Kwalen. Wat is er toch?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Kwalen. Wat is er toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:37

Mijn jonge paard heeft al een hele medische geschiedenis. Maandag komt de dierenarts (wederom) maar hoop toch dmv Bokt al wat wijzer te worden.

2018: oktober: paard van 3,5 stond overdag buiten en in de avond binnen. Kale weide buiten en binnen op krullen. Ochtend en avond voordroog + brok. Paard ging aan de diarree, en kreeg hiervoor probiotica. Mestonderzoek wees niets uit. Uiteindelijk over op hooi (op aanraden da), heeft niet geholpen. Paard draagt sindsdien staart scheef. (Osteopaat + tandarts ook geweest).

2018: december: nog steeds dunne mest. Overdag naar mijn mening te weinig eten en dus paard verhuisd. Overdag buiten met voordroog, avond binnen op stro. Weer dierenarts erbij: bloed en mestonderzoek wezen niets uit. Voordroog geminderd en mest werd beter.

2019: Jan/feb: paard werd wat dun, te weinig voedzaam eten naar mijn idee. Onbeperkt voordroog gegeven. Ging goed, geen dunne mest meer, geen mestwater. Wel met grote regelmaat stoppen tijdens rijden of longeren om te mesten, maar er kwam niks. Pas na een keer of wat stoppen, kon hij eindelijk mesten (stilstaan en niet lopend). Uiteindelijk zadelmaker erbij, nieuw zadel want oude lag op de schouder wat strak. Osteopaat er daarna nog bij; paard mechanisch in orde!

2019: maart/april: paard bleef stoppen en stilstaan om te mesten. Langere dagen buiten in een kleine paddock; onbeperkt voordroog (en overgegaan op hooi), maar buiten geen water. DA weer gebeld: mest kon te droog zijn, door onbeperkt hooi en te weinig drinken. Dus olie bijvoeren, paard op gras i.p.v. paddock en hooi + water. Zo zou hij makkelijker moeten kunnen mesten.

2019: april: paard begint te staken met rijden. Kleine rondjes draaien, zwiepen met staart, dreigen met steigeren. Ook schacht hij sinds een aantal weken een klein beetje uit op de poetsplaats en tijdens rijden en longeren. Plast niet, poept wel tijdens rijden. Alleen bij stilstaan en doet daar een aantal keer over. Paard draagt nog steeds staart scheef, zowel in de box als op de poetsplaats als in beweging. Eerst dacht ik dat dit was omdat het oncomfortabel voelde ivm dunne mest. Nu is zijn mest top. Bij voelen lijkt hij links in de flank wat last te hebben. Staat soms enigszins opgetrokken.

Hij leek een darmprobleem te hebben in het begin (of misschien zelfs een maag of darmzweer). Maar zo langzamerhand denk ik dat ook eea in zijn rug niet goed zit. Paard is slechts 4. Ik weet dat hij een keer achterovergeslagen is in de wei, maar dat is in augustus 2018 gebeurt. Daarna geen directe symptomen.

Paard gooit zo lang ik hem heb met longeren en los in de bak soms met zijn hoofd (frustratie?).

Da komt maandag en kan foto’s maken.


Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:27

Lastig om te zeggen, er kan natuurlijk een zenuw oid bekneld zitten wat ook invloed heeft op de darmen/ darmbeweging.

Aan de andere kant problemen met de darmen trekken ook door naar de rug, is hij al getest op een maagzweer?

En is zijn mest is nu helemaal goed en makkelijk? zijn wormen uitgesloten en zand?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:59

Elisa2 schreef:
Lastig om te zeggen, er kan natuurlijk een zenuw oid bekneld zitten wat ook invloed heeft op de darmen/ darmbeweging.

Aan de andere kant problemen met de darmen trekken ook door naar de rug, is hij al getest op een maagzweer?

En is zijn mest is nu helemaal goed en makkelijk? zijn wormen uitgesloten en zand?



