Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Veertje2

Berichten: 166
Geregistreerd: 28-04-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:18

Er zijn er genoeg die je vanaf je paard/pony kan doen volgens mij heb ik 3x moeten afstappen waren hekken die naar je toe open gingen en 1 die te laag en stug was. En er zijn genoeg wandelaars

marsyl

Berichten: 1635
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:40

Wat ik dan niet snap is dat ze op de website van deze wedstrijd zetten: zandpaden met af en toe wat mul zand en wat kiezels :?
Ik lees echt de website van te voren om te kijken op wat voor ondergrond we moeten rijden voordat ik me inschrijf.
Weet niet zo goed wat ik moet doen nou, wij trainen gewoon niet in mul zand want dat is er bij ons niet.. daar kies ik mijn wedstrijden op uit, ik wil mijn paardje niet overbelasten :n

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:54

Bedankt voor de reacties!

Is deze wedstrijd een beetje vergelijkbaar met Waalwijk? Daar was het ook heel mul.

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:04

Het is nu muller dan normaal door de droogte.
Normaal gesproken is hier niet echt veel mul zand, paar stukken maar.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Veertje2

Berichten: 166
Geregistreerd: 28-04-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:15

Er zijn gelukkig ook stukken waar het dan wat muller is dat je goed aan de rand kan rijden.
Wat regen voor de wedstrijd zou helemaal top zijn.
Het is echt een mooi gebied, het is volgens mij geen wedstrijd waar je een scherpe tijd wilt rijden. Maar ben dan ook geen ervaren endurance rijder Ga hem anders een keer voorrijden en kijk wat je er van vind.

marsyl

Berichten: 1635
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 05:55

Oke dat zou schelen idd, als ik er een beetje langs kan rijden. Een snelle tijd neerzetten is sws niet mijn doel :)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:57

Marije_jiplover schreef:
Er zijn er een heel aantal waarvoor ik niet af hoef te stijgen.
Maar ik rijd hier wel 3x per week rond en oefen dus vaak en heb een pony van 1.54 m.
Er zijn er een paar die lastig zijn vanaf het paard, zeker als je paard groter is dan die 1,54.

Andere jaren zaten er op strategische punten controleposten bij hekken, waardoor je niet alle hekken zelf hoefde te openen en sluiten, maar of dat dit jaar weer lukt, weet ik niet.


En er staan boomstronken als opstaphulp bij bijna alle hekken!

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:00

marsyl schreef:
Wat ik dan niet snap is dat ze op de website van deze wedstrijd zetten: zandpaden met af en toe wat mul zand en wat kiezels :?
Ik lees echt de website van te voren om te kijken op wat voor ondergrond we moeten rijden voordat ik me inschrijf.
Weet niet zo goed wat ik moet doen nou, wij trainen gewoon niet in mul zand want dat is er bij ons niet.. daar kies ik mijn wedstrijden op uit, ik wil mijn paardje niet overbelasten :n


Die omschrijving klopt ook wel. Alleen worden sommige paden wel wat muller als het zo lang droog blijft.
En grof puin zegt mij eigenlijk niets. Het is net als Marije ook mijn achtertuin (zelfde stal :P ) en ja er liggen her en der wel wat grotere stenen, maar het is geen puinpad ofzo. Kiezels wel genoeg en boomwortels soms ook.

En vooral lekker gaan genieten van de route en rustig aan doen in het mulle.
Dit is nooit een wedstrijd waar hard gereden wordt.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Veertje2

Berichten: 166
Geregistreerd: 28-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:22

Djilna schreef:
marsyl schreef:
Wat ik dan niet snap is dat ze op de website van deze wedstrijd zetten: zandpaden met af en toe wat mul zand en wat kiezels :?
Ik lees echt de website van te voren om te kijken op wat voor ondergrond we moeten rijden voordat ik me inschrijf.
Weet niet zo goed wat ik moet doen nou, wij trainen gewoon niet in mul zand want dat is er bij ons niet.. daar kies ik mijn wedstrijden op uit, ik wil mijn paardje niet overbelasten :n


Die omschrijving klopt ook wel. Alleen worden sommige paden wel wat muller als het zo lang droog blijft.
En grof puin zegt mij eigenlijk niets. Het is net als Marije ook mijn achtertuin (zelfde stal :P ) en ja er liggen her en der wel wat grotere stenen, maar het is geen puinpad ofzo. Kiezels wel genoeg en boomwortels soms ook.

En vooral lekker gaan genieten van de route en rustig aan doen in het mulle.
Dit is nooit een wedstrijd waar hard gereden wordt.


Dan is mijn definitie van grof puin anders dan andere, maar zal een foto toevoegen, dit is het pad waar je rechts over de vlakte kijkt en dit is geen kort stukje.

Afbeelding

Nogmaals het is een mooi natuurgebied, waar je echt van kan genieten. Het is niet mijn bedoeling om negatief te schrijven over deze wedstrijd ik meld alleen mijn ervaring. (Die ik ook gedeeld heb met de organisatie) het kan ook onderhoud zijn en het bos beheer hier mee is en wij op het verkeerde moment daar gereden hebben het was natuurlijk wel weekend.

marsyl

Berichten: 1635
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:38

Maar ik heb dus ook nog nooit eerder met een GPS gereden.. is dat moeilijk? En is dat eigenlijk in het inschrijfgeld inbegrepen?

Hilli

Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:46

Nee en nee.

Een apparaat waarmee je een gps-route kunt volgen moet jezelf regelen, al heeft de organisatie ook wel wat exemplaren te huur. Je kan al via een app op je telefoon routes volgen. De route zelf (gpx-file) krijg je uiteraard wel van de organisatie, als in: die kun je downloaden van de website.

Het volgen van een gps-route is retesimpel als je het een paar keer oefent.

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 08:34

Veertje2 schreef:
Djilna schreef:
Die omschrijving klopt ook wel. Alleen worden sommige paden wel wat muller als het zo lang droog blijft.
En grof puin zegt mij eigenlijk niets. Het is net als Marije ook mijn achtertuin (zelfde stal :P ) en ja er liggen her en der wel wat grotere stenen, maar het is geen puinpad ofzo. Kiezels wel genoeg en boomwortels soms ook.

En vooral lekker gaan genieten van de route en rustig aan doen in het mulle.
Dit is nooit een wedstrijd waar hard gereden wordt.


Dan is mijn definitie van grof puin anders dan andere, maar zal een foto toevoegen, dit is het pad waar je rechts over de vlakte kijkt en dit is geen kort stukje.

[ [url=m/nKLTlV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nogmaals het is een mooi natuurgebied, waar je echt van kan genieten. Het is niet mijn bedoeling om negatief te schrijven over deze wedstrijd ik meld alleen mijn ervaring. (Die ik ook gedeeld heb met de organisatie) het kan ook onderhoud zijn en het bos beheer hier mee is en wij op het verkeerde moment daar gereden hebben het was natuurlijk wel weekend.


Ik vind dat inderdaad geen grof puin pad, die heb ik in Limburg en België wel gezien :)
Zo te zien aan de zijkant hebben ze daar gesleept en zijn er meer van de grove stenen naar boven gekomen.
Het is op dit stuk wat steniger dan anders inderdaad. Je zit in dit gebied langs een stuwwal dus er zitten behoorlijk wat stenen in de ondergrond die naar boven komen bij langdurig droog weer en slepen. Voor mij niks nieuws aangezien ik hier al sinds 2003 rondrij, maar kan me voorstellen dat als je alleen zand- en bospaden gewend bent dit wel even wennen is.

Maar wat noem jij geen kort stukje? Meer dan een km lang? Want anders is het een kwestie van even stappen en je bent er doorheen.
Zeker de paden meer richting Laag Soeren (waar de startlocatie is) zijn veel zanderiger en zul je dit niet hebben.

Oh en je zegt waar je rechts over de vlakte kijkt, dat zegt me niet zoveel. Bedoel je het stuk tussen het hek bij de parkeerplaats en de brandtoren?

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Veertje2

Berichten: 166
Geregistreerd: 28-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:33

haha, en ik maar denken dat ik wat gewend ben met wat kiezels hier in de randstad :D .

Zo bekend ben ik niet bij jullie zeg maar eerlijk gezegd helemaal niet, heb er tot nu toe maar twee x gereden.
het is volgens mij het stuk op de paarse route net voorbij de 11 km en waar het bord rechts staat met de tekst dat dit gebied alleen meet een penning gebruikt mag worden (en niet toegankelijke als de zon onder is volgens mij ook verboden voor honden), toen dacht ik gelijk nou ik ken paden die gratis toegankelijk zijn en die in mijn ogen veel beter begaanbaar zijn. Betreft de lengte zal 1,5 km zijn ongeveer. het was nou net een pad als hij glad was om lekker door te rijden, misschien was dit wel mijn teleurstelling, ondanks dat ik stap heerlijk van het uitzicht genoot alleen duurde het voor mij net ff te lang.

Nu ben ik geen ervaren enduranceruiter en heb zeker geen ervaring hoe het over de grens is. Dus ik vergelijk het met wat ik gewent ben. Misschien over een aantal jaar en heel wat ervaring rijker dat ik dit normaal vind en denk het zijn maar een paar steentjes. ;)

Het weerhoud me er niet van om weer jullie kant op te komen voor de wedstrijd, want ik weet nog steeds de weg niet :?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:24

Ik kom er vanavond langs of anders morgenavond. Begreep van stalgenoot al dat het inderdaad wel erg veel meer stenen bevat dan anders. Dus we gaan sowieso Natuurmonumenten een mailtje sturen.
Normaal worden de paden hier nl alleen maar verbeterd, niet verslechterd :+

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:09

Sorry..... maar een rode loper hoeft toch niet uitgerold te worden. Daar pas je je snelheid toch op aan?

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:15

Klopt, maar als het pad er nu een stuk slechter bij ligt dan normaal is dat ook niet de bedoeling. Dat we hier stenen, boomwortels en zand hebben is een gegeven, maar ze hoeven er niet méér van te maken :+

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Veertje2

Berichten: 166
Geregistreerd: 28-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:07

net op fb gezien wat ik zelf nog niet wist dat alles met 1 km verlaagd word bij Endurance Laag Soeren en dan is dit prima te doen en mooie en uitdagende route om te rijden. Ik heb er zin in tot 16 juni

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:17

Ja die verlaging is vanwege het rijden op GPS :j

Eergisteren daar gereden (hence de foto van ons op FB bij de Zuid Veluwe pagina :D).
Die stenen op dat stuk zijn er trouwes niet gestort ofzo. Dat stuk is altijd stenig, maar dan zaten ze in het zand weggedrukt. Door het slepen van de paden zijn ze daar boven gekomen. Het stuk na de brandtoren is vooral met (grove) kiezel en prima te doen. Althans, mijn paard loopt op blote voeten en had nergens last van in draf.
Gemeten is het stenige stuk +/- 300meter tussen de Parkeerplaats brandtoren/hek en de brandtoren.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 07:28

Iedereen die de ZV marathon rijdt veel succes! Hopelijk volgen er mooie verslagen ;)

Hier ligt het trainen voorlopig helemaal stil %) 1,5 week geleden een ruggenwervel gebroken dus mag even helemaal niks ;(

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

scooby09

Berichten: 2200
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 07:52

Ojee daar ben je klaar mee...Ethelate...
Hoe kom dat nou.?


Sherivey
Berichten: 8489
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:21

Owww pijnlijk zeg! Sterkte! Hoe kwam 't?

:wave:

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 14:05

8)7 goeie vraag.. neem een paard aan een halstertouw in de ene hand, waterslang in de andere, struikel zelf achteruitlopend over dat halstertouw en trek het paard mee in de val.. (don’t try at home or stable..)
Op hoofd, rug en been gestaan dus mag blij zijn dat ik er met “een breukje” vanaf ben gekomen %)

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 14:11

:oo naar ongelukje zeg!

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Sherivey
Berichten: 8489
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:56

Oww wat een vervelend ongeluk zeg! Veel beterschap :=

:wave:

marsyl

Berichten: 1635
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:54

Jeetje wat een ongeluk ethelate! Veel beterschap!! Ongeluk zit echt in een klein hoekje zeg.. #)

Programmaboekje van endurance Laag soeren staat trouwens online, voor degene die er heen gaan :)
Vind het best spannend, op GPS rijden en een zeer technisch parcours. Voor mij ook een 1,5 uur rijden dus ook niet echt naast de deur, zal een goed vermoeiend dagje worden _O-

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers