Ervaringen mennen met sidepull

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

_sasnoo

Berichten: 4
Geregistreerd: 09-04-19

Ervaringen mennen met sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-19 21:07

Hallo,
omdat ik heel erg aan het twijfelen ben over welk bitloos hoofdstel ik wil aanschaffen om recreatief mee te mennen heb ik besloten naar wat ervaringen te vragen.

Ik heb veel meningen over bitloos mennen gelezen maar ik twijfel nog over welk systeem. Sidepull lijkt mij het fijnste, maar veel mensen zeggen dat sidepull onduidelijk is voor het paard en een kruislingse optoming beter werkt, dat begrijp ik maar ik ben ontevreden over de release daar van. We hebben een shet die voor de sulky heeft gelopen met een FRA pardoes, hij reageerde daar gewoon prima op. Nu hebben we een shetje er bij maar voor ik geld uit geef aan een hoofdstel zou ik graag willen weten of het echt niet onduidelijk is.

Ik zie ook mensen voorbij komen die prima mennen met sidepull. Wat zijn jullie ervaringen met sidepull? Komt de druk duidelijk over? welk hoofdstel gebruiken jullie? Welk hoofdstel vinden jullie fijn of helemaal niet fijn?


dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:45

dat ligt ook aan je pony of hij fijn reageert op deze optoming. hoe braaf is hij en hoe goed luistert hij voor de wagen.
ik had 1 pony die super reageerde op de kleinste hulp met een sidepull. andere pony was wat stugger hiermee. heb nu hackamore's en dat werkt voor mij prima.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Ervaringen mennen met sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:54

Ik stip even, zit met hetzelfde dilemma :)

AnnoNiemand

Berichten: 872
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 07:12

Ik loop ook een beetje tegen hetzelfde aan. Ik ben 100% voor bitloos. Onder het zadel komt er dan ook echt bij geen een van onze paarden een bit in (of uberhaupt ooit een hoefijzer onder). We zijn nu een aantal aan het beleren voor de kar, en waar we tegenaan lopen is dat de sidepull hulpen niet begrepen worden wanneer je van achter aantrekt. Dus wél als je heel duidelijk de teugel iets op zij doet, maar zodra je de teugels door een longeersingel doet bijvoorbeeld zodat ze echt over de rug naar achter lopen, worden de hulpen hier niet goed meer begrepen waardoor verwarring ontstaat. Ik heb daarom tóch besloten om mét bit te gaan mennen, hoezeer bitten ook tegen mijn principes in gaan.
Het rijden of werken aan de lange teugel zonder longeersingel/ tuig waar de teugels doorheen moeten gaat hier prima met een sidepull.

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Re: Ervaringen mennen met sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 07:23

Wij mennen onze beide Shetlanders bitloos. De ene inderdaad met een Pardoes Sidepull en de andere met een Scawbrig systeem.
De Pardoes bevalt mij prima.

http://www.beadalot.nl/ Paardenhaar Sieraden
http://www.facebook.com/beadalot : Regelmatig leuke acties!

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:05

Kingekruist hoofdstel werkt ook prima is mijn ervaring. Alleen de release is niet genoeg vaak.
Of probeer een hackamore.

AnnoNiemand

Berichten: 872
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 18:51

Ervaren jullie het probleem dat wij ondervinden dan niet?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 17:16

Ik merk niet dat ze de aanwijzingen met een sidepull niet begrijpen. Heb er 3 verschillende pony's mee gereden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers