Wat kost een shetland - minipony of gewone pony?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Wat kost een shetland - minipony of gewone pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 15:20

Hoi,

Mijn vriendin en ik willen graag een shetlandpony, minipony of gewone pony kopen maar we vinden het heel duur, en onze ouders kunnen we ook niet overtuigen... Wij willen graag weten wat een shetlander, minipony, of gewone pony kost. (Heel misschien kan hij/zij bij mijn vriendin thuis staan.) Weten jullie misschien wat een betrouwbare website is om een pony te kopen?

Groetjes van 2 paardengekken die hééél graag een pony willen.

p.s. Ik weet heel goed hoe ik met een pony moet omgaan en zij ook.

p.p.s Ik kan rijden en lees hééél veel informatieve paardenboeken. En de pony is voor knuffelen en wandelen en vrijspringen enzo.

Dus Bokkers help ons a.u.b.! Please. :)


eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Wat kost een shetland - minipony of gewone pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:23

Hier zijn ongeveer een miljoen topics over, dus ik zou de zoekfunctie even gebruiken als ik jou was ;-)

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Re: Wat kost een shetland - minipony of gewone pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 15:25

Maar toch waarschijnlijk niet over dit specifiek...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:25

Denk dat je het wel weet aangezien je dit letterlijk al zegt:
Citaat:
maar we vinden het heel duur,


1 les die ik geleerd heb, bezint eer je begint.
Ik dacht een jonge pony te kopen zodat ik lang plezier kan hebben. Maar heb nu een kliniek factuur van 3.000 euro, pony heeft nu al milde artrose in rug en voorbenen en is pas 5 jaar.

Houd dus rekening met bijkomende kosten voor als je onverwachts naar de kliniek zou moeten.

Verder kosten aan voer, smid, dierenarts (entingen en ontworming en, bloedonderzoeken en mestonderzoeken), stalgeld tenzij je vriendin plek heeft voor 2 ponies want je kan hem/haar NIET alleen houden. Indien je toch thuis houdt denk dan aan inkoop van hooi en stro. Wat doe je met de mest?

Er komt veel meer bij kijken dan enkel het hebben van een pony.

En je hebt je ouders niet mee, dus denk dat je niet moet hopen dat zij gaan inspringen voor eventuele kosten.

Aangezien je 12 bent zou ik gewoon lekker zoeken naar een verzorgpony en daar veel van gaan leren. Je gaat immers nog studeren en misschien heb je dan geen tijd meer voor je pony. Hopelijk houd je daar ook rekening mee.

Leef en laat leven.


Onali

Berichten: 18335
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:31

Ook een shetlandpony kost geld.

Niet doen tenzij je het je kunt veroorloven en je ouders akkoord gaan.

Over je ervaring en je rijkunsten zullen we het maar niet hebbben.
Je snapt hopelijk wel dat je NIET kunt rijden op een mini of een shetlander.

Black is the colour of my true love's hair

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Wat kost een shetland - minipony of gewone pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:33

TS in je andere topics zeg je nog geen pony te mogen van je ouders, dus ik zou het vergeten. :P Komt misschien later nog wel!

JM :#

Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 15:34

I hope so...

Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 15:36

Onali schreef:
Ook een shetlandpony kost geld.

Niet doen tenzij je het je kunt veroorloven en je ouders akkoord gaan.

Over je ervaring en je rijkunsten zullen we het maar niet hebbben.
Je snapt hopelijk wel dat je NIET kunt rijden op een mini of een shetlander.



Nee, dat doe ik ook niet. Maar ik had het ook over een GEWONE pony. :)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:39

In onderhoud evenveel als een paard. Voor mijn D-pony ben ik omgerekend (want ik woon in een ander land) zo'n 570 euro per maand kwijt. Nu heb ik hem wel in volpension staan, omdat ik 45 uur per week werk. Als je zelf de box kan doen dan kun je daar iets vanaf halen. De rest is verdeeld onder lesgeld, en geld wat ik in een potje stop voor het beslaan, supplementen etc. Vergeet ook niet dat een pony aan huis wellicht ideaal is, maar ook verre van gratis is.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:40

TS je kan een pony sowieso niet alleen zetten dus dan zou je nog een ponytje moeten kopen.
Maar je ouders willen het niet dus ga lekker door op de manege en zoek een verzorgpony.

JM :#

Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Re: Wat kost een shetland - minipony of gewone pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 15:41

Ik mag geen verzorgpony, en ik had het over 2 shetlandpony's

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Wat kost een shetland - minipony of gewone pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:42

Als je geen verzorgpony mag waarom denk je dan wel dat je een eigen pony mag?

JM :#

Onali

Berichten: 18335
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:42

Nee je had het over een pony. Niet over 2 pony's.

Black is the colour of my true love's hair

Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 15:43

't was te proberen...

Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 15:43

Onali schreef:
Nee je had het over een pony. Niet over 2 pony's.

IK bedoel er 2

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:49

Mijn (mini)shet kost per maand omgerekend ca:
12,50 hoefsmid
5 euro brok
5 euro halsters/graasmasker/ander materieel
10 euro hooi
5 euro stro
10 euro entingen en ontworming
nog wat gesloopte draden en isolatoren
Dus dat is grofweg 50 euro per maand
Maar ik kan ze aan huis hebben en moet ook nog een extra weitje bij huren, mestafvoer is gratis gelukkig en ik ben elke dag een uurtje bezig met zorg voor de 2.
Mijn rijpony kost eigenlijk alleen in hooi en brok ietsje meer.
En dan heb ik gelukkig nog niet gehad dat de dierenarts extra moest komen voor de kleine, wel voor mijn andere en dat was voor 5 minuten bezoek en een koliekspuit 150 euro.

Anastasia24

Berichten: 2668
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Wat kost een shetland - minipony of gewone pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:01

Nou is het nog maar de vraag of de pony's bij je vriendin mogen staan. Anders is het gemiddeld per maand nog 200,- voor één op een pensionstal. Daar komen de kosten nog bij van hierboven. Een shetlander is wat goedkoper, maar voor de mijne ben ik ook nog 150,- kwijt per maand. zonder nog de hoefsmid etc.

Als je ouders het er niet mee eens zijn\je niet kunnen\willen steunen in een eigen paard, moet je er niet aan beginnen. Aanschaf alleen al is rond de 500,- voor een shetlander. Een normaal, gezond, braaf paard is al snel rond de 3000. Laat staan de keuringen, ziektes die komen, entingen, spullen zoals zadel; zo'n 700,-. Een paard is niet iets waar je makkelijk over moet denken, :o

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:06

Ik heb zelf een shetlander. Deze kost gewoon net zoveel als een gewoon paard/pony. Ik zet niet de stallingskosten erbij omdat je zegt dat die bij iemand thuis komen.(Laat hem alleen niet alleen!! paarden en pony's zijn kudde dieren dus minimaal met 2 houden)

Hoefsmid: bekappen €30,- rondom ijzers €100,-
Entingen: zonder voorrijkosten € 24.50 Met voorrijkosten € 59.50
Brok die ze krijgt € 28.95 per zak (14kg)
Lucerne: €15,95 per zak (14kg)

Maar als de pony ziek wordt volgende rekeningen gehad:
Koliek : €116
Hoefbevangen: €225

Verder als je zelf hooi/zaagsel/stro moet kopen komt dat er natuurlijk bij. Dit zit bij mij bij stalgeld in dus ik weet niet wat nu de prijs per baal is. Denk verder ook aan halster, poetsspullen, draad voor wei afzetten ect.
Laatst bijgewerkt door Kimmiee_D op 20-05-19 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerPoef

Berichten: 1198
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:10

Als een paard ziek wordt kom je al snel in de honderden (als niet meer) qua dierenarts kosten. Ook zie ik dat je twaalf bent. Houd er ook rekening mee dat elk jaar je meer huiswerk krijgt, je krijgt straks misschien een baantje waar je langere uren bij gaat maken, wilt vaker met vrienden/vriendinnen afspreken. Dat wordt allemaal gecompliceerd door een pony. Ik ken tientallen mensen die rond jouw leeftijd hun eerste pony kochten en er uit eindelijk geen tijd voor hadden, dus ze verkochten de pony of deden niks met hem. Dat is de reden dat ik nog wat jaren door ga sparen en wachten tot ik een stabiele baan heb. Misschien lukt het jou wel, om dat alles te combineren, maar denk er alsjeblieft goed over na!

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:21

Als jullie je ouders niet overtuigd krijgen lijkt het me ook dat de pony's niet bij je vriendin aan huis mogen staan ;) Daarnaast moeten jullie je ook beseffen dat je als 12 jarige zonder toestemming van je ouders geen pony's mag kopen.

De aanschafprijs is enorm varierend van 50,00 of minder tot 500,00 en meer. Het zijn vooral de kosten voor het onderhoud en stalling die je moet berekenen met daarbij rekening houdend dat je voor plotselinge hoge kosten kan komen te staan zoals een dierenartsrekening.
Over al deze kosten lopen er al heel veel topics die je kunt vinden d.m.v. de zoekfunctie.

Cinnepin

Berichten: 8880
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wat kost een shetland - minipony of gewone pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:24

Het lijkt me niet dat iemand een pony aan een kind van 12 verkoop, dus ouders zullen toch echt akkoord moeten gaan

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:26

Veel. En als je je pony bij je vriendin thuis wilt zetten het dubbele want je kan een pony niet alleen laten dus dan moet je er 2 kopen. Reken met 400 euro per maand per pony. Dat gaat niet elke maand op maar een deel is voor dingen als entingen, hoefsmid, tandarts etc. Dingen die je niet maandelijks hebt. En een mini naar de smid, enten, naar de kliniek etc kost net zoveel als met een groot paard. Alleen op voer bespaar je met een mini maar verder kosten ze in onderhoud even veel.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

capopjekop

Berichten: 30587
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wat kost een shetland - minipony of gewone pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:29

Ik heb ooit uitgerekend dat mijn pony's zonder het onderhoud van de stal en weiland 190 euro per maand kosten. Dat was het basisbedrag thuis gestald (entingen, ontworming, hoefsmid, voer etc). Maar inmiddels hebben mijn ene shet en welsh cushing ontwikkeld. Dus tel er maar 1.80 per dag bij aan medicatie.

Worden ze eens ziek of hebben ze een wondje dan loopt de rekening ook al snel op.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:40

Als je al geen verzorg pony mag, kan je een eigen pony op je buik schrijven.

Het blijft gewoon geld kosten, simpel. Ik heb 1 shetje op volpension staan a 100 per maand. Hier komt dan nog bij, hoefsmid, snoepjes, poetsproducten, dierenarts, ontworming, halstertjes, touw,... Noem maar op.

Ik zit op een gemiddelde van 150 per maand. Ene keer is het enkel stalgeld, andere keer komt er een DA rekening bij, of hoefsmid...

Voor heel veel minder kan ik het thuis niet doen hoor. (in jou geval bij je vriendin). Hij komt binnenkort aan huis bij, dus moet al alles x2 tellen aangezien er nog eentje bij moet staan.

Je kan hooguit nog eens rond de tafel gaan zitten, over het feit dat een verzorgpony het beste is, want dan heb je gewoon wel de lusten maar niet de lasten, en dan kost het je (ouders) ook geen geld in principe.

Edit: ik vraag me af hoeveel plek ze hebben bij je vriendin?

Every accomplishment starts with the decision to try.

Anoniem

Re: Wat kost een shetland - minipony of gewone pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:01

Zoals al eerder gezegd, een pony kost gewoon altijd veel geld ongeacht hoe groot hij is. Als je shetlander een koliekoperatie moet kost dat net zo goed als bij een groot paard rond de € 6000. Verder mag je volgens de wet als je onder de 18 bent geen paarden kopen volgens mij, dus je ouders zullen de pony officieel moeten kopen en dat zijn ze helaas niet van plan.
En alsjeblieft, koop nooit, nooit, nooit, een pony met een vriendin. Dat gaat bijna nooit goed. Hoe leuk je vriendschap ook lijkt, als jullie ruzie krijgen wat gebeurt er dan met de pony? En als de pony ziek wordt en jij wil doorgaan met behandelen maar je vriendin niet omdat ze het te duur vindt, wie betaalt het dan? En als een van jullie het niet meer leuk vind, wat doe je dan met de pony? Dan moet de ander hem dus helemaal onderhouden. Kortom, een pony kopen moet van je ouders mogen en moet je lekker voor jezelf houden Eventueel je vriendin laten verzorgen En nog een dingetje, hoe harder je roept dat je rij ervaring hebt, hoe minder mensen het geloven en al helemaal als je 12 bent. Als je van de manege komt kun je nog niet zo goed rijden, en hoe meer je leert, hoe meer je je realiseert dat je nog veel te leren hebt dus hoe meer kennis je ook weer opneemt. Wanneer je roept dat je al heel veel ervaring hebt, neem je geen kennis meer aan, wees bescheiden en je krijgt veel serieuzere adviezen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 2 bezoekers