Aangaloperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 22:35

Hoi Bokkers,

Ik rijd nu een halfjaar een super leuk paard bij. Hij is erg gevoelig en wakker. Nu lopen we afentoe tegen een probleempje aan. Als ik wil aangaloperen spant hij enorm aan, kan ik er amper opzitten, en valt eerst enorm met zn schouder naar binnen. Na een Volte is hij wel weer te corrigeren.

Iemand tips om een betere overgang te kunnen rijden? Vanaf stap naar galop gaat dit al veel beter.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 22:35

Komt de dooddoener weer:

Wat zegt je instructeur ervan?

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 22:40

nine1987 schreef:
Komt de dooddoener weer:

Wat zegt je instructeur ervan?


Als hij weer netjes galopeerd weer terug nemen en opnieuw proberen. Soms gaat dat beter. Ik heb het gevoel dat hij de aanzet van draf naar galop erg moeilijk vind en zijn balans even kwijt is.

Saaandraa_X
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 22:44

Ik zou zeggen, hand laag, en hand ontspannen. Probeer het op je stem te doen en niet te gaan klemmen met je benen. Maaaar ; Je hebt wel les toch?

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 22:48

Saaandraa_X schreef:
Ik zou zeggen, hand laag, en hand ontspannen. Probeer het op je stem te doen en niet te gaan klemmen met je benen. Maaaar ; Je hebt wel les toch?


Ja ik heb les, maar ik dacht vragen om wat extra tips kan nooit kwaad. :)

Op stem ga ik eens proberen, aan de longe is hij erg scherp op stem namelijk

Edit, typo

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 09:48

Je kan verschillende oplossingen bedenken voor dat probleem. Aanspringen vanuit schouderbuitenwaarts, aanspringen vanuit stap, aanspringen op de volte, aanspringen voor de hoek, aanspringen vanuit de gebroken lijn enz. Gewoon beetje proberen. Meestal komt het vanuit te weinig balans en of kracht vanaf achter. Maar je instructeur moet je daar mee helpen.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 11:48

Als het puur een balans en kracht kwestie is zal je vooral flink moeten volhouden, hoe meer je traint hoe sterker je paard wordt immers.

lizzy9299

Berichten: 42
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:51

Ik heb dit ook wel eens gehad in de galop, wat ik deed was vooral ontspanning opzoeken, vanuit een relaxt drafje op de volte en je hand ontspannen.

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 14:08

Ik had hetzelfde probleem met mijn jonkie. Die miste ook kracht en balans. Ik heb wel een paar tips die mij erg geholpen hebben:
- Ik heb heel veel aan de longeerijn geoefend. Ik deed zijn longeersingel om met de teugels eraan, een beetje druk op de teugels zodat hij wel een beetje aanleuning voelde, en dan gewoon zo nu en dan aangaloperen. Zodra hij dan hard ging draven ipv aangaloperen nam ik hem weer terug en probeerde ik het opnieuw.
Die van mij maakte zich ook sterk, liep over de buitenschouder weg en ging heel hard draven. Dat was niet uit te zitten. Aan de longeerlijn is het veel minder zwaar.
Dat heeft mij echt geholpen. Zeker met de longeersingel, omdat er dan ook een beetje nageeflijkheid gevraagd wordt.
- Een andere tip is; zorg voor een duidelijk commando naar de galop toe. Volgens mijn instructrice was mijn beenhulp te fijn. Volgens haar is het gewoon; zitten, op de buitenteugel, en één “schopje”. Dus niet even het been eraan leggen, maar echt een duidelijke beenhulp. Dat heeft bij mij ook goed geholpen. Daarnaast is het ook handig om een stemhulp te gebruiken.
- Laaste tip; zorg dat je paard goed op de buitenteugel loopt. Vraag niet teveel stelling naar binnen, want dan kunnen ze moeilijk de schouder naar voren doen. Ook is het belangrijk dat je niet te diep de hoek inrijdt waar je wilt aanspringen. Dan maak je ze het nog moeilijker.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:26

"Wat zegt je instructeur ervan?

Als hij weer netjes galopeert weer terug nemen en opnieuw proberen."

Ge-wel-dig, zo'n instructeur!
Als je het probleem hebt opgelost, herhalen.
Diploma bij het pakje boter gehad...?

Balansproblemen komen vaak voor en het is net niet alleen een kwestie van kracht.
Maar: "je moet zorgen dat de juiste spieren sterker worden."
Volgende vragen : wat zijn de juiste spieren en hoe doe je dat?

Tip 1: werk aan de verticale balans, gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
Stel dat je dier gewicht geeft op links als je de teugel in contact neemt :
blijf van de linkerteugel af,
zit op rechts en
neem de rechterteugel - 1 gram is zat - in contact.

En het leuke van verticale balans is, dat het dier vanzelf ontspannen wordt, de rug gaat bollen en vaak al op het bit gaat kauwen ("helemaal vanzelf").

Tip 2: kijk tijdens het rijden naar de spieren pal voor het zadel, bij de halsaanzet. Daar hoort je diermte werken, na afloop hoort het daar warmer te zijn dan bijvoorbeeld halverwege de hals aan de onderkant (de spieren die met 'rug wegdrukken' te maken hebben) of de spieren pal achter het hoofd, naast de nek ("bodybuilding met het bit" geeft hier warmte).

De overgang stap-galop is vooral krachtpatsen met de duw- en draagspieren: nuttige oefening.
Werken aan verticale balans is vooral zwaar voor de rompspieren, die zijn belangrijk genoeg, maar worden getraind door in balans te draven (en te stappen en na een goede overgang te galopperen).

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:19

Ja als je paard er zoveel moeite mee heeft,zou ik zeggen ga hem eerst sterker maken in stap en draf, ga werken aan de zijgangen en als hij goed kan dragen, travers door de hoek en dan aanspringen , niet vanuit schouderbinnen aanspringen want dan haal je het paard uit balans en valt hij zo ie zo op de binnen schouder.
Ik zou zeggen als instructrice vergeet de galop even , maak hem vanaf de grond sterker en miss met los werken de galop idd op stem aanleren en aan de longe zonder hulpteugels werken, gewoon aan de kaptoom en ook aan de longe aan de zijgangen werken, zodat je aan de longe ook controle kan hebben over de buiten schouder en buiten achterbeen, dat helpt jou paard meer in balans komen, ook ben je zelf vaak het probleem met de aansprong , hoe en waar zit jij als je aanspringt, welke hulpen geef je, jij als ruiter moet jou paard helpen en niet zomaar aan nemen dat hij het kan met jou erop.

Yuumi

Berichten: 51
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 14:06

Ik denk dat het een kwestie van oefenen is.

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 20:09

Janneke2 schreef:
"Wat zegt je instructeur ervan?

Als hij weer netjes galopeert weer terug nemen en opnieuw proberen."

Ge-wel-dig, zo'n instructeur!
Als je het probleem hebt opgelost, herhalen.
Diploma bij het pakje boter gehad...?

Balansproblemen komen vaak voor en het is net niet alleen een kwestie van kracht.
Maar: "je moet zorgen dat de juiste spieren sterker worden."
Volgende vragen : wat zijn de juiste spieren en hoe doe je dat?

Tip 1: werk aan de verticale balans, gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
Stel dat je dier gewicht geeft op links als je de teugel in contact neemt :
blijf van de linkerteugel af,
zit op rechts en
neem de rechterteugel - 1 gram is zat - in contact.

En het leuke van verticale balans is, dat het dier vanzelf ontspannen wordt, de rug gaat bollen en vaak al op het bit gaat kauwen ("helemaal vanzelf").

Tip 2: kijk tijdens het rijden naar de spieren pal voor het zadel, bij de halsaanzet. Daar hoort je diermte werken, na afloop hoort het daar warmer te zijn dan bijvoorbeeld halverwege de hals aan de onderkant (de spieren die met 'rug wegdrukken' te maken hebben) of de spieren pal achter het hoofd, naast de nek ("bodybuilding met het bit" geeft hier warmte).

De overgang stap-galop is vooral krachtpatsen met de duw- en draagspieren: nuttige oefening.
Werken aan verticale balans is vooral zwaar voor de rompspieren, die zijn belangrijk genoeg, maar worden getraind door in balans te draven (en te stappen en na een goede overgang te galopperen).



Bedankt voor je tips, ik vind het alleen niet echt netjes dat je bij één zin over mijn instructeur, hem helemaal afstreept, maar dat terzijde.

Wij hebben een passende oplossing gevonden voor het training, dus op dit topic kan een slot.

Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Re: Aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:09

Oefenen oefenen oefenen