[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:53

Ik ga daar toch es werk van maken om dat na te horen bij de politie. Niet dat ik je niet geloof Varekaj, maar omdat ik denk dat dan 80% van de auto's + trailers onwettig rondbolt. En dan wil ik het effe echt zeer zeer zeker weten.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:21

Ik weet iemand die het 10 jaar terug eens heeft voorgehangen hoor. Die was met een lege trailer op de baan en mocht afkoppelen omdat de tmm zogenaamd te hoog was.
Ging wel om een combi op B-rijbewijs.
Het klopt dan ook wat die vrachtwageninstructeur zegt.

Het is dat de verkeersdienst bij ons niet per mail bereikbaar is, anders had ik daar ook allang gepolst.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 07:21

Dat zou in Nederland ook gebeurd zijn. ;)

16easer24
Berichten: 353
Geregistreerd: 16-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 07:28

Varekaj schreef:
Denk toxh dat er wel middenklassers zijn die 2200 mogen trekken? Wil je meer marge (richting 2500) dan zit je idd met andere auto's.

Een disco sport mag bijvoorbeeld 2200 trekken op 2.0 180pk geloof ik. Pak dezelfde auto op 240pk en je zit aan 2500.
Ben toevallig vorig weekend bij een dealer geweest, vandaar dat ik het nog (ongeveer) weet :))
En die kan je tweedehands best wel goed vinden. Zeker nu er een nieuw model uitkomt, hier bij ons gooien ze je dood nu met die auto. Veel bedrijfswagens en die willen nu een nieuwe natuurlijk.

Voor 2200... eventueel skoda? De superb misschien kn de zwaarste versie en anders de kodiaq?
VW Touareg zal ook 2000-2200 zijn, afhankelijk van moteur.
Audi? Kan eens polsen wat de A6 van schoonpa aan de haak mag.


Dank ik ga weer verder zoeken :-)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:19

Nou, Hierbij voorgoed uitsluitsel:

De tmm's zijn om het rijbewijs te bepalen.
Voor je sleep gewicht mag je werkelijke lading nooit zwaarder zijn dan wat de auto mag trekken.

Heeft me wel half uurtje bellen met politie gekost :')

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:40

Zelfde als in Nederland dus.
Bedankt voor het uitzoeken! Nu hopen dat je een goede agent hebt gesproken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:33

Dezelfde agent heeft later op voicemail nog ingesproken waar ik de wetgeving kon vinden.

Dat is dus dat bovengenoemde artikel uit 1968 >;)

Dus bij deze: dat artikel is nog steeds van toepassing.

Ik ga gewoon mijn trailer later terugkeuren :')

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:23

Mijn Ifor heeft ook een MTM van 2600 kg en mijn auto mag slechts 2000 kg trekken. Is ook helemaal geen probleem zolang ik geen twee trekpaarden wil vervoeren in mijn trailer want dan zit ik boven die 2000 kg.

Het is in België hetzelfde als in Nederland, in beladen toestand mag de trailer niet meer wegen dan wat de auto mag trekken (zoals Varekaj hierboven zegt na haar telefonisch onderhoud met de politie).

Indien het anders zou zijn, zou half trailerrijdend Vlaanderen in overtreding zijn :+

De verbodsborden 3,5 ton zijn ook van toepassing op de MBT, zo was ik met mijn vorige combi geladen met 2 paarden meer dan 3,5 ton en mocht ik deze wegen niet in, terwijl dat geladen met 1 paard wel mocht. Een lege vrachtwagen mag hier dan ook in (indien hij leeg minder dan 3500 kg weegt).

Verder sta ik ook weer voor de uitdaging om een nieuwe trekauto te vinden, mijn geweldige RAV4 mag volgend jaar Antwerpen niet meer in omdat de LEZ normen weer eens strenger worden... |(

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 09:06

Ik denk te weten wat die laatste alinea is over de mtm's in dat artikel. Dat de tmm van je trailer niet hoger mag zijn dan de tmm van je auto.

Concreet (met fictieve getallen wel):

Tmm auto: 2500
Trekvermogen: 1800
Tmm trailer: 2600
Trailer met 2 paarden: 1700

Rijbewijs: BE want Tmm auto en tmm trailer > 3500
Kan auto het trekken? Ja
Mag auto het trekken? Nee,Tmm trailer is > tmm auto.

Zelfde casus, tmm trailer 2000
Rijbewijs? Nog steeds BE.
Kan auto het trekken? Ja
Mag auto het trekken? JA. Lading is <1800 en tmm trailer is <tmm auto.
Dat tmm trailer> dan trekvermogen maakt niet uit, de beladen toestand telt en die is in orde.


Nu is dat iets wat bij de combinaties met een jeep weinig zal voorvallen omdat dat uit zichzelf al zware auto's zijn. Maar bij de middenklasser is zoiets wel mogelijk.
Die moeten dan bij aanschaf van de trailer ook opletten dat die tmm niet hoger is dan die van hun eigen voertuig. Ik denk dat de gevallen die dus tegengehouden worden met een lege trailer (zoals ik dus iemand ken) daarmee te maken gaan hebben.
Is ook op te lossen door de trailer eventueel terug te keuren natuurlijk.

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:02

Uit bovenstaande begrijp ik dat het bijvoorbeeld geen probleem is als mijn auto 1300 kg mag trekken en de tmm van de trailer 1350 is. Zo lang deze niet meer dan 1300 kg weegt uiteraard.

KellyR

Berichten: 1513
Geregistreerd: 23-02-15

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:32

Huh, wat hier boven staat heb ik echt nog nooit gehoord.

Als je max trek gewicht van de auto (in mijn geval) 1300kg is.
Dan moet de trailer toch terug gekeurd worden naar 1300kg? Feitelijk gezien mag de trailer dan nog 1600kg trekken (uitgaande van 1.5p).

Maar zolang deze niet terug gekeurd is, mag deze toch niet achter de auto hangen?

Als dat wel mag gaat er echt een wereld voor me open :')

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:49

Je hebt de FAQ in de OP gelezen?

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:50

KellyR schreef:
Maar zolang deze niet terug gekeurd is, mag deze toch niet achter de auto hangen?

Jawel hoor. Voor Nederland was dat al een hele tijd zeker, Varekaj heeft nu uitgevogeld dat dit ook voor België het geval is.
Uiteraard mag het werkelijke gewicht van trailer en inhoud niet boven het trekgewicht van de auto komen (in jouw situatie 1300 kg).

Voor die andere vraag, welk rijbewijs moet de chauffeur hebben is wél de TMM (en alleen de TTM, van zowel auto als trailer) van belang.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 15:24

Voor rijbewijs
TMM auto + TMM trailer < 3500 = B
TMM auto + TMM trailer >3500 = BE

Laadvermogen trailer
TMM trailer - eigen gewicht = dit mag er nog in aan gewicht.
Zowel TMM als eigen gewicht (ledig gewicht) staan op je papieren.

Sleepvermogen auto
Sleepvermogen geremd = maximale wat je aan je trekhaak mag hangen. Zie papieren van de auto.
De TMM van je trailer mag hoger zijn dan wat je max. mag slepen, maar de TMM van de trailer mag niet > dan de TMM van de auto.

Op pad met de trailer
Zorg voor het correcte rijbewijs
Zorg dat je trailer niet overladen is
Ledig gewicht trailer + gewicht lading < of = aan wat de auto max. mag trekken.
TMM trailer < of = aan TMM auto.

Terugkeuren is de sleutel tot vele oplossingen. Zolang je maar je laadvermogen in de gaten houdt.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:15

Rex_Rolfo schreef:
KellyR schreef:
Maar zolang deze niet terug gekeurd is, mag deze toch niet achter de auto hangen?

Jawel hoor. Voor Nederland was dat al een hele tijd zeker, Varekaj heeft nu uitgevogeld dat dit ook voor België het geval is.
Uiteraard mag het werkelijke gewicht van trailer en inhoud niet boven het trekgewicht van de auto komen (in jouw situatie 1300 kg).

Voor die andere vraag, welk rijbewijs moet de chauffeur hebben is wél de TMM (en alleen de TTM, van zowel auto als trailer) van belang.

Correctie: dat is in NL nooit een discussiepunt geweest!
Het is het rijbewijs wat allerlei ellende veroorzaakt.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 19:10

Ik kom even het topic binnenvallen.
Met een vraag over Volvo.

Ikzelf rijdt nog steeds met plezier met mijn Peugeot 406 coupé (3.0 v6 automaat, benzine) voor de trailer. Een coupé is trouwens niet zo handig met tuig en zadel. _O- :+
Combi rijdt heerlijk, maar........... vanaf zaterdag heeft manlief een Volvo v70 *\o/* (2.5 D5 automaat, diesel) met zeeën van ruimte, dus dat zal onze hoofd trekauto worden. Kan ik eindelijk mijn tuig fatsoenlijk kwijt. *\o/* _O-

Nu is mijn vraag, wie heeft er verstand van de Volvo automaatbakken? Vorig jaar heb ik de automaatolie van mijn Peugeot laten verversen. Hier kwam na 20 jaar toch wel hele vieze, zwarte drap uit. Terwijl ik tegenstrijdige meningen heb gehoord over het verversen van automaatbakolie. Dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn hoor ik, maar waarom wordt het dan zo vies?
De Volvo is van 2003, is het nodig om die automaatbakolie te laten verversen? Of lekker laten zitten? We hebben hem nog niet geprobeerd met aanhanger, maar zo zonder aanhanger schakelt hij soepeltjes over.
Ik krijg behoorlijk verschillende meningen te horen van familie en vrienden, maar wijzelf hebben (nog) geen ervaring met Volvo. Dus kunnen er zelf weinig zinnigs over zeggen.
Is het verversen écht nodig?
Is de automaatbak van de Volvo v70 betrouwbaar/degelijk? Moeten we nog ergens goed op letten als we met de trailer of caravan op pad gaan?
Zo is mij hier vorig jaar geadviseerd om met de Peugeot in de Sport stand te blijven rijden als hij moet trekken.
Maar de Volvo en Peugeot zijn natuurlijk totaal niet met elkaar te vergelijken. Waar moeten we nog meer op letten?
Zaterdag gaan we hem ophalen, maar voor we de koop definitief gedaan hebben ben ik nog wel benieuwd naar extra puntjes waar we op moeten letten bij de v70, wie heeft goede tips. Do's en dont's?

O ja, ikzelf zal niet met de Volvo en de paardentrailer mogen rijden helaas. Als ik alleen op pad ga, dan pak ik mijn eigen auto. En anders is manlief gewoon mijn chauffeur. +:)+

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 19:42

Waarom niet gewoon alle vloeistoffen (laten) vervangen, bij een beste beurt, zodra je die auto hebt?
Dan weet je zeker dat t vers is en die paar liter olie kost je de kop niet. ;)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:03

Gaan we even navragen wanneer dat voor het laatst is gebeurd.
Heeft wel nieuwe apk sinds afgelopen vrijdag. En is altijd in onderhoud geweest bij dezelfde garage.
Onderhoudshistorie boekje zit erbij.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:19


marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:21

Oeh een Volvo v70, droomauto <3
Heb zelf eeb S40 1.8, fijne wagen ook automaat. Is een youngtimer van '97. Heb zelf de olie nog niet geheel ververst wel een keer goed bijgevuld. Bleek achteraf namelijk dat er uberhaupt geen olie meer inzat %) oepsss :\ dus af en toe je oliepeil checken (ik ben een autoleek, wist niet eens hoe dat moest.. nu wel uiteraard :Y))
Veel plezier met deze auto, ik blijf voorlopig Volvo rijden, heerlijk :j

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:58

We kijken er ook naar uit om de Volvo van het weekend op te halen! :) Als het zo ver is, maak ik wel even een foto.

Olie en koelvloeistof check ik zelf wel regelmatig bij mijn eigen auto. Hij verbruikt gelukkig geen olie. Is altijd netjes op peil. Koelvloeistof is een ander verhaal op het moment...
Vorige maand heeft ie een complete nieuwe distributieset gekregen incl. waterpomp. Ook een nieuwe radiateur. Maar hij gaat morgen terug naar de garage. Hij ruikt sindsdien naar koelvloeistof. En gooit het er ook ergens uit. Dus dat moet opgelost worden.
Ik hoop dat het iets simpels is, een poreuze slang, slangenklem oid. Ik vrees eigenlijk voor een minder leuk grapje. Misschien wel de kachelradiateur... :roll:

Rex, Een powerflush apparaat heb ik eens zien staan bij de garage waar we onlangs apk hebben laten doen. Die had er een slideslow over in de kantine, voorheen had ik er nog nooit van gehoord. Dat was bij APK-station Lanjouw. En juist door die slide show weet ik wat je bedoeld, dat werkt dus wel zo'n slide show :') :')

Zaterdag gaan we zeker nog eens navragen wat er recent allemaal ververst is.

We hebben er zin in! *\o/*

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 11:24

Olie, olie, olie en nog meer olie!!! Hoe meer olie hoe langer ie mee gaat!

Alle zwamverhalen ten spijt over filled-for-life en meer van die onzin. Gewoon elk jaar rondje olie vervangen, ALLES!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:18

Eh... zijn er mensen die dat niet doen dan? Ik heb nooit anders geweten dat bij de jaarlijkse check-up altijd de olie werd vervangen. Zeker met mijn oude bak.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:26

Varekaj schreef:
Eh... zijn er mensen die dat niet doen dan? Ik heb nooit anders geweten dat bij de jaarlijkse check-up altijd de olie werd vervangen. Zeker met mijn oude bak.

Correctier: de MOTORolie wordt vervangen. De rest vergeet iedereen. Als je de mazzel van een goede garage hebt, let die nog op de interval, maar de meesten komen niet eens meer op het idee. Gros van de auto's komt niet meer bij de officiële dealer tegen de tijd dat de fabrikant vindt dat olie vervangen moet worden.

En hoe vaak smeer jij de kruiskoppelingen van de aandrijfassen van je Pajero?

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:03

Ik ben nu toch wat serieuzer aan het kijken, helaas pas een auto die ik op het oog had net onder mijn neus verkocht. :+

Hoe is jullie ervaring met een Mitsubishi Outlander 2.0 uit 2004? Mag 1500 kilo trekken, heeft nu 182.XXX gereden.