Dierenarts komt maandag. Met hem heb ik besproken dat een maagzweer ook zeker een optie is. Dat opperde hij zelf ook al. Dus daar wordt maandag naar gekeken.
Mest is helemaal goed. Hij mest ook prima. Weliswaar stilstaand, maar het lijkt prima te gaan.
Mest is 2 keer onderzocht en bloed 1 keer, ook op wormen. Daar kwam niks uit, en het was in januari. Hij is altijd goed ontwormd, maar ik laat de dierenarts maandag zekerheidshalve nog een keer mest en bloed onderzoeken.

Uit de mest kwam een beetje zand. Ik heb hem 2 keer een stand clear kuur gegeven. Lijkt niet de oorzaak van de problematiek te zijn. Heb voor de zekerheid nu weer een stand clear kuur klaar liggen, maar durf het nog even niet te geven. Eerst de da afwachten.

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kwalen. Wat is er toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:34

Verstandig! ik denk even afwachten wat er uit het onderzoek van de DA gaat komen.

Mocht hij niks vinden en je nog steeds de rug verdenkt dan heb ik wbt de zenuwbanen nog wel een tip voor je. (PB)

Ik heb ook een paard gehad met een zeer gevoelige spijsvertering, en het staart zwiepen/ staken etc. vanwege buikpijn kon die ook doen. Hij raakt heel snel verstopt dan liep de boel vast en trok ook de rug strak. Veel beweging (echt werken) en een goed voorbeleid was het enige wat ik daar aan heb kunnen doen + de rug regelmatig los laten maken.
Niet om je te ontmoedigen, maar het ea heeft zeker verband met elkaar.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:12

Elisa2 schreef:
Verstandig! ik denk even afwachten wat er uit het onderzoek van de DA gaat komen.

Mocht hij niks vinden en je nog steeds de rug verdenkt dan heb ik wbt de zenuwbanen nog wel een tip voor je. (PB)

Ik heb ook een paard gehad met een zeer gevoelige spijsvertering, en het staart zwiepen/ staken etc. vanwege buikpijn kon die ook doen. Hij raakt heel snel verstopt dan liep de boel vast en trok ook de rug strak. Veel beweging (echt werken) en een goed voorbeleid was het enige wat ik daar aan heb kunnen doen + de rug regelmatig los laten maken.
Niet om je te ontmoedigen, maar het ea heeft zeker verband met elkaar.


Dat lijkt me ook! Ben niet meer te ontmoedigen denk ik ;) Hoop dat er maandag met de da wat uitkomt, en anders weet ik dat hij gewoon moet lopen. Hij mest altijd tijdens het rijden of longeren, soms 2 keer. Dus dat zou nog wel eens kunnen zijn wat jij daar zegt!

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kwalen. Wat is er toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:34

Ja, bij die van mij was dat enorm belangrijk en hij knapte ook op van Gastro + van Havens en idd gras, olie en bietenpulp + goed hooi. (geen schimmels of fermentatie oid want dat was ook gelijk mis)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:48

Elisa2 schreef:
Ja, bij die van mij was dat enorm belangrijk en hij knapte ook op van Gastro + van Havens en idd gras, olie en bietenpulp + goed hooi. (geen schimmels of fermentatie oid want dat was ook gelijk mis)


Gastro + heb ik al vaker gelezen. Dat is wellicht nog een optie.
Ik wacht de da even af en overleg ook die optie met hem! Dank!

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kwalen. Wat is er toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:52

Graag gedaan, succes maandag en ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Kwalen. Wat is er toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:23

Is hij al een rectaal opgevoeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 11:53

Jasmijn159 schreef:
Is hij al een rectaal opgevoeld?


Nee dat is nog niet gebeurd. Ik ga er vanuit dat maandag een algehele check plaatsvindt. Da heeft ook röntgen bij zich.

Heb zelf steeds meer het idee van een maagzweer of darmzweer. Hij is al een aantal dagen chagrijnig met opzadelen/poetsen onder de buik.

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Re: Kwalen. Wat is er toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 12:17

Is er al eens gecheckt of hij wel kan poepen? Hij zou niet de eerste zijn met stoelgang problemen door inwendige melanomen.

I won't stay quiet
'Cause staying silent's the same as dying


&if=1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 12:37

Chiren schreef:
Is er al eens gecheckt of hij wel kan poepen? Hij zou niet de eerste zijn met stoelgang problemen door inwendige melanomen.


Hij kan het wel, maar alleen stilstaand. Tijdens rijden of longeren kost het hem meer moeite dan wanneer hij in zijn stal of op de weide staat.
Maar dit is een goede, neem ik maandag ook mee naar de da!

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Kwalen. Wat is er toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 12:46

Heeft hij als jaarling een flinke wormbesmetting gehad?

Mama van mijn lieve meisjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:54

Knert schreef:
Heeft hij als jaarling een flinke wormbesmetting gehad?


Nee dat lijkt me onwaarschijnlijk. Is altijd goed ontwormd. Maargoed, helemaal zeker weten kun je nooit.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:11

Mijn paard had op de pensionstallingen altijd slappe mest tot waterdun van voordroog. Dat varieerde per pak. Met stro erbij voor de vezel ging het iets beter, maar altijd mestwater erbij. Sinds ruim 1,5 jaar staat hij op hooi, en na verloop van tijd verdween de slappe mest en heeft er nooit meer last van gehad. Het kan tot een half jaar duren voordat de darmflora hersteld is. Voor dat type paard zal het voeren van voordroog (hoe mooi het er ook uitziet) altijd problemen geven. Daarnaast hoort een jong paard veel natuurlijke beweging te krijgen om de darmperistaltiek te stimuleren. Op stal staan, of op een (kleine) paddock biedt dit niet, en kan obstipatie geven. Waarom moet het dier mesten tijdens het rijden? Omdat door de beweging de darmen gestimuleerd worden. Ga het dier anders huisvesten, meer en liefst 247 buiten (PP of ruime weide met een schuilstal) en op goed hooi (onbeperkt) dan zal het vermoedelijk een stuk beter gaan. Supplementen zijn soms heel nuttig, maar als aan de basisvoorwaarden niet wordt voldaan helpt het niet of tijdelijk.

Over de IJssel

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kwalen. Wat is er toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:15

Hoe is hij de afgelopen jaren ontwormt?
Het is een Hij toch? Dus hij is geruind? Wanneer is dat gebeurd, en hoe is dat verlopen?

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Hevonen

Berichten: 5605
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kwalen. Wat is er toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:43

Ik weet dat veel paarden lopend kunnen mesten, maar ik heb nog nooit een paard gezien die daarvoor kiest. Als ze kunnen, staan ze stil. Ik geef ze als het ook maar even kan altijd de kans daartoe.

Dit is bezijden het probleem van dit topic hoor, maar vind dat ruiters soms wel eens wat meer rekening mogen houden met hun paard.

IK vind het overigens klinken alsof er wel echt iets aan de hand is met jouw paard; het hoeft niet ernstig te zijn, maar hij heeft duidelijk ergens last van, als ik het zo lees.

Ben benieuwd wat de DA zegt. Sterkte!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:46

Hevonen schreef:
Ik weet dat veel paarden lopend kunnen mesten, maar ik heb nog nooit een paard gezien die daarvoor kiest. Als ze kunnen, staan ze stil. Ik geef ze als het ook maar even kan altijd de kans daartoe.

Dit is bezijden het probleem van dit topic hoor, maar vind dat ruiters soms wel eens wat meer rekening mogen houden met hun paard.

IK vind het overigens klinken alsof er wel echt iets aan de hand is met jouw paard; het hoeft niet ernstig te zijn, maar hij heeft duidelijk ergens last van, als ik het zo lees.

Ben benieuwd wat de DA zegt. Sterkte!



Die van mij mag gerust stil staan met rijden of longeren. Dat heeft hij altijd gemogen :) Maar niet 10 keer stilstaan en dan nog eens gaan mesten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:48

siskeh schreef:
Hoe is hij de afgelopen jaren ontwormt?
Het is een Hij toch? Dus hij is geruind? Wanneer is dat gebeurd, en hoe is dat verlopen?


Ze hadden op stal een algemeen ontworm beleid. Iedere zoveel weken (weet dat even niet uit mijn hoofd!) met verschillende middelen. Paard heeft altijd zijn eigen weide gehad, mest werd goed weggehaald.

Hij is geruind ongeveer 1,5 jaar geleden. Staand; geen verdere kwalen daarvan, althans geen verdikking/ontsteking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:00

Lindsey_99 schreef:
Mijn paard had op de pensionstallingen altijd slappe mest tot waterdun van voordroog. Dat varieerde per pak. Met stro erbij voor de vezel ging het iets beter, maar altijd mestwater erbij. Sinds ruim 1,5 jaar staat hij op hooi, en na verloop van tijd verdween de slappe mest en heeft er nooit meer last van gehad. Het kan tot een half jaar duren voordat de darmflora hersteld is. Voor dat type paard zal het voeren van voordroog (hoe mooi het er ook uitziet) altijd problemen geven. Daarnaast hoort een jong paard veel natuurlijke beweging te krijgen om de darmperistaltiek te stimuleren. Op stal staan, of op een (kleine) paddock biedt dit niet, en kan obstipatie geven. Waarom moet het dier mesten tijdens het rijden? Omdat door de beweging de darmen gestimuleerd worden. Ga het dier anders huisvesten, meer en liefst 247 buiten (PP of ruime weide met een schuilstal) en op goed hooi (onbeperkt) dan zal het vermoedelijk een stuk beter gaan. Supplementen zijn soms heel nuttig, maar als aan de basisvoorwaarden niet wordt voldaan helpt het niet of tijdelijk.


Hij is al verhuisd! Hopelijk gaat het nu snel beter.
Dierenarts wil ik desondanks toch laten komen. Wil zeker weten dat hij lichamelijk oké is!

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Kwalen. Wat is er toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:37

Top, bewegen is het beste. Als ik kijk hoeveel die van mij lopen...de hele dag en nacht heen en weer (PP) Gemiddeld lopen ze elke 3 kwartier een rondje van paddock en om de track. Een controle is prima, maar het is nog een heel jong paard en soms helpt het enorm om een paar maanden rust te geven. Hij geeft ongemak aan en van een rustperiode groeien en herstellen ze van. Niet alleen lichamelijk, maar mentaal ook. Succes bij de DA.

Over de IJssel


Anoniem

Re: Kwalen. Wat is er toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 18:31

Even een update: dierenarts is geweest en die dacht aan een maagzweer. Gastrogard krijgt hij nu al 7 dagen. En ik heb gastro plus van havens gekocht. Daarmee beginnen we morgen. Paard lijkt echter alleen maar slechter te worden. Wordt steeds gevoeliger onder de buik, zeker richting de koker (oren in de nek, schoppen naar de hand). Daar is geen verdikking op te merken, maar hij schacht wel sinds een paar weken steeds een beetje uit. Ook tijdens rijden/longeren.

Hij wordt met de dag chagrijniger op de poetsplaats, lijkt gevoelig op zijn hele lijf.

Ik weet het niet meer. Iemand nog ideeën?
Als het met een week gastro plus niet beter wordt, breng ik hem naar de kliniek denk ik. Moeten ze hem daar maar uitvoerig onderzoeken.

Iejoortje
Berichten: 187
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 18:49

Heb je gecontroleerd of hij toevallig een boon/ bonen heeft naast zijn urinebuis? Sommige ruinen reageren met gevoeligheid op de rug , last met plassen etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 19:04

Iejoortje schreef:
Heb je gecontroleerd of hij toevallig een boon/ bonen heeft naast zijn urinebuis? Sommige ruinen reageren met gevoeligheid op de rug , last met plassen etc


Toevallig was ik daar net over aan het lezen. Nog niet, ga ik morgen doen!

Jet

Berichten: 11975
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 22:04


Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, GrapeshotBot, Trendiction en 86 bezoekers