Wat past bij mij?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Monstertje01
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-05-19

Wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-19 20:51

Ik wil langzaam aan opzoek gaan naar een eigen rijpony. Ik heb altijd Shetlanders gehad en een tijdje niet gereden, ik heb weinig verstand van grotere paarden rassen en zie nu door de bomen het bos niet meer. Hieronder een aantal eisen die ik belangrijk vind!

- Tussen de 150-157cm. Eventueel vanaf 145cm bij extreem brede bouw.
- Breed gebouwd maar niet lomp.
- Geschikt voor buitenritten maar moet ook een sprongetje of een dressuur wedstrijdje kunnen lopen.
- Nuchter en braaf.
- Geen heet hoofden, echt geschikt voor beginners.

Natuurlijk is geen paard hetzelfde. Maar ik ben ontzettend benieuwd welke rassen in jullie op komen wanneer je kijkt naar mijn lijstje.. Alvast bedankt!!


Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:56

Het hangt er van af.. ik zou zo zeggen misschien koudbloed (fjord, haflinger, tinker, zoiets), maar dan kom je niet echt aan die maat.. zijn wel wat breder als je naar het oude type zoekt.

Anoniem

Re: Wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:58

Ik zie vooral karakter eisen, dus ik zou per paard bekijken waar je je goed bij voelt

Isabel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:02

Een fjord! *\o/*

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:52

Ik verplaats dit topic naar Rassenpraat algemeen.

Getup

Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:00

Als ik jouw beschrijving lees,denk ik: "freiberger " ! Komt precies met je eisen overeen. Braaf, maar werkwillig. Mijn man kan er op buitenrijden, ik rijd ook wedstrijden en zet zo mijn kind van 7 er op.

Weet een heel fijn adres, wel in de belgische ardennen. Mocht je meer willen weten, kun je me een pb sturen :D
Laatst bijgewerkt door Getup op 17-05-19 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:01

Een flinke kwpn'er is ook lekker veelzijdig :)

JM :#

Fendi
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-04-19

Re: Wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:04

Ik denk meteen aan de Welsh K. Hoewel ik geen enkel ras zo zeer geschikt vind voor een beginner zoals je schrijft.

Marrit13

Berichten: 3382
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:13

Connemara <3

www.connemara.nl

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:19

Als ik dit zo hoor denk ik direct... mijn pony Charlie. Voldoet aan alle eisen. Cool, gaat makkelijk alleen op pad, tussen 1.50 en 1.55 cm (laatste keer was hij 1,52 maar hij moet nog 6 worden), is dol op springen en is makkelijk te rijden. Mijn vriendje is niet te koop, maar ik heb hem als 8 maanden oude smurf gekocht op zijn super stoere karakter. Hij is half New-Forest en half een barokke e-pony. Verkeersmak geboren, lekker stevig gebouwd, tikkie dominant maar wel ongecompliceerd... Kortom: ik zou met jouw wensen op zoek gaan naar een bepaald karakter. Ras is ondergeschikt.... Maar connemara, new-forest en kruisingen met dat soort rassen zijn erg geschikt

"Don't you know there ain't no devil? It's just God when he's drunk."

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 00:36

De mijne. Echter is die niet geschikt voor de beginnende ruiter.
Is een kruising fries x tinker.
Kan pittig zijn en lekker voorwaarts, maar verder niet bang, nuchter in verkeer, leert snel. Kan lekker lopen en heeft feeling voor springen/cross.
Kan zelfs nog voor de koets beleerd worden..

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 04:50

January schreef:
Ik denk meteen aan de Welsh K. Hoewel ik geen enkel ras zo zeer geschikt vind voor een beginner zoals je schrijft.


Pfieuw, daar zitten behoorlijke heethoofden tussen hoor. Dan vind ik een new forest geschikter.

Don't take anything for granted

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 10:08

ik volg.... :o

veKing

Berichten: 224
Geregistreerd: 14-04-12

Re: Wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 10:19

Onze draver nam mijn kleine zusje ook heel voorzichtig mee op buitenrit, maar hij springt ook met plezier en is altijd heel cool (dankzij zijn verleden op de baan is ie al veel gewend)
dus misschien is een draver ook een optie? zitten natuurlijk ook bijzondere gevallen tussen, maar die heb je overal ;)

mls_w

Berichten: 152
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 10:23

Als je geen specifiek Ras zoekt zou ik gewoon gaan kijken naar algemeen wat aan je eisen voldoet. Je kan zoiets niet op 1 Ras vast leggen.
Haflingers ben ik gek op, en er zijn er zat die aan je omschrijving voldoen. Maar ook zat die dat niet doen.
En zo geld het met alles wel.
Ik zou dus gewoon naar je lijstje kijken en zoeken op MP of FB whatever en misschien handelstal daar staat van alles en kan je desnoods alleen kijken. Zou dus niet op 1 Ras zoeken.

insta: @theviewfrommelis

MWPhotography
https://m.facebook.com/MWPhotographyAndMedia

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 10:40

Ik zou me niet te veel op rassen richten. Al zou ik denk it als je voor een ras gaat voor een quarter of paint uit de hunter/ranch riding bloedlijnen pakken. Deze kunnen leuk bewegen en een sprongetje maken.

Be happy eat a snackkie

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 10:58

Ik zou je niet op 1 ras vestigen.

daarisdekaas

Berichten: 110
Geregistreerd: 25-03-19
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:11

Ik zou als ik jou was echt kijken naar karakter, niet naar ras. Kijk, je zult niet direct op zoek moeten gaan naar Arabische volbloeden en KWPN'ers met pittige voorvaders, maar ieder ras heeft voor sommige mensen wat moeilijkere karaktertrekken, ook de rassen die genoemd zijn (even alles op een hoop gegooid natuurlijk) en of dit voor jou dan lastig is of niet, is zó individueel. Zowel voor mens als voor paard. Ik denk dat heel veel rassen potentieel een fijn en nuchter allround paard kunnen zijn. Neem vooral de tijd om een paard te ontmoeten en te kijken of je je er vertrouwd bij voelt.

SharonLotte
Berichten: 19
Geregistreerd: 04-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:07

Ik lees even mee! Zo leuk dat iedereen meedenkt. :)

Spotty2020
Berichten: 5
Geregistreerd: 08-01-21

Re: Wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:11

fjord, haflinger, maar ga vooral met je gevoel mee (die zit er vaak niet langs) ;)

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:00

ik zou niet focussen op een ras, maar meer op het karakter

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

Neon

Berichten: 4906
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:02

Ik zou zeggen een Freiberger :) wij hebben er eentje staan sinds een half jaar... dier is zo ontzettend lief en werkwillig... hij is 3.5 jaar oud en heeft nog geen stap verkeerd gezet.

Onze kindjes lopen er ook zo mee weg

De onze is geimporteerd uit Zwitserland naar een stal in de Belgische ardennen... en toen weer naar ons in Nederland gekomen...

Dennenboom

Berichten: 674
Geregistreerd: 05-12-20

Re: Wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:07

Ik zou vooral naar het karakter kijken. Maar wat vindt je van een ijslander?

Al denk ik wel dat je bij elk ras heethoofden en coole kikkers hebt :)

Naomi2407

Berichten: 4
Geregistreerd: 13-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:07

:) New forest voldoet wel aan je eisen, weet alleen niet of ze groot genoeg zijn!

xCynthiaVos

Berichten: 1051
Geregistreerd: 14-02-13
Woonplaats: 't Harde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:09

Leuk dat je voor een paardje gaat kijken!

Ik zou gewoon naar heel veel verschillende paardjes gaan kijken. Kijken of er een klik is en zo niet door naar de volgende. Ras zegt niet alles maar je gevoel wel! :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers