Nieuwe stal ontwerpen, hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Nieuwe stal ontwerpen, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 16:37

Mijn paarden (1 KWPN, 1 welshje van 1.20m en een merkloze pony van 1.32m) staan nu in binnenboxen in een oude ligboxenstal, op de roosters met matten op de roosters. We willen een nieuwe stal gaan bouwen. Dit mag qua vergunningen wel, dat heb ik al geïnformeerd. Het eerste plan was een gecombineerde stal voor schapen/ koeien en de paarden, maar plan 2 is een losse paardenstal. Wie weet een goede site om een en ander te bekijken? Of een ander goed idee! Het mag best een bouwpakket zijn. Eisen zijn:
Minimaal 3 boxen, liefst 4 voor de toekomst.
Een aparte ruimte voor zadels en voer en andere spullen
Deuren met buitenzicht (halve deuren)
Overkapping zodat ze niet nat regenen als ze op stal staan.
De paarden gaan dagelijks op de wei, en s avonds op stal, ik wil geen inloopstal.

Qua formaat is er geen grote restrictie in eerste instantie. Graag advies!

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:42


Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:44

Denk dat je het goedkoopst uit bent door eerst alles op te gaan meten en eventueel aan te geven of houten wanden wilt of kunststof wanden.

Dan zijn er vast wel wat blokkers die het leuk vinden om een beetje te brainstormen. Maar zonder maten is dat vrij lastig.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:45

Of wou je het hele bestaande gebouw platgooien? En wat is het budget dan?

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Nieuwe stal ontwerpen, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:07


Agnes

Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Stiens (frl)

Re: Nieuwe stal ontwerpen, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:17

Ik heb mijn stal door Horse Stables laten maken. Ik heb zelf vier boxen, een garage en een carport laten maken. Kon precies aangepast worden aan mijn wensen. Moesten zelf zorgen voor een betonnen ondervloer, dus die heb ik ook laten maken. Ben er superblij mee!

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 18:31

Absolem schreef:
Of wou je het hele bestaande gebouw platgooien? En wat is het budget dan?

Ja, het hele huidige gebouw wordt afgebroken. Het budget is niet superkrap, maar ik hoef geen gouden kranen. Functioneel en enigszins prettig in het aangezicht.

Angie91
Berichten: 126
Geregistreerd: 11-10-09

Re: Nieuwe stal ontwerpen, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 18:58


LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 21:47

Ik heb een situatietekening gemaakt zoals het nu is. De gearceerde stallen worden gesloopt en we mogen daarvoor in de plaats in totaal 388 m2 herbouwen. We willen dus een paardenstal met 4 boxen, en een soort loods-achtige stal om als schapenstal en opslag te kunnen gebruiken. De maten heb ik in de tekening gezet. aan de bovenkant is de grens met de buren (de rode lijn) en op het hele gele deel mag gebouwd worden. Wie heeft een creatief idee?

Afbeelding

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 08:11

Het rood gearceerde deel gaan we slopen.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Nieuwe stal ontwerpen, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:14

Ik volg hier ook :)

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Nieuwe stal ontwerpen, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:29

Hoihoi! Het lijkt me leuk met je mee te denken. Mede vanuit mijn opleiding (maar ook vanuit pure interesse) vaker over zulke dingen nagedracht, lijkt me leuk om te proberen wat voor je te tekenen!

Wat zou je verder graag willen? Is het noorden boven op je plattegrond? En op welke kant zou je graag de deuren willen? Wil je het liefst alles in een loods, of liever buiten met overkapping? Hoe groot wil je je zadelkamer hebben? is een ruim hok voldoende voor voer + zadels? Wil je een aparte ruimte voor hooi / stro, zo ja, hoe groot moet dat zijn? en hoeveel ruimte hebben de schaapjes nodig?

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Nieuwe stal ontwerpen, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:52

Ik heb destijds de stal hier ook zelf “ontworpen”, erg leuk om doen! Ik heb bewust gekozen voor stallen zonder tralies, dus 4 boxen naast elkaar waarbij de voorste gemetselde muur ongeveer 120cm is, de tussenmuren 160cm, op het einde een beetje schuin aflopend Dat moet je natuurlijk willen maar ik vind het geweldig! De paarden kunnen ook op stal contact hebben met elkaar indien ze wensen, geen gevangenisgevoel en superhandig om te voeren. Ik heb een binnengang maar ook buitendeuren met luiken.
1 tip die ik zeker zou willen geven is dat je de binnendeur en buitendeur tov elkaar plaatst en eerder tegen de zijkant aan ipv in het midden en dit omwille van de tocht.

Veel plezier met het ontwerp!

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Nieuwe stal ontwerpen, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:00

Dat wilde ik ook, maar mijn merrie is zo dominant en mijn ruin ondergeschikt dat hij dan niet durft te eten/drinken als mijn merrie er naast staat boos/aanvallend te doen.
Ook slaat mijn merrie gerust met haar voorbenen over 1,60 heen.
Ze heeft al een x over haar (halve) deur gehangen toen ik met de ruin langs liep.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Nieuwe stal ontwerpen, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:14

Ik ga ook meedenken :)
Wat ik persoonlijk het mooiste vind is als alles bij elkaar zit, dus niet teveel losse gebouwen.

Een was/poets plaats is ook handig, ook voor een DA kan dat heel prettig zijn.

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 12:35

Ah zo fijn als mensen meedenken en tips hebben :j

Renee_S schreef:
Wat zou je verder graag willen? Is het noorden boven op je plattegrond? En op welke kant zou je graag de deuren willen? Wil je het liefst alles in een loods, of liever buiten met overkapping? Hoe groot wil je je zadelkamer hebben? is een ruim hok voldoende voor voer + zadels? Wil je een aparte ruimte voor hooi / stro, zo ja, hoe groot moet dat zijn? en hoeveel ruimte hebben de schaapjes nodig?


Het noorden is inderdaad de bovenkant van de plattegrond. We zaten zelf aan 2 opties te denken:
- 1 grote loods, eigenlijk haaks op de oude stal met de smalle kant aan de grens met de buren, te beginnen bij de b van breedte en dan de opening van de deuren naar het oosten=naar rechts in de schets, met boxen zoals hieronder geschreven
- 2 losse stallen, namelijk een paardenstal met 4 boxen van 3x3,5 m en een opslag/zadelkamer van ongeveer dubbele afmeting (6x3,5 of 3x7m) met een overstekend dak om vóór de stal te poetsen enz. en een losse loods van de overblijvende vierkante meters voor de schapen en hooi.

Boxen met enkel muren zonder tralies is zeker een goede optie voor mij, ik heb geen agressieve dieren op stal.
De ruimte voor schapen en hooi moet een soort loods worden, waar in het lammerseizoen een paar grote hokken gemaakt kunnen worden en kleinere hokjes voor newborns met hun moeder, die na een week of zo in een grotere stal en al snel naar buiten gaan (als het weer het toelaat). De rest van het jaar zijn de schapen buiten en wordt de loods voor opslag van hooi (grotendeels voor de verkoop) gebruikt. Mochten we ooit stoppen met schapen, dan is bijvoorbeeld caravanstalling een mogelijkheid, dus er moet minstens een grote segmentaaldeur in komen.

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 10:09

Up! Inmiddels zijn we al een dik jaar verder en zit er schot in de zaak. Vanwege regelgeving zijn de plannen veranderd, er mocht niet 1 grote loods/stal komen maar maximaal 150 m2 per gebouw. Inmiddels staan er 2 loodsen voor hooi- en stro-opslag en voor de schapen. Mijn paarden staan tijdelijk in de loods voor schapen, met binnenboxen. De oude stal gaat eerdaags gesloopt en dan heb ik nog 96m2 te besteden aan een paardenstal. Dus wie wil me helpen een paardenstal te ontwerpen? Eisen:
- liefst 5 boxen
- een zadelkamer/opslagruimte voor alle spullen
- paarden moeten naar buiten kunnen kijken.
- ik heb pony's in de B en D maat

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Nieuwe stal ontwerpen, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 19:05

Onze stal is iets groter, heeft 6 stallen. Ik gebruik die een beetje als voorbeeld.
Je zou 3 stallen op rij kunnen doen van elk 3.5m lang die een deur met buitenluik hebben. Elke stal is 3 meter breed. De middengang is ook 3m. Aan de andere kant kan je 2 stallen van 3 op 3 voor bv de c-pony’s en dan heb je nog een ruimte van 3 op 4.5m over voor opslag en zadelkamer.
Wanneer de pony’s met elkaar overweg kunnen zou je kunnen kiezen voor halve staldeuren binnen waardoor het ruimtegevoel voor de pony’s groter wordt en het voeren praktischer. Op de kopse kant kan een grote schuifpoort.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Nieuwe stal ontwerpen, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 19:26

Hubo stallen bouw.
Hebben bij ons de stal gebouwd en echt onwijs tevreden mee!

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 19:27

Lukasje schreef:
Onze stal is iets groter, heeft 6 stallen. Ik gebruik die een beetje als voorbeeld.
Je zou 3 stallen op rij kunnen doen van elk 3.5m lang die een deur met buitenluik hebben. Elke stal is 3 meter breed. De middengang is ook 3m. Aan de andere kant kan je 2 stallen van 3 op 3 voor bv de c-pony’s en dan heb je nog een ruimte van 3 op 4.5m over voor opslag en zadelkamer.
Wanneer de pony’s met elkaar overweg kunnen zou je kunnen kiezen voor halve staldeuren binnen waardoor het ruimtegevoel voor de pony’s groter wordt en het voeren praktischer. Op de kopse kant kan een grote schuifpoort.

6 stallen mag ook ;) goed plan, ik ga even tekenen.

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Nieuwe stal ontwerpen, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 19:31

Zoiets?
Afbeelding

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 19:31

Indi_Vito schreef:
Hubo stallen bouw.
Hebben bij ons de stal gebouwd en echt onwijs tevreden mee!

Hubo? Heb je een link voor mij, ik kom er met Google niet uit.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 19:35

Stal is 12 x 7.
Hierbij hebben we 1 box van 3x4m
1 box van 4x4m
En 2 van 3x3m
Zadel ruimte van 3x2 met 4 ruime zadel kasten, en 1 hele grote kast voor ons zelf.
Hooi zolder voor ongeveer 600 balen hooi/stro.

Rechts tegenover de stallen hebben we 2 marathon wagens en 4 grote balen hooi en een keuken blokje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 19:38

LaDonna75 schreef:
Indi_Vito schreef:
Hubo stallen bouw.
Hebben bij ons de stal gebouwd en echt onwijs tevreden mee!

Hubo? Heb je een link voor mij, ik kom er met Google niet uit.


Foutje het is Prubo

https://www.prubo.nl/

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 19:45

Dank je Indi_Vito! Fijn, zo met foto's, ik ben best visueel ingesteld :j