Modereren in uitzonderlijke topics

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20623
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:32

en wanneer je je leeftijd hebt aangemeld en je boven de 18 bent kan je er in :')

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)


fleurtjeuh
Berichten: 10299
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:33

Kan iedereen alsjeblieft de benamingen als sneeuwvlokjes, special cases, zachte eieren, ramptoeristen en dergelijke achterwege laten?
Evenals de kleine sneren?
Volgens mij wil iedereen hier gewoon een normale discussie kunnen voeren en daar helpen dit soort dingen niet voor.

Love is Love

My current situation is not my final destination.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 15:38

We proberen inderdaad maatwerk te leveren, want het ene topic is het andere niet.

In de bovengenoemde topics zijn we niet drastisch anders geweest, wat ik zo snel lees (werk, dus niet de tijd om grondig te spitten op dit moment)- ook die topics hebben bestaansrecht gekregen. Nieuws/informatief/geschiedenis/huiswerk... en ook daar geldt dat er grenzen zijn.

Een topic dat over 1 specifiek onderwerp gaat, waar duidelijk is wat het exacte onderwerp is, is ook weer anders dan een topic waar in zijn algemeenheid het lugubere wordt aangekaart; want wat is luguber? Dat is per persoon anders, en dat is hetgene dat het zo lastig maakt om zoveel mogelijk mensen tevreden te houden.

Vandaar ook de vraag om te sparren, want als we kritiek horen willen we daar ook graag iets mee kunnen doen. Tenslotte denk ik dat het voor al mijn collega's hetzelfde is als voor mijzelf; je bent moderator omdat je mensen wilt helpen, en Bokt zo fijn mogelijk wilt maken voor iedereen.

Overigens echt tof hoe jullie het oppakken, complimenten!


nine1987 schreef:
Het gaat me erom dat er na een half jaar pas gemauwd wordt.. Het topic verliep gewoon prima en netjes en nu ineens is 't een groot probleem voor bokts sneeuwvlokjes..


We merken dat er toch onvrede is, en dat het dus eigenlijk niet loopt zoals een groot deel van de mensen daar het zouden willen zien. Vandaar ook dit topic, zodat we met elkaar kunnen praten over het waarom, en samen te kijken of/hoe het anders kan.

Sommige mensen zijn gevoelliger voor bepaalde dingen dan anderen, dat vind ik absoluut iets om in ieder geval in overweging te nemen.

Mezelf even als voorbeeld nemend: ik heb serieus heftige dingen gezien en opgezocht, SAW vind ik lachfilms, maar oh wee als iemand iets met een dier doet. In films kan ik daar dus echt niet tegen, en zit ik dan ook met ogen en oren dicht. John Wick begon voor mij dus niet heel plezierig :+

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:39

Onvrede is een understatement...

Maargoed.. Ik heb je dan ook pb gestuurd..

<3 Sneakers <3

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 15:54

nine1987 schreef:
Onvrede is een understatement...

Maargoed.. Ik heb je dan ook pb gestuurd..



Yep, bedankt daarvoor! Je hebt antwoord :)

Ik probeer me een beetje netjes uit te drukken inderdaad, maar dat is precies waarom we dit topic openen. We horen wat mensen van ons handelen in zulke topics vinden, en willen daarom sparren hoe het anders kan.

Femke_Tweety

Berichten: 11971
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:56

Wat ik jammer vind om te zien is dat de mensen die het specifieke of vergelijkbare topics eigenlijk echt niet willen, mee denken aan oplossingen.


Terwijl ik bij de mensen die dit soort topics wel willen, vooral lijk te horen dat de anderen zich niet zo moeten aanstellen.


Misschien lees ik dat verkeerd hoor, dat kan.

Maar wat zien de mensen die dit soort topics wel graag zien dan als mogelijkheden of oplossingen?

Femke_Tweety

Berichten: 11971
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Modereren in uitzonderlijke topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 16:08

Ik zou graag echt inhoudelijk op de materie ingaan.
Daar hebben we volgens mij veel meer aan.

Zie ook mijn eerste paar posts hier in dit topic.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 16:12

Femke_Tweety schreef:
Wat ik jammer vind om te zien is dat de mensen die het specifieke of vergelijkbare topics eigenlijk echt niet willen, mee denken aan oplossingen.


Terwijl ik bij de mensen die dit soort topics wel willen, vooral lijk te horen dat de anderen zich niet zo moeten aanstellen.


Misschien lees ik dat verkeerd hoor, dat kan.

Maar wat zien de mensen die dit soort topics wel graag zien dan als mogelijkheden of oplossingen?

Misschien omdat de oplossing in veel gevallen ook gewoon in 'niet zo aanstellen' ligt? Er zijn al allerhande mogelijkheden om de onderwerpen uit de weg te gaan en ergens niet op te klikken. Weet je van jezelf dat je erdoor getriggerd wordt, klik dan niet, of klik weg.
'Jamaar kinderen dan'? Die kunnen op YRT/Jeugdhonk terecht, en die moeten als ze echt te jong zijn sowieso niet zonder toezicht op het internet. En als ze wat ouder zijn, pubers, dan gaan ze toch wel zelf op zoek naar hun eigen grenzen. Vroeger op rotten.com, tegenwoordig vast op platforms van deze tijd, en daar groeien ze ook vanzelf weer overheen.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 16:20

Ik vindt het ook niet persee op bokt thuishoren zoiets en ik ben niet kleinzerig.

Ik vindt echter de intentie achter het topic nogal smerig.
Als iemand een 'mooi' topic maakt met foto's van een concentratiekamp dan sta je weer even stil bij wat er daar gebeurd is, hoe bizar het is wat mensen elkaar aandoen.

Hetzelfde geldt voor nieuwsartikelen, je leest ze omdat je de ogen niet wilt sluiten voor mensen die het zo slecht hebben en het je weer even bewust maakt van je goede postitie.

Leed en onrecht maakt mij boos.
Dat er mensen zijn die 'genieten' en een 'kick' krijgen van het leed van een ander en graag de foto's kijken vanuit een soort misplaatste nieuwsgierigheid naar het leed van anderen vindt ik persoonlijk vreemd.

Van mij hoeft dat geen podium te krijgen.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 16:26

Sunnda schreef:
Ik vindt het ook niet persee op bokt thuishoren zoiets en ik ben niet kleinzerig.

Ik vindt echter de intentie achter het topic nogal smerig.
Als iemand een 'mooi' topic maakt met foto's van een concentratiekamp dan sta je weer even stil bij wat er daar gebeurd is, hoe bizar het is wat mensen elkaar aandoen.

Hetzelfde geldt voor nieuwsartikelen, je leest ze omdat je de ogen niet wilt sluiten voor mensen die het zo slecht hebben en het je weer even bewust maakt van je goede postitie.

Leed en onrecht maakt mij boos.
Dat er mensen zijn die 'genieten' en een 'kick' krijgen van het leed van een ander en graag de foto's kijken vanuit een soort misplaatste nieuwsgierigheid naar het leed van anderen vindt ik persoonlijk vreemd.

Van mij hoeft dat geen podium te krijgen.

Dan heb je dat betreffende topic niet goed begrepen ben ik bang.

De meeste zijn juist nieuwschierig naar hoe bijv een dader tot zijn daad is gekomen.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 16:27

Sunnda schreef:
Ik vindt het ook niet persee op bokt thuishoren zoiets en ik ben niet kleinzerig.

Ik vindt echter de intentie achter het topic nogal smerig.
Als iemand een 'mooi' topic maakt met foto's van een concentratiekamp dan sta je weer even stil bij wat er daar gebeurd is, hoe bizar het is wat mensen elkaar aandoen.

Hetzelfde geldt voor nieuwsartikelen, je leest ze omdat je de ogen niet wilt sluiten voor mensen die het zo slecht hebben en het je weer even bewust maakt van je goede postitie.

Leed en onrecht maakt mij boos.
Dat er mensen zijn die 'genieten' en een 'kick' krijgen van het leed van een ander en graag de foto's kijken vanuit een soort misplaatste nieuwsgierigheid naar het leed van anderen vindt ik persoonlijk vreemd.

Van mij hoeft dat geen podium te krijgen.


Hele goede post.
Dat is de kern van het probleem : nl. wat geef je een podium en wat niet.
Vermaak voor de één, kwetsend voor de ander.
Waar leg je de grens, best moeilijk.

Mars

Berichten: 33252
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 16:28

Femke_Tweety schreef:
Wat ik jammer vind om te zien is dat de mensen die het specifieke of vergelijkbare topics eigenlijk echt niet willen, mee denken aan oplossingen.


Terwijl ik bij de mensen die dit soort topics wel willen, vooral lijk te horen dat de anderen zich niet zo moeten aanstellen.


Misschien lees ik dat verkeerd hoor, dat kan.

Maar wat zien de mensen die dit soort topics wel graag zien dan als mogelijkheden of oplossingen?


Er zijn al zat oplossingen, negeerfunctie, evt naar HK zodat het niet naar boven komt, wellicht een apart deel oprichten, stricte moderatie, zelf even nadenken over juiste zoektermen etc. Maar het lijkt met alle geweld weg te moeten van de tegenstand. En ja dát vind ik aanstellerij.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu


verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 16:39

Sclimpre schreef:
Sunnda schreef:
Ik vindt het ook niet persee op bokt thuishoren zoiets en ik ben niet kleinzerig.

Ik vindt echter de intentie achter het topic nogal smerig.
Als iemand een 'mooi' topic maakt met foto's van een concentratiekamp dan sta je weer even stil bij wat er daar gebeurd is, hoe bizar het is wat mensen elkaar aandoen.

Hetzelfde geldt voor nieuwsartikelen, je leest ze omdat je de ogen niet wilt sluiten voor mensen die het zo slecht hebben en het je weer even bewust maakt van je goede postitie.

Leed en onrecht maakt mij boos.
Dat er mensen zijn die 'genieten' en een 'kick' krijgen van het leed van een ander en graag de foto's kijken vanuit een soort misplaatste nieuwsgierigheid naar het leed van anderen vindt ik persoonlijk vreemd.

Van mij hoeft dat geen podium te krijgen.


Hele goede post.
Dat is de kern van het probleem : nl. wat geef je een podium en wat niet.
Vermaak voor de één, kwetsend voor de ander.
Waar leg je de grens, best moeilijk.


Dat topic is geen podium hoor >;) gewoon een clubje mensen dat lugubere dingen interessant vindt.
En als je het kwetst klik je het weer weg.
Dat doe ik ook met sommige topics waarin ik me echt niet kan vinden en soms ronduit kwetsend vind.

[o]

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 16:48

quera schreef:
Sunnda schreef:
Ik vindt het ook niet persee op bokt thuishoren zoiets en ik ben niet kleinzerig.

Ik vindt echter de intentie achter het topic nogal smerig.
Als iemand een 'mooi' topic maakt met foto's van een concentratiekamp dan sta je weer even stil bij wat er daar gebeurd is, hoe bizar het is wat mensen elkaar aandoen.

Hetzelfde geldt voor nieuwsartikelen, je leest ze omdat je de ogen niet wilt sluiten voor mensen die het zo slecht hebben en het je weer even bewust maakt van je goede postitie.

Leed en onrecht maakt mij boos.
Dat er mensen zijn die 'genieten' en een 'kick' krijgen van het leed van een ander en graag de foto's kijken vanuit een soort misplaatste nieuwsgierigheid naar het leed van anderen vindt ik persoonlijk vreemd.

Van mij hoeft dat geen podium te krijgen.

Dan heb je dat betreffende topic niet goed begrepen ben ik bang.

De meeste zijn juist nieuwschierig naar hoe bijv een dader tot zijn daad is gekomen.

Ik ben na het begin snel gestopt met lezen toen er verwijzingen kwamen naar de rampplek van bijvoorbeeld mh17.
Ik vindt dat smakeloos en van mij hoeft bokt geen podium te bieden aan mensen die dat soort leed 'luguber en interessant' vinden.

Maar dat is een persoonlijke mening en ik heb het topic daarna niet meer gevolgd.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 24-05-19 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 16:51

verootjoo schreef:
Dat topic is geen podium hoor >;) gewoon een clubje mensen dat lugubere dingen interessant vindt.
En als je het kwetst klik je het weer weg.
Dat doe ik ook met sommige topics waarin ik me echt niet kan vinden en soms ronduit kwetsend vind.

Clubje dan, ook goed.
Dan wordt de vraag welke clubjes je wel of niet onderdak biedt.
Waar de grens ligt.
Ik denk dat die discussie zich niet beperkt tot het luguber topic, maar dat er best nog andere topics kunnen komen waarbij de mods zich dezelfde vraag stellen.
Best een lastige klus, mod zijn. :j

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Modereren in uitzonderlijke topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 16:56

Sunda, als ik op mh17 zoek krijg ik maar 1 post waarin summier verwezen wordt naar de staat van de lichamen :? (Dit heb ik even gecheckd omdat mijn schoonzus nabestaande is en ik anders zou temmen)

Echwel

Berichten: 12458
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 16:57

Nou ik heb het topic nu bewust moeten zoeken dus in zoekfuncties komt het bij mij niet omhoog.
Spoilers doen het op telefoon prima dus iPad zal niet anders zijn.
Ik hoef bv niet iemands medische geschiedenis te lezen en scroll daaraan voorbij
Mijn mening is doe dat ook bij dit soort topics
Leven en laten leven

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 17:03

LadyMadonna schreef:
Sunda, als ik op mh17 zoek krijg ik maar 1 post waarin summier verwezen wordt naar de staat van de lichamen :? (Dit heb ik even gecheckd omdat mijn schoonzus nabestaande is en ik anders zou temmen)

1 post?
De hele eerste pagina staat vol met het woord mh17..

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Modereren in uitzonderlijke topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 17:10

Ik heb met verbazing deze 9 pagina's gelezen. Het komt bijna over alsof iedereen verplicht wordt het betreffende topic te lezen? Wat is er gebeurd met waarnemen, negeren en verder gaan met je leven?
Als dit topic al niet zou mogen, hef dan maar zo'n beetje het hele LZP, IM en alle wondgezingstopics op zou ik zeggen.

Het leven zou zo veel makkelijker zijn als je niet hoeft stil te staan bij dit soort dingen die je toch al niet aanstonden. :j

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 17:11

Ok, dat kwam via de zoekfunctie niet naar boven, maar er wordt daar besproken dat het luguber is dat er nog steeds vrij eenvoudig fotos van de slachtoffers te vinden zijn, en dat is het imo ook...

Vind wat er besproken wordt verder niet super schokkend ofzo...

Onali

Berichten: 18440
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 17:14

Sunnda schreef:
Hetzelfde geldt voor nieuwsartikelen, je leest ze omdat je de ogen niet wilt sluiten voor mensen die het zo slecht hebben en het je weer even bewust maakt van je goede postitie.

Leed en onrecht maakt mij boos.
Dat er mensen zijn die 'genieten' en een 'kick' krijgen van het leed van een ander en graag de foto's kijken vanuit een soort misplaatste nieuwsgierigheid naar het leed van anderen vindt ik persoonlijk vreemd.


Wat denk jij dat we doen in het topic? Zo hé dit is gaaf moet je kijken!

Wij doen exact wat je in het eerste stuk beschrijft. Stilstaan bij wat er in het dagelijks leven kan gebeuren met je omdat iemand teveel gedronken heeft of omdat je zelf net even op je telefoon zit.

Even aanhakend aan hoe het topic gestart; wat er met je lichaam gebeurd na je dood.
En ook veel geschiedenis en culturele achtergronden komen langs in het topic.

Beetje jammer dat mensen die tegen het topic zijn denken dat we hierop kicken. Juist het tegenovergestelde.

Black is the colour of my true love's hair

Mondy

Berichten: 11819
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Modereren in uitzonderlijke topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 17:32

Fijn dat het merendeel wel normaal de discussie met elkaar aan kan gaan.
Jammer dat gebruikers met een andere mening als kinderachtig en flauw worden afgedaan maar er wel zijn die nu zelfs in IM topics gaan TEMmen om hun gelijk te halen over hoe oneerlijk het allemaal wel niet is. Onbegrijpelijk dat er zo kinderachtig kan worden gedaan. Plaatsvervangende schaamte..

Het topic waar het over gaat. In grote delen een interessant topic :j veel geschiedenis en een kijk in psychologie ed. Voor mij zou de grens gezet mogen worden op foto's en filmpjes die vooral ter "vermaak" dienen. Een filmpje waarbij iemand van een kraan valt en te pletter slaat heeft niks te maken met achtergrond en is puur leedvermaak. Voor dat soort dingen zou ik inderdaad zeggen ga naar forums die daarvoor bedoeld zijn.
Ik snap nl prima dat er veel mensen zijn die daar niet tegen kunnen en er wellicht toch op klikken omdat ze iets anders/minder heftig verwachten.

Een apart forum deel voor dit soort topics en heftige ruzie/scheidingen/misbruik enz lijkt mij ook een goed idee.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

wendy1987

Berichten: 6907
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 17:43

Ik kick absoluut niet op die dingen... zeker niet. Maar de geschiedenis van de mensheid, wat er allemaal gebeurd is. Dat kan je gewoon zelf niet altijd goed vinden op het internet. Of omdat je niet weet waar te zoeken, of omdat je simpelweg niet wist dat t gebeurde, gebeurd is... door het topic ben ik weer heel wat wijzer en dankbaarder geworden over het feit dat ik nu leef en niet zo'n 100 jaar terug. Of dat ik in nl leef en niet in een of ander land waar echt nog dingen gebeuren die ik niet wist zonder dat topic.

Het is geen leedvermaak, daar heeft iedereen ongeveer in dat topic een hekel aan. Wij gaan niet met een camera bij ongelukken staan. We praten er wel over, tuurlijk, net als iedereen die iets gezien heeft. Maar we gaan geen onsmakelijke foto's zelf maken. ( het gros van dat topic iig niet)

Het is interessant idd. Interessant om te weten hoe de mensheid in elkaar steekt. Wat er allemaal gebeurd is om tot ziekenhuizen te komen. Wat er gebeurd is om tot wereld oorlogen te komen.

Dingen die mijns inziens juist nooit vergeten mogen worden.

En ja, daar zit wel eens een moord tussen.. Maar dan wordt er over gediscussieerd waarom mensen tot zoiets in staat zijn en wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn waarom iemand dat wel of niet doet.

Ik vind het een heel fijn topic waar volgens mij iedereen in zijn waarde gelaten wordt en waar het afgelopen halfjaar een mooie balans is gevonden in linkjes plaatsen met uitleg zodat je niet hoeft te klikken als je het niet wilt. Ik klik ook niet op dieren dingen. Maar ik ben oud en wijs ( hoop ik) genoeg om dat zelf gewoon niet te doen.

Jeugdjournaal proof is gewoon lastig. Ik vind nog steeds dat je dat bij ouders moet laten.
Je kan wel kijken of je een gedeelte kan maken waar je idd alleen in kan als je 2 jaar lid bent. De meeste jonge gebruikers beginnen denk rond 11a12 jaar. Dan zijn ze zo'n 13 als ze daarin kunnen. Dan zitten ze op de middelbare en dan veranderd hun veilige wereld sowieso gigantisch.... kan bokt niets aan veranderen.

Mondy

Berichten: 11819
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Modereren in uitzonderlijke topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 17:46

Wendy voor een groot deel met je eens.
Maar mbt het niet maken van de filmpjes... het kijken naar dat soort filmpjes vind ik in bepaalde berichten net zo kwalijk...
We vinden t allemaal bizar dat een zelfmoord gefilmd wordt of dat iemand een foto maakt van een dodelijk slachtoffer. Maar klikken wel de filmpjes aan om ze te zien..
Dan snap ik wel dat de mods eea weg halen.

Hebben we toch geen last van verder ?

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Onali

Berichten: 18440
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 17:47

Mondy schreef:
Fijn dat het merendeel wel normaal de discussie met elkaar aan kan gaan.
Jammer dat gebruikers met een andere mening als kinderachtig en flauw worden afgedaan maar er wel zijn die nu zelfs in IM topics gaan TEMmen om hun gelijk te halen over hoe oneerlijk het allemaal wel niet is. Onbegrijpelijk dat er zo kinderachtig kan worden gedaan. Plaatsvervangende schaamte..


Kan jij vinden, doel is bereikt. Modteam is er over aan het nadenken.

En voor je er verder overvalt ik heb op 2 topics geTemd met een foto van het overleden paard.
Maar dat wordt dus gezien als 'mooi' en 'emotioneel'.

Maar er zijn dus wel heel makkelijk foto's te vinden van overleden paarden en dat mag wel.

Black is the colour of my true love's hair


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers