal. Verder niks aan gedaan, hebben een infuus en speciaal beslag geprobeerd maar het beste is lekker in de wei..

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:38

Ben je er zeker van dat het alleen de spat is? Misschien is er meer aan de hand? Wellicht opnieuw kreupelheidsonderzoek laten doen met goed gefaseerd uitverdoven?

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:49

Inladen en naar Visdonk in Roosendaal.

Die van mij had ook af en aan klachten, vooral rechtsachter.
Kogel, sprong en knie RA op de foto gezet, knie en kogel schoon, artrose (spat) op de sprong.
Toen zijn er van de sprong links ook foto's gemaakt, daar bleek het zelfs nog erger te zijn, maar geen klachten, want al vergroeid.

Ik ga nu over een jaartje weer foto's laten maken van de spronggewrichten om te zien of rechts inmiddels vergroeid is (zou binnen 3 maanden - max. een jaar moeten) en om te zien of links stabiel is.

Hij heeft nu nog steeds af en aan klachten, maar ik weet nu wat er is en ik heb de huisvesting, voer en het bekappen er op aangepast.
Bewegen is goed, maar ik kijk per dag wat er kan.

Ik ben erg goed geholpen in Roosendaal, duidelijke en heldere uitleg en ik heb de foto's zelf ook.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-19 20:02

Even een update:

Paard voor een derde keer ingespoten en is hier wel dusdanig op verbeterd (nog steeds niet 100%). Helaas na een week of 6 staat ze toch weer echt kreupel.
Enige wat ik nu kan doen (en wat ik als advies kreeg) een half jaar/jaar de wei op en hopen dat de spat dan aan elkaar gegroeid is.

Zo’n domper, elke keer is de DA positief maar die kan haar op dit moment ook niet verder behandelen.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:08

GaelleS schreef:
In geval van spat kan je ook het aan elkaar groeien forceren. Ze zetten het gewricht vast door chirurgie (artrodese) of ze injecteren een irriterende vloeistof in het gewricht, zodat het kraakbeen stuk gaat en het bot aan elkaar groeit. Spreekt voor zich dat dit niet iets is wat de dierenarts thuis doet :)


Ik quote mezelf even. Op de wei zetten en wachten is niet het enige wat je kan doen. Al snap ik dat de andere opties wel even wat duurder zijn hoor. Maar er zijn nog minstens deze 2 mogelijkheden.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paard steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-19 19:19

Beide werd door de dierenarts niet aangeraden. Dit omdat ik ‘maar’ recreatief en op B niveau rijdt. Ze zei dat het voornamelijk is voor paarden die echt moeten presteren (als dekhengst bijvoorbeeld).

Over die irriterende vloeistof zei ze met name dat ik goed na moest denken of dit wel paardwaardig is (of zoiets). :(

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Paard steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:57

Ik denk dat je daaromtrent beter info vraagt in een kliniek waar ze die dingen uitvoeren, bellen kost niks :) en goh, operatie niet doen omdat het geen sportpaard is, dat is aan jou om te beslissen of je daar geld aan kan en wil spenderen. Het is niet omdat paard zelf geen 500 000 euro waard is dat zo een operatie nutteloos is :P Al heeft iemand met zo een duur paard waarschijnlijk wel iets meer geld om te spenderen :P

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Paard steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 11:56

Wat een onzin. Bij mij heeft een arts dat ook een keer gezegd. Alsof een sportpaard meer waarde heeft dan een recreatie paard. Is nog altijd aan de eigenaar om te beslissen of ze geld eraan willen uitgeven. Als een bepaalde procedure een sportpaard beter kan maken kan het ook een recreatiepsard beter maken. Is nog steeds hetzelfde wezen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:18

Ik denk dat je je eerder af moet vragen of het wel paardwaardig is om zulke ingrepen uit te voeren. Bij een paard voor de topsport wordt dan toch makkelijker even weg gekeken. Triest maar waar.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paard steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 18:20

Ja ik vind het nu op het randje van paardwaardig. We zijn nu al meer dan een jaar aan het sukkelen. 3 keer ingespoten waarvan maar 1 keer gewerkt heeft.

Op de wei vermaakt ze zich prima maar zelfs met stapritjes erop vertoonde ze van de week pijn en verzet.

Ze staat nu dus stil (alleen weidegang) en krijgt een supplement voor artrose en duivelsklauw. Ik hoop echt dat dit aanslaat |(

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:36

In dat geval is het misschien handig om voor jezelf een termijn af te spreken. Bijvoorbeeld ik kijk het tot datum X aan en dan kijk ik hoe het paard erbij staat. Mocht er tussendoor een grote terugval komen, dan natuurlijk eerder ingrijpen. Op datum X nog een aanvaardbare situatie, dan een nieuwe datum stellen. Op die manier zit je je niet dagelijks helemaal gek te maken, het gaf mij in ieder geval een beetje rust. Veel sterkte en wijsheid gewenst.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Paard steeds kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 15:40

Persoonlijk vind ik zo een ingreep zeker paardwaardig. Nadien hebben ze er ook geen last meer van en het duurt niet zo lang (zonder complicaties dan, die kans bestaat altijd natuurlijk, maar daarvoor contacteer je best kliniek. Van wat, hoe lang, hoe groot kans op complicaties etc, echt ze eten je niet op via de telefoon hoor). Hem laten manken en zo houden is dan minder paardwaardig. Pijnstilling en hopen dat het aan elkaar groeit is misschien ook een optie (?).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers