Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 19:04

Knappe dame <3

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:45

Ahhhh wat een knap ding! <3

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:19

Aawh, wat een scheetje!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:23

Wat een dropje <3

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:23

Zo’n cutie!!

Gisteren zijn eindelijk! Na een 2 maanden wachten, Jenara haar wolfstanden getrokken, nu nog 2 weekjes laten genezen en dan kan ik volop terug met haar verder werken onder het zadel! Als ik straks ook mijn zadel terug heb van de zadelpasser, kan ik ook alvast zonder bit aan de slag :)

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:26

Hoe oud is jenara eigenlijk?

Afbeelding
Dit waren aurelia haar 3 (!) wolfskiesjes...

Ga over een week ofzo op jacht naar een hoofstel en bitje. Eerst even met die van Mo testen!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:44

Wat een leuk veulen! Mooi koppie zit erop!
Hier eergister voor het eerst op Doña gezeten. Ze is echt heel braaf. Ook een stukje gedraafd. Ze is wel onzeker en sturen lijkt ze ook niet echt te kennen, dus het lijkt erop dat ze niet echt bereden is geweest. Gister een rustdagje, vandaag weer longeren.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:47

Ah wat een knap veulentje! Lief neusje...
En fijn dat de wolf standen eruit zijn!

Ik volg nu op MP een paar PRE verkoopsites, voor straks... Soms verbaas ik me wel over die PRE-wereld! Het voelt soms meer alsof er 'dingen' verkocht worden dan paarden. Daar word ik best verdrietig van! 'Professionele' verkoopstallen (meestal buitenland) met ecbt slechte rijfoto's, bijna overal stang en trens, veel nadruk op trucjes en het uiterlijk van het paard. En heel veel mensen die erop reageren en het niet lijken te zien dat het paard niet in orde is. Verbaast me. Dan zie ik liever geen de NL (particuliere) verkopers. Die zijn er echter in de minderheid.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:00

WoW Arthis, dan wordt nog een barokke! Heel mooi.

Misschien was Jenara ook wel wat lastig vanwege de wolfskiezen? Die kunnen flink in de weg zitten. Ik laat ze standaard verwijderen tegenwoordig als ze 3 worden.

@Sheran, het aantal handelaren neemt ook in ons land flink toe. Kijk maar eens hoeveel ‘project’ paardjes er nu worden aangeboden. Die halen ze voor 600€ uit Spanje en worden hier voor 2000€ aangeboden. Vaak merries die niet drachtig worden, kreupel zijn, niet ‘braaf’ genoeg. Er wordt er nu ook weer 1 aangeboden met de heel erg weke koten. Zo blessure gevoelig, maar als je dat niet weet... dat je paarden wil in en verkopen is niks mis mee. Maar ben alsjeblieft gewoon eerlijk. Besparen ze zichzelf ook een hoop ellende mee. De rijerij op sommige Spaanse stallen laat zeker te wensen over (net als in NL overigens)
2 weken geleden plaatste Yeguada Susaeta een foto van hun kampioen met een lage neusriem compleet door z’n neus gesnoerd. De neusriem verdween gewoon bijna. Er valt op veel plekken nog winst te behalen.

Ook mijn Marques is aan mij als gezond incl foto’s verkocht maar bleek zo veel mentaal te mankeren. Nu 9 maanden later en heel veel geld later heb ik dan wel een echt geweldig dier. Maar jonge jonge wat heb ik met mijn handen in het haar gezeten. Vandaag wel kers op de taart. 20x keer erop en zoals altijd doodbraaf, stap draf galop. Doet alles wat je vraagt. Wat een beloning voor jezelf ook naar al die ellende. Geduld en een uitgeplozen dieet en training hebben hun vruchten afgeworpen. Het magere is er nu echt af.

Afbeelding

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:03

Ik zag er toevallig gisteren nog 1 op facebook voorbij komen, vorige week aangeboden met uitgebreid verhaal erbij; gevoelig dier, niet zomaar voor de eerste de beste...
Gisteren: doodbrave PRE, ook geschikt voor beginners...

Tjah. Mijn hart breekt al voor die dieren.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:04

Ja wat dar betreft ben ik blij dat ik er even niks bij kan. Wat een ellende allemaal...

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 17:58

Kom weer even binnengevallen. Ja, ben van het type 'snel even meelezen en dan weer verder', want heb best te weinig tijd om actief mee te praten.

Mensen lopen ook met hun ogen open in hun ongeluk. Ik verbaas me er soms over hoeveel vragen we via het stamboek binnen krijgen omtrent advies, hun eisenlijstje voor een paard en hun budget dat ze er maar aan kunnen geven. De tijd dat PRE's onbetaalbaar waren is wel wat gedaan, maar je moet wel realistisch blijven. En je stuurt die mensen dan door naar betrouwbare fokkers maar later komen ze met een inschrijving van een paard waarvan je wéét dat het miserie is. Ja, het blijft op hetzelfde nageltje kloppen maar.. spaar nog even door als je écht wat wil. Hoe kan je nu in de veronderstelling zijn dat een goed paard maar weinig moest kosten? Tenzij je een jong, ongeleerd paard koopt kan je nog wel wat kanten op, maar de meesten willen hét perfecte paard waar iedereen naar op zoek is, maar willen er zéker niet de juiste prijs voor betalen. Die komen bij handelaren en projectpaardjes terecht... En daarna zien ze er toch weer hun peren mee.

Hier aan het afwachten tot Sol kan vertrekken richting haar zomerkamp zadelmak maken. Ben meeegabenieuwd!

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:16

Wat een leuk veulentje!
Lekker bekkie!

Beetje druk hier. Dus gauw doorgelezen.

Idd gedoe om iets goed te vinden.
Ik was eigenlijk niet per definitie opzoek naar iets Spaans. Mijn oog viel op hem en ik ben gezwicht...

Mentaal en fysiek wel een flink pakje werk. Maar dat wist ik direct en is juist wat ik zelf heel leuk vind.
6 jaar. Vrijwel groen. Net geruind. Geen basis afspraken. Nou succes :D

Hij is ZO leuk!!

De wond bij zn boeg geneest heel mooi. Lang leve traumeel pillen en gel.
Alleen zit er nu nog een harde bult in. Ik denk een bloeduitstorting (ingekapseld?)

Gelukkig loopt hij helemaal goed

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:34

Helaas hebben enkele handelaren ontdekt dat de PRE wel goed in de markt ligt en willen ten koste van alles een smak geld verdienen :( .
Je kan geluk hebben maar wend je tot een betrouwbare verkoper of fokker met een hart voor het ras.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:39

Er zijn zeker handelaren die de dieren uitbuiten en het alleen maar om het geld gaat.. kan er zo een paar noemen helaas.

Gelukkig zijn er ook genoeg fokkers of particulieren die wel eerlijk te werk gaan!

Vandaag met mijn dame weer aan de gang geweest

Afbeelding

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:52

Maar met mijn beroep kom ik ook een hoop ellende en verdriet tegen. Dan wordt van de laatste centen een paard gekocht en is er geen geld meer voor een zadel. Dus wordt er wat goedkoops op marktplaats gekocht. Kan goed gaan natuurlijk, maar helaas gaat het vaker mis dan goed. Regelmatig heb ik klanten met dikke tranen want hoe nu verder. Heel frustrerend vind ik dat!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:00

melrovers schreef:
Maar met mijn beroep kom ik ook een hoop ellende en verdriet tegen. Dan wordt van de laatste centen een paard gekocht en is er geen geld meer voor een zadel. Dus wordt er wat goedkoops op marktplaats gekocht. Kan goed gaan natuurlijk, maar helaas gaat het vaker mis dan goed. Regelmatig heb ik klanten met dikke tranen want hoe nu verder. Heel frustrerend vind ik dat!


Ik heb een heel goede vriendin die heel blij was met haar nieuwe zadel van 60 euro, paste ook op al haar paarden. :x
Heb laatst een foto gezien van haar andere "passende" zadel en ondanks mijn niet heel getrainde oog zag ik zo dat die van voren een maat of 2 a 3 te krap moest zijn om over de rest van de vorm nog te zwijgen. Maar die bokken komen toch echt van de joligheid..

Ik koop denk ik alleen nog onbeleerde paarden, gaat me tot nu heel goed af.

Diva is voor het eerst sinds ik haar heb echt uit aan het dijen, eens zien of we het binnenkort ook zonder deken af kunnen.

Afbeelding

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:19

Phew, wat een verhalen allemaal, dan viel mijn zoektocht nog best wel mee!
Wou ook niet echt een PRE aanvankelijk, maar Jenara was net "thuiskomen", toen ik haar ging testen,
de fijngevoeligheid die er al in zat zo jong en haar superrustige, zachte karakter.

Ik heb wel speciaal gezocht naar een jong, groen paard om het binnen budget te houden (had ook al veel ervaring met jonge paarden, dus kon wel), maar heb mijn budget bepaald door een heel aantal noodkosten erbij te rekenen, alle vaste kosten, alle materiaal, ... en dan te kijken wat er "over bleef" als budget voor aankoop, dus ik heb netjes nog een hele hoop opzij staan voor als er iets zou zijn.
Ik heb ook een paar x te horen gekregen van mensen dat mijn budget veel te laag was om iets "deftig" te vinden, maar vond zelf dat ik toch al een behoorlijke som had uitgetrokken.
In ieder geval blij dat ik Jenara ben tegengekomen bij een particulier die met een goede reden verkocht.

Zsazsa, zou best kunnen dat ze hierdoor wat lastig was, 2 maanden geleden pas ontdekt dat ze die had (heeft even geduurd voor ik een afspraak bij de tandarts vast kreeg en nu weer) sindsdien uiteraard wel geen bit meer gebruikt. Ben eens benieuwd wat het resultaat gaat zijn nu ze er vanaf is!

Voor nu nog 2 weken op deze manier af en toe erop :p


Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:09

Zo, flink bij gepost!
Wolfskiezen eruit kan een hoop schelen.

Wat betreft aanschaf; als je voor weinig een paard koopt uit de handel, dan is er vaak wat mee. Dat risico moet je incalculeren. Maar als je goed oplet en zelf goed handig met sensibele paarden bent, dan kan je ook gewoon geluk hebben.
Er zijn veel paardenhouders in Spanje door de crisis in geldnood gekomen, waardoor paarden er voor soms voor heel weinig verkocht worden, zeker als ze qua conditie schraal zijn en een tijd niet gereden, of met een gebrek.

Mijn paard zitten meer knoppen op dan ik dacht. Vandaag even los gereden. Ik denk dat ze gewoon lang heeft stilgestaan. Vandaag even los van de longe gereden:
Afbeelding

xJolienJarig

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:52

Zo hehe, weer even bijgelezen. Weer druk hier.

Lante, wat een knap dier met een vriendelijke uitstraling! Ze lijkt heel erg op mijn ruin op de foto's. Hoe oud is ze? Aan de witte manen te zien iets ouder dan die van mij (7 jaar). :)

En wat fijn om te lezen dat het goed gaat met jou en Jenara!

En wat een uber knap veulen!!! <3 <3 <3

Zsazsa, hij ziet er geweldig uit. Mijn hemel! Sprookjespaard! <3

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:45

@xJolien: ze wordt 29 december 11. Of was het nu 12.. begin te twijfelen. Papieren liggen op stal. Maakt ook niet uit: ouder dan 7, dat zeker! :D

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:54

Haha, kijk dat is fijn!

Gedoe met zadels, tjah, vroeger gooide ik ook gewoon mijn zadel overal op, die tijd is gelukkig geweest :+
Al vind ik sommigen wel weer echt doorslaan met 300 verschillende behandelingen per jaar van het een of ander.
Bij mij komt de tandarts en dierenarts 1 keer per jaar, spieren bij Mo zijn gedaan toen ze nog volop in haar trauma zat maar zijn niet echt meer nodig en voor de rest dus enkel naar behoefte.

Knappe plaatjes weer hoor, stiekem wel veel schimmels zo hahaha.

Gisteren met beide dames meegedaan aan de schriktraining op stal waar ook foto´s van gemaakt zijn, zit met smart te wachten.

Mo blijkt voetballen echt heel leuk te vinden :oo

Aurelia heeft meer last van bodemvrees dan onder slierten of parasollen en dergelijke door.

Veel geleerd met en over de dames, hele leuke dag gehad <3

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:54

Knap hoor van die groene paardjes :j

Ik ben weer aan het shoppen, hoopte dat Diva over het niet-waterdicht zijn gegroeid was maar 1 nachtje bloot buiten met 15 graden en een paar spatjes regen en het is een hobbelfestijn :(:)
Afbeelding
Ben benieuwd of ik een deken vind die voldoet aan mijn eisen, want het is verdomd lastig iets te vinden wat luchtig en waterdicht is en dan nog op haar gaat passen ook. Ben nu aan het kijken voor die combi vliegen/regendekens maar vaak hoge voorsluitingen, donkere rug, smalle waterdichte strook...

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:33

Bucas ligt goed en ademt goed is mijn ervaring.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:49

Lante schreef:
Bucas ligt goed en ademt goed is mijn ervaring.

Op haar lag bucas echt gigantisch belabberd dus dus durf ik niet echt meer, amigo en rambo ligt wel mooi. Heb nu een shires besteld op hoop van zege.