[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:46

Dat is moeilijk te zeggen.

Bij teveel druk, druk je het zweet weg en door de hitte krijg je een droge plek. Die soms ook wat dikker/gezwollen kan zijn. Soms zie je dat pas na een uur, dus het hoeft niet altijd op te vallen.
Bij minder druk of goede absorptie c.q. afvoeren van het zweet zal de plek ook droog/droger blijven.

Het ligt er dus helemaal aan hoe warm het was tijdens de test en hoe lang en hoe intensief er gereden is, maar ook hoeveel/snel het paard normaliter zweet.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:35

DubbelDun schreef:
Dat is moeilijk te zeggen.

Bij teveel druk, druk je het zweet weg en door de hitte krijg je een droge plek. Die soms ook wat dikker/gezwollen kan zijn. Soms zie je dat pas na een uur, dus het hoeft niet altijd op te vallen.
Bij minder druk of goede absorptie c.q. afvoeren van het zweet zal de plek ook droog/droger blijven.

Het ligt er dus helemaal aan hoe warm het was tijdens de test en hoe lang en hoe intensief er gereden is, maar ook hoeveel/snel het paard normaliter zweet.


Dan doe ik voor nu alleen de al geplande aapassingen aan de zelfgemaakte inlagers en kijk ik het met de pommel nog even aan. Zoals ik al zei, deze pommel ligt nagenoeg perfect op de blote schoft. Zodra de spieren beginnen te groeien kan er een maat groter in, maar voor nu kan dat echt niet, want dan rust de boog op de schoft.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:47

Gebruik je de yogamat inlages met die tape-randen daphara? Dat lijkt me niet zo gewenst, tape is te stug?

Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 18:33

Daphara schreef:
Zam_Cas schreef:
Zijn dat ook de daadwerkelijke inlages die je gaat gebruiken of de mal?


Die witte heb ik er vandaag bij in gestopt bovenop de andere inlagers. Om het lichtere deel van het pad op te vullen. Omdat het pad zo goed als nieuw was, kun je duidelijk zien dat de meeste druk eerst op de achterkant kwam.

[ [url=m/UGyn9G.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het zadel bleef bij nu het rijden zowaar rechtop liggen en kiepte niet voorover, de schoft bleef bovenop vrij van druk, maar ik denk dat ik de zelfgemaakte inlager nog iets schuiner laat aflopen richting boven bij de schoft, zodat de schoft nog vrijer blijft en ook nog schuin naar voren afwerk.

Na het rijden deze foto gemaakt van de zweetplekken. Zouden jullie daar nog iets zinnigs over kunnen zeggen?

[ [url=m/0XQ5as.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jdDdmF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Krijg je geen drukplekken met de tape zo?

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:31

Hannanas schreef:
Gebruik je de yogamat inlages met die tape-randen daphara? Dat lijkt me niet zo gewenst, tape is te stug?


Die had ik inderdaad als frontriser, dus bovenop de normale inlager, dus de normale inlager zat direct op de rug. Zo stug is dat tape niet hoor, het is mega goedkoop elektrisch tape, zit genoeg rek en strek in en ik moest iets hebben om de laagjes aan elkaar te plakken. Met de normale inlager er onder en het dikke lamswol van de pad, geloof ik niet dat één laagje elektrisch tape voor drukplekken gaat zorgen.

Ik heb vanmiddag toch nog de heavy duty inlagers binnen gekregen, die zijn wel een heel stuk stugger, maar mooi afgerond afgewerkt. De afgeronde (zachtere) kant gaat aan de kant van het paard en de rechte stugge kant aan de kant van het zadel.

Hier een foto van een doorsnede van internet geplukt.

Afbeelding


Nou, de heavy duty’s er voor de les ingestopt, zonder extra’s.
Het zadel kiepte echt een stuk minder naar voren dan met de gummi inlagers.
Pas na een paar rondjes flink galopperen was het zadel iets naar achter geschoven en iets gekiept.

Dus ik heb nog een restje van de jogamat verknipt om met 1 laagje de voorkant iets op te hogen. Wees gerust, het laagje komt aan de zadelkant in het pad en omdat het maar 1 laag is, geen tape!

Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:20

Ik vind het altijd zo leuk als mensen creatief zijn en iets werkbaars maken. Ik ben creatief in mijn hoofd ;-)

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 23:28

Zam_Cas schreef:
Ik vind het altijd zo leuk als mensen creatief zijn en iets werkbaars maken. Ik ben creatief in mijn hoofd ;-)


Nood breekt wet, we gaan over anderhalve week op mini vakantie met de paarden, mijn op maat gemaakte zadel (met verwisselbaar kopijzer) is pas eind deze maand binnen bij de zadelmaker en dan moet het op mijn paard aangepast worden.
Zijn vorige zadel lag niet goed genoeg, dus het werd mij afgeraden daarmee door te trainen. Als nood dus de Barefoot London gekocht tot zijn nieuwe zadel klaar zou zijn. Ook is de verwachting dat hij toch ook vrij snel uit zijn op maat gemaakte zadel zal groeien wanneer we echt kunnen trainen (hij was met 4 weken flink grondwerk alweer behoorlijk gegroeid). Gelukkig kan dat zadel door de zadelmaker wel telkens aangepast worden.
Op het moment dat ik dan de zadelmaker weer moet laten komen, kan de Barefoot er hopelijk weer tijdelijk op, ik heb genoeg pommels, inlagers en dergelijke nu om het passend te krijgen met de ontwikkelingen mee en namate de bespiering beter wordt, zal het simpeler zijn de Barefoot goed passend te krijgen.

Voor nu wil ik graag gewoon ontspannen kunnen rijden tijdens de mini vakantie, dus ik heb nog anderhalve week om creatief oplossingen te zoeken, zodat het zadel zo optimaal mogelijk blijft liggen.

Maar met een rond geribt, overbouwd paard met een hoge schoft en weinig bespiering om dat op te vangen, is het nu gewoon creatief knutselen met de inlagers. Zoals ik het op meerdere sites lees, is dit de meest lastige rug om boomloos goed passend te krijgen dat geld voor bijna alle boomloze zadelmerken. Barefoot is daarin geen uitzondering.

Ik vind het niet erg om er wat geld aan uit te geven, het is toch trial & error, maar wat ik zelf kan, scheelt toch wel weer wat. Dat op maat gemaakte boomzadel is ook niet bepaald goedkoop.
En ach, ik heb nog een 2 jarige lopen, dus dit Barefoot zadel komt over twee jaar vanzelf weer van pas. Tegen die tijd ben ik “expert” in het goed passend krijgen op een ongetraind paard. ;)

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 23:35

Duidelijk daphara! Leuk altijd om uitgebreide verslagen te lezen. Ik hoop dat je nu met de heavy inlages en je extra gefreubelde inlages lekker kunt rijden.

Schuift het heel ver naar achteren? Of is dat eigenlijk gewoon de juiste zadel plaats.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 00:52

Hannanas schreef:
Duidelijk daphara! Leuk altijd om uitgebreide verslagen te lezen. Ik hoop dat je nu met de heavy inlages en je extra gefreubelde inlages lekker kunt rijden.

Schuift het heel ver naar achteren? Of is dat eigenlijk gewoon de juiste zadel plaats.


Helaas ben ik nogal van de uitgebreide verslagen, “het is Bokt”, dus verkeerde conclusies worden soms snel getrokken als het niets goed uitgelegd is. Ik wil dan vaak weer te veel uitleggen, maar hey, misschien vinden sommigen dit interessant en we kunnen er allemaal wat van leren toch?

Als je mijn berichten hier terug leest (klik op het woordje “geplaatst” bij de tijd van mijn bericht), dan kun je de zweetplekken zien van wanneer het zadel niet naar achteren geschoven is. Met al mijn (beperkte) ervaring denk ik toch echt dat het zadel dan op de juiste plaats gelegen heeft. De zweetplek is ruim vrij van zijn schouderblad, maar meneer heeft ook nog eens hele brede schouders, die mee rollen in de beweging en ook het zadel wat naar achter duwt in de “loze ruimte” naast de schoft.
Als het zadel naar achter geschoven is, dan ligt het ook over zijn achterste ribben heen, best knap bij een groot paard als Duke, die normaal ook prima een 19” boomzadel past (mits die wel goed ligt natuurlijk).

Als ik dit zadel net aangeslingerd heb, dan kan ik nog makkelijk met mijn hand tussen het zadel en schouderblad komen. Wanneer het zadel schuift, dan zie je dat ook aan de singelstoten, die trekken de singel scheef naar achteren en Duke heeft een redelijk ver naar achter gelegen singelgroeve in vergelijking tot voorgaande paarden die ik gereden / gehad heb, hij is voor een Shire eerder aan de dunne kant dan te dik, dus daaraan kan het niet liggen.

Op de onderste foto in mijn eerste post van 12 mei kun je goed zien wat ik bedoel met die singelstoten. Zodra het zadel naar achteren schuift, kiept het ook voorover en dat was hier nog minimaal. Op 12 mei had ik een buitenrit van ruim anderhalf uur gemaakt en was het gaandeweg pas echt goed merkbaar. Dat naar voren kiepen zorgde er ook voor dat de singelstoten weer extra aan de singel trokken, mijn gewicht wordt dan ook naar voren geplaatst, met lichtrijden raaktte mijn schaambeen dan de pommel.
Dat is waarom ik foto’s terug ben gaan kijken, dit topic uitgeplust heb, meteen de heavy duty inlagers besteld heb en ook mee ben gaan kletsen in dit topic aan de hand van de oude foto’s. Tot die tijd (had het zadel amper 2 weken) dacht ik dat ik gewoon moest wennen aan het feit dat het zadel boomloos was, maar na de buitenrit werd mij pas duidelijk dat boomloos met Duke zijn bouw niet automatisch met de juiste pommel ook goed ligt.

Toen ik de volgende dag geen verzend bericht kreeg van de bestelling, ben ik zelf aan het experimenteren met de inlagers gegaan. Met de zelfgemaakte frontriser inlagers bleef het dinsdag wel netjes liggen, ik was toen best trots op de positie van de zweetplekken, ook die onder de zweetbladen van het zadel, de schouder is duidelijk ruim vrij gebleven, alleen vond ik het nog iets te hoog op de zijkanten van zijn schoft komen, daar wil ik geen druk hebben. Met de heavy duty’s bleef vanavond de zijkant van de schoft eerst wel mooi vrij, maar na de galop was het zadel toch nog iets verschoven en daarmee zijn kiepte het weer wat, de boog van de pommel dan ook weer te dichtbij de schoft.

Het blijft nog even puzzelen, maar we komen er wel uit. Ik heb nu ook een wat langere singel besteld (80 cm) de huidige is 65 cm.

Hier nog wat foto’s van zijn rug toen we alleen maar vanaf de grond trainde (rugblessure gehad door castratie op tafel), maar inmiddels mag hij dus weer gewoon aan het werk.

Afbeelding

Afbeelding

Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 07:05

Leuk om je berichten te lezen :-) Snap dat je moet gaan zoeken en dat het gewoon uitproberen is. Lastig hè, als het een puzzel wordt. Langere singel was bij mij de oplossing, maat 85 voor mijn grote jonge paard met een vergelijkbare rug. Had een sympanova pad, maakte het ook stabieler maar hij werd gek van de jeuk. Je woont helaas wat ver weg, anders had je die kunnen proberen. Of je moet toevallig in Zeeland op vakantie gaan? ;-)

rollyjogered

Berichten: 200
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:44

Weet iemand hier het verschil tussen de 'gewone' Kifra-pads en de 'Kifra-pad 2019'?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:44

rollyjogered schreef:
Weet iemand hier het verschil tussen de 'gewone' Kifra-pads en de 'Kifra-pad 2019'?

Alleen de plek van het logo verschilt :-)

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:14

Waarschijnlijk is deze vraag al honderd keer gesteld :x

Ik ben stiekem ook informatie aan het in winnen over boomloos. Ik heb nu een heel fijn boomzadel. Maarrrrr ik heb periodes dat ik heel fanatiek dressuurmatig rij zo'n 2 a 3x in de week. Maar ook periodes dat ik hooguit 1x in de week op stap of zelfs niet. Maar wel veel aan de hand werk, dubbele longe, loswerken enz.

Door dat ik erg onregelmatig rij twijfel ik steeds weer aan de pasvorm van mijn boomzadel. Dat het misschien handiger is om naar een boomloos zadel te kijken want dat past altijd word er geroepen. Maar is dat ook echt zo?

En welk zadel zou bij ons kunnen passen? Ik zoek een dressuur of barok typezadel. Geen diepe met veel wrong dwingende zit. Maar wel genoeg steun.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 08:14

felicity schreef:
Door dat ik erg onregelmatig rij twijfel ik steeds weer aan de pasvorm van mijn boomzadel. Dat het misschien handiger is om naar een boomloos zadel te kijken want dat past altijd word er geroepen. Maar is dat ook echt zo?

En welk zadel zou bij ons kunnen passen? Ik zoek een dressuur of barok typezadel. Geen diepe met veel wrong dwingende zit. Maar wel genoeg steun.


Boomloos past niet altijd (wel zal er altijd een boomlooszadel passend te vinden zijn) Maar is wel makkelijker passend te krijgen als je vergelijkt met boomzadels. Ook als je eenmaal een passend boomloos zadel gevonden hebt is het een lifetime zadel die met evt kleine aanpassingen die je zelf kan doen altijd passend blijf.

Wat voor zadel er bij jullie past ligt heel erg aan de voorkeur en bouw van je paard. Zou de passervice adviseren om te laten komen. Dan kan je proberen wat bij jullie past. Die heeft heel veel verschillende merken en types boomloos om te testen.

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 08:32

felicity schreef:
Waarschijnlijk is deze vraag al honderd keer gesteld :x

Ik ben stiekem ook informatie aan het in winnen over boomloos. Ik heb nu een heel fijn boomzadel. Maarrrrr ik heb periodes dat ik heel fanatiek dressuurmatig rij zo'n 2 a 3x in de week. Maar ook periodes dat ik hooguit 1x in de week op stap of zelfs niet. Maar wel veel aan de hand werk, dubbele longe, loswerken enz.

Door dat ik erg onregelmatig rij twijfel ik steeds weer aan de pasvorm van mijn boomzadel. Dat het misschien handiger is om naar een boomloos zadel te kijken want dat past altijd word er geroepen. Maar is dat ook echt zo?

En welk zadel zou bij ons kunnen passen? Ik zoek een dressuur of barok typezadel. Geen diepe met veel wrong dwingende zit. Maar wel genoeg steun.


Zoals hierboven al staat; uitproberen. Ik heb een paard dat L gestart wordt en M getraind wordt met een Startrekk dressuur. Diezelfde paard-ruiter combi ging een paar jaar geleden helemaal niet met dat zadel, en nu, na diverse boomzadels en verder in de africhting juist weer super. Er is nooit langdurig 1 oplossing, als je echt serieus traint blijft je paard veranderen. Ik zeg ook de boomzadels nooit vaarwel, boomloos is voor nu de beste oplossing voor deze combi.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 08:41

Een vraagje.
Ik ben echt wel gelukkig met mijn arizona, het heeft een heerlijke zit, maar.. ik kan slecht wennen aan de fenders. Nu zag ik op de site van barefoot van die brede beugel riemen waar je western beugels dan weer aan kunnen.
Iemand hier die deze combinatie gebruikt (heeft) en eventueel een foto hier van heeft?

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 08:43

Ik heb dat gehad
Brede BF riemen met western beugels
Ging prima
En staat ook niet stom

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:16

Al gegoogled voor een zadelpasservice maar niet gevonden.

Is er ook een zadelpasservice die in brabant komt omgeving Roosendaal?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:19


Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:36


Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 12:16


dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 12:28

Daphneeeej schreef:
DubbelDun schreef:


Zou zeker voor haar gaan! Heeft naar mijn weten grootste assortiment van verschillende merken.


Ik weet alleen niet of Ella nog in die omgeving komt? Volgens haar site doet zij alleen nog noord en midden Nederland, mocht ze toch deze kant op komen wil ik misschien wel aansluiten! Mijn pony staat ook in de omgeving van Roosendaal :j

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 12:48

Bij meerdere adressen misschien wel. je kunt haar altijd vragen :)

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 13:57

Ik heb ook goede ervaringen met Kitty van Kifrahorse als zadelpasser. Zij zit wat dichter bij Brabant dan Ella.

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:09

:wave:

Ik lees al een hele tijd mee, maar heb nu een vraag.
Ik heb een Friese merrie van 4 jaar die aan het begin van haar opleiding staat. Ze wordt nu doorgereden. Omdat ze zo rond is (zeg maar gerust te dik), passen veel boomzadels niet.
Momenteel rij ik met een wintec isabell Werth, prima zadel... Maar twijfel vaak over boom of boomloos.
Ik zoek eigenlijk een boomloos dressuurzadel met wrong en diepe zit. Zijn die eigenlijk wel te verkrijgen? Iemand een idee?