voor het eerst bij mij in het tuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

voor het eerst bij mij in het tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-02 15:40

Sandor is een kwpn tuigpaard en voordat ik hem kocht hebben ze hem laten beleren in het tuig..Alleen ik had het nog nooit gedaan.
Vandaag hebben we hem weer een keer in het tuig gezet na 3 maanden.
Hardstikke braaf.. Haha! Met die oogkleppen was hij het niet zo eens maar daar legde hij zich ook snel bij neer... Hoeveel ruimte moet er zitten tussen zijn oogbol en die klep ??? Cool
De grote kar stond niet op stal Verdrietig dus ik kon hem niet volledig inspannen maar ik heb er achter gelopen en dat ging super Leuk hoor.
Ga binnenkort snel foto's maken kan ie bij itp.. Haha!


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 16:12

Ben hartstikke benieuwd naar je beestje voor de kar! Snel pics idd, gaaf!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 16:29

Er moet zoveel ruimte tussen de oogkleppen zitten dat het niet klappert of te wijd zit, maar het moet ook niet loeistrak zitten. Moeilijk uit te leggen. Let er ook op dat hij er niet achtedoor kan kijken!

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 19:31

Als hij niet beleerd is met oogkleppen (omdat je zie dat ie het niet zo eens is met zijn oogkleppen, maar na een tijdje wel) zou ik ze niet eens op doen. Jij zit, neem ik aan, ook niet graag met halve ooglapjes op de bok....

Been there, done that!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-02 15:15

Hij is wel beleerd met oogkleppen, alleen vind ik dat ze vrij dicht op zijn oogbol zitten, kleine centimeter...Ze klapperen niet. En ze zitten er goed voor. Doordat hij niets meer zach werd hij even onrustig met optuigen maar toen we eenmaal liepen was dat over...Het is een vreselijk oudwijf hij wil graag alles inspecteren waar je mee bezig bent tijdens het optuigen..

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 17:27

Normaal kan je de kleppen iets buigen, duw ze wat naar buiten gewoon - de meeste hebben een metaalplaat tussen de lederlagen ingenaaid ... en daarom blijven ze ook staan.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 20:14

Volgens mij kan je de oogkleppen stellen met de windriem.
De oogklep staat goed als de wimpers vrij kunnen bewegen, maar je kan ze best wat wijder buigen, dan ziet hij wat meer.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 01:11

Als de kleppen op de juist hoogte zitten moet je gaan buigen aan de klep zelf, één derde/twee derde is de verhouding, maar welke was nu weer boven, denk de twee/derde, maar ben het nu even niet helemaal zeker. De windriempjes kunnen ook de stand beïnvloeden, maar de bolling is aan de klep zelf te doen.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 09:48

Ik moet nog op cursus... sorry maar wat is het windriempje ??
Ik heb de kleppen al geprobeert naar buiten te buigen maar dat lukt niet goed... Ik heb wel die druppel op zijn voorhoofd eral tussenuit gehaald, Ik had het gevoed dat die ook de boel naar elkaar toetrok.. Het is maat full dust het zou moeten passen. Ga nog wel even proberen.
Bedankt voor jullie reachties in ieder geval !!

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Re: voor het eerst bij mij in het tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 10:25

briet schreef:
Sandor is een kwpn tuigpaard en voordat ik hem kocht hebben ze hem laten beleren in het tuig..Alleen ik had het nog nooit gedaan.
Vandaag hebben we hem weer een keer in het tuig gezet na 3 maanden.
Hardstikke braaf.. Haha! Met die oogkleppen was hij het niet zo eens maar daar legde hij zich ook snel bij neer... Hoeveel ruimte moet er zitten tussen zijn oogbol en die klep ??? Cool
De grote kar stond niet op stal Verdrietig dus ik kon hem niet volledig inspannen maar ik heb er achter gelopen en dat ging super Leuk hoor.
Ga binnenkort snel foto's maken kan ie bij itp.. Haha!


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 10:33

Windriempjes zijn die schuinlopende riempjes die de kleppen verbinden met het kapstuk. De kleppen moeten stug zijn, anders gaan ze blubberen tegen het oog aan, even doorzetten om ze te buigen. Die "druppen" is meer bedoeld voor in een tweespan of meerspan, dat doet het span er uniformer uitzien doordat het een kol of deel van een bles gaat bedekken, dus dat kan er uit zonder problemen, maar heeft normaal geen invloed op de ligging van je hoofdstel.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 10:54

ga het met iets meer kracht doorzetten, bedankt !

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers