Hoe kies jij je wedstrijden uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dispar_Vulgo

Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Hoe kies jij je wedstrijden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 14:20

Voorheen had ik geen vervoer, dus startte ik altijd op dezelfde 2 stallen.
Maar sinds kort heb ik eigen vervoer, dus kan ik echt met m'n paard op pad! *\o/*

Nu zie ik soms een beetje door de bomen het bos niet meer, want er worden wel erg veel wedstrijden georganiseerd 'in de buurt'.
Ben dus erg benieuwd hoe jullie je wedstrijden uitkiezen?
Let je bijvoorbeeld op parkeermogelijkheden, starttijden, reisafstand, snelweg/binnendoor, etc?


MyWishMax

Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:25

Reistijd en makkelijk te bereiken is wel van belang, maar ik rijd liever langer voor een wedstrijd met goede faciliteiten en goede sfeer dan korter waarbij het minder is. Dus in de zomer wedstrijden op zand, in de winter graag ook binnen losrijden haha

Starttijden maakt mij niet zo uit, ik start geen avondwedstrijden dus in het weekend maakt het niet uit. Mijn voorkeur is in de ochtend, maar ik let er eigenlijk niet op haha

Als ik dan een selectie gemaakt heb en bijvoorbeeld 2 fijne locaties in 1 weekend gevonden heb kijk ik nog naar de eventuele prijzen. Maar ik begin met selecties opschrijven, daarna eigrn vereniging en bijzondere wedstrijden. Daarna opvullen

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Hoe kies jij je wedstrijden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:31

Ik start alleen in de zomer. Ik selecteer op zandbodem. Ik start het liefst op plekken waar je buiten losrijdt en ook buiten start. Verder selecteer ik inderdaad op bereikbaarheid, als ik kilometers over binnendoorweggetjes met drempels moet kies ik zo'n plek niet.

Verder vind ik de sfeer erg belangrijk dus ik vraag ook wel rond aan mensen die ik ken die starten wat zij een fijne plek vinden.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:42

Dressuur: ik kan alleen ergens starten waar geen ring opgesteld staat. Dus ik zoek een 20x 40 bak indoor en outdoor start ik meestal geen dressuur.
Springen: ik zoek outdoor naar wedstrijden op zand. Vind ik zelf toch fijner vooral nu in het Z. Indoor kijk ik of er een goede losrijbak is (groot genoeg) want anders rij je als mieren op 1 hoopje. En of de wedstrijdbak breder is als 20 meter.
SGW: alles wat niet verder is dan 1 uur en 45 minuten rijden.
Dressuur en springen meestal tot 1 uur rijden vanaf huis.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:43

Ik rijd endurancewedstrijden, die zijn bijna altijd ver weg.

Ik kies ze uit op passend in m'n planning, reisafstand, wedstrijdafstand, type terrein/route, organisatie.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

L_iek
Berichten: 9663
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Hoe kies jij je wedstrijden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:44

Reisafstand, verder niet zo veel eigenlijk.

Felien_Kyra

Berichten: 2076
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:47

Ik wil niet langer reizen dan 45 minuten. Vind ik onnodig want is genoeg qua wedstrijden wat binnen die 45 minuten zit. Verder voor springen zoek ik als het kan naar een zandbodem. Heb in 6 jaar tijd, ik gok 4 keer op gras gereden. Kon op dat moment prima, maar voel me toch een stuk fijner bij een zandbodem.

Verder is er hier 1 locatie waar losrijden in mijn ogen echt te gevaarlijk is vanwege de grootte van de bak. Ik ga daar in ieder geval niet meer heen...

En voor mij is het belangrijk dat het op een zondag is omdat ik op de zaterdag werk :) Moet toch geld verdienen om de wedstrijden en het paard te kunnen financieren :)

Elaya

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Hoe kies jij je wedstrijden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:55

Bodem, losrijruimte, organisatie, sfeer en afstand. Oh en datum, dagdeel. Als het enigszins kan vind ik het fijn om van te voren ongeveer te weten hoe het in de planning past.

Maar vooral een goede accommodatie vind ik heel belangrijk. Je steekt een hoop tijd in het trainen en voorbereiden, als je vervolgens niets kan laten zien omdat het terrein er slecht bij ligt of er geen ruimte is om fatsoenlijk los te rijden, dat vind ik echt zonde.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Hoe kies jij je wedstrijden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:35

Hoe is de bodem, makkelijk parkeren, hoe is de organisatie (sommige wedstrijden lopen bijv altijd uit)
En ik wil niet verder dan 1 uur van huis

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

_Nelleke_

Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Hoe kies jij je wedstrijden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:38

Ik vind een uur op de trailer best wel ver eigenlijk. Misschien ben ik verwend met veel wedstrijdlocaties in een straal van 10 minuten.

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe kies jij je wedstrijden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:44

Toen ik nog wedstrijden reed koos ik vooral op bereikbaarheid. Dit houdt voor mij in dat de wedstrijdlocatie makkelijk te bereiken is (geen rot wegen binnen door met weet ik hoeveel drempels of smalle straten) maar ook de parkeergelegenheden daar. Mijn paard was altijd gespannen en als je met de trailers een krappe parkeerplaats werd het niet beter. Voor de rest keek ik vaak of er een of twee bakken waren voor de wedstrijd zelf. Dit staat niet op de site maar vroeg ik altijd. Vond het altijd fijn om van ring 1 door te gaan naar ring 2 en niet dat je nog moest wachten om je tweede proef in dezelfde ring moest rijden.

.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:44

Ik selecteer in buitenseizoen op zandbodem, reistijd/afstand en kwaliteit bodem en losrijdruimte.

In de winter op losrijdruimte (liefst volwaardige bak en niet te veel combinaties), 2 proeven gelijk na elkaar en reistijd/afstand.

De ruimte bij losrijden en kwaliteit van de bodem vind ik belangrijker dan de afstand.

Ik ga niet weg voor 1 proef. Dat vind ik niet efficiënt qua tijdsinvestering.

Oh ja, rustige locatie met weinig publiek en aardige mensen/sfeer, voorkeur voor zondag en in het ritme van ongeveer 2x per maand liefst om de week.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 20-05-19 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Hoe kies jij je wedstrijden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:46

Sfeer! Er zijn wedstrijdlocaties waar ik me gewoon niet welkom voel. Het is maar een hobby, en als ik dan een hele zondag van huis ben, dan wil ik het wel leuk hebben.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:47

Reistijd en niveau. Bodem nooit naar gekeken.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Hoe kies jij je wedstrijden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:52

Accomodatie (nu voor mijn zoontje een hek om de buitenbak, swinters, 2 binnenbakken, Lokatie , gezelligheid en dus goed geregeld. (Niemand wordt vrolijk bij een slecht georganiseerde wedstrijd)

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Hoe kies jij je wedstrijden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:53

Ik selecteer eigenlijk puur op accommodatie :) Bak, warm-up, grootte van de warm-up, ...


Saaams

Berichten: 13243
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Hoe kies jij je wedstrijden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:55

Ik selecteer op afstand. Maar bereikbaarheid van de locatie en parkeergelegenheid is een prive. Zand of Gras maakt me niet uit.

Laerkens Beauty

Dispar_Vulgo

Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-19 08:21

Bedankt voor alle reacties!
Er komen goede andere selectie criteria bij, waar ik zeker wat aan heb.


Anoeska schreef:
Sfeer! Er zijn wedstrijdlocaties waar ik me gewoon niet welkom voel. Het is maar een hobby, en als ik dan een hele zondag van huis ben, dan wil ik het wel leuk hebben.


Sfeer vind ik ook erg belangrijk, maar dat moet je toch eerst zelf een keer ervaren of van anderen horen.
Ik snap wel dat je niet nog een keer naar zo'n locatie toe zou gaan!

MyWishMax

Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe kies jij je wedstrijden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 08:47

Sfeer wil ik zelf meemaken, daarbij ga ik niet op meningen van anderen af. Ik heb wedstrijden waar ik de sfeer heel goed vind, voel me altijd welkom, behulpzame vrijwilligers, maar waar kennissen absoluut niet willen starten, omdat ze het een rotsfeer vinden haha. Dat zegt niks over mij of hen, maar blijkbaar twee compleet andere ervaringen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:06

Anoeska schreef:
Sfeer! Er zijn wedstrijdlocaties waar ik me gewoon niet welkom voel. Het is maar een hobby, en als ik dan een hele zondag van huis ben, dan wil ik het wel leuk hebben.

Dit! Zo heb ik iig een locatie waar ik liever niet naartoe ga oa vanwege de sfeer.

Ik stel de afstand meestal in op 30km, soms op 50km. Afstand maakt mij niet zo heel veel uit, afhankelijk van het doel waarmee ik op pad ga of ik daar wel of niet verder voor wil rijden / meer tijd kwijt zijn. Ik ga het liefste elke keer naar een andere locatie.
Bereikbaarheid en parkeergelegenheid maakt mij niks uit, zit een stuur op die auto dus dat lukt altijd. Graag geen vies/smerig parkeerterrein, sta niet voor niks te wassen en mijn spullen te poetsen.

In de winter wil ik het liefste een aparte losrijbaan, op z'n rotstukje van 10 bij 20 vind ik helemaal niks en liefste binnen losrijden.
In de zomer kies ik graag de grotere wedstrijden uit, vaak op gras, heerlijk die sfeer en de ruimte om los te rijden, als het dan ook nog eens goed warm is ben ik helemaal blij haha.
En in het algemeen moet de bodem goed genoeg zijn, een mulle en zware zandbodem nee dankje :n

Dispar_Vulgo

Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Hoe kies jij je wedstrijden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 07:34

Wel let ik al op dat ik liever 30 minuten over de snelweg rij (en dus verder qua km's), dan 30 min binnendoor.

wortel115

Berichten: 2114
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Hoe kies jij je wedstrijden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:51

Ik vind dat er in Nederland erg veel keus is en veel tegelijk en soms kort bij elkaar.

Ik vind overgins 2,5 uur rijden de max moet ook wel want bij mij in de buurt worden geen wedstrijden georganiseerd. Hier zijn het veel 2 daagse wedstrijden en dat is prima want er zijn overal yards voor de paarden en zelf kun je kamperen.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Hoe kies jij je wedstrijden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:45

Oeh lastig...

Ik vermijd wedstrijden waar in tegenstelling tot gebruikelijk in mijn omgeving geen prijzengeld is. Tenzij de faciliteiten heel goed zijn. (op de meest luxe locaties heb je hier gewoon prijzengeld)
Vervolgens vind ik de bodem belangrijk, ik start liever op gras dan op zand, er zijn hier ook maar weinig GOEDE zandbanen namelijk.
Verder vind ik de sfeer wel belangrijk en ga ik daarom ook vaak naar dezelfde wedstrijden jaarlijks.

Verder ook altijd naar mijn eigen club :j

En dat moet dan allemaal een beetje in mijn planning passen. :+ Liever niet drie dagen achter elkaar en dan 3 weken niks. En momenteel sowieso alles op een laag pitje :+

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Hoe kies jij je wedstrijden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 16:38

Ik kijk eerst welke dag ik kan en wat er dan in de buurt is.Dan selecteer ik op bodem/accommodatie maar ook op sfeer.Als ik het ergens niet prettig vind ga ik ook niet.
Prijzengeld is ook een pré.

Fudge

Berichten: 1012
Geregistreerd: 26-03-08

Re: Hoe kies jij je wedstrijden uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 23:47

Ik werk vaak in het weekend, dus allereerst op data dat ik wél kan, daarna meestal binnen een straal van 20km, soms 30km. Bodem maakt me helemaal niets uit, omheining ook niet. Als ik dan kan kiezen uit meerdere wedstrijden dan kies ik meestal toch gewoon daar wat het het meest dichtbij is. Losrijring maakt me ook niet zoveel uit, ik kan er altijd wel om lachen als iedereen aan het mopperen en stressen is om de te kleine of te drukke losrijring; ga gewoon rijden en kijk uit je doppen, van een beetje sturen wordt je paard mooi los en alert denk ik dan...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers