[HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:49

Susan super om te horen dat jullie weer mogen springen en zo goede band aan het opbouwen zijn. Leuk om te lezen!

Ik train nu ook dressuur bij Alice, goede klik met Coco en die wordt soms wel boos en narrig, maar dan zitten we hem ook wel echt aan zijn lijf waar andere instructeurs vaak niet komen. Ik ben van mening dat je inderdaad de goede klik moet hebben met de instructeur. Er zitten er echt wel goede tussen ;)

Donderdag weer terrein training! Zin in!


kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:25

Ik rij sowieso liever bij all round instructeurs.
Wil dat ze ervaring hebben met verschillende type paarden en bijbehorende verschillende aanpakken. Niet dat ze alleen maar in een bepaald stramien kunnen rijden en lesgeven. En eerlijk gezegd vind ik dat dat laatste in een (te groot) deel van de hedendaags opgeleide dressuur instructie teveel aanwezig.

Maar goed, ik heb heerlijk gereden in Kronenberg. Mijn paard is echt een talentloos dressuurpaard.. Mijn instructeur zei vorige week nog: ze doet zo d'r best, maar draven kan ze echt niet. Springen had ik wat moeite om de juiste balans tussen springmodus en crossmodus te vinden, 1 balkje (en een rare sprong) dus dat viel uiteindelijk wel mee. In de cross ging ze als een tijger.

Had ook wel wat gedoe met de dierenarts. Ze had een hartslag van 66 voor de cross en dat vonden ze te hoog, moest gaan stappen want ze hadden instructie dat hij onder de 60 moest zijn voor de cross. Dat haalt ze nooit, we zitten altijd tussen de 65-75 voor de cross (erna overigens ook). Uiteindelijk heeft hoofddierenarts (?) me met 64 voor laten draven en doorgelaten.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:00

kamsel schreef:
Ik rij sowieso liever bij all round instructeurs.
Wil dat ze ervaring hebben met verschillende type paarden en bijbehorende verschillende aanpakken. Niet dat ze alleen maar in een bepaald stramien kunnen rijden en lesgeven. En eerlijk gezegd vind ik dat dat laatste in een (te groot) deel van de hedendaags opgeleide dressuur instructie teveel aanwezig.

Maar goed, ik heb heerlijk gereden in Kronenberg. Mijn paard is echt een talentloos dressuurpaard.. Mijn instructeur zei vorige week nog: ze doet zo d'r best, maar draven kan ze echt niet. Springen had ik wat moeite om de juiste balans tussen springmodus en crossmodus te vinden, 1 balkje (en een rare sprong) dus dat viel uiteindelijk wel mee. In de cross ging ze als een tijger.

Had ook wel wat gedoe met de dierenarts. Ze had een hartslag van 66 voor de cross en dat vonden ze te hoog, moest gaan stappen want ze hadden instructie dat hij onder de 60 moest zijn voor de cross. Dat haalt ze nooit, we zitten altijd tussen de 65-75 voor de cross (erna overigens ook). Uiteindelijk heeft hoofddierenarts (?) me met 64 voor laten draven en doorgelaten.


Dan was jij die met die bonte of niet?
Was het je eerste wedstrijd? En wordt ze dan wel goedgekeurd na de cross?

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:30

onder de 60 is toch ook wel best laag?
De mijne zit altijd ergens tussen de 50 en de 55, (zowel voor als na de cross) en dan krijg ik vaak de opmerking dat dat zo mooi laag is.


Susan, wat fijn dat jullie weer kunnen springen!

Ik vind het juist fijn om bij een " echte" dressuur instructie te trainen. Maar wel bij een die 1.) vooral aandacht besteedt aan los werken, gymnastiseren , en dus niet zo proefgericht is, 2. ) het niet erg vind vind dat ik zeer weinig dressuur wedstrijden rijd :o

*****************************************

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:55

Boven de 60 voor echte arbeid is inderdaad vrij ongewoon. Diverse keren bij Dierenartsen geschreven. Komt hoofdzakelijk bij de dieren voor die al staan te stuiteren van enthousiasme. Misschien verstandig als je eigen dierenarts op papier laat zetten wat de hartslag op stal in rust is.

Mijn oude pony kon met 38 voor rust en 38 na rust bij de dierenarts komen. Heb regelmatig de vraag gekregen of ik wel echt de cross had gereden. Pony had een super conditie en kon zich niet echt druk maken over dingen.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:01

Maar 60 na het springen is toch niet zo gek? Vaak ga je na het springen naar de DA voor de vetcheck. Chap zat meestal rond de 56 voor en na de cross.

Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:37

Volgens mij hoor ik vrij regelmatig tussen de 50 en 60 bij de vet check. Van wat ik van anderen hoor. Mijne wisselse nog wel eens. Van heel laag tot normaal. Gemiddeld denk ik meestal rond de 55 voor en na.


kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:02

Klopt Lieke, ik heb inderdaad een bonte, reed jij voor me?
Als dit m'n eerste wedstrijd was geweest, was ik niet zo verbaasd geweest dat ze zo'n enorm lage bovengrens hanteerden.
Ik heb nog nooit commentaar gehad dat ie te hoog was.
Meestal hanteren ze 80 als bovengrens en kijken ze naar de rest van het paard, ik was heel blij met haar 66..

Wat met trouwens opvalt is dat er dit jaar minder topic's zijn over de sgw's zelf en dat er meer in dit topic gedeeld wordt. Vinden jullie dat vervelend of niet?

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:10

kamsel schreef:
Klopt Lieke, ik heb inderdaad een bonte, reed jij voor me?
Als dit m'n eerste wedstrijd was geweest, was ik niet zo verbaasd geweest dat ze zo'n enorm lage bovengrens hanteerden.
Ik heb nog nooit commentaar gehad dat ie te hoog was.
Meestal hanteren ze 80 als bovengrens en kijken ze naar de rest van het paard, ik was heel blij met haar 66..

Wat met trouwens opvalt is dat er dit jaar minder topic's zijn over de sgw's zelf en dat er meer in dit topic gedeeld wordt. Vinden jullie dat vervelend of niet?

Ik werd voor jou gevetchecked, maar jij moest nog beginnen en ik was al klaar.

Ik vroeg of het je eerste wedstrijd was, omdat het volgens mij alom bekend is dat 60 de grens is. Ik heb nog nooit van 80 gehoord namelijk :) ik had je verbazing dus juist beter gesnapt in de context dat het de eerste keer is. :P
Daarnaast denk ik dus niet dat het een extreem lage bovengrens is, aangezien het op alle wedstrijden waar ik kom gehanteerd wordt en er zelden mensen afgekeurd worden op hartslag. Vandaar enige verbazing op hoe jouw reactie was op de dierenartsen :o
Overigens zit de mijne na het springen er vaak de eerste keer boven, door enthousiasme. Na de cross zit hij er netjes onder.

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:22

Mijn vorige paard zat bijna altijd boven de 60 (in de " joepie we gaan crossen" modus :D ), maar daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Dus ik ken de " 60 is de max voor aanvang van de cross"-regel ook niet zo.

*****************************************

DoretteK

Berichten: 843
Geregistreerd: 12-04-15

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:31

Ik rij al drie jaar cross met het paard wat ik nu heb en heb nog nooit de 60-regel gehoord. Die van mij is altijd een stuiterbal van te voren en altijd rond de 70/75 voor de cross (na de cross lager). Nog nooit problemen mee gehad in al die jaren, en afgelopen zondag moest ik inderdaad ook verplicht stappen.

Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:34

Het klinkt alsof ze zaterdag nogal erop zaten zeg maar. Ben er niet geweest dus weet het niet _O-


ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:43

Nou dat scheelt mij ook weer zorgen maken! Ik heb in Markelo ook nog extra moeten stappen, en toen ik startte met wedstrijden gevraagd wat de grens is en toen gaven ze 60 aan. Ging er een beetje vanuit dat dat een regel is die overal hetzelfde is, maar blijkbaar niet dus.

_Snow_White

Berichten: 3190
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:53

Oh, de vetcheck, die hebben ze hier alleen bij FEI wedstrijden/kampioenschappen :+
Ik zou het inderdaad ook een paar keer thuis opmeten zodat je goed kunt vergelijken.

Mijn merrie (ex-renpaard) zit voor de cross meestal rond de 65 *\%/* en na de finish bijna direct weer onder de 55 :')

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:12

80 is vaak de bovengrens na zware inspanning. Dus na de cross. Al zien ze liever rond de 60 vanwege beter herstel. De reden dat ik zeker niet direct na het springen bij de dierenarts ga staan. Even op goed op ademstappen. Ook na de cross maak ik vaak goed gebruik van mijn 10 minuten om de hartslag te laten dalen.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:31

Ik moest ook nog een keer stappen na de eerste check in kronenberg omdat de hartslag te hoog was. Meestal keuren ze die van mij in 1x goed ondanks hartslag van 76. Mijne is namelijk gewoon gestoord van opwinding. Na een minuut of 8 stappen met veel moeite gezakt gekregen naar 68 en toen toch door de vetcheck gekomen. Maar onder de 60 vooraf heeft dit van mij echt nooit gehad maar die wordt pas weer rustig als ze op de trailer staat.

Sim
Berichten: 31481
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:55

Ik meen dat er wel richtlijnen zijn mbt de hartslag, maar dat zou ik op moeten zoeken. Wel vind ik dat er heel verschillend wordt gecontroleerd bij de vetcheck. Bij de een moet alles eraf, ook het zadel, bij de ander weer niet, twee keer opdraven bij de ander niet, slijmvliezen kijken, vochtpeil checken bij de een wel de ander niet. Sommigen kijken amper als je opdraaft. Persoonlijk hecht ik niet heel veel waarde aan de vetcheck op wedstrijd.

Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:58

Het is alleen zo jammer dat ze je dus kunnen diskwalificeren. Verder hecht ik idd ook weinig waarde eraan. Vind het interessant hoe de hartslag is.


ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:23

Ik hecht er niet zoveel waarde aan maar ben nu wel benieuwd wat dan je 'rechten' zijn qua hartslag.. aangezien ik dus al 2x meegemaakt heb dat hij hoger zat en elke x net zakte onder de 60.


Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:36

10 jaar geleden veel gecrosst en nu net weer begonnen maar heb nog nooit gehoord van de 60 regel.
Terwijl de mijnen altijd na net springen hoger hadden dan na de cross ivm enthousiasme. Altijd tussen de 60-70 door gemogen.
Het belangrijkste is hoe snel de hartslag daalt.

Mars (v. Haarlem) Dressuur Z * Springen L * Sgw M * Viertal M * (RIP 2012)
Zonanta (v.Corland) Dressuur L1 * Springen B * Sgw B * (verkocht)
Zagal (v. Patijn) Dressuur L1 * Springen B * Sgw B *

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 07:25

Toch is het wel fijn dat er een DA is. Chap is ooit afgekeurd bij opdraven na het springen. Liep minimaal kreupel. Was wel heel gevoelig op de pees. Bleek toen ook een peesblessure te hebben. Was die DA er niet geweest om hem af te keuren en had mijn man ook nog gecrossed dan was de pees nog verder stuk gegaan.

suikermeisje

Berichten: 8342
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 19:33

SusanH schreef:
Toch is het wel fijn dat er een DA is. Chap is ooit afgekeurd bij opdraven na het springen. Liep minimaal kreupel. Was wel heel gevoelig op de pees. Bleek toen ook een peesblessure te hebben. Was die DA er niet geweest om hem af te keuren en had mijn man ook nog gecrossed dan was de pees nog verder stuk gegaan.


Ik vind het ook wel een erg goede kwestie. Zo kwamen wij erachter dat mijn pony destijds een hartruis had ontwikkeld (had hij bij eerdere crossen nog nooit gehad). Alles laten checken op de kliniek maar was niet dusdanig ernstig dus mocht nogsteeds crossen met een brief van de DA.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9286
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:42

Iemand toevallig fotos vd hindernissen van de cross in Tilburg L paarden?

kikkerdril4
Berichten: 661
Geregistreerd: 08-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 15:45


Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:01

Kyrke vandaag gaven de waterinsprong en hindernis 10 de meeste problemen in de L

Zelf geen problemen gehad overigens en simpel foutloos naar de finish gereden


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers